REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony ekologiczne – jak działają, jakie mogą dać oszczędności?

Max Trela
Z jednej strony mają zapewniać komfort bezpiecznego prowadzenia z drugiej... tak mały opór jak to tylko możliwe fot. moto.wieszjak.pl
Z jednej strony mają zapewniać komfort bezpiecznego prowadzenia z drugiej... tak mały opór jak to tylko możliwe fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najnowszych i najbardziej promowanych wynalazków na rynku oponiarskim są opony ekologiczne. Na papierze mają same zalety, obniżają spalanie, wytrzymują większe przebiegi i pasują do najpopularniejszych modeli aut. Ale... Czy eko-opony naprawdę działają i dają realne oszczędności?

Jak to działa?

REKLAMA

REKLAMA

Zasada działania eko-opon – abstrahując od „zielonych” metod produkcji - opiera się na bardzo prostej zależności. Im mniejszy będzie opór toczenia tym bardziej efektywne będzie wykorzystanie energii generowanej przez benzynę... Genialnie proste do powiedzenia, ale już nie do zrobienia, bo redukując do maksimum opór toczenia możemy zostać również z praktycznie zerową przyczepnością.

Opony ekologiczne starają się w jak największym stopniu te dwa parametry (opór toczenia i przyczepność) pogodzić. Z jednej strony mają zapewniać komfort bezpiecznego prowadzenia z drugiej... tak mały opór jak to tylko możliwe. Jak tego dokonują?

Zobacz też: Cechy opon ekologicznych 

REKLAMA

Materiały, technologie i... koniec z megalomaństwem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogumienie „zielone” różni się od tradycyjnego nie tylko nazwa. Producenci wychwalają nowe mieszanki gum i kompozytowe oploty zamiast stalowych. To ciekawe, ale... dla przeciętnego człowieka niezrozumiałe i nie do sprawdzenia.

To co zauważy nawet zupełny laik to fakt, że eko-opony są zdecydowanie lżejsze. A redukcja masy opony– na poziomie nawet 20 – 30 procent – zmniejsza masę całego koła o ponad 5 procent. To dużo, szczególnie jeśli weźmiemy wpływ tego parametru na szybkość zużycia opony. Co do spalania na papierze taka redukcja mogłaby wynieść nawet nawet 2,5 procenta, ale w warunkach laboratoryjnych. W codziennej eksploatacji różnice będą mniejsze.

Eko opony mają jeszcze jedną właściwość o której wiele osób zapomina. Czy ktoś widział taki eko-wynalazek w rozmiarze 225? Otóż nie – nie występują - bo ich oszczędność i zmniejszony opór bierze się również z ograniczenia szerokości. Jeśli ktoś pragnie mieć przyklejające się do asfaltu „walce” o ekologii i oszczędzaniu musi zapomnieć.

Ile można oszczędzić?

Temat konkretnych zysków – czyli oszczędności chociażby w zużytym paliwie – jest w przypadku eko-opon dość drażliwy. Dlaczego? Bo większość wyników prezentowanych w reklamach i prospektach ma dopisek „badania w warunkach laboratoryjnych”....

No właśnie. Laboratorium to nie droga, ze zmiennymi warunkami pogodowymi, dniem nocą zimą latem. Takie badania zawyżają ekologiczne i ekonomiczne możliwości takiego ogumienia, A zatem jeśli ktoś liczy, że w codziennej jeździe od razu zauważy różnicę... Może się niestety przeliczyć. Dyskusji nie podlegają natomiast zyski długodystansowe.

Zobacz też: Czym charakteryzują się opony ekologiczne?

Eko-opony – i to akurat potwierdziły niezależne badania - mają przy podobnych właściwościach jezdnych opory toczenia mniejsze o nawet kilkanaście procent. To oznacza odpowiednio wolniejsze zużycie zarówno opon jak i części zawieszenia.

Tylko... Czy suma wszystkich zalet wystarcza, żeby dopłacać za komplet takich „zielonych” opon nawet kilkaset złotych w porównaniu z markowymi „zwykłymi”? Cóż... Moda rządzi się swoimi prawami.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA