Jakie są zalety i wady paliw alternatywnych?
REKLAMA
REKLAMA
W pewnym sensie do paliw alternatywnych można zaliczyć także prąd elektryczny, używany między innymi do napędu samochodów hybrydowych, a w przypadku wielkich silników, np. okrętowych, można również zastąpić mazut.
REKLAMA
Z paliw alternatywnych bez wątpienia najlepszym choć niesłychanie kłopotliwym w przechowywaniu i bardzo wybuchowym jest wodór. Do jego zapłonu wystarczy iskra elektryczna o energii niemal dziesięciokrotnie mniejszej, niż w przypadku benzyny. Jego wartość opałowa jest w przybliżeniu trzykrotnie wyższa, niż w przypadku najlepszych benzyn. Podczas jego spalania nie powstają żadne substancje toksyczne. Co ciekawe, niewielki, zaledwie pięcioprocentowy dodatek wodoru do zasysanego powietrza przez silnik, zasilany tradycyjnym paliwem daje oszczędność benzyny na poziomie 30% bez najmniejszej straty mocy silnika i innych jego właściwości. Na dodatek zmniejsza się znacznie ilość tlenku węgla i węglowodorów w gazach spalinowych.
Zobacz też: Czy brak paliwa może uszkodzić samochód?
REKLAMA
Spośród znacznie łatwiejszych do magazynowania paliw alternatywnych na uwagę zasługuje, w przypadku silników z zapłonem iskrowym, alkohol. W grę wchodzą jedynie trzy alkohole – metylowy, etylowy i butylowy. Każdy z nich może być użyty jako paliwo samoistne lub jako dodatek do zwykłej benzyny, zwykle nie przekraczający 15%. Istotną wadą mieszanek benzynowo-alkoholowych jest ich skłonność do rozwarstwiania się nawet przy niewielkiej zawartości wody w paliwie, przy czym skłonność ta wzrasta wraz ze spadkiem temperatury. Rozwarstwienie się takiej mieszanki bardzo często oznacza unieruchomienie silnika, który nie jest dostosowany do pracy na czystym alkoholu.
Alkohole, jako paliwa samoistne, wymagają specjalnych układów zasilania silnika. Przyczyną jest inny stosunek masy powietrza do masy alkoholu w mieszance paliwowo- powietrznej, niż w przypadku benzyny. Ponadto mieszanka taka, aby nastąpił jej zapłon, musi być znacznie cieplejsza, niż mieszanka benzynowo-powietrzna.
Zobacz też: Docieranie silnika. Poradnik
W przypadku paliw, przeznaczonych do silników z zapłonem samoczynnym, od pewnego czasu triumfy święcą mieszanki z różnego rodzaju biokomponentami, a nawet – czysty olej rzepakowy, który z powodzeniem zastępuje tradycyjny olej napędowy, pod warunkiem poddania go procesowi estryfikacji. Bez tego olej rzepakowy też będzie spalany przez silnik, jednak efekty są trudne do przewidzenia.
Na razie nie wiadomo także nic o rezultatach stosowania do zasilania silników z zapłonem samoczynnym oleju używanego podczas smażenia frytek. Można jedynie stwierdzić, że powoduje on bardzo szybkie zapychanie się filtrów paliwa, zwłaszcza filtru dokładnego oczyszczania. Nie badano dotychczas jego wpływu na trwałość silnika i jego istotnych elementów, takich jak grzybki zaworów i gniazda zaworowe.
REKLAMA
REKLAMA