REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaca się montować czujniki, kamery parkowania – co to daje? Czy systemy fabryczne są lepsze?

Max Trela
Aby nie uszkodzić tyłu samochodu, warto zamontować czujniki cofania Toyota Yaris Fot. Moto.wieszjak.pl
Aby nie uszkodzić tyłu samochodu, warto zamontować czujniki cofania Toyota Yaris Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Systemy ułatwiające parkowanie to standard w większości nowych aut, ale takie wspomaganie mogą mieć też właściciele starszych samochodów. Czujniki i kamery parkowania to sprzęt łatwy w montażu i już nie tak drogo. Tylko czy taki wynalazek będzie użyteczny?

Te irytujące dźwięki...

REKLAMA

Najprostszym systemem wspomagania parkowania są czujniki informujące nas o tym, że za samochodem jest przeszkoda. Zazwyczaj ostrzeżenie jest przekazywane przez dość irytujące sygnały dźwiękowe, które nasilają się wraz ze zbliżaniem do przeszkody. Czasami mamy do tego jeszcze wyświetlacz, czy to diodowy, czy LCD, na który mniej więcej podawany jest dystans do przeszkody.

REKLAMA

Proste? Nawet bardzo...Czujniki, centralka i podłączenie do obwodu światła wstecznego (co powoduje, że czujniki działają tylko podczas cofania). Montując taki system pamiętajmy tylko, że jego precyzja jest ograniczona i w dużej mierze uzależniona od liczby, prawidłowego rozmieszczenia i wykonania czujników. Standardem są 4 czujniki – dwa rozmieszczone centralnie i dwa na obrysach obejmujące też cześć boku samochodu.

Największe zalety czujników? Prostota działania, montażu i dość duża skuteczność w ostrzeganiu, że za nami jest przeszkoda. Jeśli mówimy o zestawach do samodzielnego montażu, zaletą jest też cena (od 150 do ok 350 złotych) i jeszcze jedno co warto podkreślić. Dobre niefabryczne czujniki potrafią działać lepiej niż seryjne.

Wady? Czujniki są bardzo mało precyzyjne. Margines błędu odległości to około 30 – 35 centymetrów. Kierowca, który dobrze zna swoje auto będzie miał większą precyzję...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczko na zderzak

Dużo bardziej zaawansowane technicznie rozwiązanie to kamery cofania. Taki system składa się z miniaturowej kamery z szerokokątnym obiektywem, umieszczonej z tyłu pojazdu, oraz wyświetlacza wewnątrz.

Kamera obejmuje polem widzenia część zderzaka i to co dzieje się za samochodem. W wersjach najbardziej skomplikowanych mamy jeszcze do tego czujnik położenia kierownicy i linie wspomagające, które pokazują orientacyjny promień skrętu samochodu. Takie funkcje zarezerwowane są jednak wyłącznie dla systemów dedykowanych do konkretnego modelu auta (tylko zestawy fabryczne).

Zobacz też: Jak skręcać w lewo na dużym skrzyżowaniu z tramwajami? 

Dobrze przemyślane, kompleksowe, ale... czy kamera jest użyteczna? Niestety nie do końca. Głównie przez to, że na ekranie źle ocenia się odległości (kierowcy widzą zazwyczaj znacznie więcej miejsca niż to jest w rzeczywistości), a sprawę utrudnia dodatkowo deformacja optyczna obrazu. Jeśli mamy linie orientacyjne jest znacząco lepiej, ale i tak trzeba zawsze szczególnie uważać na obrysy auta.

Zobacz też: Jak parkować z przyczepą campingową? 

Zalety kamery? Większa precyzja niż czujników, brak konieczności patrzenia się za siebie. Wady? Za droga zabawka jak na możliwości – to tyczy się szczególnie zestawów do samodzielnego montażu. Ekran, kamera, czujniki okablowanie, podłączenie do systemu audio... Wszystko to może kosztować nawet 5,5 tysiąca zlotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA