REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

Robert Kuśpiel
Uszkodzona miska olejowa wymaga jak natychmiastowej wymiany
Uszkodzona miska olejowa wymaga jak natychmiastowej wymiany

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona miska olejowa wymaga jak natychmiastowej wymiany. Brak oleju w silniku może doprowadzić do jej uszkodzenia. Poniżej znajduje się opis wymiany miski olejowej w samochodzie Opel Vectra A.

Jeżeli pod naszym samochodem pojawiają się kałuże oleju to znak, że wystąpiła nieszczelność. W celu zlokalizowania usterki należy unieść samochód. Nie należy zaklejać całej miski silikonem bo jest to rozwiązanie na krótko. Oczywiście demontaż nie jest wykonywany tylko i wyłącznie w przypadku awarii. Niektóre prace przy silniku wymagają wymontowania miski olejowej.

REKLAMA

REKLAMA

Cały proces demontażu i montażu przebiega w taki sam sposób we wszystkich silnikach oprócz 1.7. W przypadku tej jednostki wymagane są dodatkowe czynności. Właściciele Vectry A wyprodukowanej po wrześniu 1995 – silnik X20XEV powinni wiedzieć, że w ich autach zastosowana została dwuczęściowa miska olejowa.

Zobacz też: Volkswagen Passat czy Opel Vectra?

Na początku należy podnieść samochód do góry. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z platformy warsztatowej lub ustawienie auta nad kanałem. Nie zalecamy korzystania z lewarka i podstawek. Jest to niebezpieczne a dodatkowo wykonywanie tej pracy z takiej pozycji jest mało komfortowe. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to wymontowanie przedniej rury wydechowej. W tym celu odkręcamy ją od kolektora wydechowego. Jeżeli śruby będą mocno zapieczone to należy polać je odrdzewiaczem i poczekać chwilę. W razie niepowodzenia należy powtórzyć operację.

REKLAMA

Kolejny krok to spuszczenie oleju silnikowego. Podkładamy pod silnik puste naczynie i wykręcamy z miski olejowej korek spustowy oleju. Należy robić to bardzo ostrożnie, na początku olej wypłynie z dużym impetem i może dojść do poparzenia. Czekamy aż spłynie cały olej i zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przyjrzeć się czy w oleju nie znajdują się metalowe opiłki. Jeżeli będzie nawet najmniejsza ilość to jest to dla nas informacja, że w naszym silniku jest usterka w postaci zatarcia. Sprawdzamy czy korek spustowy jest solidnie dokręcony i opuszczamy samochód. Następnie odpinamy przewód elektryczny od czujnika poziomu oleju jeśli jest wkręcony w miskę olejową.

Teraz odkręcamy śruby mocujące miskę olejową i zdejmujemy ją. Należy mieć pod ręką kilka szmat, ponieważ najprawdopodobniej wypłynie pewna ilość oleju. Następnie odkręcamy wspornik rurki prowadzącej bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Na końcu wyjmujemy odrzutnik oleju jeśli występuje w naszej wersji silnikowej.

W przypadku silnika 1.7 demontaż miski przebiega w podobny sposób z tą różnicą, ze najpierw odkręcamy śruby mocujące dolną część miski olejowej po czym zdejmujemy ją. W drugiej kolejności odkręcamy śruby mocujące górną część miski olejowej i również demontujemy tą część miski.

Przechodzimy do montażu nowej lub starej miski olejowej. Na początku należy oczyścić dokładnie całą powierzchnię przylegania. Mogą się znajdować na niej resztki uszczelki. Teraz przykręcamy wspornik rurki prowadzącej bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Kładziemy na całą powierzchnię styku masę uszczelniającą. Jest ona dostępna w salonach Opla lub sklepach motoryzacyjnych.

Na odrzutnik oleju naciągamy nową uszczelkę oleju. Nie ma jednej wersji odrzutnika. Jeżeli uszczelka jest zawulkanizowana na odrzutniku to moment dokręcania wynosi 10Nm, w innym przypadku 5Nm. Przechodzimy do przykręcania odrzutnika i miski olejowej. Tutaj bardzo ważne są momenty dokręcania. Jeżeli zdecydowanie zostaną przekroczone to może dojść do zgniecenia uszczelki.

  • Silnik 1.4 i 1.6 (bez C16NZ2) – 8Nm
  • Silnik 1.7, 1.8, 2.0, 1.6 (C16NZ2) – 5Nm (10Nm)
  • Silnik 2.5 – 15Nm

Zobacz też: Jak regulować napięcie paska w silnikach Opla?

Teraz przykręcamy przednią rurę wydechową momentem 25Nm. Podpinamy przewód od czujnika oleju jeśli występuje w naszym samochodzie.

W silniku 1.7 montaż przebiega podobnie jednak z pewnymi różnicami. Po wyczyszczeniu powierzchni przylegania miski i nałożeniu masy uszczelniającej dokręcamy górną miskę olejową momentem 10Nm. Następnie przykręcamy dolną część miski olejowej takim samym momentem. Na końcu montujemy przednią rurę wydechową do turbosprężarki stosując moment 65Nm.

Na końcu pozostaje nam zalanie silnika nowym olejem. Najlepiej wymienić filtr oleju. Nie zaleca się wlewania tego samego oleju. Zalanie nowym olejem bez zmiany filtru również jest niedopuszczalne.

Teraz udajemy się na jazdę próbną do momentu aż silnik osiągnie roboczą temperaturę pracy. Po powrocie unosimy ponownie samochód i sprawdzamy czy połączenie miski olejowej jest szczelne. Pod takim samym kątem sprawdzamy korek spustu oleju. Jeżeli zobaczymy delikatne wycieki to należy dokręcić śruby mocujące, wytrzeć olej i ponownie udać się na jazdę próbną.

Zobacz też: Kiedy opona nadaje się do wymiany?

Do wykonywania takich prac bardzo potrzebny jest klucz dynamometryczny. Nie wszystkie mocowania da się przykręcić na wyczucie. Odpowiedni moment ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o elementy silnika.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA