Opel Vectra A: demontaż miski olejowej
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli pod naszym samochodem pojawiają się kałuże oleju to znak, że wystąpiła nieszczelność. W celu zlokalizowania usterki należy unieść samochód. Nie należy zaklejać całej miski silikonem bo jest to rozwiązanie na krótko. Oczywiście demontaż nie jest wykonywany tylko i wyłącznie w przypadku awarii. Niektóre prace przy silniku wymagają wymontowania miski olejowej.
REKLAMA
Cały proces demontażu i montażu przebiega w taki sam sposób we wszystkich silnikach oprócz 1.7. W przypadku tej jednostki wymagane są dodatkowe czynności. Właściciele Vectry A wyprodukowanej po wrześniu 1995 – silnik X20XEV powinni wiedzieć, że w ich autach zastosowana została dwuczęściowa miska olejowa.
Zobacz też: Volkswagen Passat czy Opel Vectra?
REKLAMA
Na początku należy podnieść samochód do góry. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z platformy warsztatowej lub ustawienie auta nad kanałem. Nie zalecamy korzystania z lewarka i podstawek. Jest to niebezpieczne a dodatkowo wykonywanie tej pracy z takiej pozycji jest mało komfortowe. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to wymontowanie przedniej rury wydechowej. W tym celu odkręcamy ją od kolektora wydechowego. Jeżeli śruby będą mocno zapieczone to należy polać je odrdzewiaczem i poczekać chwilę. W razie niepowodzenia należy powtórzyć operację.
Kolejny krok to spuszczenie oleju silnikowego. Podkładamy pod silnik puste naczynie i wykręcamy z miski olejowej korek spustowy oleju. Należy robić to bardzo ostrożnie, na początku olej wypłynie z dużym impetem i może dojść do poparzenia. Czekamy aż spłynie cały olej i zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki.
Warto przyjrzeć się czy w oleju nie znajdują się metalowe opiłki. Jeżeli będzie nawet najmniejsza ilość to jest to dla nas informacja, że w naszym silniku jest usterka w postaci zatarcia. Sprawdzamy czy korek spustowy jest solidnie dokręcony i opuszczamy samochód. Następnie odpinamy przewód elektryczny od czujnika poziomu oleju jeśli jest wkręcony w miskę olejową.
REKLAMA
Teraz odkręcamy śruby mocujące miskę olejową i zdejmujemy ją. Należy mieć pod ręką kilka szmat, ponieważ najprawdopodobniej wypłynie pewna ilość oleju. Następnie odkręcamy wspornik rurki prowadzącej bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Na końcu wyjmujemy odrzutnik oleju jeśli występuje w naszej wersji silnikowej.
W przypadku silnika 1.7 demontaż miski przebiega w podobny sposób z tą różnicą, ze najpierw odkręcamy śruby mocujące dolną część miski olejowej po czym zdejmujemy ją. W drugiej kolejności odkręcamy śruby mocujące górną część miski olejowej i również demontujemy tą część miski.
Przechodzimy do montażu nowej lub starej miski olejowej. Na początku należy oczyścić dokładnie całą powierzchnię przylegania. Mogą się znajdować na niej resztki uszczelki. Teraz przykręcamy wspornik rurki prowadzącej bagnet do sprawdzania poziomu oleju. Kładziemy na całą powierzchnię styku masę uszczelniającą. Jest ona dostępna w salonach Opla lub sklepach motoryzacyjnych.
Na odrzutnik oleju naciągamy nową uszczelkę oleju. Nie ma jednej wersji odrzutnika. Jeżeli uszczelka jest zawulkanizowana na odrzutniku to moment dokręcania wynosi 10Nm, w innym przypadku 5Nm. Przechodzimy do przykręcania odrzutnika i miski olejowej. Tutaj bardzo ważne są momenty dokręcania. Jeżeli zdecydowanie zostaną przekroczone to może dojść do zgniecenia uszczelki.
- Silnik 1.4 i 1.6 (bez C16NZ2) – 8Nm
- Silnik 1.7, 1.8, 2.0, 1.6 (C16NZ2) – 5Nm (10Nm)
- Silnik 2.5 – 15Nm
Zobacz też: Jak regulować napięcie paska w silnikach Opla?
Teraz przykręcamy przednią rurę wydechową momentem 25Nm. Podpinamy przewód od czujnika oleju jeśli występuje w naszym samochodzie.
W silniku 1.7 montaż przebiega podobnie jednak z pewnymi różnicami. Po wyczyszczeniu powierzchni przylegania miski i nałożeniu masy uszczelniającej dokręcamy górną miskę olejową momentem 10Nm. Następnie przykręcamy dolną część miski olejowej takim samym momentem. Na końcu montujemy przednią rurę wydechową do turbosprężarki stosując moment 65Nm.
Na końcu pozostaje nam zalanie silnika nowym olejem. Najlepiej wymienić filtr oleju. Nie zaleca się wlewania tego samego oleju. Zalanie nowym olejem bez zmiany filtru również jest niedopuszczalne.
Teraz udajemy się na jazdę próbną do momentu aż silnik osiągnie roboczą temperaturę pracy. Po powrocie unosimy ponownie samochód i sprawdzamy czy połączenie miski olejowej jest szczelne. Pod takim samym kątem sprawdzamy korek spustu oleju. Jeżeli zobaczymy delikatne wycieki to należy dokręcić śruby mocujące, wytrzeć olej i ponownie udać się na jazdę próbną.
Zobacz też: Kiedy opona nadaje się do wymiany?
Do wykonywania takich prac bardzo potrzebny jest klucz dynamometryczny. Nie wszystkie mocowania da się przykręcić na wyczucie. Odpowiedni moment ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o elementy silnika.
REKLAMA
REKLAMA