REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieseryjny wydech może wpłynąć na osiągi auta?

Max Trela
Przeróbki układu wydechowego mogą zarówno poprawić, jak i pogorszyć osiągi auta
Przeróbki układu wydechowego mogą zarówno poprawić, jak i pogorszyć osiągi auta

REKLAMA

REKLAMA

Panuje powszechne przekonanie, że wymiana układu wydechowego zwiększa osiągi auta. Czy to prawda? Sprawa nie jest prosta. Nieseryjny profesjonalnie wykonany i dobrze przemyślany wydech może zwiększyć moc o 3-5%. Zły dobór będzie skutkował... spadkiem mocy i to nawet o 7-15%!

Konstrukcja wydechu jest stosunkowo nieskomplikowana i faktycznie nieduże przeróbki mogą poprawić jego sprawność, a zatem i osiągi auta. Trzeba jednak wiedzieć, co i jak można zmienić. Tyczy się to nawet dwóch podstawowych parametrów, a więc średnicy i długość wydechu.

REKLAMA

REKLAMA

Średnica (jak zresztą i długość) przelotu oczywiście wiąże się z ciśnieniem. Im bardziej tłumione są spaliny, tym wyższe ciśnienie panuje w układzie, a opróżnianie komór spalania odbywa się wolniej. To oznacza wolniejsze wkręcanie silnika na obroty i mniejszą dynamikę.

Zobacz też: Układ wydechowy

W przeciwną stronę jest odwrotnie. Większa średnica rury zwiększa przepust, ale do czasu... Generalnie stosuje się trzy podstawowe przekroje rur, a najpopularniejsze są te 2,5 calowe w przypadku aut wolnossących i 3 calowe w przypadku silników z turbiną. Pamiętajmy przy tym, że zwiększenie średnicy wydechu da głównie odczucie większej mocy. Na papierze zmiany mogą być minimalne, ale silnik szybciej będzie osiągał wysokie obroty.

REKLAMA

Długość... Bynajmniej nie chodzi w tym przypadku o obcinanie wydechu w połowie auta. Seryjne układy wydechowe prowadzone są tak, żeby dobrze chowały się w zakamarkach podwozia. To zwiększa prześwit auta, ale dodatkowe kolanka przedłużają cały układ. Tak zwane skracanie wydechu odbywa się przez jego naprostowanie w taki sposób, aby spaliny miały możliwie najbardziej liniowy przelot. Pamiętajmy przy tym, że jeśli auto ma dwa kolektory i dwie równoległe rury, optymalnym rozwiązaniem jest identyczna długość obydwu „gałęzi”. Zagwarantuje to równą pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sprawie katalizatorów i strumienic (co jest dość powszechnie stosowaną i kontrowersyjną przeróbką) można dowiedzieć się więcej TUTAJ.

Lepsze wrogiem dobrego

Teraz przejdźmy do ograniczeń. Za duża średnica czy zbyt krótki układ wydechowy może bardzo skutecznie zaszkodzić osiągom. Gdzie jest zatem granica przeróbek?

Nadciśnienie w układzie wydechowym jest konieczne do zachowania odpowiednich parametrów spalania i pracy katalizatora. Generalna zasada głosi, że ciśnienie w wydechu nie może być niższe niż bezwzględna wartość ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym. Inaczej spaliny mogą się cofać.

Zobacz też: Kiedy należy wymienić katalizator?

Wielu domorosłych mechaników wycina środkowy tłumik pod pretekstem zwiększenia przepływu spalin. Efekt ich pracy można przede wszystkim usłyszeć. Poziom hałasu wzrasta o mniej więcej 3 decybele, co dla ucha ludzkiego jest blisko dwukrotnym podniesieniem poziomu głośności.

Niestety taka przeróbka nie daje praktycznie nic poza bardziej razowym dźwiękiem. Tłumik środkowy w 90% przypadków i tak jest elementem przelotowym, czyli ma niewielki wpływ na spowolnienie przepływu spalin.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA