REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony całoroczne – czy sprawdzą się zarówno w zimie jak i latem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Opony całoroczne to kompromis pomiędzy modelami letnimi i zimowymi Fot. Fotolia
Opony całoroczne to kompromis pomiędzy modelami letnimi i zimowymi Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stare przysłowie mówi, że gdy coś jest do wszystkiego to... nie sprawdza się do końca w żadnych warunkach. Czy tak samo jest z uniwersalnymi oponami całorocznymi? Czy jedne opony poradzą sobie w skrajnie różnych warunkach, w lecie jak i zimą?

Sztuka kompromisu

REKLAMA

Opony całoroczne to kompromis pomiędzy modelami letnimi i zimowymi, który docelowo ma zastąpić te dwa rodzaje opon przez wszystkie pory roku. Jakie są zatem podstawowe różnice pomiędzy oponami sezonowymi?

Po pierwsze oznaczenia: Producenci różnie decydują się oznaczyć swoje opony, może być to piktogram z symbolem słońca, deszczu i śniegu lub słowne określenie opony jako np. „all seasons” - czyli „wszystkie sezony”.

Po drugie wygląd. Bieżnik opony całorocznej przypomina typową oponę zimową, posiada więc charakterystyczne głębokie rowki i wcięcia na środkowej części bieżnika dla uzyskania większej przyczepności, a na zewnętrznej stronie masywne, wyraźnie „postrzępione” klocki zapewniające wytrzymałość na przeciążenia. Z drugiej strony nacięcia i żłobienia na zewnętrznej stronie opony całorocznej są dużo płytsze niż te w klasycznych zimówkach. Cała opona jest też zdecydowanie „lżejsza” w rzeźbie bieżnika, choć tu głównie chodzi jedynie o wrażenia wizualne.

Zobacz też: Rodzaje bieżnika w oponach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy opony całoroczne się sprawdzą, kiedy nie?

Jedni uważają opony całoroczne za doskonały kompromis między ceną a jakością, inni jako niewypał, który ma tyle samo wad co zalet. Jaka jest prawdą o ogumieniu całorocznym?

Jak zawsze leży po środku. Z jednej strony nie będą one nigdy tak dobre w skrajnych warunkach jak ich rywale z zimowej czy letniej półki. To potwierdza większość testów opon, gdzie niezależnie od pory roku ogumienie całoroczne najczęściej zamyka listy rankingowe, a popularne pisma motoryzacyjne zazwyczaj umieszczają przy nich znaczek „niepolecane”. Należy dodać do tego jeszcze jedną „wadę” - szybsze, mniej więcej o 10 procent, zużycie.

Zobacz też: Opony z chin – czy są bezpieczne? Na ile są gorsze od opon renomowanych marek? 

Z drugiej strony... Nawet najdroższe gumy całoroczne będą i tak blisko dwa razy tańsze niż dwa komplety jedynie przeciętnych sezonówek.

W sytuacji gdy użytkujemy auto sporadycznie tylko w mieście, a w skrajnych warunkach stoi ono bezpiecznie w garażu, takie rozwiązanie może mieć poważne plusy. Głównie dla naszego portfela.

Kiedy najbardziej czuć „niedomagania” opon całorocznych?

Jeśli zdecydujemy się na ogumienie całosezonowe warto wiedzieć o ich najsłabszym punkcie, którym zdecydowanie jest hamowanie i sterowność na mokrej nawierzchni, w lecie.

W większości testów opony całoroczne, podczas hamowania na mokrej nawierzchni, osiągają wyniki nawet dwa razy gorsze niż opony letnie i niewiele lepsze do zimówek. Podobnie jest z testem podatności na aquaplaning.

Z drugiej strony ogumienie całoroczne całkiem dobrze daje sobie radę w lecie na suchym asfalcie, przegrywając wyraźnie jedynie w kategorii hałasu i oporu toczenia.

W zimie opony uniwersalne uzyskują doskonałe wyniki testów, na tak zwanym błocie pośniegowym, ale już nie najlepiej dają sobie radę na śniegu i lodzie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA