REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje?

Jakubowski Ryszard
Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje? Fotolia
Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje? Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uprzywilejowanymi w ruchu drogowym są pojazdy sygnalizujące swoje uprawnienia za pomocą czerwonych i/lub niebieskich świateł migających oraz sygnału dźwiękowego. Często są to prywatne auta VIPów, np. korpusu dyplomatycznego, policji, Biura Ochrony Rządu, czy ambulanse pogotowia ratunkowego.

Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych są zwolnieni z obowiązku stosowania się do niektórych przepisów, zwłaszcza do przepisu o dopuszczalnej prędkości. Mogą także wyprzedzać i zatrzymywać się w miejscach niedozwolonych oraz nie stosować się do kilku innych zasad. Przepisy, choć zapisane nie w pełni jednoznacznie, nakazują kierowcom umożliwienie swobodnego przejazdu tym pojazdom, ustąpienie im pierwszeństwa a nawet – obligują do zatrzymania się, aby dać im wolną drogę.

REKLAMA

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

REKLAMA

Problem ustępowania z drogi pojazdom uprzywilejowanym uwypukla się niezwykle silnie w ruchu miejskim, zwłaszcza w porach gdy dochodzi do tworzenia się korków. Pojazdy, stojące w oczekiwaniu na wolną drogę zwykle ustawiają się tak blisko jeden drugiego, że nie są w stanie wykonać żadnego manewru, gdy zachodzi konieczność zjechania z drogi pojazdu, sygnalizującego swoje przywileje. Dlatego warto zachować mały odstęp od poprzedzającego pojazdy, aby mogły pomiędzy nie wsunąć się te auta, które zjeżdżają z drogi jadącemu „na sygnale” samochodowi.

Należy też powstrzymać się od korzystania z "dziury", która zostaje zawsze za jadącym w ruchu ulicznym pojazdem uprzywilejowanym. Jest to nie tylko zachowanie bardzo niekulturalne (wymuszanie miejsca), ale też niebezpieczne, gdyż inni kierowcy, wracając na poprzednio zajmowane miejsce, mogą nie spodziewać się, że ktoś będzie nadjeżdżał z tyłu. Niektórzy kierowcy, nawet będąc świadomi

Obowiązek ustąpienia miejsca na drodze pojazdowi uprzywilejowanemu obowiązuje tylko na terenie zabudowanym. Na terenie niezabudowanym nie mamy takiego obowiązku, warto jednak pamiętać, że za "ściganie się" ze zorganizowanymi kolumnami pojazdów uprzywilejowanych możemy zostać zatrzymani do kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

REKLAMA

Brak wiary w rzeczywiste przyczyny uruchomienia sygnałów dźwiękowych jest na polskich drogach dość powszechny. Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami, każe uruchomienie sygnałów dźwiękowych przez pojazd uprzywilejowany powinno być rejestrowane w centrali macierzystej jednostki. W praktyce nie ma możliwości sprawdzenia tego, jeśli zawsze możemy złożyć zażalenie do właściwej agencji rządowej.

Pojazdem uprzywilejowanym jest TYLKO I WYŁĄCZNIE pojazd z włączonymi sygnałami świetlno-dźwiękowymi w odpowiednim kolorze (niebieski i/lub czerwony). Np. karetka lub radiowóz bez uruchomionych sygnałów nie jest pojazdem uprzywilejowanym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA