REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaca się montować czujniki, kamery parkowania – co to daje? Czy systemy fabryczne są lepsze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Aby nie uszkodzić tyłu samochodu, warto zamontować czujniki cofania Toyota Yaris Fot. Moto.wieszjak.pl
Aby nie uszkodzić tyłu samochodu, warto zamontować czujniki cofania Toyota Yaris Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Systemy ułatwiające parkowanie to standard w większości nowych aut, ale takie wspomaganie mogą mieć też właściciele starszych samochodów. Czujniki i kamery parkowania to sprzęt łatwy w montażu i już nie tak drogo. Tylko czy taki wynalazek będzie użyteczny?

Te irytujące dźwięki...

REKLAMA

Najprostszym systemem wspomagania parkowania są czujniki informujące nas o tym, że za samochodem jest przeszkoda. Zazwyczaj ostrzeżenie jest przekazywane przez dość irytujące sygnały dźwiękowe, które nasilają się wraz ze zbliżaniem do przeszkody. Czasami mamy do tego jeszcze wyświetlacz, czy to diodowy, czy LCD, na który mniej więcej podawany jest dystans do przeszkody.

REKLAMA

Proste? Nawet bardzo...Czujniki, centralka i podłączenie do obwodu światła wstecznego (co powoduje, że czujniki działają tylko podczas cofania). Montując taki system pamiętajmy tylko, że jego precyzja jest ograniczona i w dużej mierze uzależniona od liczby, prawidłowego rozmieszczenia i wykonania czujników. Standardem są 4 czujniki – dwa rozmieszczone centralnie i dwa na obrysach obejmujące też cześć boku samochodu.

Największe zalety czujników? Prostota działania, montażu i dość duża skuteczność w ostrzeganiu, że za nami jest przeszkoda. Jeśli mówimy o zestawach do samodzielnego montażu, zaletą jest też cena (od 150 do ok 350 złotych) i jeszcze jedno co warto podkreślić. Dobre niefabryczne czujniki potrafią działać lepiej niż seryjne.

Wady? Czujniki są bardzo mało precyzyjne. Margines błędu odległości to około 30 – 35 centymetrów. Kierowca, który dobrze zna swoje auto będzie miał większą precyzję...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczko na zderzak

Dużo bardziej zaawansowane technicznie rozwiązanie to kamery cofania. Taki system składa się z miniaturowej kamery z szerokokątnym obiektywem, umieszczonej z tyłu pojazdu, oraz wyświetlacza wewnątrz.

Kamera obejmuje polem widzenia część zderzaka i to co dzieje się za samochodem. W wersjach najbardziej skomplikowanych mamy jeszcze do tego czujnik położenia kierownicy i linie wspomagające, które pokazują orientacyjny promień skrętu samochodu. Takie funkcje zarezerwowane są jednak wyłącznie dla systemów dedykowanych do konkretnego modelu auta (tylko zestawy fabryczne).

Zobacz też: Jak skręcać w lewo na dużym skrzyżowaniu z tramwajami? 

Dobrze przemyślane, kompleksowe, ale... czy kamera jest użyteczna? Niestety nie do końca. Głównie przez to, że na ekranie źle ocenia się odległości (kierowcy widzą zazwyczaj znacznie więcej miejsca niż to jest w rzeczywistości), a sprawę utrudnia dodatkowo deformacja optyczna obrazu. Jeśli mamy linie orientacyjne jest znacząco lepiej, ale i tak trzeba zawsze szczególnie uważać na obrysy auta.

Zobacz też: Jak parkować z przyczepą campingową? 

Zalety kamery? Większa precyzja niż czujników, brak konieczności patrzenia się za siebie. Wady? Za droga zabawka jak na możliwości – to tyczy się szczególnie zestawów do samodzielnego montażu. Ekran, kamera, czujniki okablowanie, podłączenie do systemu audio... Wszystko to może kosztować nawet 5,5 tysiąca zlotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA