REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można usunąć wgniecenia bez uszkodzenia lakieru?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Wgniecenia na drzwiach można łatwo usunąć fot. Newspress
Wgniecenia na drzwiach można łatwo usunąć fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wgniecenia na drzwiach czy błotnikach w wielu przypadkach da się prosto i szybko usunąć. Bez uszkodzenia lakieru, bez szpachlowania, bez konieczności rozbierania auta. Taka naprawa daje dobre efekty wizualne i jest kilkukrotnie tańsza od tradycyjnej.

Coraz więcej warsztatów małe zagniecenia blachy naprawia doraźnie przez przywrócenie kształtu elementu. Odbywa się to przez wypychanie lub wyciąganie blachy za pomocą specjalnych narzędzi blacharskich, które są bardziej miękkie niż lakier (a więc go nie uszkodzą) a jednocześnie wpływają na kształt blachy.

REKLAMA

Takie „wypukiwanie” to operacja, która zajmuje około 3-4 godziny, a auta nie trzeba do tego przygotowywać. Nie demontuje się tapicerek, nie zakleja szyb czy uszczelek. Trzeba jednak pamiętać, że w ten sposób da się zlikwidować tylko płytkie zagniecenia w płaskich elementach. Muszą mieć one również dość regularny kształt i oczywiście lakier NIE MOŻE być uszkodzony.

Zobacz też: Jak wykonywać poważniejsze naprawy? 

Co zrobić gdy zagniecenie jest większe? Wtedy blachę można spróbować wyciągnąć za pomocą specjalnych „grzybków” przyklejanych na gorąco do lakieru i młotka bezwładnościowego. Tu również najlepsze efekty osiągniemy jeśli powierzchnia jest stosunkowo płaska. Na miejscach zgięć i łuków takie „szarpanie” może nie dać zadowalających efektów. Najczęściej zostają ślady po obrzeżach zagniecenia.

Metoda „grzybkowa” jest bardziej pracochłonna, zajmuje około 4-6 godzin i ze względu ma przyklejanie elementów do lakieru bardziej ryzykowna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nie da się usunąć zagniecenia bez ingerencji lakiernika?

REKLAMA

Metody wypychania i wyciąganie blachy nie sprawdzą się w żadnym przypadku gdy lakier został uszkodzony. Wystarczy jedno pęknięcie i już może on zejść z blachy całym płatem! Dodatkowo nie warto próbować takich operacji w przypadku gdy auto przechodziło poważne naprawy blacharskie. Jeśli pod lakierem jest gruba warstwa szpachlówki, wtedy ryzyko zniszczenia powłoki jest automatycznie bardzo duże.

Nie polecamy również naprawiania w ten sposób aut z oryginalnym lakierem który był już odnawiany, czyli polerowany. Wycieniona powłoka może się pofałdować na przykład podczas przyklejania „grzybka”.

Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw? 

Kilka słów o „metodzie na suszarkę”

Dość popularną metodą usuwania zagnieceń przez domorosłych mechaników jest tzw „metoda na suszarkę i gaśnicę”. Polega ona na punktowym ogrzaniu zagniecenia do mniej więcej 40-45 stopni, a następnie jego gwałtownym schłodzeniu strumieniem CO2 z gaśnicy.

Czy to działa? Owszem, ale TYLKO NA ELEMENTY PLASTIKOWE! W ten sposób możemy wyprostować zderzak, ale nie drzwi. Nie ma również co liczyć, że nie zostanie zadem ślad na lakierze. Gwałtowna zmiana temperatury i odkształcenia mogą spowodować, że powłoka lakiernicza popęka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA