REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrać oponę na koło zapasowe? Czy trzeba ją wymieniać?

Max Trela
Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna Fot. Fotolia
Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców zapomina, że samochód ma nie cztery, a pięć kół. Piąte leży w bagażniku lub wisi na tylnej klapie, ewentualnie pod podłogą. Oponę w zapasie - bo o nim mowa – również trzeba zmieniać! Jak często i jakie ogumienie najlepiej nadaje się na koło zapasowe?

Wiek robi swoje

REKLAMA

REKLAMA

Na kole zapasowym przejeżdżamy w najlepszym – a może najgorszym – przypadku kilkaset kilometrów rocznie, nawet jeśli do dyspozycji mamy pełnowymiarowa oponę, a nie komicznych rozmiarów „dojazdówkę”. Zapas zazwyczaj służy do dojechania do wulkanizatora, w wyjątkowych przypadkach musimy pojeździć na nim kilka dni szukając nowej pojedynczej opony. To oznacza, że większość kół zapasowych wygląda „jak nówki” nawet po 10 – 15 latach, dlatego nikt nie myśli o ich wymianie. A to błąd!

Zobacz też: Koło zapasowe, czy zapas w sprayu? 

Problem w tym, że wygląd to nie wszystko. To, że opona ma jeszcze głęboki bieżnik wcale nie warunkuje jej użyteczności. Starzejąca się guma traci swoje właściwości, twardnieje, pęka, przepuszcza powietrze... Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna.

REKLAMA

Kiedy należy zmienić oponę na zapasie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teoretycznie opony nie mają terminu przydatności do użycia, nie można zatem kategorycznie powiedzieć po jakim czasie potrzebna jest wymiana. W wyznaczeniu „dobrej chwili” można jednak kierować się zaleceniami producentów i warsztatów. A te są dość sprytne:

Zakłady wulkanizacyjne i sklepy z oponami mogą sprzedawać opony z pełną 2-letnią gwarancją nawet jeśli przeleżały one w magazynie 36 miesięcy. Należy zatem sądzić, że producent przewidział niezmienne właściwości gumy na mniej więcej 5 lat. Taki okres wydaje się rozsądny zarówno pod względem bezpieczeństwa jak i ekonomii.

Zobacz też: Koło zapasowe w sprayu - jak go używać? 

Jaka oponę kupić na zapas?

Jeśli nasze koło zapasowe jest obute w pełnowymiarową oponę wtedy sprawa przy jej wymianie jest stosunkowo prosta. Idziemy do sklepu, wybieramy, kupujemy, zakładamy, odważamy, gotowe. Jaki model wybrać? Najlepiej oponę wielosezonową, czyli tzw. uniwersalną, wybór firmy czy konkretnego modelu zależy już tylko od zasobności naszego portfela i dostępności towaru.

Z naszej strony radzimy decydować się jednak na oponę lepszej jakości (sprawdzonych producentów) i koniecznie z najbardziej aktualną datą produkcji. Pamiętajmy, że im ogumienie będzie „świeższe” tym dłużej będzie mogło sezonować w bagażniku naszego auta.

Więcej problemów będą mieli kierowcy z pneumatyczną „dojazdówką” w roli zapasu. Specyficzne opony na koła dojazdowe właściwie nie występują w obrocie sklepowym, a jeśli już ktoś podejmie się sprowadzenia jej na specjalne zamówienie, będzie kosztowała fortunę. W takim wypadku najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się kupienie całego nowego koła dojazdowego. W ASO przyjdzie zapłacić na nie około 500 złotych, ale używane dostaniemy już za około 150 złotych.

Pamiętajmy tylko, żeby nie zamienić przysłowiowej siekierki na kijek. Wielu handlarzy próbuje wmówić swoim „ofiarom”, że na takich oponach nie ma daty produkcji. OTÓŻ JEST i to w takiej samej postaci i mniej więcej tym samym miejscu co na zwykłej oponie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA