REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy da się jeździć bez sprzęgła? Jak to zrobić? W jakich sytuacjach może być przydatne?

Max Trela
Czy da się jeździć bez sprzęgła? Jak to zrobić? W jakich sytuacjach może być przydatne?
Czy da się jeździć bez sprzęgła? Jak to zrobić? W jakich sytuacjach może być przydatne?

REKLAMA

REKLAMA

Niewielu kierowców o tym wie, ale manualna zmiana biegów wcale nie musi oznaczać używania sprzęgła. Zmiana biegów „na ostro” bez sprzęgła nie jest zadaniem łatwym, wymaga wiele wprawy i wyczucia. Warto jednak nauczyć się tej sztuki, żeby wiedzieć jak się zachować gdy sprzęgło nagle podczas jazdy odmówi posłuszeństwa.

Po co sprzęgło?

Sprzęgło ma za zadanie rozdzielić obroty kół od obrotów silnika, żeby zębatki w skrzyni biegów mogły spokojnie zmienić położenie i dopasować się do siebie bez kolizji i zgrzytów. Właśnie dlatego zawsze przed zmiana biegu wciskamy lewy pedał do podłogi. Jeśli jednak dostosuje się obroty silnika do aktualnej prędkości z jaka poruszają się koła, tak że zębatki w skrzyni biegów się zgraja, to użycie sprzęgła jest niepotrzebne! Tak - bieg wskoczy bez zgrzytania i co najważniejsze – bez najmniejszego użycia siły.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać?

W praktyce takie zabawy nie są jednak proste, a nieumiejętne (czytaj - siłowe) „wpychanie biegów” może doprowadzić nawet do zniszczenia skrzyni biegów, a zwłaszcza do bardzo szybkiego zużycia zębów i synchronizatorów. Warto jednak nauczyć się zmieniać biegi bez sprzęgła. Po co? Czasem może się to okazać konieczne, gdy np trzeba dojechać do warsztatu z zerwaną linką sprzęgła czy zapowietrzonym wysprzęglnikiem.

Jazda bez używania sprzęgła nie jest obojętna dla skrzyni biegów i innych mechanizmów silnika, dlatego można ją stosować jedynie w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie ma innego rozwiązania problemu.

REKLAMA

Jak to się robi?

Jak ruszyć? Trzeba wyłączyć silnik. Następnie włączyć drugi bieg i uruchomić rozrusznik. Samochód - jeśli nie ma blokady - zapewne kilka razy szarpnie, ale gdy silnik odpali ruszymy. Trzeba przy tym umiejętnie i z wyczuciem posługiwać się pedałem gazu, aby samochód nie „skoczył” do przodu jak kangur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieniamy bieg na trójkę...

Gdy samochód jedzie i konieczna jest zmiana biegu, trzeba najpierw - jak przy „normalnej” zmianie biegów - powoli zdjąć nogę z gazu. Gdy zupełnie puścimy pedał delikatnie, lekko wyrzucamy bieg. Przy pewnej prędkości obrotowej silnika odbędzie się to niemal samoistnie, prawie bez użycia siły, „jednym palcem”, tak jakbyśmy korzystali ze sprzegła. Teraz najtrudniejsze - pomału wkręcamy silnik na coraz wyższe obroty i próbujemy włączyć właściwy bieg. Jest to możliwe bez zgrzytu dzięki pracy synchronizatorów w skrzyni biegów.

Pamiętajmy, że większość skrzyń biegów ma na trzecim biegu przełożenie mniej więcej 1/1,4 co oznacza, że obroty silnika muszą być niższe o około 40 procent od tych na których jechaliśmy przed wyrwaniem drążka na luz. Gdy kolejny bieg będzie włączony, trzeba z wyczuciem dodać gazu, w przeciwnym wypadku możemy zdławić silnik.

Redukcja? Kiepski pomysł

Redukcja biegów bez sprzęgła jest trudna i może, w skrajnym wypadku, prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Wszystko przez to, że szarpnięcie może doprowadzić do zerwania poduszek silnika, a nawet paska rozrządu. Jeśli jednak musimy już zredukować bieg, należy najpierw wrzucić luz, nacisnąć lekko dźwignię w stronę biegu który chcemy wrzucić i dodać gazu aby zsynchronizować prędkość skrzyni i kół. W pewnym momencie, aplikując niewielki nacisk na dźwignię, wyczujemy, że bieg zaczyna "wchodzić". Należy wtedy mocniej popchnąć dźwignię. Wymaga to jednak dużo praktyki.

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Istnieją skrzynie biegów dostosowane do wbijania biegów na siłę, bez sprzęgła. Tzw. skrzynie kłowe, zwane przez kierowców rajdowych kłówkami, mają poziome zazębienie co zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia (normalne skrzynie biegów mają drogie w produkcji zęby ukośne, które zapewniają cichą pracę skrzyni biegów). Skrzynie kłowe nie nadają się jednak do normalnej jazdy – bezpośrednia budowa układu przeniesienia napędu powoduje, że dyferencjały i samo sprzęgło (choć nieużywane) wytrzymują nie więcej niż 6 tysięcy kilometrów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA