REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można usunąć wgniecenia bez uszkodzenia lakieru?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Wgniecenia na drzwiach można łatwo usunąć fot. Newspress
Wgniecenia na drzwiach można łatwo usunąć fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wgniecenia na drzwiach czy błotnikach w wielu przypadkach da się prosto i szybko usunąć. Bez uszkodzenia lakieru, bez szpachlowania, bez konieczności rozbierania auta. Taka naprawa daje dobre efekty wizualne i jest kilkukrotnie tańsza od tradycyjnej.

Coraz więcej warsztatów małe zagniecenia blachy naprawia doraźnie przez przywrócenie kształtu elementu. Odbywa się to przez wypychanie lub wyciąganie blachy za pomocą specjalnych narzędzi blacharskich, które są bardziej miękkie niż lakier (a więc go nie uszkodzą) a jednocześnie wpływają na kształt blachy.

REKLAMA

REKLAMA

Takie „wypukiwanie” to operacja, która zajmuje około 3-4 godziny, a auta nie trzeba do tego przygotowywać. Nie demontuje się tapicerek, nie zakleja szyb czy uszczelek. Trzeba jednak pamiętać, że w ten sposób da się zlikwidować tylko płytkie zagniecenia w płaskich elementach. Muszą mieć one również dość regularny kształt i oczywiście lakier NIE MOŻE być uszkodzony.

Zobacz też: Jak wykonywać poważniejsze naprawy? 

Co zrobić gdy zagniecenie jest większe? Wtedy blachę można spróbować wyciągnąć za pomocą specjalnych „grzybków” przyklejanych na gorąco do lakieru i młotka bezwładnościowego. Tu również najlepsze efekty osiągniemy jeśli powierzchnia jest stosunkowo płaska. Na miejscach zgięć i łuków takie „szarpanie” może nie dać zadowalających efektów. Najczęściej zostają ślady po obrzeżach zagniecenia.

REKLAMA

Metoda „grzybkowa” jest bardziej pracochłonna, zajmuje około 4-6 godzin i ze względu ma przyklejanie elementów do lakieru bardziej ryzykowna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nie da się usunąć zagniecenia bez ingerencji lakiernika?

Metody wypychania i wyciąganie blachy nie sprawdzą się w żadnym przypadku gdy lakier został uszkodzony. Wystarczy jedno pęknięcie i już może on zejść z blachy całym płatem! Dodatkowo nie warto próbować takich operacji w przypadku gdy auto przechodziło poważne naprawy blacharskie. Jeśli pod lakierem jest gruba warstwa szpachlówki, wtedy ryzyko zniszczenia powłoki jest automatycznie bardzo duże.

Nie polecamy również naprawiania w ten sposób aut z oryginalnym lakierem który był już odnawiany, czyli polerowany. Wycieniona powłoka może się pofałdować na przykład podczas przyklejania „grzybka”.

Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw? 

Kilka słów o „metodzie na suszarkę”

Dość popularną metodą usuwania zagnieceń przez domorosłych mechaników jest tzw „metoda na suszarkę i gaśnicę”. Polega ona na punktowym ogrzaniu zagniecenia do mniej więcej 40-45 stopni, a następnie jego gwałtownym schłodzeniu strumieniem CO2 z gaśnicy.

Czy to działa? Owszem, ale TYLKO NA ELEMENTY PLASTIKOWE! W ten sposób możemy wyprostować zderzak, ale nie drzwi. Nie ma również co liczyć, że nie zostanie zadem ślad na lakierze. Gwałtowna zmiana temperatury i odkształcenia mogą spowodować, że powłoka lakiernicza popęka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA