REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozmieszczać bagaż i inne przedmioty w samochodzie?

Jakubowski Ryszard
ładunek w bagażniku i w kabinie musi być tak rozmieszczony i zamocowany, aby nie było możliwe jego samoczynne przemieszczanie się. fot. Fotolia
ładunek w bagażniku i w kabinie musi być tak rozmieszczony i zamocowany, aby nie było możliwe jego samoczynne przemieszczanie się. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściwe załadowanie samochodu jest ważne z wielu powodów. Najważniejszym z nich jest bezpieczeństwo jazdy. Nie mniej istotne jest zapobieganie nadmiernemu zużyciu przeciążonych opon i elementów zawieszenia, zwłaszcza sprężystych.

Na drogach widać czasem samochody osobowe, które „wloką” bagażniki prawie po jezdni, mając jednocześnie przednie koła bardzo odciążone. Pojazdy takie bardzo trudno zachowują prostolinijny tor jazdy, w zakrętach mają silną tendencję do podsterowności, nawet przy przednim napędzie. Co gorsza, na wybojach ich przednie koła mają tendencję do odrywania się od nawierzchni drogi nawet przy sprawnie działających amortyzatorach.

REKLAMA

REKLAMA

Nawet, gdy w bagażniku znajduje się ciężar o właściwej masie, może stać się on przyczyną utraty sterowności przez pojazd. W skrajnym przypadku nie tylko ułatwi wpadnięcie w poślizg, ale bardzo utrudni wyjście z niego – wszystko za sprawą bezwładności. Wyobraźmy sobie zwykłą dziecięcą karuzelę bez napędu, z kilkoma fotelikami na mniej więcej czterometrowych ramionach, podpartych w środku osią, wokół których mogą się w poziomie obracać.

Zobacz też:  Jaki jest najlepszy sposób na zaparowane szyby w samochodzie?

Gdy foteliki są puste, taka karuzela delikatnie wprawiona w ruch, zatrzymuje się dość szybko. Gdy na dwóch przeciwległych fotelikach usiądą dzieci, czas od jej uruchomienia do zatrzymania będzie znacznie dłuższy – właśnie dzięki bezwładności.

REKLAMA

Odpowiednikiem takiej dziecięcej karuzeli jest samochód. „Dziećmi” na końcach ramienia są ciężki silnik i ciężki ładunek w bagażniku. Oś obrotu znajduje się gdzieś w okolicach oparć przednich foteli. Jeżeli na śliskiej nawierzchni taki zespół ciężarów zacznie się obracać w poślizgu, w praktyce nic nie jest w stanie przeciwstawić się jego inercji, a więc obrót samochodu będzie trwał aż do chwili gdy siły jego bezwładności (ściślej: siły wynikające z momentu obrotowego) nie będą w stanie pokonać oporów tarcia opon o nawierzchnię.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też:  Jaki zamontować bagażnik dodatkowy?

Często jest to nawet kilka obrotów. Mogą one zakończyć się katastrofą, jeżeli na drodze obracającego się pojazdu znajdzie się jakaś przeszkoda, np. przydrożne drzewo, inny pojazd lub rów. Ponieważ pojazd z ładunkiem w bagażniku i pasażerami we wnętrzu ma mniejsze tendencje do „piruetów” na drodze, niż pojazd tylko z ładunkiem i kierowcą, należy dla bezpieczeństwa część ciężkiego ładunku przenieść do kabiny pasażerskiej i umieścić tuż za przednimi fotelami.

Może się okazać konieczne wymontowanie tylnego siedzenia. Nie wolno przy tym zapominać, aby ładunek w bagażniku i w kabinie był tak rozmieszczony i zamocowany, aby nie było możliwe jego samoczynne przemieszczanie się. Przy przewożeniu dużych, szerokich pojemników z rzadkimi cieczami trzeba zadbać, aby były one całkowicie napełnione. W przeciwnym wypadku rozkołysany płyn, jeżeli jest go dostatecznie dużo, może utrudnić kierowanie pojazdem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA