REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Paliwa do samochodów zabytkowych. Porada

Łukasz Krasowski
Konsekwencją postępu w konstrukcji silników spalinowych jest zmiana zadań stawianych zasilającym ich paliwom. fot. Citroen 2CV
Konsekwencją postępu w konstrukcji silników spalinowych jest zmiana zadań stawianych zasilającym ich paliwom. fot. Citroen 2CV

REKLAMA

REKLAMA

Naturalną konsekwencją postępu w konstrukcji silników spalinowych jest zmiana zadań stawianych zasilającym ich paliwom. Oto, jakie paliwa powinno stosować się do samochodów zabytkowych.

Zmianie uległy takie właściwości paliw jak skład chemiczny, zdolności myjące czy lotność. Czy możemy zatem bez obaw używać nowoczesnych paliw do zasilania zabytkowych pojazdów? Niestety nie, ale istnieją sposoby, aby dostosować skład spalin lub konstrukcję wiekowych silników w taki sposób, aby były wzajemnie kompatybilne.

REKLAMA

Zobacz również: Muzea Motoryzacji: Gdynia

REKLAMA

Do najważniejszych własności paliw przeznaczonych do silników z zapłonem iskrowym jest jego odporność na spalanie stukowe, określana mianem liczby oktanowej. To bardzo niekorzystne zjawisko polega na niekontrolowanym, detonacyjnym spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania i daje się odczuć jako metaliczne odgłosy dzwonienia. Tego typu spalanie wpływa niszcząco na elementy układu korbowo-tłokowego silnika, zmniejszając przy okazji jego sprawność. Aby mu przeciwdziałać można zmienić skład paliwa, dodając większą ilość węglowodorów o wyższej liczbie oktanowej, ale ponieważ są to zwykle związki silnie toksyczne, konieczne było znalezienie innego rozwiązania problemu.

W latach dwudziestych ubiegłego stulecia zaczęto dodawać do benzyn czteroetylek ołowiu, jednak i one okazały się być trujące i niemożliwe do stosowania w silnikach z reaktorem katalitycznym, stąd musiały zostać zastąpione przez dodatki alkoholi i eterów. I tutaj pojawia się pierwszy problem posiadaczy wiekowych samochodów. W zabytkowych konstrukcjach dodatek ołowiu do paliwa miał również na celu wypełnianie żeliwnych powierzchni gniazd zaworowych oraz zaworów, chroniące te elementy przed zużyciem. W nowoczesnych silnikach problem rozwiązano zmianą materiałów, a w przypadku wiekowych silników mamy do wyboru albo wymianę newralgicznych elementów na unowocześnione, co rzecz jasna wiąże się ze sporymi kosztami, albo mieszanie z paliwem specjalnych dodatków, dostępnych choćby na stacjach paliw.

Zobacz również: Muzea motoryzacji: Poznań

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowoczesne paliwa mogą się również okazać zbyt agresywne dla materiałów, z których wykonano połączenia i elementy układu paliwowego. Tutaj wymiana ich na ulepszone odpowiedniki jest konieczna, ale nie powinna być problemem, ponieważ znajdują się one w sprzedaży od lat. Obecnie oferowane na stacjach paliwa mają również podwyższone właściwości zmywające, które mogą spowodować zlikwidowanie osadów, pełniących w starym silniku funkcje uszczelniającą.

Aby zmniejszyć emisję szkodliwych węglowodorów do atmosfery dąży się do zmniejszenia lotności benzyn, co z kolei może skutkować utrudnionym rozruchem silnika zabytkowego pojazdu. Warto mieć również na uwadze, że paliwa starzeją się podczas ich przechowywania, więc w rzadko używanych oldtimerach, z czasem benzyna zgromadzona w baku może nie nadawać się do użytku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA