REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na jakie rodzaje paliw może jeździć samochód?

Od czasu, gdy ceny ropy naftowej zaczęły lawinowo rosnąć, użytkownicy samochodów głowią się, jak obniżyć koszty eksploatacji fot. moto.wieszjak.pl
Od czasu, gdy ceny ropy naftowej zaczęły lawinowo rosnąć, użytkownicy samochodów głowią się, jak obniżyć koszty eksploatacji fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od czasu, gdy ceny ropy naftowej zaczęły lawinowo rosnąć, użytkownicy samochodów a także domorośli wynalazcy oraz poważne laboratoria naukowo-badawcze głowią się, jak obniżyć koszty eksploatacji pojazdów. Jednym z prostszych rozwiązań stało się przejście z paliw płynnych na gazowe.

Zasilanie silników samochodowych gazem nie jest wynalazkiem nowym. Stosowano je niemal od chwili powstania pierwszego silnika spalinowego. Gazem, jaki początkowo stosowano, była mieszanina lotnych produktów suchej destylacji drewna, czyli popularny holzgas.

REKLAMA

REKLAMA

Podejmowano potem wiele różnych prób i eksperymentów z zastosowaniem różnych rodzajów paliwa gazowego, w tym z gazem ziemnym sprężonym do około 15 MPa. Najbardziej optymalnym, między innymi z powodu łatwego przechowywania, okazał się gaz płynny, czyli mieszanina propanu i butanu, łatwo ulegająca skropleniu w temperaturze dodatniej już przy ciśnieniu kilku dziesiątych megapaskala.

Zobacz też: Jak wymienić olej?

Paliwa gazowe mają z natury wysoką liczbą oktanową, często przekraczającą 100, co czyni je przydatnymi do stosowania w silnikach o wysokim stopniu sprężania, w których stosowanie zwykłych benzyn, nawet wysokooktanowych, jest niemożliwe. Paliwa gazowe mieszają się doskonale z powietrzem, tak więc trafiająca do cylindrów silnika mieszanka jest niemal jednakowa bez względu na drogę, jaką odbywa od miejsca, gdzie gaz miesza się z powietrzem, do cylindra.

REKLAMA

Na dodatek paliwo gazowe, w przeciwieństwie do benzyny, nie zmywa w najmniejszym stopniu filmu olejowego ze ścianek cylindra, co owocuje znacznym przedłużeniem trwałości cylindrów i pierścieni tłokowych. Ponadto ilość osadów (nagaru) w komorze spalania i przewodach wylotowych jest znacznie mniejsza, niż w przypadku benzyn. Gaz płynny ma wyższą wartość opałową, niż najlepsze gatunki benzyn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdiagnozować usterkę sprzęgła?

Jedną z głównych wad paliwa gazowego jest możliwość wybuchu w przypadku nieszczelności instalacji lub wypadku drogowego. Paliwo gazowe zmieszane z powietrzem znacznie gorzej napełnia cylindry silnika, niż mieszanki benzynowo-powietrzne. Powoduje to zauważalne zmniejszenie maksymalnej mocy silnika, dochodzące nawet do 30%, w stosunku do silnika, zasilanego tradycyjnie. Kierowca, który nie wykorzystuje maksymalnych osiągów silnika, może nie zauważyć tego spadku mocy, choć z pewnością zauważy pogorszenie się przyspieszeń i konieczność nieco silniejszego naciskania na pedał gazu dla osiągnięcia tej samej prędkości, co przy zasilaniu benzynowym.

Inną wadą gazu jest znaczne zapotrzebowanie na ciepło w przypadku rozprężania, koniecznego dla prawidłowego zasilania silnika. Efektem jest obmarzanie zaworów i reduktorów (zaworów redukcyjnych), co powoduje konieczność dodatkowego ogrzewania tych elementów i/lub samego gazu, dla prawidłowej i niezakłóconej pracy tych elementów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA