REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Paliwa do samochodów zabytkowych. Porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Konsekwencją postępu w konstrukcji silników spalinowych jest zmiana zadań stawianych zasilającym ich paliwom. fot. Citroen 2CV
Konsekwencją postępu w konstrukcji silników spalinowych jest zmiana zadań stawianych zasilającym ich paliwom. fot. Citroen 2CV

REKLAMA

REKLAMA

Naturalną konsekwencją postępu w konstrukcji silników spalinowych jest zmiana zadań stawianych zasilającym ich paliwom. Oto, jakie paliwa powinno stosować się do samochodów zabytkowych.

Zmianie uległy takie właściwości paliw jak skład chemiczny, zdolności myjące czy lotność. Czy możemy zatem bez obaw używać nowoczesnych paliw do zasilania zabytkowych pojazdów? Niestety nie, ale istnieją sposoby, aby dostosować skład spalin lub konstrukcję wiekowych silników w taki sposób, aby były wzajemnie kompatybilne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Muzea Motoryzacji: Gdynia

Do najważniejszych własności paliw przeznaczonych do silników z zapłonem iskrowym jest jego odporność na spalanie stukowe, określana mianem liczby oktanowej. To bardzo niekorzystne zjawisko polega na niekontrolowanym, detonacyjnym spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania i daje się odczuć jako metaliczne odgłosy dzwonienia. Tego typu spalanie wpływa niszcząco na elementy układu korbowo-tłokowego silnika, zmniejszając przy okazji jego sprawność. Aby mu przeciwdziałać można zmienić skład paliwa, dodając większą ilość węglowodorów o wyższej liczbie oktanowej, ale ponieważ są to zwykle związki silnie toksyczne, konieczne było znalezienie innego rozwiązania problemu.

W latach dwudziestych ubiegłego stulecia zaczęto dodawać do benzyn czteroetylek ołowiu, jednak i one okazały się być trujące i niemożliwe do stosowania w silnikach z reaktorem katalitycznym, stąd musiały zostać zastąpione przez dodatki alkoholi i eterów. I tutaj pojawia się pierwszy problem posiadaczy wiekowych samochodów. W zabytkowych konstrukcjach dodatek ołowiu do paliwa miał również na celu wypełnianie żeliwnych powierzchni gniazd zaworowych oraz zaworów, chroniące te elementy przed zużyciem. W nowoczesnych silnikach problem rozwiązano zmianą materiałów, a w przypadku wiekowych silników mamy do wyboru albo wymianę newralgicznych elementów na unowocześnione, co rzecz jasna wiąże się ze sporymi kosztami, albo mieszanie z paliwem specjalnych dodatków, dostępnych choćby na stacjach paliw.

REKLAMA

Zobacz również: Muzea motoryzacji: Poznań

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowoczesne paliwa mogą się również okazać zbyt agresywne dla materiałów, z których wykonano połączenia i elementy układu paliwowego. Tutaj wymiana ich na ulepszone odpowiedniki jest konieczna, ale nie powinna być problemem, ponieważ znajdują się one w sprzedaży od lat. Obecnie oferowane na stacjach paliwa mają również podwyższone właściwości zmywające, które mogą spowodować zlikwidowanie osadów, pełniących w starym silniku funkcje uszczelniającą.

Aby zmniejszyć emisję szkodliwych węglowodorów do atmosfery dąży się do zmniejszenia lotności benzyn, co z kolei może skutkować utrudnionym rozruchem silnika zabytkowego pojazdu. Warto mieć również na uwadze, że paliwa starzeją się podczas ich przechowywania, więc w rzadko używanych oldtimerach, z czasem benzyna zgromadzona w baku może nie nadawać się do użytku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

REKLAMA