REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaca się montować czujniki, kamery parkowania – co to daje? Czy systemy fabryczne są lepsze?

Max Trela
Aby nie uszkodzić tyłu samochodu, warto zamontować czujniki cofania Toyota Yaris Fot. Moto.wieszjak.pl
Aby nie uszkodzić tyłu samochodu, warto zamontować czujniki cofania Toyota Yaris Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Systemy ułatwiające parkowanie to standard w większości nowych aut, ale takie wspomaganie mogą mieć też właściciele starszych samochodów. Czujniki i kamery parkowania to sprzęt łatwy w montażu i już nie tak drogo. Tylko czy taki wynalazek będzie użyteczny?

Te irytujące dźwięki...

REKLAMA

REKLAMA

Najprostszym systemem wspomagania parkowania są czujniki informujące nas o tym, że za samochodem jest przeszkoda. Zazwyczaj ostrzeżenie jest przekazywane przez dość irytujące sygnały dźwiękowe, które nasilają się wraz ze zbliżaniem do przeszkody. Czasami mamy do tego jeszcze wyświetlacz, czy to diodowy, czy LCD, na który mniej więcej podawany jest dystans do przeszkody.

Proste? Nawet bardzo...Czujniki, centralka i podłączenie do obwodu światła wstecznego (co powoduje, że czujniki działają tylko podczas cofania). Montując taki system pamiętajmy tylko, że jego precyzja jest ograniczona i w dużej mierze uzależniona od liczby, prawidłowego rozmieszczenia i wykonania czujników. Standardem są 4 czujniki – dwa rozmieszczone centralnie i dwa na obrysach obejmujące też cześć boku samochodu.

Największe zalety czujników? Prostota działania, montażu i dość duża skuteczność w ostrzeganiu, że za nami jest przeszkoda. Jeśli mówimy o zestawach do samodzielnego montażu, zaletą jest też cena (od 150 do ok 350 złotych) i jeszcze jedno co warto podkreślić. Dobre niefabryczne czujniki potrafią działać lepiej niż seryjne.

REKLAMA

Wady? Czujniki są bardzo mało precyzyjne. Margines błędu odległości to około 30 – 35 centymetrów. Kierowca, który dobrze zna swoje auto będzie miał większą precyzję...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczko na zderzak

Dużo bardziej zaawansowane technicznie rozwiązanie to kamery cofania. Taki system składa się z miniaturowej kamery z szerokokątnym obiektywem, umieszczonej z tyłu pojazdu, oraz wyświetlacza wewnątrz.

Kamera obejmuje polem widzenia część zderzaka i to co dzieje się za samochodem. W wersjach najbardziej skomplikowanych mamy jeszcze do tego czujnik położenia kierownicy i linie wspomagające, które pokazują orientacyjny promień skrętu samochodu. Takie funkcje zarezerwowane są jednak wyłącznie dla systemów dedykowanych do konkretnego modelu auta (tylko zestawy fabryczne).

Zobacz też: Jak skręcać w lewo na dużym skrzyżowaniu z tramwajami? 

Dobrze przemyślane, kompleksowe, ale... czy kamera jest użyteczna? Niestety nie do końca. Głównie przez to, że na ekranie źle ocenia się odległości (kierowcy widzą zazwyczaj znacznie więcej miejsca niż to jest w rzeczywistości), a sprawę utrudnia dodatkowo deformacja optyczna obrazu. Jeśli mamy linie orientacyjne jest znacząco lepiej, ale i tak trzeba zawsze szczególnie uważać na obrysy auta.

Zobacz też: Jak parkować z przyczepą campingową? 

Zalety kamery? Większa precyzja niż czujników, brak konieczności patrzenia się za siebie. Wady? Za droga zabawka jak na możliwości – to tyczy się szczególnie zestawów do samodzielnego montażu. Ekran, kamera, czujniki okablowanie, podłączenie do systemu audio... Wszystko to może kosztować nawet 5,5 tysiąca zlotych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA