REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy da się jeździć bez sprzęgła? Jak to zrobić? W jakich sytuacjach może być przydatne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Czy da się jeździć bez sprzęgła? Jak to zrobić? W jakich sytuacjach może być przydatne?
Czy da się jeździć bez sprzęgła? Jak to zrobić? W jakich sytuacjach może być przydatne?

REKLAMA

REKLAMA

Niewielu kierowców o tym wie, ale manualna zmiana biegów wcale nie musi oznaczać używania sprzęgła. Zmiana biegów „na ostro” bez sprzęgła nie jest zadaniem łatwym, wymaga wiele wprawy i wyczucia. Warto jednak nauczyć się tej sztuki, żeby wiedzieć jak się zachować gdy sprzęgło nagle podczas jazdy odmówi posłuszeństwa.

Po co sprzęgło?

Sprzęgło ma za zadanie rozdzielić obroty kół od obrotów silnika, żeby zębatki w skrzyni biegów mogły spokojnie zmienić położenie i dopasować się do siebie bez kolizji i zgrzytów. Właśnie dlatego zawsze przed zmiana biegu wciskamy lewy pedał do podłogi. Jeśli jednak dostosuje się obroty silnika do aktualnej prędkości z jaka poruszają się koła, tak że zębatki w skrzyni biegów się zgraja, to użycie sprzęgła jest niepotrzebne! Tak - bieg wskoczy bez zgrzytania i co najważniejsze – bez najmniejszego użycia siły.

REKLAMA

Zobacz też: Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać?

REKLAMA

W praktyce takie zabawy nie są jednak proste, a nieumiejętne (czytaj - siłowe) „wpychanie biegów” może doprowadzić nawet do zniszczenia skrzyni biegów, a zwłaszcza do bardzo szybkiego zużycia zębów i synchronizatorów. Warto jednak nauczyć się zmieniać biegi bez sprzęgła. Po co? Czasem może się to okazać konieczne, gdy np trzeba dojechać do warsztatu z zerwaną linką sprzęgła czy zapowietrzonym wysprzęglnikiem.

Jazda bez używania sprzęgła nie jest obojętna dla skrzyni biegów i innych mechanizmów silnika, dlatego można ją stosować jedynie w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie ma innego rozwiązania problemu.

Jak to się robi?

Jak ruszyć? Trzeba wyłączyć silnik. Następnie włączyć drugi bieg i uruchomić rozrusznik. Samochód - jeśli nie ma blokady - zapewne kilka razy szarpnie, ale gdy silnik odpali ruszymy. Trzeba przy tym umiejętnie i z wyczuciem posługiwać się pedałem gazu, aby samochód nie „skoczył” do przodu jak kangur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieniamy bieg na trójkę...

REKLAMA

Gdy samochód jedzie i konieczna jest zmiana biegu, trzeba najpierw - jak przy „normalnej” zmianie biegów - powoli zdjąć nogę z gazu. Gdy zupełnie puścimy pedał delikatnie, lekko wyrzucamy bieg. Przy pewnej prędkości obrotowej silnika odbędzie się to niemal samoistnie, prawie bez użycia siły, „jednym palcem”, tak jakbyśmy korzystali ze sprzegła. Teraz najtrudniejsze - pomału wkręcamy silnik na coraz wyższe obroty i próbujemy włączyć właściwy bieg. Jest to możliwe bez zgrzytu dzięki pracy synchronizatorów w skrzyni biegów.

Pamiętajmy, że większość skrzyń biegów ma na trzecim biegu przełożenie mniej więcej 1/1,4 co oznacza, że obroty silnika muszą być niższe o około 40 procent od tych na których jechaliśmy przed wyrwaniem drążka na luz. Gdy kolejny bieg będzie włączony, trzeba z wyczuciem dodać gazu, w przeciwnym wypadku możemy zdławić silnik.

Redukcja? Kiepski pomysł

Redukcja biegów bez sprzęgła jest trudna i może, w skrajnym wypadku, prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Wszystko przez to, że szarpnięcie może doprowadzić do zerwania poduszek silnika, a nawet paska rozrządu. Jeśli jednak musimy już zredukować bieg, należy najpierw wrzucić luz, nacisnąć lekko dźwignię w stronę biegu który chcemy wrzucić i dodać gazu aby zsynchronizować prędkość skrzyni i kół. W pewnym momencie, aplikując niewielki nacisk na dźwignię, wyczujemy, że bieg zaczyna "wchodzić". Należy wtedy mocniej popchnąć dźwignię. Wymaga to jednak dużo praktyki.

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Istnieją skrzynie biegów dostosowane do wbijania biegów na siłę, bez sprzęgła. Tzw. skrzynie kłowe, zwane przez kierowców rajdowych kłówkami, mają poziome zazębienie co zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia (normalne skrzynie biegów mają drogie w produkcji zęby ukośne, które zapewniają cichą pracę skrzyni biegów). Skrzynie kłowe nie nadają się jednak do normalnej jazdy – bezpośrednia budowa układu przeniesienia napędu powoduje, że dyferencjały i samo sprzęgło (choć nieużywane) wytrzymują nie więcej niż 6 tysięcy kilometrów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA