Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Producent przewiduje wymianę oleju silnikowego co 15 000 kilometrów dla sinika benzynowego i co 7500 kilometrów dla jednostki Diesla. My proponujemy w obydwu przypadkach wymieniać olej co 15 000 kilometrów, jednak nie rzadziej niż raz do roku. Najlepiej wykonywać tą czynność o tej samej porze. Zanim podejmiemy się wymiany należy kupić odpowiedni olej do naszego auta oraz filtr.
REKLAMA
Nie należy mieszać oleju, może to doprowadzić do usterki silnika lub jego rozszczelnienia. Zalewanie silnika najtańszym olejem również nie jest zalecane. Kiedy zbierzemy wszystkie materiały eksploatacyjne to przystępujemy do wymiany.
Na początku należy dobrze rozgrzać silnik do momentu aż osiągnie temperaturę pracy roboczej. Pozwoli to na zlanie praktycznie całego oleju ze wszystkimi zanieczyszczeniami.
Teraz należy podnieść samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału. Tradycyjny lewarek z „kobyłkami” to zdecydowanie ostateczność z racji podwyższonego ryzyka wypadku. Jeżeli mamy już uniesione auto lub stoimy na kanale to kontrolujemy silnik pod kątem wycieków. Jeżeli dolna część silnika jest cała w oleju i widać wyciek to należy wyszukać źródło. Niestety przy takiej usterce wymiana oleju silnikowego nie ma sensu. W zależności od rodzaju naprawy może być konieczna ponowna wymiana.
Elastyczność silnika: co to oznacza?
REKLAMA
W tym celu konieczne będzie umycie dolnej części silnika i najprawdopodobniej obudowy skrzyni biegów. Po dokładnym wymyciu wycieramy do sucha całą powierzchnię i nanosimy na podejrzane miejsca i miejsca łączeń kredę. W ten sposób będziemy mogli zlokalizować wyciek. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie podnosimy samochód i lokalizujemy usterki.
W przypadku braku jakiegokolwiek wycieku możemy bezpośrednio przejść do wymiany oleju. Najpierw podkładamy pod silnik puste naczynie i wykręcamy z miski olejowej korek spustowy oleju. Należy robić to bardzo ostrożnie, na początku olej wypłynie z dużym impetem i może dojść do poparzenia. Czekamy aż spłynie cały olej i zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki.
Warto przyjrzeć się czy w oleju nie znajdują się metalowe opiłki. Jeżeli będzie nawet najmniejsza ilość to jest to dla nas informacja, że w naszym silniku jest usterka w postaci zatarcia. Nie należy czekać z naprawą.
Sprawdzamy czy korek spustowy jest solidnie dokręcony i opuszczamy samochód. Przechodzimy do wymiany filtru oleju.
Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
Do tego będzie nam potrzebny specjalny klucz do filtrów. Jest on dostępny na serwisach aukcyjnych lub sklepach motoryzacyjnych za około 20 – 30 złotych. W przypadku braku klucza można wykorzystać zwyczajny śrubokręt. Wbijamy go w ściankę filtru i przekręcamy. Podczas wykonywania tej operacji należy mieć przy sobie kilka szmat i puste naczynie, ponieważ spod filtra będzie wydostawał się olej.
Przechodzimy do montażu nowego filtra. Na początku czyścimy dokładnie miejsce mocowania filtra. Jeżeli znajduje się tam stara uszczelka to należy ją usunąć, podważając za pomocą ostrego noża. Nową uszczelkę nawilżamy olejem silnikowym i przykręcamy filtr ręcznie do wyczuwalnego oporu. Teraz przystępujemy do napełniania silnika nowym olejem.
Na początku wlewamy około ¾ nominalnej objętości. Zakręcamy korek wlewu i uruchamiamy silnik. Czekamy aż zgaśnie kontrolka oleju i ruszamy na jazdę próbną. Po powrocie kontrolujemy poziom oleju na bagnecie. Najprawdopodobniej trzeba będzie wykonać dolewkę. W silnikach 1.4 i 1.6 odległość pomiędzy napisem „MIN” i „MAX” wynosi 0.75 litra w pozostałych jednostkach 1 litr.
Opel Astra G/Zafira A: wymiana oleju silnikowego
Nie należy przekraczać górnego oznaczenia może to spowodować uszkodzenie katalizatora lub doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień wału korbowego. Jeżeli stan oleju jest odpowiedni i nie mamy żadnych zastrzeżeń to sprawdzamy silnik pod kątem wycieków. W tym celu będziemy musieli unieść samochód do góry. Kontrolujemy czy korek spustowy jest szczelny i opuszczamy samochód. Na końcu sprawdzamy okolice filtra oleju.
Zużyty olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie należy wylewać go w dowolne miejsce.
Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?
Poniżej znajduje się zestawienie wszystkich silników wraz z potrzebną ilością oleju
14NV – 3L
X16NZ, E16NZ, C16NZ, 16SV – 3.5L
C18NZ, E18NVR, C20NE, X20XEV – 4L
C20XE, C20LET, C25XE – 4.5L
17YD – 4.75L
17DR – 5L
TC4EE1 – 4.5L
Podane wyżej ilości oleju są przybliżone. Nie należy traktować ich jako nominalną objętość. Podczas wlewania oleju należy kontrolować jego stan na bagnecie.
REKLAMA
REKLAMA