Dlaczego czuć spaliny wewnątrz auta? Co się popsuło?
REKLAMA
REKLAMA
Spaliny w samochodzie, czyli co na to wydech?
Zasysanie spalin do wnętrza to niestety dość częsty problem, szczególnie w autach z krótkim układem wydechowym. Wloty wentylacyjne, choć najczęściej usytuowane na podszybiu, potrafią zaciągać powietrze również spod maski, a ukształtowanie płyty podłogowej i opływ powietrza wokół karoserii często kierują cześć spalin pod prąd pod maskę. To czysta fizyka i nie da się tego uniknąć. Tak duże podciśnienie pod maską tworzy się jednak na bardzo krótko i to wyłącznie w bardzo określonych warunkach. Zapach spalin nie powinien być zatem częstym „gościem” we wnętrzu naszego auta.
REKLAMA
Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?
Co jednak w przypadku, gdy spaliny przedostają się do auta nie sporadycznie, ale ciągle i w kabinie ciągle utrzymuje się charakterystyczny zapach? To oznaka, że coś niedobrego dzieje się z wydechem... To też ważny sygnał dla kierowcy, bo gdy czuć spaliny w samochodzie, sytuacji nie wolno ignorować. Obecność spalin w czasie dłuższego wyjazdu może doprowadzić nawet do zatrucia. Spaliny w samochodzie mogą być zatem groźne dla zdrowia, a nawet życia pasażerów! A nie tylko obniżają komfort podróżowania.
Zapach spalin w samochodzie to najczęściej nieszczelności
REKLAMA
Statystycznie rzecz biorąc w 90 % przypadków przedostawanie się spalin do wnętrza to sprawa nieszczelności. Miejscem, które warto sprawdzić jako pierwsze jest łącznik elastyczny tuż za katalizatorem, a jeśli taki nie występuje, spawy tłumika środkowego i uszczelka ujścia kolektora. W tym ostatnim przypadku bardziej uciążliwy niż zapach będzie jednak metaliczny odgłos wydawany przez wibrujący wydech.
Generalnie wszystkie nieszczelności, które znajdziemy mniej więcej do trzech czwartych długości auta mogą rzeczywiście powodować stałe przedostawanie się spalin do środka. Zdiagnozowana dziura w końcowym wydechu raczej winowajcą nie będzie, ale wcale nie oznacza to, że nie trzeba uszkodzenia naprawić zanim przystąpimy do dalszych poszukiwań przyczyny problemu.
Zapach spalin w samochodzie to też często nieszczelności, ale w kabinie samochodu. Mowa w tym przypadku o dziurawej podłodze czy np. przetartym mieszku skrzyni biegów. Tylko naprawa nieszczelności układu wydechowego i kabiny może skutecznie usunąć zapach spalin w samochodzie. Diesel, benzyna czy LPG - zasada w każdym przypadku jest identyczna.
Uszkodzony zawór zwrotny
Przedostawanie się spalin do kabiny może być też efektem ubocznym zatartego zaworu ERG, czyli zaworu zwrotnego w wydechu. Szczególnie w autach starszych – nie spełniających jeszcze normy czystości spalin EURO 3 – szybciej poczujemy nosem, że coś jest nie tak, niż zapali się wskaźnik błędu elektroniki pomiarowej.
Zobacz też: Jak dbać o podwozie samochodu?
Naprawa? Bardzo rzadko zawór ERG jest częścią nierozbieralną. Zazwyczaj wystarczy go starannie wyczyścić z sadzy i ewentualnej korozji oraz zamontować z powrotem. Dla pewności warto dodatkowo sprawdzić wszystkie łączniki między zaworem a układem dolotowym. Ewentualne pęknięcia przewodów, jak i nieszczelności łączeń doskonale naprawi taśma izolacyjna. Naprawa zaworu EGR nie jest dziś też droga. To wydatek rzędu często 200 - 300 zł.
Problem jest pod głowicą?
REKLAMA
Niestety spaliny w kabinie mogą być też oznaką dość poważnej awarii. Szczególnie jeśli niemiły zapach pojawia się w kabinie zaraz po tym jak włączymy ogrzewanie. W takim przypadku źródła nie ma sensu poszukiwać w układzie wydechowym, a raczej... pod maską.
To może sugerować, że spaliny przedostają się bezpośrednio do nagrzewnicy, a tam mogą trafić tylko jedną drogą – przez układ chłodzenia. Spaliny w układzie chłodzenia są natomiast jasna oznaką, że uszczelka pod głowicą przestała istnieć...
REKLAMA
REKLAMA