REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje? Fotolia
Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje? Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uprzywilejowanymi w ruchu drogowym są pojazdy sygnalizujące swoje uprawnienia za pomocą czerwonych i/lub niebieskich świateł migających oraz sygnału dźwiękowego. Często są to prywatne auta VIPów, np. korpusu dyplomatycznego, policji, Biura Ochrony Rządu, czy ambulanse pogotowia ratunkowego.

Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych są zwolnieni z obowiązku stosowania się do niektórych przepisów, zwłaszcza do przepisu o dopuszczalnej prędkości. Mogą także wyprzedzać i zatrzymywać się w miejscach niedozwolonych oraz nie stosować się do kilku innych zasad. Przepisy, choć zapisane nie w pełni jednoznacznie, nakazują kierowcom umożliwienie swobodnego przejazdu tym pojazdom, ustąpienie im pierwszeństwa a nawet – obligują do zatrzymania się, aby dać im wolną drogę.

REKLAMA

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

REKLAMA

Problem ustępowania z drogi pojazdom uprzywilejowanym uwypukla się niezwykle silnie w ruchu miejskim, zwłaszcza w porach gdy dochodzi do tworzenia się korków. Pojazdy, stojące w oczekiwaniu na wolną drogę zwykle ustawiają się tak blisko jeden drugiego, że nie są w stanie wykonać żadnego manewru, gdy zachodzi konieczność zjechania z drogi pojazdu, sygnalizującego swoje przywileje. Dlatego warto zachować mały odstęp od poprzedzającego pojazdy, aby mogły pomiędzy nie wsunąć się te auta, które zjeżdżają z drogi jadącemu „na sygnale” samochodowi.

Należy też powstrzymać się od korzystania z "dziury", która zostaje zawsze za jadącym w ruchu ulicznym pojazdem uprzywilejowanym. Jest to nie tylko zachowanie bardzo niekulturalne (wymuszanie miejsca), ale też niebezpieczne, gdyż inni kierowcy, wracając na poprzednio zajmowane miejsce, mogą nie spodziewać się, że ktoś będzie nadjeżdżał z tyłu. Niektórzy kierowcy, nawet będąc świadomi

Obowiązek ustąpienia miejsca na drodze pojazdowi uprzywilejowanemu obowiązuje tylko na terenie zabudowanym. Na terenie niezabudowanym nie mamy takiego obowiązku, warto jednak pamiętać, że za "ściganie się" ze zorganizowanymi kolumnami pojazdów uprzywilejowanych możemy zostać zatrzymani do kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

REKLAMA

Brak wiary w rzeczywiste przyczyny uruchomienia sygnałów dźwiękowych jest na polskich drogach dość powszechny. Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami, każe uruchomienie sygnałów dźwiękowych przez pojazd uprzywilejowany powinno być rejestrowane w centrali macierzystej jednostki. W praktyce nie ma możliwości sprawdzenia tego, jeśli zawsze możemy złożyć zażalenie do właściwej agencji rządowej.

Pojazdem uprzywilejowanym jest TYLKO I WYŁĄCZNIE pojazd z włączonymi sygnałami świetlno-dźwiękowymi w odpowiednim kolorze (niebieski i/lub czerwony). Np. karetka lub radiowóz bez uruchomionych sygnałów nie jest pojazdem uprzywilejowanym.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA