REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opona samouszczelniająca się – czy to działa?

Max Trela
Opony „nie do przebicia” gdy pojawiły się na rynku, zrobiły sporo zamieszania, jednak dość szybko przestało się o nich mówić Fot. Fotolia
Opony „nie do przebicia” gdy pojawiły się na rynku, zrobiły sporo zamieszania, jednak dość szybko przestało się o nich mówić Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z ciekawszych wynalazków ostatnich lat są opony reklamowane jako „nie do przebicia”. Ich konstrukcja powoduje, że z opony nie będzie schodzić powietrze nawet jeśli w oponie utkwi „ciało obce” o średnicy 1,6 milimetra – tak przynajmniej jest w teorii. A jak wygląda to w praktyce, czy są opony, których nie można przebić?

Reklamowe chwyty i mity...

REKLAMA

Zacznijmy od rzeczy podstawowej. Nie ważne kto i co mówi, nie ma opon, których nie da się przebić. Nawet ogumienie w samochodach pancernych nie jest odporne na przebicie, tylko umożliwia jazdę po utracie powietrza.

Zatem uściślijmy od razu – opony pancerne po prostu nie istnieją, ale ogumienie, które nie traci powietrza po przebiciu już jak najbardziej tak. Ten wynalazek, trafił już nawet pod strzechy.

Jak to działa?

REKLAMA

Opony samouszczelniające się po przebiciu mają w swoim wnętrzu specyficzną elastyczną warstwę. To ona odpowiada za zjawisko „samowulkanizacji”. Mówiąc po ludzku – jeśli w oponę wejdzie gwóźdź, czy inny nieduży, ale ostry przedmiot, lepka guma go opływa, przylepia się do „ciała obcego” i zapobiega wydostawaniu się powietrza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teoretycznie warstwa ta ma być na tyle elastyczna, że ma radzić sobie nawet z „ciałami obcymi” o średnicy powyżej 1,5 milimetra, a w przypadku uszkodzeń punktowych możliwe jest nawet wyciągniecie przysłowiowego gwoździa, bez konieczności stosowania łatek. Opona ma się załatać samoczynnie.

Zobacz też: Dziura w drodze przyczyną uszkodzenia auta 

Ok – tyle teorii, ale czy to działa?

Jak w przypadku wszystkich produktów, które coś robią same, teoria jest „ładniejsza” od praktyki. Otóż dalecy jesteśmy od stwierdzenia, że takie patenty nie działają. Owszem działają i to bardzo skutecznie. Po wbiciu się w czoło opony przedmiot w niej zostaje i powietrze nie schodzi. Problem jednak w tym, że z takim ogumieniem – choć szczelnym – to i tak nie powinno się jeździć!

REKLAMA

Dlaczego? Bo nawet pojedynczy gwóźdź w oponie może zmienić jej wyważenie, nie wspominając o tym, że w przypadku skrajnie niskich profili może się to skończyć fatalnie dla felgi, której wewnętrzna strona zostanie bezpowrotnie uszkodzona.

W końcu kwestia nr 2. Ile procent uszkodzeń opon stanowią sztampowe przebicia czoła bieżnika? (A dodajmy od razu, że niestety samouszczelnienie dotyczy wyłącznie przebić czoła – bieżnika - opony). W przypadku opon bezdętkowych co najwyżej 49 procent awarii ogumienia to tzw. gwoździe, a to oznacza, że bardziej „popularne” są niestety praktycznie nienaprawialne uszkodzenia boku opony, lub jej struktury wewnętrznej (oplotu). W takim wypadku samouszczelniające się, czy też zwykła opona – i tak trafi do śmieci.

Techniczna (już nie) nowinka

Opony „nie do przebicia” gdy pojawiły się na rynku, zrobiły sporo zamieszania, jednak dość szybko przestało się o nich mówić. Dlaczego?

Zobacz też: Szersza opona = lepsza opona?  

Bo to rozwiązanie ciekawe, genialne w swojej prostocie, ale też o dość ograniczonej przydatności. Przy obecnej technologii i materiałach nawet te „zwykłe” opony są na tyle mocne, że nie łatwo je przebić. A jeśli już się to uda... Wtedy opona samouszczelniająca tylko maskuje problem. Podczas zmiany kół wulkanizator i tak musiałby zająć się usunięciem gwoździa. Jeśli ktoś myśli, że nie uwzględniłby tego w rachunku, to raczej się myli...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA