Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje?
REKLAMA
REKLAMA
Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych są zwolnieni z obowiązku stosowania się do niektórych przepisów, zwłaszcza do przepisu o dopuszczalnej prędkości. Mogą także wyprzedzać i zatrzymywać się w miejscach niedozwolonych oraz nie stosować się do kilku innych zasad. Przepisy, choć zapisane nie w pełni jednoznacznie, nakazują kierowcom umożliwienie swobodnego przejazdu tym pojazdom, ustąpienie im pierwszeństwa a nawet – obligują do zatrzymania się, aby dać im wolną drogę.
REKLAMA
Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą
REKLAMA
Problem ustępowania z drogi pojazdom uprzywilejowanym uwypukla się niezwykle silnie w ruchu miejskim, zwłaszcza w porach gdy dochodzi do tworzenia się korków. Pojazdy, stojące w oczekiwaniu na wolną drogę zwykle ustawiają się tak blisko jeden drugiego, że nie są w stanie wykonać żadnego manewru, gdy zachodzi konieczność zjechania z drogi pojazdu, sygnalizującego swoje przywileje. Dlatego warto zachować mały odstęp od poprzedzającego pojazdy, aby mogły pomiędzy nie wsunąć się te auta, które zjeżdżają z drogi jadącemu „na sygnale” samochodowi.
Należy też powstrzymać się od korzystania z "dziury", która zostaje zawsze za jadącym w ruchu ulicznym pojazdem uprzywilejowanym. Jest to nie tylko zachowanie bardzo niekulturalne (wymuszanie miejsca), ale też niebezpieczne, gdyż inni kierowcy, wracając na poprzednio zajmowane miejsce, mogą nie spodziewać się, że ktoś będzie nadjeżdżał z tyłu. Niektórzy kierowcy, nawet będąc świadomi
Obowiązek ustąpienia miejsca na drodze pojazdowi uprzywilejowanemu obowiązuje tylko na terenie zabudowanym. Na terenie niezabudowanym nie mamy takiego obowiązku, warto jednak pamiętać, że za "ściganie się" ze zorganizowanymi kolumnami pojazdów uprzywilejowanych możemy zostać zatrzymani do kontroli.
Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?
REKLAMA
Brak wiary w rzeczywiste przyczyny uruchomienia sygnałów dźwiękowych jest na polskich drogach dość powszechny. Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami, każe uruchomienie sygnałów dźwiękowych przez pojazd uprzywilejowany powinno być rejestrowane w centrali macierzystej jednostki. W praktyce nie ma możliwości sprawdzenia tego, jeśli zawsze możemy złożyć zażalenie do właściwej agencji rządowej.
Pojazdem uprzywilejowanym jest TYLKO I WYŁĄCZNIE pojazd z włączonymi sygnałami świetlno-dźwiękowymi w odpowiednim kolorze (niebieski i/lub czerwony). Np. karetka lub radiowóz bez uruchomionych sygnałów nie jest pojazdem uprzywilejowanym.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.