REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna, niezależnie od wieku auta.
Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna, niezależnie od wieku auta.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna, niezależnie od wieku auta. W poradniku tym pokażemy jak wymienić olej silnikowy w Oplu Vectra A.

Producent przewiduje wymianę oleju silnikowego co 15 000 kilometrów dla sinika benzynowego i co 7500 kilometrów dla jednostki Diesla. My proponujemy w obydwu przypadkach wymieniać olej co 15 000 kilometrów, jednak nie rzadziej niż raz do roku. Najlepiej wykonywać tą czynność o tej samej porze. Zanim podejmiemy się wymiany należy kupić odpowiedni olej do naszego auta oraz filtr.

REKLAMA

REKLAMA

Nie należy mieszać oleju, może to doprowadzić do usterki silnika lub jego rozszczelnienia. Zalewanie silnika najtańszym olejem również nie jest zalecane. Kiedy zbierzemy wszystkie materiały eksploatacyjne to przystępujemy do wymiany.

Na początku należy dobrze rozgrzać silnik do momentu aż osiągnie temperaturę pracy roboczej. Pozwoli to na zlanie praktycznie całego oleju ze wszystkimi zanieczyszczeniami.

Teraz należy podnieść samochód. Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału. Tradycyjny lewarek z „kobyłkami” to zdecydowanie ostateczność z racji podwyższonego ryzyka wypadku. Jeżeli mamy już uniesione auto lub stoimy na kanale to kontrolujemy silnik pod kątem wycieków. Jeżeli dolna część silnika jest cała w oleju i widać wyciek to należy wyszukać źródło. Niestety przy takiej usterce wymiana oleju silnikowego nie ma sensu. W zależności od rodzaju naprawy może być konieczna ponowna wymiana.

REKLAMA

Elastyczność silnika: co to oznacza?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu konieczne będzie umycie dolnej części silnika i najprawdopodobniej obudowy skrzyni biegów. Po dokładnym wymyciu wycieramy do sucha całą powierzchnię i nanosimy na podejrzane miejsca i miejsca łączeń kredę. W ten sposób będziemy mogli zlokalizować wyciek. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie podnosimy samochód i lokalizujemy usterki.

W przypadku braku jakiegokolwiek wycieku możemy bezpośrednio przejść do wymiany oleju. Najpierw podkładamy pod silnik puste naczynie i wykręcamy z miski olejowej korek spustowy oleju. Należy robić to bardzo ostrożnie, na początku olej wypłynie z dużym impetem i może dojść do poparzenia. Czekamy aż spłynie cały olej i zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki.

Warto przyjrzeć się czy w oleju nie znajdują się metalowe opiłki. Jeżeli będzie nawet najmniejsza ilość to jest to dla nas informacja, że w naszym silniku jest usterka w postaci zatarcia. Nie należy czekać z naprawą.

Sprawdzamy czy korek spustowy jest solidnie dokręcony i opuszczamy samochód. Przechodzimy do wymiany filtru oleju.

Opel Omega B/B FL: wymiana oleju silnikowego

Do tego będzie nam potrzebny specjalny klucz do filtrów. Jest on dostępny na serwisach aukcyjnych lub sklepach motoryzacyjnych za około 20 – 30 złotych. W przypadku braku klucza można wykorzystać zwyczajny śrubokręt. Wbijamy go w ściankę filtru i przekręcamy. Podczas wykonywania tej operacji należy mieć przy sobie kilka szmat i puste naczynie, ponieważ spod filtra będzie wydostawał się olej.

Przechodzimy do montażu nowego filtra. Na początku czyścimy dokładnie miejsce mocowania filtra. Jeżeli znajduje się tam stara uszczelka to należy ją usunąć, podważając za pomocą ostrego noża. Nową uszczelkę nawilżamy olejem silnikowym i przykręcamy filtr ręcznie do wyczuwalnego oporu. Teraz przystępujemy do napełniania silnika nowym olejem.

Na początku wlewamy około ¾ nominalnej objętości. Zakręcamy korek wlewu i uruchamiamy silnik. Czekamy aż zgaśnie kontrolka oleju i ruszamy na jazdę próbną. Po powrocie kontrolujemy poziom oleju na bagnecie. Najprawdopodobniej trzeba będzie wykonać dolewkę. W silnikach 1.4 i 1.6 odległość pomiędzy napisem „MIN” i „MAX” wynosi 0.75 litra w pozostałych jednostkach 1 litr.

Opel Astra G/Zafira A: wymiana oleju silnikowego

Nie należy przekraczać górnego oznaczenia może to spowodować uszkodzenie katalizatora lub doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień wału korbowego. Jeżeli stan oleju jest odpowiedni i nie mamy żadnych zastrzeżeń to sprawdzamy silnik pod kątem wycieków. W tym celu będziemy musieli unieść samochód do góry. Kontrolujemy czy korek spustowy jest szczelny i opuszczamy samochód. Na końcu sprawdzamy okolice filtra oleju.

Zużyty olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie należy wylewać go w dowolne miejsce.

Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

Poniżej znajduje się zestawienie wszystkich silników wraz z potrzebną ilością oleju

14NV – 3L

X16NZ, E16NZ, C16NZ, 16SV – 3.5L

C18NZ, E18NVR, C20NE, X20XEV – 4L

C20XE, C20LET, C25XE – 4.5L

17YD – 4.75L

17DR – 5L

TC4EE1 – 4.5L

Podane wyżej ilości oleju są przybliżone. Nie należy traktować ich jako nominalną objętość. Podczas wlewania oleju należy kontrolować jego stan na bagnecie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA