REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaca się montować czujniki, kamery parkowania – co to daje? Czy systemy fabryczne są lepsze?

Max Trela
Aby nie uszkodzić tyłu samochodu, warto zamontować czujniki cofania Toyota Yaris Fot. Moto.wieszjak.pl
Aby nie uszkodzić tyłu samochodu, warto zamontować czujniki cofania Toyota Yaris Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Systemy ułatwiające parkowanie to standard w większości nowych aut, ale takie wspomaganie mogą mieć też właściciele starszych samochodów. Czujniki i kamery parkowania to sprzęt łatwy w montażu i już nie tak drogo. Tylko czy taki wynalazek będzie użyteczny?

Te irytujące dźwięki...

REKLAMA

REKLAMA

Najprostszym systemem wspomagania parkowania są czujniki informujące nas o tym, że za samochodem jest przeszkoda. Zazwyczaj ostrzeżenie jest przekazywane przez dość irytujące sygnały dźwiękowe, które nasilają się wraz ze zbliżaniem do przeszkody. Czasami mamy do tego jeszcze wyświetlacz, czy to diodowy, czy LCD, na który mniej więcej podawany jest dystans do przeszkody.

Proste? Nawet bardzo...Czujniki, centralka i podłączenie do obwodu światła wstecznego (co powoduje, że czujniki działają tylko podczas cofania). Montując taki system pamiętajmy tylko, że jego precyzja jest ograniczona i w dużej mierze uzależniona od liczby, prawidłowego rozmieszczenia i wykonania czujników. Standardem są 4 czujniki – dwa rozmieszczone centralnie i dwa na obrysach obejmujące też cześć boku samochodu.

Największe zalety czujników? Prostota działania, montażu i dość duża skuteczność w ostrzeganiu, że za nami jest przeszkoda. Jeśli mówimy o zestawach do samodzielnego montażu, zaletą jest też cena (od 150 do ok 350 złotych) i jeszcze jedno co warto podkreślić. Dobre niefabryczne czujniki potrafią działać lepiej niż seryjne.

REKLAMA

Wady? Czujniki są bardzo mało precyzyjne. Margines błędu odległości to około 30 – 35 centymetrów. Kierowca, który dobrze zna swoje auto będzie miał większą precyzję...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczko na zderzak

Dużo bardziej zaawansowane technicznie rozwiązanie to kamery cofania. Taki system składa się z miniaturowej kamery z szerokokątnym obiektywem, umieszczonej z tyłu pojazdu, oraz wyświetlacza wewnątrz.

Kamera obejmuje polem widzenia część zderzaka i to co dzieje się za samochodem. W wersjach najbardziej skomplikowanych mamy jeszcze do tego czujnik położenia kierownicy i linie wspomagające, które pokazują orientacyjny promień skrętu samochodu. Takie funkcje zarezerwowane są jednak wyłącznie dla systemów dedykowanych do konkretnego modelu auta (tylko zestawy fabryczne).

Zobacz też: Jak skręcać w lewo na dużym skrzyżowaniu z tramwajami? 

Dobrze przemyślane, kompleksowe, ale... czy kamera jest użyteczna? Niestety nie do końca. Głównie przez to, że na ekranie źle ocenia się odległości (kierowcy widzą zazwyczaj znacznie więcej miejsca niż to jest w rzeczywistości), a sprawę utrudnia dodatkowo deformacja optyczna obrazu. Jeśli mamy linie orientacyjne jest znacząco lepiej, ale i tak trzeba zawsze szczególnie uważać na obrysy auta.

Zobacz też: Jak parkować z przyczepą campingową? 

Zalety kamery? Większa precyzja niż czujników, brak konieczności patrzenia się za siebie. Wady? Za droga zabawka jak na możliwości – to tyczy się szczególnie zestawów do samodzielnego montażu. Ekran, kamera, czujniki okablowanie, podłączenie do systemu audio... Wszystko to może kosztować nawet 5,5 tysiąca zlotych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA