REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieseryjny wydech może wpłynąć na osiągi auta?

Max Trela
Przeróbki układu wydechowego mogą zarówno poprawić, jak i pogorszyć osiągi auta
Przeróbki układu wydechowego mogą zarówno poprawić, jak i pogorszyć osiągi auta

REKLAMA

REKLAMA

Panuje powszechne przekonanie, że wymiana układu wydechowego zwiększa osiągi auta. Czy to prawda? Sprawa nie jest prosta. Nieseryjny profesjonalnie wykonany i dobrze przemyślany wydech może zwiększyć moc o 3-5%. Zły dobór będzie skutkował... spadkiem mocy i to nawet o 7-15%!

Konstrukcja wydechu jest stosunkowo nieskomplikowana i faktycznie nieduże przeróbki mogą poprawić jego sprawność, a zatem i osiągi auta. Trzeba jednak wiedzieć, co i jak można zmienić. Tyczy się to nawet dwóch podstawowych parametrów, a więc średnicy i długość wydechu.

REKLAMA

REKLAMA

Średnica (jak zresztą i długość) przelotu oczywiście wiąże się z ciśnieniem. Im bardziej tłumione są spaliny, tym wyższe ciśnienie panuje w układzie, a opróżnianie komór spalania odbywa się wolniej. To oznacza wolniejsze wkręcanie silnika na obroty i mniejszą dynamikę.

Zobacz też: Układ wydechowy

W przeciwną stronę jest odwrotnie. Większa średnica rury zwiększa przepust, ale do czasu... Generalnie stosuje się trzy podstawowe przekroje rur, a najpopularniejsze są te 2,5 calowe w przypadku aut wolnossących i 3 calowe w przypadku silników z turbiną. Pamiętajmy przy tym, że zwiększenie średnicy wydechu da głównie odczucie większej mocy. Na papierze zmiany mogą być minimalne, ale silnik szybciej będzie osiągał wysokie obroty.

REKLAMA

Długość... Bynajmniej nie chodzi w tym przypadku o obcinanie wydechu w połowie auta. Seryjne układy wydechowe prowadzone są tak, żeby dobrze chowały się w zakamarkach podwozia. To zwiększa prześwit auta, ale dodatkowe kolanka przedłużają cały układ. Tak zwane skracanie wydechu odbywa się przez jego naprostowanie w taki sposób, aby spaliny miały możliwie najbardziej liniowy przelot. Pamiętajmy przy tym, że jeśli auto ma dwa kolektory i dwie równoległe rury, optymalnym rozwiązaniem jest identyczna długość obydwu „gałęzi”. Zagwarantuje to równą pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sprawie katalizatorów i strumienic (co jest dość powszechnie stosowaną i kontrowersyjną przeróbką) można dowiedzieć się więcej TUTAJ.

Lepsze wrogiem dobrego

Teraz przejdźmy do ograniczeń. Za duża średnica czy zbyt krótki układ wydechowy może bardzo skutecznie zaszkodzić osiągom. Gdzie jest zatem granica przeróbek?

Nadciśnienie w układzie wydechowym jest konieczne do zachowania odpowiednich parametrów spalania i pracy katalizatora. Generalna zasada głosi, że ciśnienie w wydechu nie może być niższe niż bezwzględna wartość ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym. Inaczej spaliny mogą się cofać.

Zobacz też: Kiedy należy wymienić katalizator?

Wielu domorosłych mechaników wycina środkowy tłumik pod pretekstem zwiększenia przepływu spalin. Efekt ich pracy można przede wszystkim usłyszeć. Poziom hałasu wzrasta o mniej więcej 3 decybele, co dla ucha ludzkiego jest blisko dwukrotnym podniesieniem poziomu głośności.

Niestety taka przeróbka nie daje praktycznie nic poza bardziej razowym dźwiękiem. Tłumik środkowy w 90% przypadków i tak jest elementem przelotowym, czyli ma niewielki wpływ na spowolnienie przepływu spalin.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA