REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dobrać oponę na koło zapasowe? Czy trzeba ją wymieniać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna Fot. Fotolia
Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców zapomina, że samochód ma nie cztery, a pięć kół. Piąte leży w bagażniku lub wisi na tylnej klapie, ewentualnie pod podłogą. Oponę w zapasie - bo o nim mowa – również trzeba zmieniać! Jak często i jakie ogumienie najlepiej nadaje się na koło zapasowe?

Wiek robi swoje

REKLAMA

Na kole zapasowym przejeżdżamy w najlepszym – a może najgorszym – przypadku kilkaset kilometrów rocznie, nawet jeśli do dyspozycji mamy pełnowymiarowa oponę, a nie komicznych rozmiarów „dojazdówkę”. Zapas zazwyczaj służy do dojechania do wulkanizatora, w wyjątkowych przypadkach musimy pojeździć na nim kilka dni szukając nowej pojedynczej opony. To oznacza, że większość kół zapasowych wygląda „jak nówki” nawet po 10 – 15 latach, dlatego nikt nie myśli o ich wymianie. A to błąd!

Zobacz też: Koło zapasowe, czy zapas w sprayu? 

Problem w tym, że wygląd to nie wszystko. To, że opona ma jeszcze głęboki bieżnik wcale nie warunkuje jej użyteczności. Starzejąca się guma traci swoje właściwości, twardnieje, pęka, przepuszcza powietrze... Wożąc tak leciwą oponę ryzykujemy, że w momencie gdy będzie ona potrzebna, okaże się bezużyteczna.

Kiedy należy zmienić oponę na zapasie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Teoretycznie opony nie mają terminu przydatności do użycia, nie można zatem kategorycznie powiedzieć po jakim czasie potrzebna jest wymiana. W wyznaczeniu „dobrej chwili” można jednak kierować się zaleceniami producentów i warsztatów. A te są dość sprytne:

Zakłady wulkanizacyjne i sklepy z oponami mogą sprzedawać opony z pełną 2-letnią gwarancją nawet jeśli przeleżały one w magazynie 36 miesięcy. Należy zatem sądzić, że producent przewidział niezmienne właściwości gumy na mniej więcej 5 lat. Taki okres wydaje się rozsądny zarówno pod względem bezpieczeństwa jak i ekonomii.

Zobacz też: Koło zapasowe w sprayu - jak go używać? 

Jaka oponę kupić na zapas?

Jeśli nasze koło zapasowe jest obute w pełnowymiarową oponę wtedy sprawa przy jej wymianie jest stosunkowo prosta. Idziemy do sklepu, wybieramy, kupujemy, zakładamy, odważamy, gotowe. Jaki model wybrać? Najlepiej oponę wielosezonową, czyli tzw. uniwersalną, wybór firmy czy konkretnego modelu zależy już tylko od zasobności naszego portfela i dostępności towaru.

REKLAMA

Z naszej strony radzimy decydować się jednak na oponę lepszej jakości (sprawdzonych producentów) i koniecznie z najbardziej aktualną datą produkcji. Pamiętajmy, że im ogumienie będzie „świeższe” tym dłużej będzie mogło sezonować w bagażniku naszego auta.

Więcej problemów będą mieli kierowcy z pneumatyczną „dojazdówką” w roli zapasu. Specyficzne opony na koła dojazdowe właściwie nie występują w obrocie sklepowym, a jeśli już ktoś podejmie się sprowadzenia jej na specjalne zamówienie, będzie kosztowała fortunę. W takim wypadku najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się kupienie całego nowego koła dojazdowego. W ASO przyjdzie zapłacić na nie około 500 złotych, ale używane dostaniemy już za około 150 złotych.

Pamiętajmy tylko, żeby nie zamienić przysłowiowej siekierki na kijek. Wielu handlarzy próbuje wmówić swoim „ofiarom”, że na takich oponach nie ma daty produkcji. OTÓŻ JEST i to w takiej samej postaci i mniej więcej tym samym miejscu co na zwykłej oponie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA