REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchomić samochód „na pych”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Uruchamianie auta na
Uruchamianie auta na "pych" fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Uruchamianie auta na pych jest skuteczne, ale wymaga wiedzy. Inaczej zachodzi ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej.

Do uruchomienia samochodu „na pych” potrzeba przynajmniej dwóch osób. Dobrze jest, gdy droga na której ma to nastąpić, nie wiodzie pod górkę.

REKLAMA

REKLAMA

Są dwa popularne sposoby na uruchamianie samochodu na pych. Pierwszy, gdy pchających jest dostatecznie dużo, kierowca wsiada od razu na swoje miejsce i po włączeniu stacyjki wciska pedał sprzęgła i wrzuca bieg, po czym daje sygnał do pchania. Następnie, gdy auto osiągnie prędkość co najmniej 5 km/h, puszcza niezbyt gwałtownie pedał sprzęgła. Gdy silnik zacznie pracować, wrzuca „luz” i delikatnie dodając gazu rozpędza go do prędkości obrotowej przewyższającej wolne obroty i przez dłuższą chwilę pozwala mu pracować. Dzięki temu akumulator nieco się podładuje, a silnik i zawarty w nim olej rozgrzeją się choć trochę, zmniejszając w ten sposób wewnętrzne opory.

Przed rozpoczęciem pchania trzeba ustalić przyczynę, dla której silnik nie chce zapalić. Jeżeli akumulator rozładował się samoczynnie, np. przez pozostawienie na postoju samochodu z włączonymi światłami, uruchomienie silnika na pych będzie skuteczne. Jeżeli silnik nie startuje w wyniku nieumiejętnego uruchamiania (w przypadku aut zabytkowych np. zalania), jego rozruch „na pych” umożliwi jedynie całkowite wyłączenie „ssania” i wciśnięcie pedału gazu do oporu. Przy innych przyczynach np. z powodu awarii układu zapłonowego, braku dopływu paliwa, awarii urządzeń wtryskowych, pchanie będzie bezowocne do czasu usunięcia usterek.

Zimą trzeba po uruchomieniu silnika dłużej przytrzymać wciśnięte sprzęgło, nawet po wrzuceniu „luzu” – gęsty olej w skrzyni biegów może zatrzymać zimny silnik i proces rozruchu trzeba będzie zacząć od początku.

Zobacz również: Jak uruchomić silnik, który nie chce zaskoczyć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiego sposobu uruchamiania auta na pych będziemy musieli skorzystać jeżeli pchających jest niewielu, np. tylko kierowca i pasażer. W takim przypadku kierowca powinien włączyć stacyjkę, po czym wysiąść z samochodu i, mając cały czas drzwi otwarte (uwaga na przeszkody!), pcha, zapierając się lewą ręką o przedni słupek drzwi, prawą ręką trzyma za kierownicę, aby mieć pełną kontrolę nad pojazdem. Gdy samochód nabierze dostatecznej prędkości, kierowca szybko wskakuje na swoje miejsce, włącza bieg, i puszcza sprzęgło.

Nigdy nie uruchamiamy na pych samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Może to spowodować zniszczenie mechanizmu.

Zobacz również: Czy mycie silnika to konieczność? Jeśli tak to jak to zrobić?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA