REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak walczyć z wilgocią w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sowa
Walka z wilgocią w aucie jest do wygrania.
Walka z wilgocią w aucie jest do wygrania.

REKLAMA

REKLAMA

Wilgoci w aucie nie da się uniknąć, również zimą. Można natomiast z nią skutecznie walczyć. Oto kilka przykładów.

Ochrona pod dywanikami

REKLAMA

Po dłuższym postoju we wnętrzu auta panuje taka sama temperatura, jak na zewnątrz. Podczas jazdy wnętrze się nagrzewa. Takie zmienne warunki sprzyjają panoszeniu się wilgoci. Pod gumowymi dywanikami zbiera jej się najwięcej, skąd następnie przenika do wykładziny wyścielającej podłogę przedziału pasażerskiego. Skutecznym sposobem na wilgoć pod dywanikami jest podłożenie pod nie kilku arkuszy papierowych ręczników.

Zobacz też: Jak często wymieniać oleje, płyn hamulcowy, płyn wspomagania, płyn chłodniczy? Ekspert radzi

Wilgoć w bagażniku

Nieosłonięte wewnętrzne powierzchnie blach pokrywy bagażnika to miejsce, w którym również osiada wilgoć. Skroplona woda może spadać do wnętrza bagażnika, mocząc znajdujące się tam przedmioty. Może również spływać do częściowo zamkniętych profili pokrywy zwiększając ryzyko powstawania ognisk korozji. Obu tych przypadłości możemy uniknąć, jeśli natychmiast po zauważeniu kropli wody na wewnętrznych powierzchniach pokrywy, wytrzemy je do sucha.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektryka zagrożona

Producenci aut doskonale zdają sobie sprawę, jakie kłopoty może sprawiać wilgoć obecna w połączeniach elektrycznych. Dlatego starają się jej tam nie dopuścić, stosując szczelne obudowy tych połączeń. Nie zawsze się to jednak udaje. Jeśli przyczyną jakiejś elektrycznej awarii jest zawilgocone złącze, najpierw należy je dokładnie osuszyć, a następnie spryskać jego styki i wnętrze preparatem o zdolnościach wypierania wilgoci. Nie zaszkodzi pomyśleć również o dokładniejszym uszczelnieniu osłony.

Zobacz też: Jak korzystać ze świateł przeciwmgłowych?

Woda w paliwie

Właściciele aut z silnikami benzynowymi do walki z wilgocią mają środki zwane depresatorami. W nieco lepszej sytuacji są posiadacze diesli. A to dlatego, że filtry paliwowe w tych autach mogą być wyposażone w czujniki informujące o nagromadzonej tam wodzie, która oddzieliła się od oleju napędowego. Wtedy wystarczy tylko odkręcić zawór w dolnej części obudowy filtra i kilkoma ruchami ręcznej pompki pozbyć się niepotrzebnej wody.

Zasłona na szybie

Do walki z zaparowanymi szybami dostępny jest pokaźny arsenał. O ile się da, możemy skierować na szyby intensywny nadmuch powietrza. Jeśli jest on wspomagany na dodatek układem klimatyzacji, osuszanie szyb jest najbardziej skuteczne. Rosę z szyb dobrze usuwają ściereczki z irchy lub irchowe gąbki. Osiadanie pary na szybie utrudniają też specjalne preparaty.

Uwaga na hamulce

Jedną z cech płynu hamulcowego jest zdolność do pochłaniania wilgoci. Jednak dopuszczalna zawartość wody w płynie hamulcowym jest bardzo mała. Nawet nieznaczne przekroczenie tej granicy to groźba powstawania korków parowych i tym samym utraty skuteczności hamowania. Podwyższonej ilości wody w płynie hamulcowym nie widać. Można to wykryć specjalistycznymi pomiarami. Najlepsza metoda na wodę w płynie, to jego okresowa wymiana, tak jak zaleca producent.

Spocony reflektor

Obecność pary wodnej wewnątrz reflektora po wizycie na myjni lub długim deszczu może zastanawiać, ale jeśli po krótkiej jeździe z włączonymi światłami lub parogodzinnym postoju, para znika bez śladu, nie ma powodu do zmartwień. W przeciwnym razie trzeba sprawdzić układ odpowietrzania reflektora, którego kanały wentylacyjne mogły się zatkać. Może to być także wada wykonania i taki reflektor nadaje się tylko do wymiany.

Zobacz też: Fiat Uno: radzimy jak mocować siatki w bagażniku

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA