REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak walczyć z wilgocią w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sowa
Walka z wilgocią w aucie jest do wygrania.
Walka z wilgocią w aucie jest do wygrania.

REKLAMA

REKLAMA

Wilgoci w aucie nie da się uniknąć, również zimą. Można natomiast z nią skutecznie walczyć. Oto kilka przykładów.

Ochrona pod dywanikami

REKLAMA

REKLAMA

Po dłuższym postoju we wnętrzu auta panuje taka sama temperatura, jak na zewnątrz. Podczas jazdy wnętrze się nagrzewa. Takie zmienne warunki sprzyjają panoszeniu się wilgoci. Pod gumowymi dywanikami zbiera jej się najwięcej, skąd następnie przenika do wykładziny wyścielającej podłogę przedziału pasażerskiego. Skutecznym sposobem na wilgoć pod dywanikami jest podłożenie pod nie kilku arkuszy papierowych ręczników.

Zobacz też: Jak często wymieniać oleje, płyn hamulcowy, płyn wspomagania, płyn chłodniczy? Ekspert radzi

Wilgoć w bagażniku

REKLAMA

Nieosłonięte wewnętrzne powierzchnie blach pokrywy bagażnika to miejsce, w którym również osiada wilgoć. Skroplona woda może spadać do wnętrza bagażnika, mocząc znajdujące się tam przedmioty. Może również spływać do częściowo zamkniętych profili pokrywy zwiększając ryzyko powstawania ognisk korozji. Obu tych przypadłości możemy uniknąć, jeśli natychmiast po zauważeniu kropli wody na wewnętrznych powierzchniach pokrywy, wytrzemy je do sucha.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektryka zagrożona

Producenci aut doskonale zdają sobie sprawę, jakie kłopoty może sprawiać wilgoć obecna w połączeniach elektrycznych. Dlatego starają się jej tam nie dopuścić, stosując szczelne obudowy tych połączeń. Nie zawsze się to jednak udaje. Jeśli przyczyną jakiejś elektrycznej awarii jest zawilgocone złącze, najpierw należy je dokładnie osuszyć, a następnie spryskać jego styki i wnętrze preparatem o zdolnościach wypierania wilgoci. Nie zaszkodzi pomyśleć również o dokładniejszym uszczelnieniu osłony.

Zobacz też: Jak korzystać ze świateł przeciwmgłowych?

Woda w paliwie

Właściciele aut z silnikami benzynowymi do walki z wilgocią mają środki zwane depresatorami. W nieco lepszej sytuacji są posiadacze diesli. A to dlatego, że filtry paliwowe w tych autach mogą być wyposażone w czujniki informujące o nagromadzonej tam wodzie, która oddzieliła się od oleju napędowego. Wtedy wystarczy tylko odkręcić zawór w dolnej części obudowy filtra i kilkoma ruchami ręcznej pompki pozbyć się niepotrzebnej wody.

Zasłona na szybie

Do walki z zaparowanymi szybami dostępny jest pokaźny arsenał. O ile się da, możemy skierować na szyby intensywny nadmuch powietrza. Jeśli jest on wspomagany na dodatek układem klimatyzacji, osuszanie szyb jest najbardziej skuteczne. Rosę z szyb dobrze usuwają ściereczki z irchy lub irchowe gąbki. Osiadanie pary na szybie utrudniają też specjalne preparaty.

Uwaga na hamulce

Jedną z cech płynu hamulcowego jest zdolność do pochłaniania wilgoci. Jednak dopuszczalna zawartość wody w płynie hamulcowym jest bardzo mała. Nawet nieznaczne przekroczenie tej granicy to groźba powstawania korków parowych i tym samym utraty skuteczności hamowania. Podwyższonej ilości wody w płynie hamulcowym nie widać. Można to wykryć specjalistycznymi pomiarami. Najlepsza metoda na wodę w płynie, to jego okresowa wymiana, tak jak zaleca producent.

Spocony reflektor

Obecność pary wodnej wewnątrz reflektora po wizycie na myjni lub długim deszczu może zastanawiać, ale jeśli po krótkiej jeździe z włączonymi światłami lub parogodzinnym postoju, para znika bez śladu, nie ma powodu do zmartwień. W przeciwnym razie trzeba sprawdzić układ odpowietrzania reflektora, którego kanały wentylacyjne mogły się zatkać. Może to być także wada wykonania i taki reflektor nadaje się tylko do wymiany.

Zobacz też: Fiat Uno: radzimy jak mocować siatki w bagażniku

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA