REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie dopuścić do nadmiernego zużycia paliwa podczas upałów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zużycie paliwa nie zależy od temperatury powietrza Fot. Fotolia
Zużycie paliwa nie zależy od temperatury powietrza Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Silnik, pracujący w ciepłym powietrzu, powinien zużywać mniej paliwa, ponieważ od razu po jego uruchomieniu olej jest dostatecznie rzadki, aby stawiać opory tylko minimalnie większe niż w silniku rozgrzanym do normalnej temperatury pracy.

W czasie letnich upałów mniejsze opory stawia także olej smarujący skrzynię biegów, mniejsze są tarcia występujące w układzie napędowym i jezdnym. Okazuje się jednak, że zużycie paliwa, zamiast maleć w tak idealnych warunkach, utrzymuje się na tym samym poziomie co w dni chłodne lub nawet zwiększa się o kilka procent.

REKLAMA

Przyczyn podwyższonego zużycia paliwa w czasie upałów jest kilka. Najbardziej paliwożerczy jest system klimatyzacji. Ale nawet gdy jest on odłączony, zużycie paliwa w upalne dni bywa minimalnie wyższe, niż w dni chłodne. Jedna z przyczyn tego stanu rzeczy leży po stronie silnika.

Zobacz również: Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa?

REKLAMA

Gorące powietrze ma mniejszą gęstość, niż zimne. Oznacza to, że cylindry choć zasysają go objętościowo tyle samo w każdych warunkach, to wagowo znacznie mniej. A więc do cylindrów w czasie upałów dostaje się mniej tlenu, niż w dni chłodne lub zimne. Mniej tlenu oznacza mniejszą ilość energii, możliwej do uzyskania w jednostce czasu, a tym samym mniejszą moc. Reakcja silnika i współpracujących z nim urządzeń odpowiedzialnych za skład mieszanki jest w każdych warunkach taka sama.

Kierowca dla zwiększenia mocy wciska głębiej pedał gazu. Zmienia się więc skład spalin i następuje reakcja komputera, który tak ustawia dawkowanie paliwa, aby spaliny posiadały pożądany skład. Mnie mocy silnika przy danych obrotach to dłuższa droga na niskich biegach podczas rozpędzania auta, to także wymuszanie większych obrotów na przykład dla uzyskania pożądanego przyspieszenia podczas wyprzedzania, co może się wiązać z koniecznością redukcji biegów. Wzrasta więc chwilowe zużycie paliwa a tym samym zużycie całkowite.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedynym sposobem na lepsze napełnianie cylindrów powietrzem jest dostarczanie go do silnika w najniższej możliwie temperaturze, czyli spoza komory silnika lub z najchłodniejszego jej miejsca. Optymalnym rozwiązaniem byłoby zasysanie powietrza z kabiny pasażerskiej, schłodzonego przez klimatyzację do około 18 stopni Celsjusza. Rozwiązanie takie nie jest brane pod uwagę z wielu powodów, z których istotnym są szmery ssania, które powodowałyby znaczne zwiększenie hałasu w kabinie. Pozostaje więc odpowiednie ustawienie przysłon w tłumiku szmerów ssania lub w obudowie filtru powietrza, odpowiedzialnych za rodzaj zasysanego powietrza.

Zobacz również: Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Na niewielkie zwiększenie zużycia paliwa ma także rodzaj nawierzchni, po której porusza się samochód. Jeżeli jest ona smolista, miękka, wówczas wzrastają opory toczenia kół, a więc potrzebna jest większa moc dla uzyskania tej samej prędkości jazdy. Na to kierowca nie ma żadnego wpływu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA