REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić z pękniętym kolektorem wydechowym?

Max Trela
Pęknięty kolektor jest bardzo głośny, szczególnie po otwarciu maski
Pęknięty kolektor jest bardzo głośny, szczególnie po otwarciu maski

REKLAMA

REKLAMA

Pęknięty kolektor wydechowy to niestety częsta awaria. Zdarza się szczególnie w autach z mocno wibrującymi silnikami i objawia się niczym nieuzasadnionym wzrostem hałasu pod maską. Irytujące odgłosy wcale nie łatwo wyeliminować.

Kolektory wydechowe potrafią pękać nie zależnie od przebiegu czy wieku auta. Duże znaczenie ma natomiast sposób użytkowania samochodu i rodzaj silnika, w jaki jest wyposażony. Awarie to domena silników z aluminiowymi blokami i głowicami oraz żeliwnym kolektorem. W dodatku im większe wibracje na niskich obrotach ma silnik, tym większe ryzyko pęknięcia zimnego kolektora. Najbardziej więc na takie ryzyko narażone są benzynowe jednostki trzy- i czterocylindrowe w układzie rzędowym.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o podwozie samochodu?

Dlaczego kolektor pęka? Najczęściej dlatego, że głowica rozszerza się znacznie szybciej niż sam żeliwny kolektor. Stalowe szpilki są na tyle elastyczne, że wytrzymują odkształcenia, niestety nie można tego powiedzieć o nie rozgrzanym jeszcze żeliwie. Pod wpływem naprężeń pęka ono najczęściej wzdłuż tzw. spoin powstałych w procesie odlewania.

Jak rozpoznać pęknięcie kolektora?

REKLAMA

Jak już wspomnieliśmy, pęknięty kolektor jest po prostu bardzo głośny. Słychać to szczególnie po otwarciu maski – odgłos jest też bardziej „metaliczny”. Jeśli ktoś natomiast liczy, że zauważy rysę, to może się zawieść. Porowate żeliwo niestety bardzo skutecznie maskuje szczeliny. Sprawę komplikuje też fakt, że identyczne wrażenia akustyczne, jak pęknięcie kolektora, daje też nieszczelność uszczelki tzw. portek (łączenia kolektora i rury wydechowej).

Sprytni mechanicy przy stawianiu diagnozy najczęściej zdławiają silnik, przymykając dopływ powietrza do filtra. To na kilka sekund wzbogaca mieszankę i daje większe zadymienie spalin. Wtedy łatwiej dostrzec czy biała chmura wydobywa się tuż przy głowicy czy może jednak dopiero na łączeniu kolektor – rura.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Naprawiać czy wymieniać?

Wyraźnie słyszalny wzrost poziomu hałasu w kabinie, będący skutkiem nieszczelności kolektora może irytować. Mimo tego wielu kierowców decyduje się nic z awarią nie robić. Dlaczego? Bo naprawa wcale nie jest prosta ani tania.

Żeby naprawić kolektor, trzeba go wyjąć z auta. Demontaż wiąże się ze zniszczeniem uszczelki i najczęściej z koniecznością planowania powierzchni kryzy. Do tego dochodzi spawanie pęknięcia i obróbka frezerska wnętrza kanału, żeby spaw nie zwężał przekroju. W sumie koszty mogą kilkukrotnie przekroczyć cenę zamontowania używanego, albo nawet nowego kolektora wraz z częściami. W przypadku elementów ze szrotu trzeba jednak pamiętać, iż niewielu handlarzy da nam gwarancję na to, że część jest w 100 procentach sprawna...

Zobacz też: Jakie zadania ma sonda lambda?

Nowy kolektor? To wyjście najprostsze, ale i stosunkowo kosztowne. Ceny fabrycznych elementów mogą sięgać od kilkuset do nawet tysiąca złotych, a mechanik zainkasuje kolejne kilkaset za ubrudzenie sobie rąk.

Ostatnia wersja naprawy to budowany na zamówienie kolektor ze stali nierdzewnej. Za kwotę rzędu 2-3 000 złotych warsztaty specjalizujące się spawaniu i gięciu rur ze stali kwasowej są w stanie wykonać każdy model kolektora. Będzie on ładniejszy, często polerowany na wysoki połysk, ale i sprawniejszy, dzięki optymalizacji i wyrównaniu długości wszystkich kanałów wylotowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA