REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na jakie rodzaje paliw może jeździć samochód?

Subskrybuj nas na Youtube
Od czasu, gdy ceny ropy naftowej zaczęły lawinowo rosnąć, użytkownicy samochodów głowią się, jak obniżyć koszty eksploatacji fot. moto.wieszjak.pl
Od czasu, gdy ceny ropy naftowej zaczęły lawinowo rosnąć, użytkownicy samochodów głowią się, jak obniżyć koszty eksploatacji fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od czasu, gdy ceny ropy naftowej zaczęły lawinowo rosnąć, użytkownicy samochodów a także domorośli wynalazcy oraz poważne laboratoria naukowo-badawcze głowią się, jak obniżyć koszty eksploatacji pojazdów. Jednym z prostszych rozwiązań stało się przejście z paliw płynnych na gazowe.

Zasilanie silników samochodowych gazem nie jest wynalazkiem nowym. Stosowano je niemal od chwili powstania pierwszego silnika spalinowego. Gazem, jaki początkowo stosowano, była mieszanina lotnych produktów suchej destylacji drewna, czyli popularny holzgas.

REKLAMA

Podejmowano potem wiele różnych prób i eksperymentów z zastosowaniem różnych rodzajów paliwa gazowego, w tym z gazem ziemnym sprężonym do około 15 MPa. Najbardziej optymalnym, między innymi z powodu łatwego przechowywania, okazał się gaz płynny, czyli mieszanina propanu i butanu, łatwo ulegająca skropleniu w temperaturze dodatniej już przy ciśnieniu kilku dziesiątych megapaskala.

Zobacz też: Jak wymienić olej?

REKLAMA

Paliwa gazowe mają z natury wysoką liczbą oktanową, często przekraczającą 100, co czyni je przydatnymi do stosowania w silnikach o wysokim stopniu sprężania, w których stosowanie zwykłych benzyn, nawet wysokooktanowych, jest niemożliwe. Paliwa gazowe mieszają się doskonale z powietrzem, tak więc trafiająca do cylindrów silnika mieszanka jest niemal jednakowa bez względu na drogę, jaką odbywa od miejsca, gdzie gaz miesza się z powietrzem, do cylindra.

Na dodatek paliwo gazowe, w przeciwieństwie do benzyny, nie zmywa w najmniejszym stopniu filmu olejowego ze ścianek cylindra, co owocuje znacznym przedłużeniem trwałości cylindrów i pierścieni tłokowych. Ponadto ilość osadów (nagaru) w komorze spalania i przewodach wylotowych jest znacznie mniejsza, niż w przypadku benzyn. Gaz płynny ma wyższą wartość opałową, niż najlepsze gatunki benzyn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdiagnozować usterkę sprzęgła?

REKLAMA

Jedną z głównych wad paliwa gazowego jest możliwość wybuchu w przypadku nieszczelności instalacji lub wypadku drogowego. Paliwo gazowe zmieszane z powietrzem znacznie gorzej napełnia cylindry silnika, niż mieszanki benzynowo-powietrzne. Powoduje to zauważalne zmniejszenie maksymalnej mocy silnika, dochodzące nawet do 30%, w stosunku do silnika, zasilanego tradycyjnie. Kierowca, który nie wykorzystuje maksymalnych osiągów silnika, może nie zauważyć tego spadku mocy, choć z pewnością zauważy pogorszenie się przyspieszeń i konieczność nieco silniejszego naciskania na pedał gazu dla osiągnięcia tej samej prędkości, co przy zasilaniu benzynowym.

Inną wadą gazu jest znaczne zapotrzebowanie na ciepło w przypadku rozprężania, koniecznego dla prawidłowego zasilania silnika. Efektem jest obmarzanie zaworów i reduktorów (zaworów redukcyjnych), co powoduje konieczność dodatkowego ogrzewania tych elementów i/lub samego gazu, dla prawidłowej i niezakłóconej pracy tych elementów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA