REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moto porady

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi?

Jazda z przyczepą, zwłaszcza gdy jest ona ciężka lub duża, np. campingowa, wymaga od kierowcy trochę umiejętności o doświadczenia. Oto, na co należy zwracać uwagę ciągnąć przyczepę po drogach nieutwardzonych.

Co się stanie, gdy wjedziesz w teren "płaszczakiem"?

"Płaszczak" - tak zwykłe auta z niskim zawieszeniem określają offroadowcy. Jest ku temu powód: wjechanie takim autem w teren może skończyć się uszkodzeniami. Dlatego zjeżdżanie z dróg o nawierzchni twardej lub utwardzonej należy traktować jako ostateczność.

Co zrobić przy samochodzie po zakończeniu jazdy w terenie?

Po wyjechaniu na drogę utwardzoną należy wykonać przynajmniej pobieżny test sprawności pojazdu oraz usunąć niektóre typowe i łatwe do usunięcia niedomagania i usterki.

Czy trzeba specjalnie dbać o opony? Czy to przedłuży ich "życie"?

Dzięki prostym i tanim zabiegom możemy przedłużyć okres eksploatacji opon samochodowych. Właściwe użytkowanie, serwis i konserwacja mogą przynieść konkretne oszczędności.

REKLAMA

Opony całoroczne – czy sprawdzą się zarówno w zimie jak i latem?

Stare przysłowie mówi, że gdy coś jest do wszystkiego to... nie sprawdza się do końca w żadnych warunkach. Czy tak samo jest z uniwersalnymi oponami całorocznymi? Czy jedne opony poradzą sobie w skrajnie różnych warunkach, w lecie jak i zimą?

Jak dobrać oponę na koło zapasowe? Czy trzeba ją wymieniać?

Wielu kierowców zapomina, że samochód ma nie cztery, a pięć kół. Piąte leży w bagażniku lub wisi na tylnej klapie, ewentualnie pod podłogą. Oponę w zapasie - bo o nim mowa – również trzeba zmieniać! Jak często i jakie ogumienie najlepiej nadaje się na koło zapasowe?

Opona samouszczelniająca się – czy to działa?

Jednym z ciekawszych wynalazków ostatnich lat są opony reklamowane jako „nie do przebicia”. Ich konstrukcja powoduje, że z opony nie będzie schodzić powietrze nawet jeśli w oponie utkwi „ciało obce” o średnicy 1,6 milimetra – tak przynajmniej jest w teorii. A jak wygląda to w praktyce, czy są opony, których nie można przebić?

Czy są opony bez limitu prędkości? Jakie opony stosuje się w najszybszych autach świata?

Opony do najszybszych aut na świecie potrafią kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych za komplet. Takie gumy wymagają bezwzględnej kontroli po przejechaniu każdych 500 kilometrów i zużywają się po pokonaniu dystansu kilkunastu tysięcy kilometrów. W zamian za te wszystkie niedogodności oferują jedno – brak limitu prędkości. Ile auto wyciśnie tyle wytrzymają!

REKLAMA

Czy zawsze trzeba wymieniać wszystkie cztery opony na nowe?

Opony na osi napędowej zużywają się nawet dwukrotnie szybciej niż te, które nie muszą przenosić na asfalt momentu obrotowego. Co zrobić gdy opony z osi napędowej się zużyją, czy można wymienić opony tylko na jednej osi i jak postępować w przypadku aut z napędem 4x4?

Aquaplaning - co to jest, jak unikać zjawiska poduszki wodnej?

O zjawisku aquaplaningu mówimy wtedy, gdy pomiędzy powierzchnią opony a podłożem dojdzie do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, w konsekwencji czego następuje utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem.

Dlaczego opony hałasują? Jak wybrać ciche opony?

Opona samochodowa jest jak orkiestra. Składa się z dużej liczby "instrumentów" generujących dźwięki podczas jazdy. Każdy rowek, a nawet każda lamelka wpływa na to, co słyszymy podczas toczenia kół. Niestety czasem ta „muzyka” nie jest przyjemna dla ucha. Czy warto wybierać ciche opony? Co trzeba wiedzieć poszukując cichych opon?

Jaka jest różnica pomiędzy oponami kierunkowymi a symetrycznymi – które są lepsze?

Przeglądając ofertę nowych opon - chociażby w internecie - bardzo szybko zostaniemy postawieni przed wyborem jaki bieżnik mają te opony mieć: symetryczny, kierunkowy, a może asymetryczny. Na czym polega faktyczna różnica między tymi bieżnikami?

Czy do SUV-a trzeba kupować specjalne opony?

Już od kilku lat jedną z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych grup aut są te wyposażone w napęd na cztery koła. Chodzi oczywiście o SUV-y, które mimo wielkich aspiracji nie można traktować jako pełnokrwiste terenówki. Czy takie samochody zawsze muszą jeździć na droższych oponach przeznaczonych specjalnie do aut 4x4?

Indeks prędkości na oponie – im wyższy tym lepszy? Niekoniecznie...

Dobierając opony do auta wybieramy konkretny rozmiar, ale może się okazać, że konkretny model dostępny jest z kilkoma indeksami prędkości. Jaki będzie najlepszy? Czy montowanie opon z wyższym indeksem prędkości ma sens?

Opony ekologiczne – jak działają, jakie mogą dać oszczędności?

Jednym z najnowszych i najbardziej promowanych wynalazków na rynku oponiarskim są opony ekologiczne. Na papierze mają same zalety, obniżają spalanie, wytrzymują większe przebiegi i pasują do najpopularniejszych modeli aut. Ale... Czy eko-opony naprawdę działają i dają realne oszczędności?

Ciśnienie w oponach – jakie powinno być prawidłowe, jak wpływa na spalanie?

Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu to jeden z podstawowych parametrów o jakie powinien dbać każdy posiadacz czterech kół. Dlaczego? Bo ma ono wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trwałość samych opon, ale i elementów zawieszenia, w końcu na spalanie i ekonomię jazdy.

Slicki, kolce – jakich opon nie można używać na publicznych drogach.

Wbrew temu co widać na ulicach wielu polskich miast i miasteczek, niektóre wynalazki nigdy nie powinny znaleźć się na publicznych drogach... Zasada ta dotyczy również opon. Jakich opon nie wolno używać w ruchu drogowym i dlaczego? Co grozi za jazdę na oponach torowych czy z kolcami?

Kiedy trzeba wymienić opony – przebieg, głębokość bieżnika. Czy opony maja datę ważności?

Prawo o ruchu drogowym wyraźnie mówi, iż pojazd nie może być wyposażony "w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm". Czy jednak warto czekać aż opony będą tak zużyte? Co z ich terminem ważności?

Dlaczego opony się ząbkują – czy można jeszcze taką oponę naprawić?

Opona została wyważona na stanowisku, a po założeniu do samochodu na kierownicy wyraźnie czuć drgania, jakby auto cały czas jechało po nierównej nawierzchni? To może oznaczać, że opona jest „wyząbkowana”. Na czym polega takie uszkodzenie, czy da się jeszcze coś z takim ogumieniem zrobić?

Jakie oznaczenia znajdują się na oponie? Co można z nich wyczytać: data produkcji, limit prędkości, wzmocnienie ścianek

Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.

Co daje doważanie kół na samochodzie?

Proces doważania kół zamontowanych na samochodzie eliminuje błędy, które powstają w wyniku "laboratoryjnego" wyważania koła na wyważarce.

Opony z Chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek?

Są nowe, tanie, wyglądają dokładnie tak samo jak te renomowanych firm, co więcej mają nawet podobną nazwę. O czym mowa? O oponach z Chin. Takie ogumienie robi ostatnio furorę, szczególnie w internecie. Jaka jest prawda o chińskich produktach oponiarskich?

Opony bieżnikowane. Czy można stosować nalewki?

Szukając niedrogiego ogumienia prędzej czy później trafimy na ofertę opon bieżnikowanych. Takie gumy sprzedawane są zazwyczaj jako „nowe” i kuszą bardzo korzystną ceną. Czy to dobre rozwiązanie, czy nalewki są bezpieczne? Kiedy można je stosować?

Montujemy szersze opony – o czym pamiętać, jakie są wady i zalety gum szerszych niż fabryczne?

Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?

Opony do vana – jak je wybrać

Wybierając opony trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozmiarze, czy indeksie prędkości. Opony mają też ograniczoną nośność. To oznacza, że do szczególnie ciężkich aut potrzeba specjalnego ogumienia. Najczęściej zapominają o tym kierowcy vanów.

Opony deszczowe – alternatywa dla zimówek?

Wiele samochodów sprowadzanych do Polski szczególnie z krajów Beneluksu i Holandii jeździ na oponach deszczowych. Czasem zdarza się też, że handlarze próbują sprzedawać takie gumy jako zimówki. Niestety to nie to samo, a użyteczność opon deszczowych w Polsce jest delikatnie rzecz ujmując ograniczona.

Opony run on flat – jak działają, jakie mają wady i zalety. Czy warto je kupić?

Opony run on flat (ROF) to takie, które umożliwiają jazdę nawet bez powietrza. Maja one specjalną konstrukcję i wbrew obiegowej opinii nie nadają się do każdego auta. Dlaczego? Jakie mają zalety i wady?

Nissan Primera P10/P11: sprawdzenie pasków napędowych i układu klimatyzacji

Regularna kontrola pasków napędowych pozwoli nam na uniknięcie ich zerwania. Przy okazji sprawdzania pasków skontrolujemy układ klimatyzacji. Oto jak to zrobić w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: wymiana filtra paliwa

Regularna wymiana filtru paliwa jest bardzo ważna przy eksploatacji każdego auta. W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo wymienić filtr paliwa w Nissanie Primera P10/P11 z silnikiem 1.6 i 2.0.

Nissan Primera P10/P11: kontrola hamulców

Od poprawnego stanu hamulców zależy bezpieczeństwa nasze i innych użytkowników dróg. W poradniku tym pokażemy, jak prawidłowo przeprowadzić kontrolę hamulców w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: sprawdzenie poziomu oleju w automatycznej/manualnej skrzyni biegów

Odpowiedni stan oleju w skrzyni przekładniowej zapewnia jej odpowiednie warunki pracy. Czytając ten poradnik dowiesz się jak sprawdzić poziom oleju w manualnej i automatycznej skrzyni w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: sprawdzanie przewodów elastycznych

W poradniku tym opiszemy jak sprawdzić przewody elastyczne w przedziale silnika. Nie wymaga to od nas dużej pracy, dlatego warto przeprowadzić taki przegląd. Oto, jak to zrobić w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: wymiana świec zapłonowych

Poprawne działanie świec zapłonowych ma duże znaczenie dla właściwej pracy silnika. W poradniku tym dowiesz się jak samemu wymienić świece zapłonowe w Nissanie Primera P10/P11.

Nissan Primera P10/P11: wymiana oleju silnikowego

Częste wymiany oleju silnikowego są dobrą metodą na zapewnienie silnikowi odpowiedniej kondycji. W poradniku tym dowiesz się jak samemu wymienić olej w Nissanie Primera z silnikiem benzynowym 1,6 i 2,0.

Mazda 323 IV: kontrola wtryskiwaczy

Jak ważny jest stan wtryskiwaczy nie trzeba nikomu tłumaczyć. W artykule tym pokażemy jak samemu skontrolować wtryskiwacze w Maździe 323. Cała operacja nie jest trudna i warto przeprowadzić ją samemu.

Mazda 323 IV: wymiana pompy paliwa

Uszkodzona pompa paliwa wymaga natychmiastowej wymiany, jeżeli poruszamy się autem regularnie. W poradniku tym dowiesz się jak samemu wymienić pompę paliwa.

Mazda 323 IV: kontrola pompy paliwa

Sprawna pompa paliwa pozwoli nam podróżować bez zbędnych przestojów. W poradniku tym znajdziesz informację jak sprawdzić pompę paliwa w Mazdzie 323 IV-tej generacji.

Mazda 323 IV: wymiana płynu chłodzącego

Większość kierowców zapomina o wymianie płynu chłodzącego. W poradniku tym pokażemy jak sprawdzić stan płynu chłodniczego i dokonać jego wymiany w Mazdzie 323 IV.

Mazda 323 IV: demontaż układu wydechowego

Jeżeli po kontroli całego układu potrzebny jest jego demontaż, należy go wykonać bardzo ostrożnie. W poradniku tym dowiesz się, jak zdemontować cały układ wydechowy w Mazdzie 323 IV.

Mazda 323 IV: kontrola układu wydechowego

Wbrew pozorom stan układu wydechowego jest bardzo ważny. W poradniku tym pokażemy jak sprawdzić stan techniczny układu w Mazdzie 323 IV.

Mazda 323 IV: pomiar ciśnienia sprężania

Za pomocą pomiaru ciśnienia sprężania można przekonać się, w jakiej kondycji jest nasz silnik w Maździe 323 IV. W poradniku tym dowiesz się, jakie są poprawne wartości ciśnienia i jak wykonać pomiar.

Mazda 323 IV: kontrola luzu zaworowego

Odpowiednie luzy zaworowe znacznie przedłużą żywotność naszego silnika. W poradniku tym dowiesz się wszystkiego o luzach zaworowych i ich regulacji.

Mazda 323 IV: kontrola paska rozrządu

Zachowanie odpowiedniego stanu paska rozrządu oraz jego regularna wymiana to podstawy eksploatacji każdego silnika. W poradniku tym dowiesz się, jak skontrolować pasek rozrządu.

Mazda 323 IV: smarowanie części

Prawidłowa praca elementów ruchomych zależy od dobrego smarowania. W poradniku tym pokażemy, które elementy regularnie sprawdzać i smarować.

Mazda 323 IV: kontrola płynu ATF w automatycznej skrzyni biegów

W modelu 323 z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej. W poradniku tym dowiesz się, jak zadbać o automat w Mazdzie 323.

Mazda 323 IV: wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów

Olej w skrzyni biegów jest znacznie trwalszy niż silnikowy. Jednak również wymaga wymiany. Poniżej znajduje się opis jak kontrolować i wymieniać olej w manualnej skrzyni biegów w Mazdzie 323.

Mazda 323 IV: wymiana oleju silnikowego

Regularne wymiany oleju silnikowego są podstawą do utrzymania dobrego stanu mechanicznego auta. W poradniku tym dowiesz się jak i kiedy wymieniać olej w Mazdzie 323, rocznik 1989 - 1994.

Jak przejeżdżać przez obszar robót drogowych?

Obecnie w Polsce budowie lub przebudowie podlega około 1450 km dróg. Przejazd przez strefę robót drogowych wymaga od kierowców wzmożonej uwagi i szczególnych umiejętności. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podpowiadają, w jaki sposób bezpiecznie jeździć po remontowanych drogach.

Jakie przepisy drogowe obowiązują w Nigerii?

Poznajmy najważniejsze przepisy drogowe, obowiązujące w Nigerii. Na drodze czeka na nas wiele niebezpieczeństw, podobnie jak w innych afrykańskich krajach – np. słabe oświetlenie dróg, niebezpiecznie jeżdżący kierowcy oraz pospolita przestępczość.

Jakie przepisy drogowe obowiązują w Tanzanii?

Tanzania obejmuje cześć kontynentalną oraz wyspa Mafia i Zanzibar. Całe terytorium kraju można przemierzać na podstawie jednej wizy. Jazda samochodem bywa niebezpieczna, szczególnie w nocy – ze względu na słabe oświetlenie dróg i nierozważną jazdę kierowców.

REKLAMA