REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wymiana szyb samochodowych lub wstawienie w miejsce rozbitych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, choć wymaga pewnej wiedzy i staranności. Oto skuteczny przepis. Fot. Fotolia
Wymiana szyb samochodowych lub wstawienie w miejsce rozbitych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, choć wymaga pewnej wiedzy i staranności. Oto skuteczny przepis. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana szyb samochodowych lub wstawienie w miejsce rozbitych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, choć wymaga pewnej wiedzy i staranności. Oto skuteczny przepis.

Po usunięciu z uszczelki gumowego klina, który ją rozpiera i usztywnia, można od wewnątrz pojazdu ostrożnie ręcznie odkleić wargę uszczelki od metalowego obrzeża okna. Tylko w ostateczności można pomóc sobie niezbyt szeroką szpatułką wykonaną z twardego drewna lub twardego tworzywa sztucznego, np. tekstolitu. Musi mieć ona grubość rzędu 2 mm i bardzo mocno zaokrąglone krawędzie, aby nie uszkodzić uszczelki, o co bardzo łatwo w pojazdach liczących kilkanaście i więcej lat.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Klin ma postać wałka, który opasuje Warto także sprawdzić czy uszczelka nie przywarła do otworu okiennego także po zewnętrznej stronie i w miarę potrzeby ją delikatnie odkleić.

Następnie, korzystając z pomocy innej osoby stojącej na zewnątrz pojazdu, wypchnąć starą szybę. Można sobie pomóc ostukując jej brzegi gumowym młotkiem. Po wyjęciu szyby zdjąć z niej uszczelkę i bardzo starannie ją oczyścić, a potem umyć w wodzie z dodatkiem detergentu.

REKLAMA

Zobacz także: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O wiele prościej usuwa się resztki szyby rozbitej. Trzeba to robić w ochronnych grubych rękawiczkach i w okularach. Po usunięciu jej resztek po prostu ściąga się uszczelkę z obrzeży otworu okiennego. Trzeba ją potem dokładnie oczyścić nawet z najdrobniejszych okruchów szkła i ewentualnie kleju, użytego do jej uszczelnienia.

Po usunięciu szyby i uszczelki oczyścić starannie krawędzie otworu okiennego. Starą, stwardniałą uszczelkę zastąpić nową. Gdy jest to niemożliwe, można stwardniałą zregenerować nacierając ją obficie gliceryną apteczną (czystą, 80%) i pozostawiając na kilkanaście godzin. Potem trzeba wytrzeć z jej powierzchni resztki gliceryny.

Zobacz także: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Uszczelkę nakłada się na szybę, pamiętając aby jej łączenie znalazło się na środku dolnej krawędzi okna. Następnie w rowek, w którym ma znaleźć się obrzeże otworu okiennego, wkłada się na całym jego długości okrągły sznurek lub – najlepiej, poliamidowa linkę o średnicy 4-5 mm, tak aby opasać całą szybę i aby jej końce znalazły się przy końcach uszczelki. Do wykonania dalszych czynności będzie konieczna pomoc drugiej osoby. Szybą z uszczelką przykłada się do otworu okiennego możliwie jak najdokładniej. Jedna z osób powinna ją lekko dociskać, aby nie zmieniła pomieszczenia, zaś druga wewnątrz samochodu w tym czasie wyciąga założoną wcześniej linkę tak, aby przy jej pomocy przekładać wargę uszczelki przez obrzeże otworu okiennego. Przy pewnej wprawie robi się to bardzo szybko – czynność ta zajmuje nie więcej, niż 2-3 minuty. Kiedy już warga na całej długości znajdzie się po właściwej stronie ramy okiennej, wkłada się od zewnątrz klin uszczelki i wciska na miejsce. Można go ostrożnie wbić gumowym młotkiem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA