Jak dbać zimą o szyby?
REKLAMA
REKLAMA
Najprostszym sposobem jest maty antyszronowej zakładanej na przednią szybę, czy też na szybę, lusterka i cześć szyb bocznych. Taka osłona kosztuje kilkanaście złotych, ale nie każdy ma cierpliwość do jej zakładania.
REKLAMA
Zobacz również: Jak obsłużyć myjnię bezdotykową?
Jeżeli cały nasz samochód jest pokryty śniegiem, należy pamiętać że nie wystarczy jedynie zgarnięcie śniegu z szyb. Trzeba odśnieżyć także dach i maskę, ponieważ w czasie gwałtownego hamowania zgromadzony na samochodzie śniegu może wpaść na szybę, co ograniczy nam widoczność. Spadający z naszego dachu śnieg może także ograniczyć widoczność innym kierowcom.
Jeżeli śnieg jest sypki, zgarniamy go szczotką, jeśli przymarzł, używamy skrobaczki Zarówno skrobaczka jak i szczotka muszą być tak wykonane, aby nie rysowały szyb i lakieru. Przede wszystkim należy wystrzegać się szczotek i skrobaczek z metalu.
Zobacz również: Jak uniknąć zamarzania wycieraczek?
W przypadku grubszej warstwy lodu na szybie możemy odpalić samochód i włączyć nawiew na szyby, oraz ogrzewanie szyby tylnej. Możemy to zrobić także wtedy, gdy na aucie jest mało śniegu czy lodu. Nagrzewający się silnik nagrzeje nagrzewnice, co pomoże w przygotowaniu auta, oraz ogrzeje nam wnętrze. Po chwili lód zejdzie nawet przy dość lekkim skrobaniu. W sklepach dostępne są również płynne odmrażacze do szyb. Wystarczy rozpryskać płyn na szybie i poczekać kilkanaście sekund. Tak jak w przypadku włączenia ogrzewania, lód powinien rozpuścić się dość szybko. Z odmrażaczem należy jednak uważać. Według opinii niektórych kierowców odmrażacz zostawia trudne do usunięcia zabrudzenia na szybie. Odmrażacz nie radzi sobie też z grubą warstwą lodu.
Aby uniknąć parowania szyb podczas jazdy przede wszystkim trzeba zadbać o dobrą wentylację samochodu. Wystarczy lekko odsunąć boczne szyby lub skierować nawiew na szyby.
REKLAMA
W czasie jazdy po śniegu i błocie szyby szybko się brudzą. Aby sobie z tym poradzić, wystarczą płyn do spryskiwaczy i sprawne wycieraczki. Jeżeli nie używamy zimowego płynu do spryskiwaczy przez cały rok, musimy pamiętać by już jesienią uzupełniać zbiornik zimowym płynem o obniżonej temperaturze krzepnięcia. Jeśli w zbiorniku będzie płyn letni, podczas mrozu zamarzająca ciecz może rozsadzić zbiornik czy przewody. Przed każdą podróżą, w czasie odśnieżania, trzeba zwrócić uwagę na wycieraczki. Jeżeli na piórkach wycieraczek zalega lód, musimy delikatnie go usunąć. Jeśli włączymy wycieraczki, a lód będzie na piórkach, szyba może zostać porysowana.
Aby uniknąć zaparowania szyb po zakończonej podróży, należy wyłączyć ogrzewanie chwilę przed dojazdem na miejsce, a po zaparkowaniu możemy też zostawić na chwilę otwarte drzwi, w celu przewietrzenia samochodu. Dzięki temu powietrze znajdujące się wewnątrz auta osiągnie taką samą temperaturę jak powietrze na zewnątrz, dzięki czemu nie będzie skraplało się na szybach. Jeśli szyby zaparują, i auto postoi na mrozie całą noc, rano czeka nas skrobanie zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz.
Jeśli zapamiętamy te proste do wykonania czynności, udręka związana ze skrobaniem nie będzie nam psuła poranka. Co więcej zaoszczędzimy trochę czasu, więc bez pospiechu i stwarzania ryzyka wszędzie dojedziemy na czas.
REKLAMA
REKLAMA