REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Docieranie układu napędowego. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Volvo S40, fot. Newspress
Volvo S40, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Bloki napędowe współczesnych samochodów są wykonywane z bardzo dużą staranności i dokładnością. Dzięki temu nie wymagają długiego i żmudnego docierania.

Mimo tych niemal kosmicznych technologii okres wstępnego dopasowywania się części w przekładniach jest nie do uniknięcia. Na szczęście trwa on krótko, mniej więcej tyle samo, ile trwa faza docierania silnika. Jeżeli przebiegnie prawidłowo, jej efektem będzie cichsza praca przekładni, łatwiejsze włączanie i przełączanie biegów, a w dalszej perspektywie – w wyniku lepszego dopasowania sprzęgieł kłowych przestanie grozić „wypadanie” biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Wady i zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego

Zęby w kołach zębatych skrzyń biegów, sprzęgła kłowe i wielowypusty przenoszą bardzo duże obciążenia. Dla wielu użytkowników pojazdów może być zaskoczeniem, że obciążenia te są znacznie mniej szkodliwe dla zębów kół pracujących stale z dużą prędkością obrotową, niż dla pracujących na wolniejszych obrotach z dużym obciążeniem. Tak więc jazda na wysokich biegach z najniższą dopuszczalną dla nich prędkością zaowocuje szybszym zużywaniem zębów kół zębatych niż jazda z prędkością, zbliżoną do maksymalnej. Tłumaczy się to tym, że olej w skrzyni biegów nie jest podawany do punktów smarowania pod ciśnieniem. Smarowanie polega na rozpryskiwaniu go przez obracające się w nim koła zębate.

Im ich szybsze obroty, tym większa ilość oleju zostanie rozrzucona po wszystkich zakamarkach skrzyni biegów, a co za tym idzie, tym więcej różnych zanieczyszczeń zostanie z nich usuniętych. Niektóre z tych zanieczyszczeń, takich jak np. drobniutkie opiłki metali, mogą negatywnie wpływać na trwałość elementów przekładni. Wypłukane prawdopodobnie zostaną schwytane przez magnes, znajdujący się w korku spustowym skrzyni biegów lub osiądą na jej dnie pod wpływem ciężaru.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie są przyczyny szarpania samochodu przy ruszaniu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo szkodliwe dla przekładni są szybkie zmiany biegów. Nie zawsze zdąży w pełni zadziałać synchronizator i wówczas może nastąpić uderzenie czół zębów zazębiających się kół zębatych. Jest ono niekiedy tak niewielkie, że pozostanie niezauważone przez kierowcę. Nie zauważy on także mikroskopijnego uszkodzenia sprzęgła kłowego. Zarówno skutki uderzenia czół zębów jak i ubytki krawędzi kłów sprzęgła kłowego dadzą się zauważyć najwcześniej po kilkunastu tysiącach kilometrów. Będą one tym późniejsze im więcej czasu upłynie na delikatnej, spokojnej zmianie biegów podczas rozsądnego docierania.

Wzajemnie dopasować się i ułożyć muszą także łożyska, na których opierają się wałki skrzyni biegów. Nawet najstaranniejszy montaż, a zwłaszcza wsuwanie ich na wałki nie gwarantuje ich idealnego położenia. Przekoszenie może wynosić tysięczne części milimetra i nie zostanie zauważone nawet przez najsurowszego kontrolera jakości. Łożysko takie będzie się grzało nieco silniej od pozostałych. Podczas docierania błąd montażowy zniknie, a chwilowe nieco większe nagrzewanie się nie powinno mu w żaden sposób zaszkodzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA