REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompendium: jakie narzędzia i akcesoria są potrzebne do serwisowania auta?

Robert Kuśpiel
Jakie narzędzia i akcesoria są potrzebne do serwisowania auta? Fot. Fotolia
Jakie narzędzia i akcesoria są potrzebne do serwisowania auta? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca ma na pewno jakąś małą skrzynkę z narzędziami. Zazwyczaj jest to zbyt mało, żeby przeprowadzić większą naprawę w naszym aucie. Oto, co każdy domorosły mechanik powinien mieć, jeśli chodzi o garażowe narzędzia i akcesoria.

W poradniku tym przedstawimy listę podstawowych narzędzi i akcesoriów potrzebnych do pracy przy samochodzie. Na pewno naszym „domowym” wyposażeniem nie zrównamy się z warsztatem samochodowym, jednak będziemy w stanie wykonać większość czynności sami.

REKLAMA

REKLAMA

Eksploatacja silnika

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z silnikiem i jego elementami.

Zobacz dział: Przeglądy eksploatacyjne aut

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

Zestaw kluczy płaskich – praktycznie bez takiego zestawu nic nie zdziałamy. Dobry komplet to wydatek minimum ok. 70 zł. Oczywiście można kupić zestaw kilka razy tańszy jednak takie klucze mogą pękać. Należy pamiętać, że nie każda śruba czy nakrętka łatwo się odkręca. Zestaw do kupienia w sklepach motoryzacyjnych, sklepach narzędziowych lub serwisach aukcyjnych.
Zestaw klucz nasadowych – tam gdzie nie podejdziemy kluczem płaskim użyjemy nasadowego. Taki komplet jest nieco droższy wyżej opisanego. Dobry zestaw to wydatek minimum 100 – 120zł. Również polecamy zainwestować w jakość. Nasadki z tanich zestawów potrafią się odkształcać podczas pierwszego użycia. Zakupu możemy dokonać w identycznych miejscach jak zestaw kluczy płaskich.
Zestaw śrubokrętów – tutaj liczy się twardość i trwałość wykonania. Niejednokrotnie będziemy coś podważać lub uderzać młotkiem w śrubokręt. Jego uchwyt musi być z twardego materiału o samym śrubokręcie nie wspominając. Solidny zestaw to koszt minimalny rzędu 60zł. Można trochę dołożyć i za ok. 100zł kupić jeszcze lepszy i trwalszy zestaw.
Zestaw szczypiec – będą potrzebne dwa zestawy. Normalne szczypce precyzyjne i komplet Segera. W 100zł powinniśmy zmieścić się za zakupem obydwu zestawów. Należy pamiętać, żeby szczypce Segera były twarde. Niejednokrotnie będziemy ściągać lub zakładać mocno sprężynujące pierścienie.
Zestaw kluczy imbusowych i Torx – o ile zestaw imbusów możemy kupić za ok. 30zł w przypadku Torx sprawa wygląda inaczej. Najlepiej zakupić zestaw, który będzie zawierał wszystkie możliwe rozmiary od najmniejszego do największego. Taki dobry komplet można kupić w cenie ok. 70zł. Oczywiście są i droższe zestawy.
Inne narzędzia lub akcesoria – w tej grupie znajdzie się młotek, kombinerki, smar w sprayu, sprężone powietrze, czyste szmatki, latarka, ręczniki papierowe, opaski plastikowe, miernik napięcia. Wszystko to jest do kupienia w hipermarkecie lub w odpowiednich działach wyspecjalizowanych sklepów.
Klucz do filtra oleju – warto zainwestować w paskowy lub łańcuchowy. Koszt ok. 20 – 50zł. Nie zawsze damy radę odkręcić filtr ręką lub za pomocą klucza hydraulicznego. Zawsze możemy odkręcić go przebijając śrubokrętem i kręcąc, jednak nie polecamy takich ekstremalnych rozwiązań. Cena nie jest odstraszająca a na pewno przyda się niejednokrotnie. Dostępne są różne rozmiary dzięki temu możemy dopasować go do naszego auta, nawet jak mamy utrudniony dostęp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nissan Primera P10/P11: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia

Wszystkie potrzebne narzędzia i akcesoria znajdziemy w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych.

Eksploatacja zawieszenia i układu hamulcowego

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z zawieszeniem i jego elementami.

Podnośnik typu "żaba" – na pewno nie polecamy pracy pod autem używając podnośnika dostarczonego przez producenta. Nie jest on nawet do końca bezpieczny przy wymianie, koła jeżeli zajdzie taka potrzeba. Dobra żaba to wydatek ok. 200zł. Musimy ja dobrać w zależności od auta, jakie mamy. W większości przypadków wystarczy taka do 2 ton.
Kobyłki – jeżeli nie mamy dostępu do podnośnika warsztatowego lub kanału a zależy nam na uniesieniu auta, najlepsze do tego są kobyłki. Za dwie sztuki zapłacimy ok. 40zł. Można wykorzystać różnego rodzaju klocki drewniane lub cegły, jednak kobyłki są pewniejszym rozwiązaniem.
Klucz do kół – najlepiej kupić uniwersalny cztero ramienny. Do kupienia w każdym hipermarkecie za ok. 15zł. Wbrew pozorom bardzo wytrzymały. Bez problemu wytrzymuje wszelkiego rodzaje przedłużki np. rurę.
Ściągacz do sprężyn – przydatny w większości prac przy kolumnie McPhersona i sprężynach śrubowych. Zestaw dwóch ściągaczy można kupić za ok. 30zł.
Ściągacz do łożysk kół – przydatny podczas konieczności wymiany łożyska ceny bardzo zróżnicowane. Wszystko zależy od liczby ramion i maksymalnego rozstawu. Dostępne są egzemplarze od ok. 20zł.
Ściągacz do tarcz i bębnów – bardzo przydatny, jeżeli mamy problemy ze zdjęciem bębnów lub tarcz. Zazwyczaj udaje się zdjąć te dwa podzespoły bez użycia tego narzędzie. Mimo to warto wiedzieć, że jest coś takiego dostępne.
Akcesoria – przydają się różnego rodzaju odrdzewiacze, smar w sprayu, smar normalny, papier ścierny, rękawiczki, czyste szmatki.

Oczywiście do tego będą nam potrzebne zestawy kluczy, które zostały opisane w pierwszym dziale.

Zobacz też: Toyota Corolla E10: sprawdzanie poziomu płynów co 400 kilometrów

Eksploatacja nadwozia

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z nadwoziem samochodu. Tutaj wszystko zależy od umiejętności, jakie posiadamy. Jednak nie zależnie od tego warto mieć następujące narzędzia i akcesoria.

Polerka mechaniczna – narzędzie te jest przeznaczone dla osób, które miały kiedykolwiek styczność z polerowanie karoserii. Wszelkie miejsca, w które malowaliśmy wymagają wypolerowania. Można zrobić to ręcznie, jednak efekt nie będzie tak dobry jak w przypadku polerki. Najlepiej kupić taką z regulacją obrotów. Cena markowego sprzętu to minimum 400zl. Można oczywiście kupić tańszą za ok. 120zł. Jednak jej trwałość może być bardzo krótka. Maszyna taka przydaje się również do polerowania zniszczonego lakieru, to również wymaga umiejętności. Niedoświadczonemu łatwo jest uszkodzić lakier, dlatego obsługa wymaga wprawy.
Wiertarka – niezbędna chociażby podczas montażu zestawu czujników cofania. Razem ze szlifierką mogą okazać się bardzo pomocne przy wielu pracach z samochodem.
Akcesoria lakiernicze – wszelkiego rodzaju farby dobrane pod nasz kolor nadwozia, pasty polerskie, benzyna ekstrakcyjna, folie, taśmy, lakier bezbarwny, czyste szmatki, nakładki polerujące, papiery ścierne wodne o różnej gradacji, podkłady.
Akcesoria do kosmetyki – Wszelkiego rodzaju woski, środki nabłyszczające, koloryzujące i inne podobne.
Lampa warsztatowa – znacznie lepsze rozwiązanie od latarki. Jeżeli mamy dostęp do prądu warto jej użyć. Świeci mocnym i jasnym światłem, dzięki temu zobaczymy dokładnie każdy element nadwozia. Przydatna również podczas pracy z silnikiem.

Wszystkie wymienione powyżej akcesoria można kupić w sklepach sprzedających lakiery samochodowe lub za pośrednictwem Internetu.

Zobacz też: Jak bezpiecznie cofać?

Eksploatacja wnętrza

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z wnętrzem samochodu.

