REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić z pękniętym kolektorem wydechowym?

Max Trela
Pęknięty kolektor jest bardzo głośny, szczególnie po otwarciu maski
Pęknięty kolektor jest bardzo głośny, szczególnie po otwarciu maski

REKLAMA

REKLAMA

Pęknięty kolektor wydechowy to niestety częsta awaria. Zdarza się szczególnie w autach z mocno wibrującymi silnikami i objawia się niczym nieuzasadnionym wzrostem hałasu pod maską. Irytujące odgłosy wcale nie łatwo wyeliminować.

Kolektory wydechowe potrafią pękać nie zależnie od przebiegu czy wieku auta. Duże znaczenie ma natomiast sposób użytkowania samochodu i rodzaj silnika, w jaki jest wyposażony. Awarie to domena silników z aluminiowymi blokami i głowicami oraz żeliwnym kolektorem. W dodatku im większe wibracje na niskich obrotach ma silnik, tym większe ryzyko pęknięcia zimnego kolektora. Najbardziej więc na takie ryzyko narażone są benzynowe jednostki trzy- i czterocylindrowe w układzie rzędowym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o podwozie samochodu?

Dlaczego kolektor pęka? Najczęściej dlatego, że głowica rozszerza się znacznie szybciej niż sam żeliwny kolektor. Stalowe szpilki są na tyle elastyczne, że wytrzymują odkształcenia, niestety nie można tego powiedzieć o nie rozgrzanym jeszcze żeliwie. Pod wpływem naprężeń pęka ono najczęściej wzdłuż tzw. spoin powstałych w procesie odlewania.

Jak rozpoznać pęknięcie kolektora?

Jak już wspomnieliśmy, pęknięty kolektor jest po prostu bardzo głośny. Słychać to szczególnie po otwarciu maski – odgłos jest też bardziej „metaliczny”. Jeśli ktoś natomiast liczy, że zauważy rysę, to może się zawieść. Porowate żeliwo niestety bardzo skutecznie maskuje szczeliny. Sprawę komplikuje też fakt, że identyczne wrażenia akustyczne, jak pęknięcie kolektora, daje też nieszczelność uszczelki tzw. portek (łączenia kolektora i rury wydechowej).

REKLAMA

Sprytni mechanicy przy stawianiu diagnozy najczęściej zdławiają silnik, przymykając dopływ powietrza do filtra. To na kilka sekund wzbogaca mieszankę i daje większe zadymienie spalin. Wtedy łatwiej dostrzec czy biała chmura wydobywa się tuż przy głowicy czy może jednak dopiero na łączeniu kolektor – rura.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Naprawiać czy wymieniać?

Wyraźnie słyszalny wzrost poziomu hałasu w kabinie, będący skutkiem nieszczelności kolektora może irytować. Mimo tego wielu kierowców decyduje się nic z awarią nie robić. Dlaczego? Bo naprawa wcale nie jest prosta ani tania.

Żeby naprawić kolektor, trzeba go wyjąć z auta. Demontaż wiąże się ze zniszczeniem uszczelki i najczęściej z koniecznością planowania powierzchni kryzy. Do tego dochodzi spawanie pęknięcia i obróbka frezerska wnętrza kanału, żeby spaw nie zwężał przekroju. W sumie koszty mogą kilkukrotnie przekroczyć cenę zamontowania używanego, albo nawet nowego kolektora wraz z częściami. W przypadku elementów ze szrotu trzeba jednak pamiętać, iż niewielu handlarzy da nam gwarancję na to, że część jest w 100 procentach sprawna...

Zobacz też: Jakie zadania ma sonda lambda?

Nowy kolektor? To wyjście najprostsze, ale i stosunkowo kosztowne. Ceny fabrycznych elementów mogą sięgać od kilkuset do nawet tysiąca złotych, a mechanik zainkasuje kolejne kilkaset za ubrudzenie sobie rąk.

Ostatnia wersja naprawy to budowany na zamówienie kolektor ze stali nierdzewnej. Za kwotę rzędu 2-3 000 złotych warsztaty specjalizujące się spawaniu i gięciu rur ze stali kwasowej są w stanie wykonać każdy model kolektora. Będzie on ładniejszy, często polerowany na wysoki połysk, ale i sprawniejszy, dzięki optymalizacji i wyrównaniu długości wszystkich kanałów wylotowych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA