REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony całoroczne – czy sprawdzą się zarówno w zimie jak i latem?

Max Trela
Opony całoroczne to kompromis pomiędzy modelami letnimi i zimowymi Fot. Fotolia
Opony całoroczne to kompromis pomiędzy modelami letnimi i zimowymi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stare przysłowie mówi, że gdy coś jest do wszystkiego to... nie sprawdza się do końca w żadnych warunkach. Czy tak samo jest z uniwersalnymi oponami całorocznymi? Czy jedne opony poradzą sobie w skrajnie różnych warunkach, w lecie jak i zimą?

Sztuka kompromisu

REKLAMA

Opony całoroczne to kompromis pomiędzy modelami letnimi i zimowymi, który docelowo ma zastąpić te dwa rodzaje opon przez wszystkie pory roku. Jakie są zatem podstawowe różnice pomiędzy oponami sezonowymi?

Po pierwsze oznaczenia: Producenci różnie decydują się oznaczyć swoje opony, może być to piktogram z symbolem słońca, deszczu i śniegu lub słowne określenie opony jako np. „all seasons” - czyli „wszystkie sezony”.

Po drugie wygląd. Bieżnik opony całorocznej przypomina typową oponę zimową, posiada więc charakterystyczne głębokie rowki i wcięcia na środkowej części bieżnika dla uzyskania większej przyczepności, a na zewnętrznej stronie masywne, wyraźnie „postrzępione” klocki zapewniające wytrzymałość na przeciążenia. Z drugiej strony nacięcia i żłobienia na zewnętrznej stronie opony całorocznej są dużo płytsze niż te w klasycznych zimówkach. Cała opona jest też zdecydowanie „lżejsza” w rzeźbie bieżnika, choć tu głównie chodzi jedynie o wrażenia wizualne.

Zobacz też: Rodzaje bieżnika w oponach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy opony całoroczne się sprawdzą, kiedy nie?

Jedni uważają opony całoroczne za doskonały kompromis między ceną a jakością, inni jako niewypał, który ma tyle samo wad co zalet. Jaka jest prawdą o ogumieniu całorocznym?

Jak zawsze leży po środku. Z jednej strony nie będą one nigdy tak dobre w skrajnych warunkach jak ich rywale z zimowej czy letniej półki. To potwierdza większość testów opon, gdzie niezależnie od pory roku ogumienie całoroczne najczęściej zamyka listy rankingowe, a popularne pisma motoryzacyjne zazwyczaj umieszczają przy nich znaczek „niepolecane”. Należy dodać do tego jeszcze jedną „wadę” - szybsze, mniej więcej o 10 procent, zużycie.

Zobacz też: Opony z chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek? 

Z drugiej strony... Nawet najdroższe gumy całoroczne będą i tak blisko dwa razy tańsze niż dwa komplety jedynie przeciętnych sezonówek.

W sytuacji gdy użytkujemy auto sporadycznie tylko w mieście, a w skrajnych warunkach stoi ono bezpiecznie w garażu, takie rozwiązanie może mieć poważne plusy. Głównie dla naszego portfela.

Kiedy najbardziej czuć „niedomagania” opon całorocznych?

Jeśli zdecydujemy się na ogumienie całosezonowe warto wiedzieć o ich najsłabszym punkcie, którym zdecydowanie jest hamowanie i sterowność na mokrej nawierzchni, w lecie.

W większości testów opony całoroczne, podczas hamowania na mokrej nawierzchni, osiągają wyniki nawet dwa razy gorsze niż opony letnie i niewiele lepsze do zimówek. Podobnie jest z testem podatności na aquaplaning.

Z drugiej strony ogumienie całoroczne całkiem dobrze daje sobie radę w lecie na suchym asfalcie, przegrywając wyraźnie jedynie w kategorii hałasu i oporu toczenia.

W zimie opony uniwersalne uzyskują doskonałe wyniki testów, na tak zwanym błocie pośniegowym, ale już nie najlepiej dają sobie radę na śniegu i lodzie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA