REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego czuć spaliny wewnątrz auta? Co się popsuło?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Za zapach spalin w kabinie zwykle odpowiedzialny jest układ wydechowy
Za zapach spalin w kabinie zwykle odpowiedzialny jest układ wydechowy

REKLAMA

REKLAMA

Intensywny zapach spalin w kabinie, zarówno na postoju, jak i podczas jazdy, nie musi oznaczać poważnej awarii. W takim przypadku zawsze najbardziej podejrzany jest układ wydechowy, który może być nieszczelny. Spaliny w układzie wentylacji mogą być jednak także oznaką problemów z uszczelką głowicy.

Spaliny w samochodzie, czyli co na to wydech?

Zasysanie spalin do wnętrza to niestety dość częsty problem, szczególnie w autach z krótkim układem wydechowym. Wloty wentylacyjne, choć najczęściej usytuowane na podszybiu, potrafią zaciągać powietrze również spod maski, a ukształtowanie płyty podłogowej i opływ powietrza wokół karoserii często kierują cześć spalin pod prąd pod maskę. To czysta fizyka i nie da się tego uniknąć. Tak duże podciśnienie pod maską tworzy się jednak na bardzo krótko i to wyłącznie w bardzo określonych warunkach. Zapach spalin nie powinien być zatem częstym „gościem” we wnętrzu naszego auta.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Co jednak w przypadku, gdy spaliny przedostają się do auta nie sporadycznie, ale ciągle i w kabinie ciągle utrzymuje się charakterystyczny zapach? To oznaka, że coś niedobrego dzieje się z wydechem... To też ważny sygnał dla kierowcy, bo gdy czuć spaliny w samochodzie, sytuacji nie wolno ignorować. Obecność spalin w czasie dłuższego wyjazdu może doprowadzić nawet do zatrucia. Spaliny w samochodzie mogą być zatem groźne dla zdrowia, a nawet życia pasażerów! A nie tylko obniżają komfort podróżowania.

Zapach spalin w samochodzie to najczęściej nieszczelności

Statystycznie rzecz biorąc w 90 % przypadków przedostawanie się spalin do wnętrza to sprawa nieszczelności. Miejscem, które warto sprawdzić jako pierwsze jest łącznik elastyczny tuż za katalizatorem, a jeśli taki nie występuje, spawy tłumika środkowego i uszczelka ujścia kolektora. W tym ostatnim przypadku bardziej uciążliwy niż zapach będzie jednak metaliczny odgłos wydawany przez wibrujący wydech.

REKLAMA

Generalnie wszystkie nieszczelności, które znajdziemy mniej więcej do trzech czwartych długości auta mogą rzeczywiście powodować stałe przedostawanie się spalin do środka. Zdiagnozowana dziura w końcowym wydechu raczej winowajcą nie będzie, ale wcale nie oznacza to, że nie trzeba uszkodzenia naprawić zanim przystąpimy do dalszych poszukiwań przyczyny problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapach spalin w samochodzie to też często nieszczelności, ale w kabinie samochodu. Mowa w tym przypadku o dziurawej podłodze czy np. przetartym mieszku skrzyni biegów. Tylko naprawa nieszczelności układu wydechowego i kabiny może skutecznie usunąć zapach spalin w samochodzie. Diesel, benzyna czy LPG - zasada w każdym przypadku jest identyczna.

Uszkodzony zawór zwrotny

Przedostawanie się spalin do kabiny może być też efektem ubocznym zatartego zaworu ERG, czyli zaworu zwrotnego w wydechu. Szczególnie w autach starszych – nie spełniających jeszcze normy czystości spalin EURO 3 – szybciej poczujemy nosem, że coś jest nie tak, niż zapali się wskaźnik błędu elektroniki pomiarowej.

Zobacz też: Jak dbać o podwozie samochodu?

Naprawa? Bardzo rzadko zawór ERG jest częścią nierozbieralną. Zazwyczaj wystarczy go starannie wyczyścić z sadzy i ewentualnej korozji oraz zamontować z powrotem. Dla pewności warto dodatkowo sprawdzić wszystkie łączniki między zaworem a układem dolotowym. Ewentualne pęknięcia przewodów, jak i nieszczelności łączeń doskonale naprawi taśma izolacyjna. Naprawa zaworu EGR nie jest dziś też droga. To wydatek rzędu często 200 - 300 zł.

Problem jest pod głowicą?

Niestety spaliny w kabinie mogą być też oznaką dość poważnej awarii. Szczególnie jeśli niemiły zapach pojawia się w kabinie zaraz po tym jak włączymy ogrzewanie. W takim przypadku źródła nie ma sensu poszukiwać w układzie wydechowym, a raczej... pod maską.

To może sugerować, że spaliny przedostają się bezpośrednio do nagrzewnicy, a tam mogą trafić tylko jedną drogą – przez układ chłodzenia. Spaliny w układzie chłodzenia są natomiast jasna oznaką, że uszczelka pod głowicą przestała istnieć...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA