REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można stosować katalizatory uniwersalne?

Max Trela
Dobierając katalizator, należy zwrócić uwagę na odpowiednie parametry, fot. Fotolia
Dobierając katalizator, należy zwrócić uwagę na odpowiednie parametry, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Awaria katalizatora prędzej czy później kończy się jego wymianą na nowy. Najtaniej jest zastosować wówczas katalizator uniwersalny, tańszy od fabrycznego nawet o 60 procent. Trzeba jednak pamiętać, że katalizator to nie tłumik - zły dobór może skutkować problemami z elektroniką sterującą i znaczącym wzrostem zanieczyszczenia spalin.

Decydując się na katalizator uniwersalny, trzeba wiedzieć rzecz podstawową. To, że nazwa sugeruje, iż będzie się on nadawał do każdego typu auta, to tylko pozory. Nie do każdego silnika i układu wydechowego da się z powodzeniem zamontować dowolną część.

REKLAMA

Dobierając katalizator trzeba zwrócić uwagę na trzy podstawowe parametry. Pierwszy, najbardziej oczywisty, to średnica rur łączących w układzie. Wbrew obiegowej opinii nie zależy ona wyłącznie od pojemności silnika. Różni producenci do różnych typów silników stosują odmienne średnice rur. Może się zdarzyć, że ten sam model auta z silnikiem o identycznej pojemności, ale z innym oprogramowaniem, będzie miał inny układ wydechowy. Generalnie uniwersalne katalizatory mają trzy różne przekroje rur łączących: 2,5 oraz 3 i 3,5 cala.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wycięcie katalizatora. Krok po kroku

REKLAMA

Kolejna rzecz o jakiej trzeba pamiętać to dokładne wyliczenie przepustowości. Ilość spalin zależy bowiem od pojemności i zakresu prędkości obrotowej silnika. Uniwersalne katalizatory stopniuje się mniej więcej co 200 – 300 cm3 pojemności z małymi wyjątkami. Podstawowe „widełki” to 1000-1200 cm3, 1300-1500 cm3, 1600 – 1800cm3, 1800 z turbo do 2000 cm3 oraz 2000 z turbo do 2500 cm3.

Większe pojemności wymagają już zastosowania kilku katalizatorów jednocześnie. W przypadku silników w układzie V jeden katalizator przypada na jeden rząd cylindrów. Rzędowe silniki R6 (np. w BMW) również mają rozdzielony kolektor – do każdej trójki cylindrów dobieramy odpowiednio drożny katalizator.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy przy tym, że katalizator nie może być dobrany z zapasem. To znaczy, że do silnika o pojemności jednego litra nie można zastosować zamiennika od 1600. Zbyt duży przepływ będzie powodował niedogrzanie sondy lambda i powtarzające się błędy w jej pracy.

Ostatnia rzecz to rodzaj wkładu katalizatora. W tej chwili stosuje się dwa jego rodzaje: metaliczny i tradycyjny ceramiczny. Ten pierwszy jest teoretycznie bardziej odporny ma uszkodzenia mechaniczne, ale ma mniejszą wydajność. Cała „blaszana puszka” musi być zatem o około 20 procent większa. Wkłady ceramiczne są lżejsze i - przynajmniej w teorii – bardziej długowieczne (nie korodują). Ceramika łatwo się jednak kruszy, nawet od zwykłych wibracji silnika.

Kiedy nie da się zastosować zamiennika?

REKLAMA

Coraz bardziej wyśrubowane przepisy dotyczące czystości spalin spowodowały, ze samochody mają teraz nie jeden, a najczęściej dwa lub trzy katalizatory. Chodzi o część aut spełniających normy EURO3 i wszystkie budowane zgodnie z EURO4 i EURO5. I tu właśnie jest problem...

Ekologiczny zestaw składa się z wysokowydajnego katalizatora wstępnego (wyłapującego cząsteczki stałe) wbudowanego w sam kolektor wydechowy i dużego katalizatora eliminującego węglowodory.

Zobacz też: Dlaczego wydech rdzewieje?

W przypadku tego drugiego nie ma problemu, jest on elementem wymiennym samym w sobie. Co innego tzw. górne katalizatory, oplecione „barankiem” kolektora - NIE WYSTĘPUJĄ one jako części uniwersalne. W przypadku uszkodzenia można próbować wymienić sam wkład, ale i to możliwe jest wyłącznie wtedy, gdy kolektor jest stalowy – spawany. Żeliwne odlewy nie nadają się do regeneracji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA