REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompendium: jakie narzędzia i akcesoria są potrzebne do serwisowania auta?

Robert Kuśpiel
Jakie narzędzia i akcesoria są potrzebne do serwisowania auta? Fot. Fotolia
Jakie narzędzia i akcesoria są potrzebne do serwisowania auta? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca ma na pewno jakąś małą skrzynkę z narzędziami. Zazwyczaj jest to zbyt mało, żeby przeprowadzić większą naprawę w naszym aucie. Oto, co każdy domorosły mechanik powinien mieć, jeśli chodzi o garażowe narzędzia i akcesoria.

W poradniku tym przedstawimy listę podstawowych narzędzi i akcesoriów potrzebnych do pracy przy samochodzie. Na pewno naszym „domowym” wyposażeniem nie zrównamy się z warsztatem samochodowym, jednak będziemy w stanie wykonać większość czynności sami.

REKLAMA

Eksploatacja silnika

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z silnikiem i jego elementami.

Zobacz dział: Przeglądy eksploatacyjne aut

Co będzie nam potrzebne?

Zestaw kluczy płaskich – praktycznie bez takiego zestawu nic nie zdziałamy. Dobry komplet to wydatek minimum ok. 70 zł. Oczywiście można kupić zestaw kilka razy tańszy jednak takie klucze mogą pękać. Należy pamiętać, że nie każda śruba czy nakrętka łatwo się odkręca. Zestaw do kupienia w sklepach motoryzacyjnych, sklepach narzędziowych lub serwisach aukcyjnych.
Zestaw klucz nasadowych – tam gdzie nie podejdziemy kluczem płaskim użyjemy nasadowego. Taki komplet jest nieco droższy wyżej opisanego. Dobry zestaw to wydatek minimum 100 – 120zł. Również polecamy zainwestować w jakość. Nasadki z tanich zestawów potrafią się odkształcać podczas pierwszego użycia. Zakupu możemy dokonać w identycznych miejscach jak zestaw kluczy płaskich.
Zestaw śrubokrętów – tutaj liczy się twardość i trwałość wykonania. Niejednokrotnie będziemy coś podważać lub uderzać młotkiem w śrubokręt. Jego uchwyt musi być z twardego materiału o samym śrubokręcie nie wspominając. Solidny zestaw to koszt minimalny rzędu 60zł. Można trochę dołożyć i za ok. 100zł kupić jeszcze lepszy i trwalszy zestaw.
Zestaw szczypiec – będą potrzebne dwa zestawy. Normalne szczypce precyzyjne i komplet Segera. W 100zł powinniśmy zmieścić się za zakupem obydwu zestawów. Należy pamiętać, żeby szczypce Segera były twarde. Niejednokrotnie będziemy ściągać lub zakładać mocno sprężynujące pierścienie.
Zestaw kluczy imbusowych i Torx – o ile zestaw imbusów możemy kupić za ok. 30zł w przypadku Torx sprawa wygląda inaczej. Najlepiej zakupić zestaw, który będzie zawierał wszystkie możliwe rozmiary od najmniejszego do największego. Taki dobry komplet można kupić w cenie ok. 70zł. Oczywiście są i droższe zestawy.
Inne narzędzia lub akcesoria – w tej grupie znajdzie się młotek, kombinerki, smar w sprayu, sprężone powietrze, czyste szmatki, latarka, ręczniki papierowe, opaski plastikowe, miernik napięcia. Wszystko to jest do kupienia w hipermarkecie lub w odpowiednich działach wyspecjalizowanych sklepów.
Klucz do filtra oleju – warto zainwestować w paskowy lub łańcuchowy. Koszt ok. 20 – 50zł. Nie zawsze damy radę odkręcić filtr ręką lub za pomocą klucza hydraulicznego. Zawsze możemy odkręcić go przebijając śrubokrętem i kręcąc, jednak nie polecamy takich ekstremalnych rozwiązań. Cena nie jest odstraszająca a na pewno przyda się niejednokrotnie. Dostępne są różne rozmiary dzięki temu możemy dopasować go do naszego auta, nawet jak mamy utrudniony dostęp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nissan Primera P10/P11: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia

Wszystkie potrzebne narzędzia i akcesoria znajdziemy w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych.

Eksploatacja zawieszenia i układu hamulcowego

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z zawieszeniem i jego elementami.

Podnośnik typu "żaba" – na pewno nie polecamy pracy pod autem używając podnośnika dostarczonego przez producenta. Nie jest on nawet do końca bezpieczny przy wymianie, koła jeżeli zajdzie taka potrzeba. Dobra żaba to wydatek ok. 200zł. Musimy ja dobrać w zależności od auta, jakie mamy. W większości przypadków wystarczy taka do 2 ton.
Kobyłki – jeżeli nie mamy dostępu do podnośnika warsztatowego lub kanału a zależy nam na uniesieniu auta, najlepsze do tego są kobyłki. Za dwie sztuki zapłacimy ok. 40zł. Można wykorzystać różnego rodzaju klocki drewniane lub cegły, jednak kobyłki są pewniejszym rozwiązaniem.
Klucz do kół – najlepiej kupić uniwersalny cztero ramienny. Do kupienia w każdym hipermarkecie za ok. 15zł. Wbrew pozorom bardzo wytrzymały. Bez problemu wytrzymuje wszelkiego rodzaje przedłużki np. rurę.
Ściągacz do sprężyn – przydatny w większości prac przy kolumnie McPhersona i sprężynach śrubowych. Zestaw dwóch ściągaczy można kupić za ok. 30zł.
Ściągacz do łożysk kół – przydatny podczas konieczności wymiany łożyska ceny bardzo zróżnicowane. Wszystko zależy od liczby ramion i maksymalnego rozstawu. Dostępne są egzemplarze od ok. 20zł.
Ściągacz do tarcz i bębnów – bardzo przydatny, jeżeli mamy problemy ze zdjęciem bębnów lub tarcz. Zazwyczaj udaje się zdjąć te dwa podzespoły bez użycia tego narzędzie. Mimo to warto wiedzieć, że jest coś takiego dostępne.
Akcesoria – przydają się różnego rodzaju odrdzewiacze, smar w sprayu, smar normalny, papier ścierny, rękawiczki, czyste szmatki.

Oczywiście do tego będą nam potrzebne zestawy kluczy, które zostały opisane w pierwszym dziale.

Zobacz też: Toyota Corolla E10: sprawdzanie poziomu płynów co 400 kilometrów

Eksploatacja nadwozia

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z nadwoziem samochodu. Tutaj wszystko zależy od umiejętności, jakie posiadamy. Jednak nie zależnie od tego warto mieć następujące narzędzia i akcesoria.

Polerka mechaniczna – narzędzie te jest przeznaczone dla osób, które miały kiedykolwiek styczność z polerowanie karoserii. Wszelkie miejsca, w które malowaliśmy wymagają wypolerowania. Można zrobić to ręcznie, jednak efekt nie będzie tak dobry jak w przypadku polerki. Najlepiej kupić taką z regulacją obrotów. Cena markowego sprzętu to minimum 400zl. Można oczywiście kupić tańszą za ok. 120zł. Jednak jej trwałość może być bardzo krótka. Maszyna taka przydaje się również do polerowania zniszczonego lakieru, to również wymaga umiejętności. Niedoświadczonemu łatwo jest uszkodzić lakier, dlatego obsługa wymaga wprawy.
Wiertarka – niezbędna chociażby podczas montażu zestawu czujników cofania. Razem ze szlifierką mogą okazać się bardzo pomocne przy wielu pracach z samochodem.
Akcesoria lakiernicze – wszelkiego rodzaju farby dobrane pod nasz kolor nadwozia, pasty polerskie, benzyna ekstrakcyjna, folie, taśmy, lakier bezbarwny, czyste szmatki, nakładki polerujące, papiery ścierne wodne o różnej gradacji, podkłady.
Akcesoria do kosmetyki – Wszelkiego rodzaju woski, środki nabłyszczające, koloryzujące i inne podobne.
Lampa warsztatowa – znacznie lepsze rozwiązanie od latarki. Jeżeli mamy dostęp do prądu warto jej użyć. Świeci mocnym i jasnym światłem, dzięki temu zobaczymy dokładnie każdy element nadwozia. Przydatna również podczas pracy z silnikiem.

Wszystkie wymienione powyżej akcesoria można kupić w sklepach sprzedających lakiery samochodowe lub za pośrednictwem Internetu.

Zobacz też: Jak bezpiecznie cofać?

Eksploatacja wnętrza

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z wnętrzem samochodu.

Odkurzacz – do dobrego sprzątania wnętrza nie nadaje się odkurzacz samochodowy. W większości przypadków jest on za słaby, żeby poruszyć ubite i zaschnięte zabrudzenia. Wystarczy zwyczajny, domowy podłączony poprzez długi przedłużacz
Środki piorące – tutaj mamy bardzo duży wybór. Wszystko zależy od rodzaju zabrudzeń i rodzaju naszej tapicerki. Za ok. 20zł można kupić środek, który bardzo dobrze wypierze nam nasze wnętrze. Oczywiście do takiej pracy niezbędny jest odkurzacz. Jeśli mamy taką możliwość, możemy wymontować fotele i wykonać tą pracę na wolnej przestrzeni.
Środki czyszczące – wszelkiego rodzaju preparaty do deski rozdzielczej, plastików itd. Wbrew pozorom bardzo ważne, dokładne wyczyszczenie auta z kurzu daje nam większe poczucie komfortu podczas podróżowania.
Akcesoria – Wszelkiego rodzaju czyste szmatki, środki zapachowe, środki nabłyszczające skórę, plastiki okazują się niezbędne do uzyskania pełnego efektu.

Do wymontowania większości elementów wyposażenia (jeżeli zajdzie taka potrzeba) będzie nam potrzebny zestaw śrubokrętów oraz kluczy Torx.

Zobacz serwis: Naprawa auta

Wszystkie wymienione akcesoria i środki piorące dostępne są w hipermarkecie, aukcjach internetowych lub sklepach motoryzacyjnych. Wybór jest naprawdę duży pod względem jakości i ceny.

Eksploatacja układu elektrycznego

W tym dziale przedstawimy zestaw narzędzi i akcesoriów potrzebnych do prac związanych z elektryką samochodu.

Lutownica – niezbędne narzędzie podczas pracy z instalacją elektryczną. Wszelkie przerwane przewody naprawiamy za pomocą lutownicy. Montaż wyposażenia dodatkowego również łączy się z pociągnięciem nowej instalacji, która musi mieć swój początek i koniec. Koszt podstawowej lutownicy to ok. 20zł.
Woltomierz – bez niego nie warto zaczynać żadnej pracy przy elektronice. Za jego pomocą sprawdzimy czy dochodzi napięcie w sprawdzanym przez nas miejscu. Praca bez woltomierza jest praktycznie niemożliwa. Polecamy zakup multimetru, posiada on wiele dodatkowych funkcji. Koszt to ok. 10 – 30zł.
Materiały izolująco-łączące – Wszelkiego rodzaju lutownice, szybkozłączki, koszulki termokurczliwe powinniśmy mieć w odpowiedniej ilości. Nie zawsze jest możliwość założenia szybkozłączki i pozostaje nam izolacja. Nie może być ona kilkuletnia, ponieważ ma wówczas wyschnięty klej i nie łączy prawidłowo dwóch przewodów.
Zestaw bezpieczników – W większości autoryzowanych serwisów lub na aukcjach internetowych można zakupić zestawy bezpieczników dedykowane do danego auta.
Żarówki – warto mieć przy sobie również zestaw żarówek zapasowych. Podczas pracy może się okazać, że konieczna jest wymiana. W niektórych modelach, żeby wymienić światła mijania konieczne jest zdjęcie zderzaka i jeżeli mamy go zdemontowanego najlepiej od razu wymienić żarówkę.
Akcesoria – wszelkiego rodzaju noże do cięcia kabli, marker do oznaczania

Poza wyżej wymienionymi narzędziami i akcesoriami przydadzą się zestawy kluczy wymienione w pierwszym dziale.

Zobacz dział: Przeglądy eksploatacyjne aut

Mając taki zestaw narzędzi możemy zacząć samodzielnie wykonywać większość napraw. Polecamy zakupić w autoryzowanym serwisie zestaw plastikowych spinek do naszego auta. Niejednokrotnie będziemy musieli odcinać je w celu ułatwienia sobie dostępu do różnych elementów. Nieprzypięty kabel może wpadać w drgania podczas jazdy, czego efektem będzie nieprzyjemny dźwięk.

Gdzie pracować?

REKLAMA

Najlepszym miejscem jest oczywiście własny garaż, najlepiej z takim kanałem rewizyjnym. Najważniejsze jest jednak to, aby nad miejscem pracy był dach (co ochroni nas np. przed deszczem), a także aby powierzchnia na której stoi auto była równa i w miarę czysta, łatwo odnajdziemy wtedy wszystkie drobiazgi które lubią same spadać na ziemię, np. odkręcane śruby. Samochód, jeśli nie stoi na specjalnym kanale najazdowym (po wjechaniu na nią auto jest wyżej, co ułatwia dostęp do podwozia) powinien stać równo. Koła należy zablokować specjalnymi podparciami (różnego rodzaju patenty typu cegła lub drewniany klocek raczej nie są polecane) aby auto nie miało możliwości przesunięcia się.

W razie braku garażu możliwe jest dokonanie prostych czynności nawet pod blokiem. Należy jednak wtedy bardzo uważać, gdyż jeśli np. przy wymianie oleju wycieknie on nam na ziemię, narażamy się na mandat za zanieczyszczanie środowiska.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA