Jak naprawić ogrzewanie szyby?
REKLAMA
REKLAMA
Najczęściej spotykaną i jednocześnie najprostszą w zdiagnozowaniu i naprawie awarią ogrzewania elektrycznego szyby jest pęknięta ścieżka. Objawia się to nierównomiernym odparowywaniem, czy odszranianiem szyby (np. pośrodku zostaje zaparowany pasek).
REKLAMA
Naprawa? Bardzo prosta i stosunkowo tania. Wystarczy ścieżkę zregenerować za pomocą specjalnego lakieru przewodzącego prąd. W wyspecjalizowanym warsztacie taka naprawa trwa od 15 do 45 minut i kosztuje około 35 złotych za załatanie jednej pękniętej ścieżki przewodzącej.
Raz działa, raz nie...
Problem może być tez ukryty na złączach... Szczególnie te przytwierdzane do samej szyby potrafią pękać lub obluzowywać się przez wibracje i drgania karoserii. Do tego dochodzi jeszcze przełącznik, który często bywa połączony z wyłącznikiem czasowym. Obydwie te części nie grzeszą niezawodnościową nawet w teoretycznie bezproblemowych japończykach.
Awaria „na stykach” lub popsuty przełącznik (wyłącznik czasowy) objawiają się najczęściej nieobliczalnością działania ogrzewania. Raz się ono włączy, a innym razem nie...
Zobacz też: Czy porysowaną szybę można naprawić?
Naprawa? W przypadku styków niezbędne jest czyszczenie, a te na szybie niekiedy trzeba zregenerować (czyli podkleić specjalnym przewodzącym klejem). Przełącznik i wyłącznik czasowy najlepiej kupić używany. W przypadku tych części sprawdza się powiedzenie, ze jeśli przeżyją pierwsze 18 miesięcy, to będą wieczne.
Komputer się zaciął
Największy problem w zdiagnozowaniu miejsca awarii ogrzewania szyby mogą mieć właściciele starszych aut z tzw. „klimatronikiem”, czyli w pełni elektronicznym sterowaniem nawiewu, klimatyzacji i ogrzewania.
Takie systemy sterowane są przez „komputer”, a właściwie jednostkę centralną o niewielkiej mocy obliczeniowej i prostym oprogramowani, które dodatkowo lubi płatać psikusy. Co gorsza możliwości naprawy są praktycznie żadne. Oprogramowanie jest „zaszyte” w układach scalonych, nie ma możliwości jego podmiany. Jeśli nie pomaga tzw reset sterownika, zazwyczaj pozostaje jedynie wymiana całego panelu sterowania... (Opłaca się kupować tylko używane część. Nowe – w autoryzowanych serwisach – potrafią kosztować więcej niż całe auto)
Zobacz też: Jak dobrać lakier?
Zawieszające się sterowanie ogrzewania to szczególnie problem aut produkcji francuskiej i włoskiej z końca lat 90-tych i wczesnych roczników 2000.
REKLAMA
REKLAMA