REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony w samochodzie: jak o nie dbać?

Magdalena Jakubowska
Opony muszą być w dobrym stanie; fot. Newspress
Opony muszą być w dobrym stanie; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Opony to ważny element bezpieczeństwa. Na co zwracać uwagę i jak je użytkować, aby zawsze były w dobrym stanie?

Po pierwsze powinniśmy unikać ostrego wchodzenia w zakręty oraz ostrego hamowania. Jeżeli do zakrętu zbliżamy się zbyt szybko, przyhamujmy (łagodnie) i wejdźmy w zakręt delikatniej. Aby uniknąć ostrego hamowania powinniśmy przewidywać sytuację, patrzeć daleko do przodu oraz utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów.

REKLAMA

REKLAMA

Po drugie powinniśmy zmieniać opony we właściwym czasie. Opony zimowe powinniśmy zmienić na letnie, jeżeli temperatura nie spada już poniżej 7 stopni C. Opony letnie w zbyt niskiej temperaturze nie spełniają swoich funkcji, a jazda na oponach letnich zimą jest niebezpieczna. Wielu kierowców zakłada opony zimowe jedynie na dwa napędowe koła samochodu. Nie jest to jednak wystarczające dla zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy.

Różnica w przyczepności opon zimowych i letnich sprawia, że na lodzie tył lub przód samochodu jest zarzucany w bok. Opony trzeba kupować i wymieniać w kompletach po cztery. Ponadto wszystkie opony w samochodzie muszą mieć tą samą wielkość i rodzaj budowy. Niekiedy zaleca się założenie opon zimowych o rozmiar większych od letnich. Jeśli mamy wybór między oponami szerszymi i węższymi, na mokre nawierzchnie lepiej wybrać węższe, gdyż opony szerokie w jeździe przez kałuże tracą kontakt z nawierzchnią. Opony szerokie są trwalsze, ale i droższe. Nowe opony zimowe powinny mieć bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm.

Zobacz też: Kiedy nie można naprawić przebitej opony?

Ważne jest również, aby odpowiednio przechowywać opony. Warto przeanalizować zlecenie przechowania opon wulkanizatorowi bądź specjalnej przechowalni. Ponadto powinniśmy ustawić zbieżność kół. Nieprawidłowo ustawiona zbieżność kół spowoduje nierównomierne i przyspieszone zużycie opony. Poza tym niezwykle ważna jest kontrola ciśnienia w oponach. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach może prowadzić do zbyt szybkiego ich zużycia oraz do nierównomiernego ścierania. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać na zimnych oponach najlepiej co parę tygodni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie, unikajmy poślizgów przy gwałtownym ruszaniu. Takie poślizgi szczególnie łatwo jest wykonać na nawierzchni o słabej przyczepności, na mokrej lub oblodzonej drodze. Ponadto nie palmy gumy oraz nie zawracajmy na ręcznym.

Po czwarte, szczególnie dbajmy o opony latem. Nie wystawiajmy ich na słońce, jeżeli mamy możliwość zaparkować samochód w innym miejscu.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach?

Po piąte, nie parkujmy wciskając się na krawężnik. Przy parkowaniu prostopadłym lub ukośnym, jeżeli dojedziemy do samego krawężnika, możemy odkształcić opony, natomiast jeżeli zaparkujemy równolegle zbyt blisko krawężnika, możemy mocno otrzeć oponę lub ją nawet odkształcić, gdy przyciśniemy ją do krawężnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA