O czym pamiętać w czasie upałów?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Do rozgrzanej szyby bardzo łatwo przywierają gumki wycieraczek. Potem, po uruchomieniu, ich robocza krawędź, która musi być bardzo gładka, może ulec niewielkim, trudnym do zauważenia uszkodzeniom, powodującym rozmazywanie wody po szybie. Aby temu zapobiec, można podłożyć pod piórka wycieraczek np. wąskie paseczki papieru, odizolowujące je od szyby. Trzeba jedynie pamiętać, aby je usunąć w czasie deszczu.
REKLAMA
Nie wolno w zaparkowanym samochodzie pozostawiać ani zwierząt, ani tym bardziej dzieci, nawet przy lekko odsuniętych szybach. To samo dotyczy produktów, łatwo topiących się w wyższych temperaturach, takich jak masło, czekolada itp. Roztopione bardzo skutecznie i trwale zanieczyszczą tapicerkę. Od ciepła panującego we wnętrzu samochodu mogą odkształcić się różne plastikowe przedmioty, takie jak pióra wieczne, długopisy, pojemniki na art. spożywcze itp. Liczne tworzywa stają się plastyczne już w temperaturze rzędu 80 stopni Celsjusza, a o taką bardzo łatwo we wnętrzu samochodu podczas upałów.
Zobacz też: Jak nie dopuścić do nadmiernego zużycia paliwa podczas upałów?
REKLAMA
Nie wolno w samochodzie zostawić łatwo parujących cieczy w szczelnie zamkniętych butelkach. Zdarzały się przypadki, kiedy ciśnienie, powstające w butelce rozrywało ją a płyn - zwykle napój chłodzący - zanieczyszczał całe wnętrze. Pod wpływem wysokiej temperatury potrafią samoczynnie otwierać się puszki z farbami, zwłaszcza chlorokauczukowymi i nitro.
Pozostawiając samochód na asfaltowym parkingu warto zwrócić uwagę na wgłębienia, pozostawione przez koła parkujących wcześniej pojazdów. Należy unikać takich miejsc, gdzie wgłębienia te są szczególnie głębokie, co świadczy o marnej jakości asfaltu, bez wypełniaczy żwirowych. Samochód własnym ciężarem wyciśnie w asfalcie głębokie dołki. Gdy pod wieczór asfalt stwardnieje, wyjechanie z takiej pułapki może się okazać bardzo trudne. Opony przykleją się do niego bieżnikiem, na dodatek ich boczne ścianki zostaną oblane gęstniejącą smołą, co znakomicie utrudni lub nawet uniemożliwi ruszenie z miejsca, zwłaszcza samochodem z silnikiem o niewielkiej mocy.
Zobacz też: Jak bardzo nagrzewa się wnętrze auta w lecie? Czy może to być niebezpieczne dla zdrowia?
Gorące powietrze znacznie gorzej napełnia cylindry silnika, niż powietrze chłodne i zimne. Powodem jest jego zmniejszona gęstość. Tym samym do cylindrów trafia znacznie (do 10%) mniej tlenu niż zwykle. Proces spalania jest więc zakłócony. Jeżeli składem mieszanki nie zarządza komputer, wówczas do cylindrów trafia mieszanka o większej niż normalnie zawartości paliwa. Może ono nie ulec w całości spaleniu, jego część trafi wraz ze spalinami do atmosfery. Jeżeli komputer ograniczy zawartość paliwa dostarczanego do cylindrów, wówczas spadnie moc silnika, co jest wyraźnie zauważalne w przypadku niewielkich silników o niewielkiej mocy maksymalnej.
REKLAMA
REKLAMA