REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zalety i wady paliw alternatywnych?

Jakubowski Ryszard
Paliwa alternatywne np. CNG to coraz większy procent rynku
Paliwa alternatywne np. CNG to coraz większy procent rynku

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku napędu pojazdów, pod pojęciem paliw alternatywnego rozumiemy wszystkie substancje ciekłe lub gazowe, zastępujące tradycyjne produkty ropopochodne, takie jak benzyny i oleje napędowe.

W pewnym sensie do paliw alternatywnych można zaliczyć także prąd elektryczny, używany między innymi do napędu samochodów hybrydowych, a w przypadku wielkich silników, np. okrętowych, można również zastąpić mazut.

REKLAMA

REKLAMA

Z paliw alternatywnych bez wątpienia najlepszym choć niesłychanie kłopotliwym w przechowywaniu i bardzo wybuchowym jest wodór. Do jego zapłonu wystarczy iskra elektryczna o energii niemal dziesięciokrotnie mniejszej, niż w przypadku benzyny. Jego wartość opałowa jest w przybliżeniu trzykrotnie wyższa, niż w przypadku najlepszych benzyn. Podczas jego spalania nie powstają żadne substancje toksyczne. Co ciekawe, niewielki, zaledwie pięcioprocentowy dodatek wodoru do zasysanego powietrza przez silnik, zasilany tradycyjnym paliwem daje oszczędność benzyny na poziomie 30% bez najmniejszej straty mocy silnika i innych jego właściwości. Na dodatek zmniejsza się znacznie ilość tlenku węgla i węglowodorów w gazach spalinowych.

Zobacz też: Czy brak paliwa może uszkodzić samochód?

Spośród znacznie łatwiejszych do magazynowania paliw alternatywnych na uwagę zasługuje, w przypadku silników z zapłonem iskrowym, alkohol. W grę wchodzą jedynie trzy alkohole – metylowy, etylowy i butylowy. Każdy z nich może być użyty jako paliwo samoistne lub jako dodatek do zwykłej benzyny, zwykle nie przekraczający 15%. Istotną wadą mieszanek benzynowo-alkoholowych jest ich skłonność do rozwarstwiania się nawet przy niewielkiej zawartości wody w paliwie, przy czym skłonność ta wzrasta wraz ze spadkiem temperatury. Rozwarstwienie się takiej mieszanki bardzo często oznacza unieruchomienie silnika, który nie jest dostosowany do pracy na czystym alkoholu.

REKLAMA

Alkohole, jako paliwa samoistne, wymagają specjalnych układów zasilania silnika. Przyczyną jest inny stosunek masy powietrza do masy alkoholu w mieszance paliwowo- powietrznej, niż w przypadku benzyny. Ponadto mieszanka taka, aby nastąpił jej zapłon, musi być znacznie cieplejsza, niż mieszanka benzynowo-powietrzna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Docieranie silnika. Poradnik

W przypadku paliw, przeznaczonych do silników z zapłonem samoczynnym, od pewnego czasu triumfy święcą mieszanki z różnego rodzaju biokomponentami, a nawet – czysty olej rzepakowy, który z powodzeniem zastępuje tradycyjny olej napędowy, pod warunkiem poddania go procesowi estryfikacji. Bez tego olej rzepakowy też będzie spalany przez silnik, jednak efekty są trudne do przewidzenia.

Na razie nie wiadomo także nic o rezultatach stosowania do zasilania silników z zapłonem samoczynnym oleju używanego podczas smażenia frytek. Można jedynie stwierdzić, że powoduje on bardzo szybkie zapychanie się filtrów paliwa, zwłaszcza filtru dokładnego oczyszczania. Nie badano dotychczas jego wpływu na trwałość silnika i jego istotnych elementów, takich jak grzybki zaworów i gniazda zaworowe.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA