REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Uszkodzona miska olejowa wymaga jak natychmiastowej wymiany
Uszkodzona miska olejowa wymaga jak natychmiastowej wymiany

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona miska olejowa wymaga jak natychmiastowej wymiany. Brak oleju w silniku może doprowadzić do jej uszkodzenia. Poniżej znajduje się opis wymiany miski olejowej w samochodzie Opel Vectra A.

Jeżeli pod naszym samochodem pojawiają się kałuże oleju to znak, że wystąpiła nieszczelność. W celu zlokalizowania usterki należy unieść samochód. Nie należy zaklejać całej miski silikonem bo jest to rozwiązanie na krótko. Oczywiście demontaż nie jest wykonywany tylko i wyłącznie w przypadku awarii. Niektóre prace przy silniku wymagają wymontowania miski olejowej.

REKLAMA

REKLAMA

Cały proces demontażu i montażu przebiega w taki sam sposób we wszystkich silnikach oprócz 1.7. W przypadku tej jednostki wymagane są dodatkowe czynności. Właściciele Vectry A wyprodukowanej po wrześniu 1995 – silnik X20XEV powinni wiedzieć, że w ich autach zastosowana została dwuczęściowa miska olejowa.

Zobacz też: Volkswagen Passat czy Opel Vectra?

Na początku należy podnieść samochód do góry. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z platformy warsztatowej lub ustawienie auta nad kanałem. Nie zalecamy korzystania z lewarka i podstawek. Jest to niebezpieczne a dodatkowo wykonywanie tej pracy z takiej pozycji jest mało komfortowe. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to wymontowanie przedniej rury wydechowej. W tym celu odkręcamy ją od kolektora wydechowego. Jeżeli śruby będą mocno zapieczone to należy polać je odrdzewiaczem i poczekać chwilę. W razie niepowodzenia należy powtórzyć operację.

REKLAMA

Kolejny krok to spuszczenie oleju silnikowego. Podkładamy pod silnik puste naczynie i wykręcamy z miski olejowej korek spustowy oleju. Należy robić to bardzo ostrożnie, na początku olej wypłynie z dużym impetem i może dojść do poparzenia. Czekamy aż spłynie cały olej i zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przyjrzeć się czy w oleju nie znajdują się metalowe opiłki. Jeżeli będzie nawet najmniejsza ilość to jest to dla nas informacja, że w naszym silniku jest usterka w postaci zatarcia. Sprawdzamy czy korek spustowy jest solidnie dokręcony i opuszczamy samochód. Następnie odpinamy przewód elektryczny od czujnika poziomu oleju jeśli jest wkręcony w miskę olejową.

Teraz odkręcamy śruby mocujące miskę olejową i zdejmujemy ją. Należy mieć pod ręką kilka szmat, ponieważ najprawdopodobniej wypłynie pewna ilość oleju. Następnie odkręcamy wspornik rurki prowadzącej bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Na końcu wyjmujemy odrzutnik oleju jeśli występuje w naszej wersji silnikowej.

W przypadku silnika 1.7 demontaż miski przebiega w podobny sposób z tą różnicą, ze najpierw odkręcamy śruby mocujące dolną część miski olejowej po czym zdejmujemy ją. W drugiej kolejności odkręcamy śruby mocujące górną część miski olejowej i również demontujemy tą część miski.

Przechodzimy do montażu nowej lub starej miski olejowej. Na początku należy oczyścić dokładnie całą powierzchnię przylegania. Mogą się znajdować na niej resztki uszczelki. Teraz przykręcamy wspornik rurki prowadzącej bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Kładziemy na całą powierzchnię styku masę uszczelniającą. Jest ona dostępna w salonach Opla lub sklepach motoryzacyjnych.

Na odrzutnik oleju naciągamy nową uszczelkę oleju. Nie ma jednej wersji odrzutnika. Jeżeli uszczelka jest zawulkanizowana na odrzutniku to moment dokręcania wynosi 10Nm, w innym przypadku 5Nm. Przechodzimy do przykręcania odrzutnika i miski olejowej. Tutaj bardzo ważne są momenty dokręcania. Jeżeli zdecydowanie zostaną przekroczone to może dojść do zgniecenia uszczelki.

  • Silnik 1.4 i 1.6 (bez C16NZ2) – 8Nm
  • Silnik 1.7, 1.8, 2.0, 1.6 (C16NZ2) – 5Nm (10Nm)
  • Silnik 2.5 – 15Nm

Zobacz też: Jak regulować napięcie paska w silnikach Opla?

Teraz przykręcamy przednią rurę wydechową momentem 25Nm. Podpinamy przewód od czujnika oleju jeśli występuje w naszym samochodzie.

W silniku 1.7 montaż przebiega podobnie jednak z pewnymi różnicami. Po wyczyszczeniu powierzchni przylegania miski i nałożeniu masy uszczelniającej dokręcamy górną miskę olejową momentem 10Nm. Następnie przykręcamy dolną część miski olejowej takim samym momentem. Na końcu montujemy przednią rurę wydechową do turbosprężarki stosując moment 65Nm.

Na końcu pozostaje nam zalanie silnika nowym olejem. Najlepiej wymienić filtr oleju. Nie zaleca się wlewania tego samego oleju. Zalanie nowym olejem bez zmiany filtru również jest niedopuszczalne.

Teraz udajemy się na jazdę próbną do momentu aż silnik osiągnie roboczą temperaturę pracy. Po powrocie unosimy ponownie samochód i sprawdzamy czy połączenie miski olejowej jest szczelne. Pod takim samym kątem sprawdzamy korek spustu oleju. Jeżeli zobaczymy delikatne wycieki to należy dokręcić śruby mocujące, wytrzeć olej i ponownie udać się na jazdę próbną.

Zobacz też: Kiedy opona nadaje się do wymiany?

Do wykonywania takich prac bardzo potrzebny jest klucz dynamometryczny. Nie wszystkie mocowania da się przykręcić na wyczucie. Odpowiedni moment ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o elementy silnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA