REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Docieranie układu napędowego. Poradnik

Jakubowski Ryszard
Volvo S40, fot. Newspress
Volvo S40, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Bloki napędowe współczesnych samochodów są wykonywane z bardzo dużą staranności i dokładnością. Dzięki temu nie wymagają długiego i żmudnego docierania.

Mimo tych niemal kosmicznych technologii okres wstępnego dopasowywania się części w przekładniach jest nie do uniknięcia. Na szczęście trwa on krótko, mniej więcej tyle samo, ile trwa faza docierania silnika. Jeżeli przebiegnie prawidłowo, jej efektem będzie cichsza praca przekładni, łatwiejsze włączanie i przełączanie biegów, a w dalszej perspektywie – w wyniku lepszego dopasowania sprzęgieł kłowych przestanie grozić „wypadanie” biegów.

REKLAMA

Zobacz również: Wady i zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego

REKLAMA

Zęby w kołach zębatych skrzyń biegów, sprzęgła kłowe i wielowypusty przenoszą bardzo duże obciążenia. Dla wielu użytkowników pojazdów może być zaskoczeniem, że obciążenia te są znacznie mniej szkodliwe dla zębów kół pracujących stale z dużą prędkością obrotową, niż dla pracujących na wolniejszych obrotach z dużym obciążeniem. Tak więc jazda na wysokich biegach z najniższą dopuszczalną dla nich prędkością zaowocuje szybszym zużywaniem zębów kół zębatych niż jazda z prędkością, zbliżoną do maksymalnej. Tłumaczy się to tym, że olej w skrzyni biegów nie jest podawany do punktów smarowania pod ciśnieniem. Smarowanie polega na rozpryskiwaniu go przez obracające się w nim koła zębate.

Im ich szybsze obroty, tym większa ilość oleju zostanie rozrzucona po wszystkich zakamarkach skrzyni biegów, a co za tym idzie, tym więcej różnych zanieczyszczeń zostanie z nich usuniętych. Niektóre z tych zanieczyszczeń, takich jak np. drobniutkie opiłki metali, mogą negatywnie wpływać na trwałość elementów przekładni. Wypłukane prawdopodobnie zostaną schwytane przez magnes, znajdujący się w korku spustowym skrzyni biegów lub osiądą na jej dnie pod wpływem ciężaru.

Zobacz również: Jakie są przyczyny szarpania samochodu przy ruszaniu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Bardzo szkodliwe dla przekładni są szybkie zmiany biegów. Nie zawsze zdąży w pełni zadziałać synchronizator i wówczas może nastąpić uderzenie czół zębów zazębiających się kół zębatych. Jest ono niekiedy tak niewielkie, że pozostanie niezauważone przez kierowcę. Nie zauważy on także mikroskopijnego uszkodzenia sprzęgła kłowego. Zarówno skutki uderzenia czół zębów jak i ubytki krawędzi kłów sprzęgła kłowego dadzą się zauważyć najwcześniej po kilkunastu tysiącach kilometrów. Będą one tym późniejsze im więcej czasu upłynie na delikatnej, spokojnej zmianie biegów podczas rozsądnego docierania.

Wzajemnie dopasować się i ułożyć muszą także łożyska, na których opierają się wałki skrzyni biegów. Nawet najstaranniejszy montaż, a zwłaszcza wsuwanie ich na wałki nie gwarantuje ich idealnego położenia. Przekoszenie może wynosić tysięczne części milimetra i nie zostanie zauważone nawet przez najsurowszego kontrolera jakości. Łożysko takie będzie się grzało nieco silniej od pozostałych. Podczas docierania błąd montażowy zniknie, a chwilowe nieco większe nagrzewanie się nie powinno mu w żaden sposób zaszkodzić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA