Peugeot 406: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Zaczynamy od sprawdzenia poziomu oleju w silniku. Jest to podstawowa czynność, którą wykonujemy w każdym samochodzie. Najlepiej wymieniać olej silnikowy co 500 do 1000 km. Oczywiście udając się w dłuższą trasę wykonanie takiej kontroli jest koniecznością. Ustawiamy samochód na równej powierzchni. Najlepiej jakby silnik był zimny. Jeżeli dopiero, co został zgaszony, musimy odczekać trochę czasu, aż olej spłynie na sam dół miski olejowej.
REKLAMA
Wyjmujemy wskaźnik poziomu oleju i wycieramy go czystą szmatką. Należy użyć takiej, która nie pozostawia nitek. Wsuwamy go ponownie do oporu, wyciągamy i sprawdzamy stan oleju na bagnecie. Nie powinien przekraczać górnego wskaźnika ani być poniżej dolnego. Optymalny poziom jest pomiędzy wskaźnikiem minimalnym a maksymalnym. Jeżeli jest niewielki brak należy uzupełnić go olejem tego samego rodzaju.
Zobacz też: Jaki samochód można kupić za jedną pensję?
REKLAMA
Przechodzimy do wymiany oleju. Zaleca się przeprowadzić tą czynność, co 15 000km lub co rok. W przypadku trudnych warunków eksploatacji wymiana powinna być wykonywana, co 10 000 km. Pamiętajmy, że silnik powinien być rozgrzany, wtedy można spokojnie zlać olej z silnika. Całą operację najlepiej wykonać z pozycji kanału lub platformy warsztatowej o ile mamy taki odstęp. Można skorzystać z kobyłek, jednak nie jest to tak bezpieczne rozwiązaniem jak pozostałe.
Odkręcamy korek wlewu oleju i przechodzimy pod auto. Tutaj lokalizujemy korek spustowy na misce olejowej. Podstawiamy puste naczynie, odkręcamy go i czekamy aż olej wypłynie. Należy bardzo uważać podczas tej czynność. Na początku jest bardzo mocny strumień gorącego oleju i istnieje ryzyko poparzenia. Czekamy tak długo jak to możliwe, żeby spłynęła jak największa ilość oleju.
Zobacz też: Czy warto kupić aluminiowe felgi?
Za pomocą specjalnego klucza do filtrów luzujemy filtr i następnie odkręcamy go ręką. Czyścimy dokładnie powierzchnię przylegania i ewentualnie zdejmujemy pozostałości po starej uszczelce. Nową smarujemy olejem i dokręcamy ręką do momentu zetknięcia się go z uszczelką. Następnie dokręcamy go jeszcze o ¾ obrotu.
Zakręcamy korek spustowy używając nowej podkładki uszczelniającej. Teraz przechodzimy do zalania silnika świeżym olejem. W poradniku naszym wymiany dokonujemy na przykładzie silników benzynowych. 1.6, 1.8 oraz 2.0. W zależności od modelu jest potrzebne 4.75l w przypadku silników 1.6 i 1.8 oraz w przypadku 2.0 - 4.25 (silnik XU10J4R) i 5.4l (silnik XU10J2CTE).
Na końcu sprawdzamy stan oleju i uruchamiamy silnik. Wykonujemy jazdę próbną i ponownie sprawdzamy czy stan się nie zmienił.
REKLAMA
REKLAMA