Odkurzacz – do dobrego sprzątania wnętrza nie nadaje się odkurzacz samochodowy. W większości przypadków jest on za słaby, żeby poruszyć ubite i zaschnięte zabrudzenia. Wystarczy zwyczajny, domowy podłączony poprzez długi przedłużacz
Środki piorące – tutaj mamy bardzo duży wybór. Wszystko zależy od rodzaju zabrudzeń i rodzaju naszej tapicerki. Za ok. 20zł można kupić środek, który bardzo dobrze wypierze nam nasze wnętrze. Oczywiście do takiej pracy niezbędny jest odkurzacz. Jeśli mamy taką możliwość, możemy wymontować fotele i wykonać tą pracę na wolnej przestrzeni.
Środki czyszczące – wszelkiego rodzaju preparaty do deski rozdzielczej, plastików itd. Wbrew pozorom bardzo ważne, dokładne wyczyszczenie auta z kurzu daje nam większe poczucie komfortu podczas podróżowania.
Akcesoria – Wszelkiego rodzaju czyste szmatki, środki zapachowe, środki nabłyszczające skórę, plastiki okazują się niezbędne do uzyskania pełnego efektu.

Do wymontowania większości elementów wyposażenia (jeżeli zajdzie taka potrzeba) będzie nam potrzebny zestaw śrubokrętów oraz kluczy Torx.

Zobacz serwis: Naprawa auta

Wszystkie wymienione akcesoria i środki piorące dostępne są w hipermarkecie, aukcjach internetowych lub sklepach motoryzacyjnych. Wybór jest naprawdę duży pod względem jakości i ceny.

Eksploatacja układu elektrycznego

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z elektryką samochodu.

Lutownica – niezbędne narzędzie podczas pracy z instalacją elektryczną. Wszelkie przerwane przewody naprawiamy za pomocą lutownicy. Montaż wyposażenia dodatkowego również łączy się z pociągnięciem nowej instalacji, która musi mieć swój początek i koniec. Koszt podstawowej lutownicy to ok. 20zł.
Woltomierz – bez niego nie warto zaczynać żadnej pracy przy elektronice. Za jego pomocą sprawdzimy czy dochodzi napięcie w sprawdzanym przez nas miejscu. Praca bez woltomierza jest praktycznie niemożliwa. Polecamy zakup multimetru, posiada on wiele dodatkowych funkcji. Koszt to ok. 10 – 30zł.
Materiały izolująco-łączące – Wszelkiego rodzaju lutownice, szybkozłączki, koszulki termokurczliwe powinniśmy mieć w odpowiedniej ilości. Nie zawsze jest możliwość założenia szybkozłączki i pozostaje nam izolacja. Nie może być ona kilkuletnia, ponieważ ma wówczas wyschnięty klej i nie łączy prawidłowo dwóch przewodów.
Zestaw bezpieczników – W większości autoryzowanych serwisów lub na aukcjach internetowych można zakupić zestawy bezpieczników dedykowane do danego auta.
Żarówki – warto mieć przy sobie również zestaw żarówek zapasowych. Podczas pracy może się okazać, że konieczna jest wymiana. W niektórych modelach, żeby wymienić światła mijania konieczne jest zdjęcie zderzaka i jeżeli mamy go zdemontowanego najlepiej od razu wymienić żarówkę.
Akcesoria – wszelkiego rodzaju noże do cięcia kabli, marker do oznaczania

Poza wyżej wymienionymi narzędziami i akcesoriami przydadzą się zestawy kluczy wymienione w pierwszym dziale.

Zobacz dział: Przeglądy eksploatacyjne aut

Mając taki zestaw narzędzi możemy zacząć samodzielnie wykonywać większość napraw. Polecamy zakupić w autoryzowanym serwisie zestaw plastikowych spinek do naszego auta. Niejednokrotnie będziemy musieli odcinać je w celu ułatwienia sobie dostępu do różnych elementów. Nieprzypięty kabel może wpadać w drgania podczas jazdy, czego efektem będzie nieprzyjemny dźwięk.

Gdzie pracować?

Najlepszym miejscem jest oczywiście własny garaż, najlepiej z takim kanałem rewizyjnym. Najważniejsze jest jednak to, aby nad miejscem pracy był dach (co ochroni nas np. przed deszczem), a także aby powierzchnia na której stoi auto była równa i w miarę czysta, łatwo odnajdziemy wtedy wszystkie drobiazgi które lubią same spadać na ziemię, np. odkręcane śruby. Samochód, jeśli nie stoi na specjalnym kanale najazdowym (po wjechaniu na nią auto jest wyżej, co ułatwia dostęp do podwozia) powinien stać równo. Koła należy zablokować specjalnymi podparciami (różnego rodzaju patenty typu cegła lub drewniany klocek raczej nie są polecane) aby auto nie miało możliwości przesunięcia się.

W razie braku garażu możliwe jest dokonanie prostych czynności nawet pod blokiem. Należy jednak wtedy bardzo uważać, gdyż jeśli np. przy wymianie oleju wycieknie on nam na ziemię, narażamy się na mandat za zanieczyszczanie środowiska.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA