REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego opony piszczą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Pisk opon najlepiej słyszalny jest na „starym” wysmołowanym asfalcie, lub na betonie Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Pisk opon najlepiej słyszalny jest na „starym” wysmołowanym asfalcie, lub na betonie Citroen C3 Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Pisk opon bawi głównie początkujących kierowców, którzy nie są jeszcze świadomi, że przyjdzie im zapłacić za fantazję. Z wiekiem i zdobytym doświadczeniem zaczyna się oszczędzać... również opony. Warto jednak pamiętać, że pisk opon nie zawsze wynika z nierozsądnego posługiwania się pedałem gazu.

Nie tylko błaganie o litość...

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego opony piszczą? Chodzi oczywiście o utratę przyczepności i uślizg, który wywołany jest... no właśnie tu już odpowiedź nie jest prosta, bo czynników jest wiele i możemy je podzielić na trzy podstawowe grupy:
- Pierwsza to błędy kierowcy,
- Druga grupa to czynniki związane z budowa i zachowaniem samej opony,
- Trzecia to specyficzne właściwości nawierzchni.

Zobacz też: Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest ważne? 

Wyjaśnienia zacznijmy od ostatniej grupy, bo pozwoli to zrozumieć istotę problemu. Słyszalny pisk opon to w rzeczywistości drgania o bardzo wysokiej częstotliwości, w które wpadają kostki bieżnika. Napompowana opona tworzy dodatkowo pudło rezonansowe, co wyraźnie wzmacnia wrażenia akustyczne.

REKLAMA

Opona najłatwiej wpada w takie drgania gdy nawierzchnia jest idealnie równa, nie porowata, a przy tym jak najbardziej przyczepna (czyli sucha). To dlatego pisk opon najlepiej słyszalny jest na „starym” wysmołowanym asfalcie, lub na betonie, a opony pracują dużo ciszej na nowoczesnych nawierzchniach bitumicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opony w samochodzie: jak o nie dbać?   

Co do właściwości opon, to największe tendencję do uślizgów (zarówno tych bocznych jak i wzdłużnych) maja opony wąskie o wysokim profilu. Im profil niższy a bieżnik szerszy tym trudniej zerwać przyczepność. Warto dodać również, że w wypadku identycznych opon liczyć będzie się realna powierzchnia kontaktu bieżnika z podłożem. Zatem nieprawidłowe ciśnienie (czy to zbyt niskie, czy zbyt wysokie) również przyspieszy pojawienie się dobrze słyszalnego zjawiska rezonansu.

W końcu – błędy kierowcy. Wiadomo, że nie ma opony, która nigdy nie straci przyczepności. Uślizg to najczęściej skutek zbyt gwałtownego posługiwania się gazem, sprzęgłem, hamulcem i kierownicą.

Uciszamy opony – jak to zrobić?

Jeśli chodzi o eliminowanie pisku opon to wpływ mamy tylko na dwie grupy czynników: temperament kierowcy i właściwości opony. Na to po czym jeździmy zazwyczaj jesteśmy skazani i kropka. A zatem jak nie piszczeć?

Zadanie pierwsze: Poskromienie zapędu wyścigowca – zaczynamy od spokojnego i płynnego puszczania pedału sprzęgła przy starcie i hamowania silnikiem. Wyższy stopień wtajemniczenia to opanowanie zasady nie sumowania sił. Jednym słowem jeśli skręcamy to staramy się gwałtownie nie hamować i nie przyspieszać i w drugą stronę: W czasie hamowania i startu trzymamy kierownicę możliwie prosto tak, żeby opony miały największą powierzchnię styku z asfaltem.

Zadanie drugie: Kontrola opon. Jak już wspomnieliśmy opona powinna mieć optymalne ciśnienie. To oznacza, że trzeba je sprawdzać systematycznie co mniej więcej 1500 kilometrów i dostosowywać do temperatury zewnętrznej, a także do warunków jazdy. Pamiętajmy również, że opona w czaje jazdy nagrzewa się od tarcia o powierzchnię drogi. Wraz ze wzrostem temperatury rośnie ciśnienie, ale i elastyczność gumy, co zwiększa jej podatność na uślizg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA