REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można zatankować więcej niż wynosi pojemność baku?

Max Trela
wielu kierowców bardzo dosłownie pojmuje powiedzenie „lać pod korek” fot. Fotolia
wielu kierowców bardzo dosłownie pojmuje powiedzenie „lać pod korek” fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdarzyło Ci się zatankować do baku więcej niż ma on pojemności? To wcale nie musi oznaczać, że dystrybutor na stacji benzynowej kłamie i ktoś próbuje nas naciągnąć. Teoretycznie i praktycznie możliwe jest zatankowanie więcej niż bak ma pojemności.

Nie należy jednak tak robić – i nie jest tu ważne jakie paliwo tankujemy. Pierwsza myśl jaka się pojawia to: ten dystrybutor zawyża!

REKLAMA

REKLAMA

W instrukcji jest jasno napisane, że bak ma – dajmy na to – 40 litrów. Jakim cudem udało się zatem zatankować 42 litry paliwa? Większość kierowców natychmiast myśli, że to właściciel stacji ma „kręcone” dystrybutory i zawyża ilość zatankowanego paliwa. Niestety takie praktyk nie są w Polsce rzadkością, ale... No właśnie jeśli zatankowaliśmy do 5-7 procent paliwa więcej niż pojemność baku jaką podaje producent może to też oznaczać, że to producent kłamie!

Zobacz też: Dlaczego warto tankować do pełna?

W prospektach i danych technicznych podawana jest bowiem wartość „robocza” baku. Tyle benzyny powinno się do zbiornika wlewać, a w baku powinna zostać jeszcze tzw. poduszka powietrzna. Te kilka litrów powietrza ma stanowić rezerwę bezpieczeństwa w razie dużych zmian temperatur, przez które samo paliwo, jak i zbiornik może zmieniać swoją objętość. To powietrze daje również gwarancje, że zbiornik się nie „zassie”.

REKLAMA

Warto również dodać, ze wielu kierowców bardzo dosłownie pojmuje powiedzenie „lać pod korek”. Tak długo dolewają paliwa,aż stoi ono w rurze prowadzącej do baku. Też wąż może mieć pojemność nawet ponad dwóch litrów – pojemność, która jest nie wliczona w objętość zbiornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Identycznie jest z LPG...

Identyczny „problem” jak z paliwem płynnym jest z gazem LPG. Propanu-butanu tez można zatankować więcej niż teoretycznie ma zbiornik. W przypadku gazu poduszka powietrzna jest nawet jeszcze większa i wynosi od 10 do nawet 13 procent objętości gazu przechowywanego. Montuje się tez specjalne zawory, które mają nie dopuszczać do „przetankowania”.

W praktyce nie ma jednak większego problemy, żeby taki zawór oszukać i do zbiornika 15 litrów zatankować nawet 17 litrow płynnego gazu. Jest to jednak wyjątkowo niebezpieczny proceder, który może doprowadzić nawet do rozerwania butli i wybuchu.

Zobacz też: Dobra żarówka, czyli jaka? Poradnik.

Dlatego jeśli mamy podejrzenia, że zawór upustowy w naszym zbiorniku nie działa prawidłowo (zdarzyło się nam nadmiarowe tankowanie, a właściciel okazał ważne dokumenty legalizacji dystrybutora) trzeba zawór natychmiast sprawdzić!

Nie przelewaj! Możesz uszkodzić auto

Na koniec jeszcze ostrzeżenie dla właścicieli benzyniaków. Tankowanie dosłownie pod korek jest dla większości nowoczesnych układów zasilania benzyną bardzo niezdrowe. Eliminując poduszkę powietrza w baku powodujemy, że przestaje działać system usuwania opar z filtrem węglowym. W skrajnych przypadkach możemy doprowadzić nawet do zalania filtra i sytuacji w której do baku nie będzie przedostawać się powietrze!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA