REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

Robert Kuśpiel
Uszkodzona miska olejowa wymaga jak natychmiastowej wymiany
Uszkodzona miska olejowa wymaga jak natychmiastowej wymiany

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona miska olejowa wymaga jak natychmiastowej wymiany. Brak oleju w silniku może doprowadzić do jej uszkodzenia. Poniżej znajduje się opis wymiany miski olejowej w samochodzie Opel Vectra A.

Jeżeli pod naszym samochodem pojawiają się kałuże oleju to znak, że wystąpiła nieszczelność. W celu zlokalizowania usterki należy unieść samochód. Nie należy zaklejać całej miski silikonem bo jest to rozwiązanie na krótko. Oczywiście demontaż nie jest wykonywany tylko i wyłącznie w przypadku awarii. Niektóre prace przy silniku wymagają wymontowania miski olejowej.

REKLAMA

REKLAMA

Cały proces demontażu i montażu przebiega w taki sam sposób we wszystkich silnikach oprócz 1.7. W przypadku tej jednostki wymagane są dodatkowe czynności. Właściciele Vectry A wyprodukowanej po wrześniu 1995 – silnik X20XEV powinni wiedzieć, że w ich autach zastosowana została dwuczęściowa miska olejowa.

Zobacz też: Volkswagen Passat czy Opel Vectra?

Na początku należy podnieść samochód do góry. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z platformy warsztatowej lub ustawienie auta nad kanałem. Nie zalecamy korzystania z lewarka i podstawek. Jest to niebezpieczne a dodatkowo wykonywanie tej pracy z takiej pozycji jest mało komfortowe. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to wymontowanie przedniej rury wydechowej. W tym celu odkręcamy ją od kolektora wydechowego. Jeżeli śruby będą mocno zapieczone to należy polać je odrdzewiaczem i poczekać chwilę. W razie niepowodzenia należy powtórzyć operację.

REKLAMA

Kolejny krok to spuszczenie oleju silnikowego. Podkładamy pod silnik puste naczynie i wykręcamy z miski olejowej korek spustowy oleju. Należy robić to bardzo ostrożnie, na początku olej wypłynie z dużym impetem i może dojść do poparzenia. Czekamy aż spłynie cały olej i zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przyjrzeć się czy w oleju nie znajdują się metalowe opiłki. Jeżeli będzie nawet najmniejsza ilość to jest to dla nas informacja, że w naszym silniku jest usterka w postaci zatarcia. Sprawdzamy czy korek spustowy jest solidnie dokręcony i opuszczamy samochód. Następnie odpinamy przewód elektryczny od czujnika poziomu oleju jeśli jest wkręcony w miskę olejową.

Teraz odkręcamy śruby mocujące miskę olejową i zdejmujemy ją. Należy mieć pod ręką kilka szmat, ponieważ najprawdopodobniej wypłynie pewna ilość oleju. Następnie odkręcamy wspornik rurki prowadzącej bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Na końcu wyjmujemy odrzutnik oleju jeśli występuje w naszej wersji silnikowej.

W przypadku silnika 1.7 demontaż miski przebiega w podobny sposób z tą różnicą, ze najpierw odkręcamy śruby mocujące dolną część miski olejowej po czym zdejmujemy ją. W drugiej kolejności odkręcamy śruby mocujące górną część miski olejowej i również demontujemy tą część miski.

Przechodzimy do montażu nowej lub starej miski olejowej. Na początku należy oczyścić dokładnie całą powierzchnię przylegania. Mogą się znajdować na niej resztki uszczelki. Teraz przykręcamy wspornik rurki prowadzącej bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Kładziemy na całą powierzchnię styku masę uszczelniającą. Jest ona dostępna w salonach Opla lub sklepach motoryzacyjnych.

Na odrzutnik oleju naciągamy nową uszczelkę oleju. Nie ma jednej wersji odrzutnika. Jeżeli uszczelka jest zawulkanizowana na odrzutniku to moment dokręcania wynosi 10Nm, w innym przypadku 5Nm. Przechodzimy do przykręcania odrzutnika i miski olejowej. Tutaj bardzo ważne są momenty dokręcania. Jeżeli zdecydowanie zostaną przekroczone to może dojść do zgniecenia uszczelki.

  • Silnik 1.4 i 1.6 (bez C16NZ2) – 8Nm
  • Silnik 1.7, 1.8, 2.0, 1.6 (C16NZ2) – 5Nm (10Nm)
  • Silnik 2.5 – 15Nm

Zobacz też: Jak regulować napięcie paska w silnikach Opla?

Teraz przykręcamy przednią rurę wydechową momentem 25Nm. Podpinamy przewód od czujnika oleju jeśli występuje w naszym samochodzie.

W silniku 1.7 montaż przebiega podobnie jednak z pewnymi różnicami. Po wyczyszczeniu powierzchni przylegania miski i nałożeniu masy uszczelniającej dokręcamy górną miskę olejową momentem 10Nm. Następnie przykręcamy dolną część miski olejowej takim samym momentem. Na końcu montujemy przednią rurę wydechową do turbosprężarki stosując moment 65Nm.

Na końcu pozostaje nam zalanie silnika nowym olejem. Najlepiej wymienić filtr oleju. Nie zaleca się wlewania tego samego oleju. Zalanie nowym olejem bez zmiany filtru również jest niedopuszczalne.

Teraz udajemy się na jazdę próbną do momentu aż silnik osiągnie roboczą temperaturę pracy. Po powrocie unosimy ponownie samochód i sprawdzamy czy połączenie miski olejowej jest szczelne. Pod takim samym kątem sprawdzamy korek spustu oleju. Jeżeli zobaczymy delikatne wycieki to należy dokręcić śruby mocujące, wytrzeć olej i ponownie udać się na jazdę próbną.

Zobacz też: Kiedy opona nadaje się do wymiany?

Do wykonywania takich prac bardzo potrzebny jest klucz dynamometryczny. Nie wszystkie mocowania da się przykręcić na wyczucie. Odpowiedni moment ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o elementy silnika.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA