Jak zakładać szyby?
REKLAMA
REKLAMA
Po usunięciu z uszczelki gumowego klina, który ją rozpiera i usztywnia, można od wewnątrz pojazdu ostrożnie ręcznie odkleić wargę uszczelki od metalowego obrzeża okna. Tylko w ostateczności można pomóc sobie niezbyt szeroką szpatułką wykonaną z twardego drewna lub twardego tworzywa sztucznego, np. tekstolitu. Musi mieć ona grubość rzędu 2 mm i bardzo mocno zaokrąglone krawędzie, aby nie uszkodzić uszczelki, o co bardzo łatwo w pojazdach liczących kilkanaście i więcej lat.
REKLAMA
Zobacz także: Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?
Klin ma postać wałka, który opasuje Warto także sprawdzić czy uszczelka nie przywarła do otworu okiennego także po zewnętrznej stronie i w miarę potrzeby ją delikatnie odkleić.
Następnie, korzystając z pomocy innej osoby stojącej na zewnątrz pojazdu, wypchnąć starą szybę. Można sobie pomóc ostukując jej brzegi gumowym młotkiem. Po wyjęciu szyby zdjąć z niej uszczelkę i bardzo starannie ją oczyścić, a potem umyć w wodzie z dodatkiem detergentu.
Zobacz także: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?
REKLAMA
O wiele prościej usuwa się resztki szyby rozbitej. Trzeba to robić w ochronnych grubych rękawiczkach i w okularach. Po usunięciu jej resztek po prostu ściąga się uszczelkę z obrzeży otworu okiennego. Trzeba ją potem dokładnie oczyścić nawet z najdrobniejszych okruchów szkła i ewentualnie kleju, użytego do jej uszczelnienia.
Po usunięciu szyby i uszczelki oczyścić starannie krawędzie otworu okiennego. Starą, stwardniałą uszczelkę zastąpić nową. Gdy jest to niemożliwe, można stwardniałą zregenerować nacierając ją obficie gliceryną apteczną (czystą, 80%) i pozostawiając na kilkanaście godzin. Potem trzeba wytrzeć z jej powierzchni resztki gliceryny.
Zobacz także: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?
Uszczelkę nakłada się na szybę, pamiętając aby jej łączenie znalazło się na środku dolnej krawędzi okna. Następnie w rowek, w którym ma znaleźć się obrzeże otworu okiennego, wkłada się na całym jego długości okrągły sznurek lub – najlepiej, poliamidowa linkę o średnicy 4-5 mm, tak aby opasać całą szybę i aby jej końce znalazły się przy końcach uszczelki. Do wykonania dalszych czynności będzie konieczna pomoc drugiej osoby. Szybą z uszczelką przykłada się do otworu okiennego możliwie jak najdokładniej. Jedna z osób powinna ją lekko dociskać, aby nie zmieniła pomieszczenia, zaś druga wewnątrz samochodu w tym czasie wyciąga założoną wcześniej linkę tak, aby przy jej pomocy przekładać wargę uszczelki przez obrzeże otworu okiennego. Przy pewnej wprawie robi się to bardzo szybko – czynność ta zajmuje nie więcej, niż 2-3 minuty. Kiedy już warga na całej długości znajdzie się po właściwej stronie ramy okiennej, wkłada się od zewnątrz klin uszczelki i wciska na miejsce. Można go ostrożnie wbić gumowym młotkiem.
REKLAMA
REKLAMA