REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto porady

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak przejeżdżać przez płytkie potoki i rozlewiska?

Podczas jazdy w terenie, poza drogami utwardzonymi, zachodzi czasem konieczność przejechania przez płytkie rozlewiska, większe kałuże lub strumyki albo potoki, przepływające w poprzek drogi. Można to zrobić, stosując się do poniższych zasad.

Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

Podczas jazdy poza drogami o nawierzchni utwardzonej może się zdarzyć niemal wszystko. Bardzo łatwo o zakopanie się w piasku lub w błocie, albo o zjechanie z drogi na niżej położone pola. Zazwyczaj kontynuowanie jazdy bez pomocy z zewnątrz jest niemożliwe.

Jak podjechać pod strome wzniesienia i z nich zjechać drogami nieutwardzonymi?

W jeździe terenowej pojazdami do tego niedostosowanymi należy kierować się daleko posuniętą ostrożnością i przezornością. Dotyczy to zwłaszcza miejsc trudnych do pokonania, takich jak strome zbocza.

Technika jazdy samochodem z napędem na przód, na tył oraz 4x4

Większość współcześnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. Dlaczego? Jakie są wady i zalety różnych układów napędowych oraz jakie mamy róznice w prowadzeniu aut? Na te pytania odpowiemy poniżej.

REKLAMA

Jak pokonać zakręt samochodem z napędem na przednie koła oraz z napędem na tylne koła?

Bezpieczne pokonywanie zakrętów, szczególnie zimą wymaga poznania technik pokonywania zakrętów. Technika ta samochodem z napędem na przód wygląda inaczej niż samochodem z napędem na koła tylne. Warto poćwiczyć wchodzenie w zakręt aby jeździć bezpieczniej.

Jak jeździć dieslem?

Technika jazdy dieslem nie różni się znacząco od techniki jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z pewnych niedoskonałości napędu wysokoprężnego oraz konsekwencji jakie niesie on dla techniki jazdy.

Czy można usunąć wgniecenia bez uszkodzenia lakieru?

Wgniecenia na drzwiach czy błotnikach w wielu przypadkach da się prosto i szybko usunąć. Bez uszkodzenia lakieru, bez szpachlowania, bez konieczności rozbierania auta. Taka naprawa daje dobre efekty wizualne i jest kilkukrotnie tańsza od tradycyjnej.

Czy warto kupić roczne auto z salonu? Auto z poprzedniego rocznika – czy to się opłaca?

Ci, którzy są zainteresowani zakupem nowego auta, powinni zadać sobie jedno ważne pytanie. Czy koniecznie musi być ono wyprodukowane w tym roku? W salonach często zostają tzw. „ostatnie sztuki” z poprzedniego rocznika i warto dokładnie przejrzeć taką ofertę. Sprzedawcy w takich przypadkach są najczęściej nadzwyczaj elastyczni! Czy to się opłaca? Co oferują producenci?

REKLAMA

Czy nowoczesne silniki trzeba jeszcze docierać?

Z instrukcji samochodów już blisko 10 lat temu zniknęły zapisy dotyczące docierania nowego silnika. Teoretycznie można zatem od pierwszego przekręcenia kluczyka wykorzystywać pełną jego moc i zakres obrotów. Docieranie – choć jest przeżytkiem – ma jednak nadal swoje uzasadnienie.

Czy można zatankować więcej niż wynosi pojemność baku?

Zdarzyło Ci się zatankować do baku więcej niż ma on pojemności? To wcale nie musi oznaczać, że dystrybutor na stacji benzynowej kłamie i ktoś próbuje nas naciągnąć. Teoretycznie i praktycznie możliwe jest zatankowanie więcej niż bak ma pojemności.

Jak przechowywać opony?

Większość kierowców ma do swojego auta dwa komplety opon – letnie i zimowe. Co zrobić z oponami, ewentualnie całymi kolami, których w danym sezonie nie używamy? W jaki sposób je właściwie przechowywać?

Jak dbać o automat w aucie?

Wciąż żywy pozostaje mit, że automatyczne skrzynie biegów bardzo często ulegają awariom. To NIEPRAWDA! Poprawnie obsługiwany, serwisowany i używany automat wystarczy na ponad 300 tysięcy kilometrów!

Czy warto naprawiać pęknięty zderzak, czy lepiej wymienić na nowy zamiennik?

Pęknięcia i zadrapania zderzaków to niestety codzienność, szczególnie w miastach, gdzie nie każdy uważa przy parkowaniu. Jeśli zderzak popęka zie zawsze konieczna jest wymiana całego elementu. Plastik można z powodzeniem kleić, co kilkukrotnie obniża koszty naprawy.

Kiedy można naprawić pękniętą szybę?

Zanim zdecydujemy się na kosztowną wymianę szyby na nową, warto sprawdzić, czy nie kwalifikuje się ona do naprawy. O tym czy szybę da się naprawić decyduje rodzaj uszkodzenia, jego umiejscowienie, a także typ stłuczonej szyby.

Czy opłaca się montować czujniki, kamery parkowania – co to daje? Czy systemy fabryczne są lepsze?

Systemy ułatwiające parkowanie to standard w większości nowych aut, ale takie wspomaganie mogą mieć też właściciele starszych samochodów. Czujniki i kamery parkowania to sprzęt łatwy w montażu i już nie tak drogo. Tylko czy taki wynalazek będzie użyteczny?

Prosty komputer diagnostyczny – czy to zadziała? Czy mogę sobie takiego kupić?

Najprostsze komputery, a właściwie testery diagnostyczne kosztują kilkaset złotych. To oznacza, ze może sobie na takie narzędzie pozwolić nawet domorosły mechanik. Tylko czy jest sens kupować taki prosty tester? Co można sprawdzić i naprawić za jego pomocą?

Jak naprawić ogrzewanie szyby?

Naprawa niesprawnego elektrycznego ogrzewania szyby – czy to przedniej, czy tylnej – bardzo rzadko wiąże z poważnymi kosztami. Tanio i trwale można naprawić pęknięte „nitki” na samej szybie, jak i problematyczne styki. Gorzej jeśli problem ukryty jest głęboko w elektronice...

Czy można stosować lampy przeciwmgielne jako światła do jazdy dziennej?

Coraz więcej kierowców popełnia ten błąd i włącza światła przeciwmgielne zamiast świateł mijania, traktując te pierwsze jako światła do jazdy dziennej. Tak nie można! Halogeny poważnie różnią się od świateł dziennych i nie ma co liczyć, że policja nie wie jak to sprawdzić!

Czy płaskie wycieraczki są lepsze? Jak kupić odpowiednią wycieraczkę?

Płaskie wycieraczki to jedna z nowinek, która bardzo dobrze przyjęła się na rynku. Są ładne, lekkie i nie mają widocznych elementów metalowych, które mogłyby rdzewieć, ale...Co one dają i jak dobrać płaskie piórka do starego auta?

Co daje system START-STOP, jak działa, czy to się opłaca?

System Start-and-Stop najprościej rzecz ujmując ma zatrzymywać silnik za każdym razem gdy auto nie jest w ruchu, czyli na postoju przed światłami albo w korkach. Oto, jak start-stop działa.

Jak omijać w różnych sytuacjach przeszkody nieruchome?

Tylko z pozoru omijanie przeszkód nieruchomych jest manewrem prostym i łatwym. W niektórych przypadkach może być on bardzo niebezpieczny.

Jak ocenić szerokość swojego pojazdu?

Każdy kierowca powinien poznać i umieć ocenić wymiary swojego pojazdu, a zwłaszcza jego długość i szerokość. Wiedza ta jest bardzo przydatna przede wszystkim podczas parkowania, ale także i w innych okolicznościach, jak choćby wjeżdżanie w wąskie bramy czy w luki pomiędzy pojazdami tarasującymi drogę.

Jak nie pogubić się w natłoku znaków drogowych?

Przy drogach i na drogach znajduje się wiele różnych znaków drogowych. W skrajnych przypadkach może być ich nawet kilkanaście na kilkusetmetrowym odcinku, wliczając w to zarówno znaki pionowe, jak i poziome, malowane na jezdni.

Jak rozmieszczać bagaż i inne przedmioty w samochodzie?

Właściwe załadowanie samochodu jest ważne z wielu powodów. Najważniejszym z nich jest bezpieczeństwo jazdy. Nie mniej istotne jest zapobieganie nadmiernemu zużyciu przeciążonych opon i elementów zawieszenia, zwłaszcza sprężystych.

Jak używać samochodu podczas upałów?

Wnętrze samochodu jest jednym z lepszych zasobników energii słonecznej. Auto pozostawione na słońcu nagrzewa się błyskawicznie, a temperatura wewnątrz może osiągnąć nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.

Jak postępować z samochodem podczas upałów?

Wnętrze samochodu jest jednym z lepszych zasobników energii słonecznej. Auto pozostawione na słońcu nagrzewa się błyskawicznie, a temperatura wewnątrz może osiągnąć nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.

Jak się ratować w awaryjnych sytuacjach?

W ruchu drogowym istnieje wiele niebezpiecznych sytuacji. Trudno przewidzieć wszystkie. Niektóre z nich są typowe, dzięki czemu można się przygotować wcześniej do przedsięwzięcia odpowiednich kroków, aby się uratować z opresji.

Jak przeprowadzić własnoręcznie inspekcję stanu technicznego auta?

Nie istnieją samochody, które są całkowicie „bezobsługowe". Są czynności, które zwykle należy wykonać przed rozpoczęciem jazdy, bez możliwości powierzenia ich zawodowemu mechanikowi.

Jak jechać w śnieżycy?

Jazda podczas śnieżycy jest tak niesłychanie trudna, że decydować się na nią mogą jedynie doświadczeni kierowcy i to w sytuacji, gdy nie jest możliwe oczekiwanie, aż opad się zakończy. Jest trudniejsza, niż podczas mgły.

Jak jechać w czasie ulewy?

Jazda podczas deszczu nie należy do łatwych. Ale o wiele trudniejsza jest jazda w trakcie ulewy, gdy widoczność spada do kilkudziesięciu metrów i wycieraczki nie nadążają z oczyszczaniem szyby z wody.

Jak jechać przy silnym wietrze?

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

Jakie przepisy obowiązują w Chile ?

W Chile – państwie Ameryki Łacińskiej, żąda się posiadania od kierowców międzynarodowego prawa jazdy. Zatłoczone i zakorkowane ulice Santiago stanowią przeciwwagę dla autostrad krajowych oraz głównej autostrady panamerykańskiej.

Jakie przepisy obowiązują w Argentynie?

Argentyna posiada dwa rodzaje dróg: krajowe oraz lokalne, a także płatne autostrady, łączące najważniejsze ośrodki kraju. Buenos Aires to piękne miasto z licznymi atrakcjami, od którego powinniśmy zacząć zwiedzanie Argentyny.

Po czym poznasz agresywnego kierowcę?

Masz spersonalizowaną tablicę, zmodyfikowany wydech lub oklejone auto? Prawopodobnie jesteś agresywnym kierowcą.

Technika prowadzenia auta przy silnym wietrze

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

Jak nie dać się wmanewrować w niebezpieczną sytuację na drodze?

Wśród kierowców trafiają się tacy, którzy najczęściej świadomie doprowadzają do groźnych sytuacji, z którymi użytkownicy drogi o niewielkim stażu za kierownicą nie potrafią sobie radzić. Dochodzi wówczas do groźnych wypadków, a ci, którzy się do nich przyczynili, pozostają bezkarni.

Jak bezpiecznie wykryć śliską nawierzchnię?

Dostatecznie wczesne wykrycie śliskości nawierzchni drogi jest niesłychanie ważne z punktu widzenie bezpieczeństwa jazdy, bowiem pozwala na dostosowanie prędkości do sytuacji oraz przygotowanie się na konieczność ewentualnego wyprowadzanie samochodu z poślizgu.

Dziurawa jezdnia: zmora polskiego kierowcy. Jak sobie radzić na dziurawych nawierzchniach?

Wiele dróg znajduje się w fatalnym stanie technicznym i jazda nimi do przyjemnych nie należy. Zwykle kierowca nie ma większego wyboru i musi taką drogą przejechać. Oto kilka rad, jak to zrobić w miarę bezpiecznie dla siebie i pojazdu.

Jak bezpiecznie cofać?

Cofanie należy do bardzo trudnych manewrów, głownie z uwagi na bardzo ograniczoną widoczność, nie pozwalającą na pełne kontrolowanie sytuacji za cofającym pojazdem.

Jak walczyć ze snem podczas jazdy?

Sen za kierownicą jest jednym z największych i najbardziej podstępnych wrogów każdego bez wyjątku kierowcy. Może przyjść nagle, niespodziewanie, często wyłączając tylko częściowo świadomość kierowcy, który cały czas jest przekonany, że w pełni panuje nad swoim pojazdem.

Jak bezpiecznie przejeżdżać przez małe miejscowości?

Jazda przez wioski, zarówno leżące przy drogach przelotowych o dużym natężeniu ruchu, jak i przy bocznych, po których przejeżdżą zaledwie kilka pojazdów w ciągu godziny, nie należy do przyjemnych i bezpiecznych. Przyczyn jest wiele.

Jak się zachować wobec jednośladów?

Pojazdy jednośladowe, a więc rowery, motorowery, motorynki, skutery i motocykle stanowią dla wielu kierowców utrapienie, inni nie zawsze respektują ich prawa, wielu nie wie, jak się wobec nich zachować.

Jak się zachowywać wobec pieszych?

Należy pamiętać, że pieszy, mimo, że porusza się w bezpośredniej bliskości drogi lub czasem na niej (przejścia dla pieszych), nie musi znać przepisów ruchu drogowego. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo spada zatem na kierowcę, dlatego w okolicach, gdzie często poruszają się piesi, należy zachować wyjątkową ostrożność. Na co zwrócić uwagę?

Jak omijać pojazdy komunikacji publicznej stojące na przystankach?

Stojący na przystanku tramwaj lub autobus często stwarza spore zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Polega ono głownie na tym, że wysiadający z niego pasażerowie nie zawsze znają i szanują zasady ruchu drogowego, a często zapominają o instynkcie samozachowawczym.

Jak zachowywać się na rondach?

Pokonywanie rond jest utrapieniem i zmorą nie tylko dla kierowców początkujących, ale także dla tych, którzy mają już za sobą przejechane wiele tysięcy kilometrów. Wszystkiemu winna zasada, na podstawie której ruch pojazdów dojeżdżających do ronda jest w Polsce najczęściej podporządkowany ruchowi pojazdów już znajdujących się na rondzie. Jest to przyczyna wielu stłuczek i poważnych wypadków.

Jak się zachowywać wobec tramwajów i autobusów komunikacji publicznej?

Pojazdy komunikacji miejskiej korzystają z pewnych przywilejów zagwarantowanych im przez przepisy odpowiednich ustaw, w tym Kodeksu Drogowego. Nie oznacza to, że kierujący innymi pojazdami powinni respektować wyłącznie te ustawowe przywileje.

Jak jechać w przypadkowych kolumnach pojazdów?

Na wąskich i krętych drogach, szczególnie w górach, tworzą się bardzo często kolumny przypadkowych pojazdów, na czele których zawsze jedzie pojazd wolny, o małej mocy silnika lub bardzo mocno obciążony ładunkiem. Jada w takiej kolumnie nie jest ani łatwa, ani przyjemna.

Jak unikać zakorkowanych tras?

Każdy kierowca ma swoje ulubione trasy i trasy, których stara się unikać. Ma to związek zarówno z jakością drogi, jej lepszą nawierzchnią, większą szerokością i z wieloma innymi, często irracjonalnymi powodami. Ponieważ liczni kierowcy mają podobne preferencje, niektóre drogi są obciążone do maksimum, podczas gdy inne, wiodące w tym samym kierunku, świecą pustkami.

Jak poprawnie określić prędkość ekonomiczną?

Prawie każdy doświadczony kierowca na pytanie „Co to jest prędkość ekonomiczna” odpowie, że jest to taka prędkość, przy której pojazd zużywa najmniej paliwa, co oznacza że w przypadku silników czterosuwowych odpowiada ona mniej więcej obrotom wału korbowego równym lub minimalnie mniejszym od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jest to pogląd błędny.

Jak dziękować innym kierowcom albo ich przepraszać?

Do podstawowych elementów savoir vivre’u należą, także na drodze, podziękowania i przeprosiny. Ponieważ podczas jazdy są one w praktyce nie wykonalne, z uwagi na brak bezpośredniego kontaktu miedzy zainteresowanymi, przyjęło się okazywanie ich w sposób szczególny – za pomocą gestów lub samochodowych urządzeń sygnalizacyjnych.

REKLAMA