REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można stosować katalizatory uniwersalne?

Max Trela
Dobierając katalizator, należy zwrócić uwagę na odpowiednie parametry, fot. Fotolia
Dobierając katalizator, należy zwrócić uwagę na odpowiednie parametry, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Awaria katalizatora prędzej czy później kończy się jego wymianą na nowy. Najtaniej jest zastosować wówczas katalizator uniwersalny, tańszy od fabrycznego nawet o 60 procent. Trzeba jednak pamiętać, że katalizator to nie tłumik - zły dobór może skutkować problemami z elektroniką sterującą i znaczącym wzrostem zanieczyszczenia spalin.

Decydując się na katalizator uniwersalny, trzeba wiedzieć rzecz podstawową. To, że nazwa sugeruje, iż będzie się on nadawał do każdego typu auta, to tylko pozory. Nie do każdego silnika i układu wydechowego da się z powodzeniem zamontować dowolną część.

REKLAMA

Dobierając katalizator trzeba zwrócić uwagę na trzy podstawowe parametry. Pierwszy, najbardziej oczywisty, to średnica rur łączących w układzie. Wbrew obiegowej opinii nie zależy ona wyłącznie od pojemności silnika. Różni producenci do różnych typów silników stosują odmienne średnice rur. Może się zdarzyć, że ten sam model auta z silnikiem o identycznej pojemności, ale z innym oprogramowaniem, będzie miał inny układ wydechowy. Generalnie uniwersalne katalizatory mają trzy różne przekroje rur łączących: 2,5 oraz 3 i 3,5 cala.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wycięcie katalizatora. Krok po kroku

REKLAMA

Kolejna rzecz o jakiej trzeba pamiętać to dokładne wyliczenie przepustowości. Ilość spalin zależy bowiem od pojemności i zakresu prędkości obrotowej silnika. Uniwersalne katalizatory stopniuje się mniej więcej co 200 – 300 cm3 pojemności z małymi wyjątkami. Podstawowe „widełki” to 1000-1200 cm3, 1300-1500 cm3, 1600 – 1800cm3, 1800 z turbo do 2000 cm3 oraz 2000 z turbo do 2500 cm3.

Większe pojemności wymagają już zastosowania kilku katalizatorów jednocześnie. W przypadku silników w układzie V jeden katalizator przypada na jeden rząd cylindrów. Rzędowe silniki R6 (np. w BMW) również mają rozdzielony kolektor – do każdej trójki cylindrów dobieramy odpowiednio drożny katalizator.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy przy tym, że katalizator nie może być dobrany z zapasem. To znaczy, że do silnika o pojemności jednego litra nie można zastosować zamiennika od 1600. Zbyt duży przepływ będzie powodował niedogrzanie sondy lambda i powtarzające się błędy w jej pracy.

Ostatnia rzecz to rodzaj wkładu katalizatora. W tej chwili stosuje się dwa jego rodzaje: metaliczny i tradycyjny ceramiczny. Ten pierwszy jest teoretycznie bardziej odporny ma uszkodzenia mechaniczne, ale ma mniejszą wydajność. Cała „blaszana puszka” musi być zatem o około 20 procent większa. Wkłady ceramiczne są lżejsze i - przynajmniej w teorii – bardziej długowieczne (nie korodują). Ceramika łatwo się jednak kruszy, nawet od zwykłych wibracji silnika.

Kiedy nie da się zastosować zamiennika?

REKLAMA

Coraz bardziej wyśrubowane przepisy dotyczące czystości spalin spowodowały, ze samochody mają teraz nie jeden, a najczęściej dwa lub trzy katalizatory. Chodzi o część aut spełniających normy EURO3 i wszystkie budowane zgodnie z EURO4 i EURO5. I tu właśnie jest problem...

Ekologiczny zestaw składa się z wysokowydajnego katalizatora wstępnego (wyłapującego cząsteczki stałe) wbudowanego w sam kolektor wydechowy i dużego katalizatora eliminującego węglowodory.

Zobacz też: Dlaczego wydech rdzewieje?

W przypadku tego drugiego nie ma problemu, jest on elementem wymiennym samym w sobie. Co innego tzw. górne katalizatory, oplecione „barankiem” kolektora - NIE WYSTĘPUJĄ one jako części uniwersalne. W przypadku uszkodzenia można próbować wymienić sam wkład, ale i to możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy kolektor jest stalowy – spawany. Żeliwne odlewy nie nadają się do regeneracji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA