REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć autami z silnikiem benzynowym i diesla: jakie są różnice?

Max Trela
Jak jeździć autami z silnikiem benzynowym i diesla: jakie są różnice? fot. Newspress
Jak jeździć autami z silnikiem benzynowym i diesla: jakie są różnice? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wielu początkujących kierowców zadaje sobie zapewne pytanie czy samochody z silnikiem diesla i benzynowym wymagają specjalnej techniki jazdy? Otóż współcześnie podział ten jest dość sztuczny – we współczesnych konstrukcjach większe znaczenie ma to czy prowadzimy auto z silnikiem doładowanym, czy wolnossącym.

Jak zmieniać biegi w dieslu (ale i benzynie) z turbiną

W silnikach diesla zmieniaj biegi na wyższe najpóźniej przy 2000 obrotach na minutę. Później zużycie paliwa nieproporcjonalnie rośnie, a wzrost momentu obrotowego i mocy i tak niewiele ci daje (chyba że akurat wyprzedzasz). Wcześniej nie, na dłuższą metę wzrasta zużycie silnika. Robi tak większość automatycznych skrzyń biegów, co zadaje kłam obiegowym opiniom, że "benzynę" trzeba rozkręcić do 3000 obrotów.

REKLAMA

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować?

Przedział z najniższym spalaniem jest bardzo wąski, zwykle mieści się między 1700 a 2200 obrotami. Poniżej 1500-1700 obrotów silnik będzie szarpał, powyżej efektywność spalania jest już mniej korzystna.

Jak zmieniać biegi w samochodzie bez turbo

Samochody, szczególnie benzynowe, bez turbo wymagają innego traktowania niż te doładowane, a mianowicie rozkręcenia do przynajmniej 2500-3000 obrotów do zmiany biegu.

REKLAMA

Długa jazda poniżej 2000 obrotów może skończyć się uszkodzeniem łożysk przy skrzyni biegów lub koła dwumasowego i naprawą kosztującą 3-7 tysięcy złotych! Oczywiście mowa tu o długich przebiegach, rzędu kilkunastu-kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Warto jednak pamiętać, że im mocniejszy silnik (benzyna tez turbo), tym bardziej jest elastyczny. Silnik o pojemności 1,4 litra musi być rozkręcony do ok. 3000 obrotów, silnik 2,0 się wartością 2500 - 2600, silnik V6 o pojemności 3 litrów pozwoli zmianę biegów nawet w okolicy już 1800 2000 obrotów.

Zobacz też: Zawracanie: jak je bezpiecznie wykonać?

Nie należy jednak przesadzać z eksperymentami. Elastyczność bywa przydatna, ale poniżej 1500 obrotów schodzić nie należy.

Przyspieszaj dynamicznie, w mieście działa pełzanie...

REKLAMA

Teraz wskazówki bardziej ogólne. Niezależnie od tego czy twoje auto to „benzyna” czy Diesel najlepiej jeździć dość dynamicznie. Dlaczego? Energiczne wciśnięcie pedału gazu sprawia, że silnik jest prawie maksymalnie wysilony, to znaczy, że każdy gram paliwa zostaje zamieniony na relatywnie największą porcję energii, czyli pracuje najoszczędniej.

Wprawdzie chwilowe zużycie paliwa istotnie się zwiększy, jednak pojazd znacznie szybciej osiągnie docelową prędkość, przy której zużycie paliwa znów będzie niskie. Chodzi o to, aby jeździć jak najdłużej w maksymalnie ekonomicznym przedziale prędkości (50-80 km/h), a także unikać niepotrzebnych hamowań, bo każde hamowanie oznacza bezpowrotną stratę energii zużytej uprzednio na rozpędzenie pojazdu.

Oczywiście nie zawsze taka dynamiczna technika przyspieszania jest możliwa. Posuwając się w miejskim korku, należy naciskać gaz delikatnie i brać przykład z uświadomionych w jeździe eko kierowców tirów (dla których oszczędna jazda to sposób na większy zarobek). Oni w takich przypadkach starają się jechać jak najwolniej i bez zatrzymywania się, bo ponowne ruszanie spowoduje zużycie znacznie większej dawki paliwa, niż "pełzanie".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    REKLAMA

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA