REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego czuć spaliny wewnątrz auta? Co się popsuło?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Za zapach spalin w kabinie zwykle odpowiedzialny jest układ wydechowy
Za zapach spalin w kabinie zwykle odpowiedzialny jest układ wydechowy

REKLAMA

REKLAMA

Intensywny zapach spalin w kabinie, zarówno na postoju, jak i podczas jazdy, nie musi oznaczać poważnej awarii. W takim przypadku zawsze najbardziej podejrzany jest układ wydechowy, który może być nieszczelny. Spaliny w układzie wentylacji mogą być jednak także oznaką problemów z uszczelką głowicy.

Spaliny w samochodzie, czyli co na to wydech?

Zasysanie spalin do wnętrza to niestety dość częsty problem, szczególnie w autach z krótkim układem wydechowym. Wloty wentylacyjne, choć najczęściej usytuowane na podszybiu, potrafią zaciągać powietrze również spod maski, a ukształtowanie płyty podłogowej i opływ powietrza wokół karoserii często kierują cześć spalin pod prąd pod maskę. To czysta fizyka i nie da się tego uniknąć. Tak duże podciśnienie pod maską tworzy się jednak na bardzo krótko i to wyłącznie w bardzo określonych warunkach. Zapach spalin nie powinien być zatem częstym „gościem” we wnętrzu naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Co jednak w przypadku, gdy spaliny przedostają się do auta nie sporadycznie, ale ciągle i w kabinie ciągle utrzymuje się charakterystyczny zapach? To oznaka, że coś niedobrego dzieje się z wydechem... To też ważny sygnał dla kierowcy, bo gdy czuć spaliny w samochodzie, sytuacji nie wolno ignorować. Obecność spalin w czasie dłuższego wyjazdu może doprowadzić nawet do zatrucia. Spaliny w samochodzie mogą być zatem groźne dla zdrowia, a nawet życia pasażerów! A nie tylko obniżają komfort podróżowania.

Zapach spalin w samochodzie to najczęściej nieszczelności

REKLAMA

Statystycznie rzecz biorąc w 90 % przypadków przedostawanie się spalin do wnętrza to sprawa nieszczelności. Miejscem, które warto sprawdzić jako pierwsze jest łącznik elastyczny tuż za katalizatorem, a jeśli taki nie występuje, spawy tłumika środkowego i uszczelka ujścia kolektora. W tym ostatnim przypadku bardziej uciążliwy niż zapach będzie jednak metaliczny odgłos wydawany przez wibrujący wydech.

Generalnie wszystkie nieszczelności, które znajdziemy mniej więcej do trzech czwartych długości auta mogą rzeczywiście powodować stałe przedostawanie się spalin do środka. Zdiagnozowana dziura w końcowym wydechu raczej winowajcą nie będzie, ale wcale nie oznacza to, że nie trzeba uszkodzenia naprawić zanim przystąpimy do dalszych poszukiwań przyczyny problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapach spalin w samochodzie to też często nieszczelności, ale w kabinie samochodu. Mowa w tym przypadku o dziurawej podłodze czy np. przetartym mieszku skrzyni biegów. Tylko naprawa nieszczelności układu wydechowego i kabiny może skutecznie usunąć zapach spalin w samochodzie. Diesel, benzyna czy LPG - zasada w każdym przypadku jest identyczna.

Uszkodzony zawór zwrotny

Przedostawanie się spalin do kabiny może być też efektem ubocznym zatartego zaworu ERG, czyli zaworu zwrotnego w wydechu. Szczególnie w autach starszych – nie spełniających jeszcze normy czystości spalin EURO 3 – szybciej poczujemy nosem, że coś jest nie tak, niż zapali się wskaźnik błędu elektroniki pomiarowej.

Zobacz też: Jak dbać o podwozie samochodu?

Naprawa? Bardzo rzadko zawór ERG jest częścią nierozbieralną. Zazwyczaj wystarczy go starannie wyczyścić z sadzy i ewentualnej korozji oraz zamontować z powrotem. Dla pewności warto dodatkowo sprawdzić wszystkie łączniki między zaworem a układem dolotowym. Ewentualne pęknięcia przewodów, jak i nieszczelności łączeń doskonale naprawi taśma izolacyjna. Naprawa zaworu EGR nie jest dziś też droga. To wydatek rzędu często 200 - 300 zł.

Problem jest pod głowicą?

REKLAMA

Niestety spaliny w kabinie mogą być też oznaką dość poważnej awarii. Szczególnie jeśli niemiły zapach pojawia się w kabinie zaraz po tym jak włączymy ogrzewanie. W takim przypadku źródła nie ma sensu poszukiwać w układzie wydechowym, a raczej... pod maską.

To może sugerować, że spaliny przedostają się bezpośrednio do nagrzewnicy, a tam mogą trafić tylko jedną drogą – przez układ chłodzenia. Spaliny w układzie chłodzenia są natomiast jasna oznaką, że uszczelka pod głowicą przestała istnieć...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA