REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Docieranie układu napędowego. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Volvo S40, fot. Newspress
Volvo S40, fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Bloki napędowe współczesnych samochodów są wykonywane z bardzo dużą staranności i dokładnością. Dzięki temu nie wymagają długiego i żmudnego docierania.

Mimo tych niemal kosmicznych technologii okres wstępnego dopasowywania się części w przekładniach jest nie do uniknięcia. Na szczęście trwa on krótko, mniej więcej tyle samo, ile trwa faza docierania silnika. Jeżeli przebiegnie prawidłowo, jej efektem będzie cichsza praca przekładni, łatwiejsze włączanie i przełączanie biegów, a w dalszej perspektywie – w wyniku lepszego dopasowania sprzęgieł kłowych przestanie grozić „wypadanie” biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Wady i zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego

Zęby w kołach zębatych skrzyń biegów, sprzęgła kłowe i wielowypusty przenoszą bardzo duże obciążenia. Dla wielu użytkowników pojazdów może być zaskoczeniem, że obciążenia te są znacznie mniej szkodliwe dla zębów kół pracujących stale z dużą prędkością obrotową, niż dla pracujących na wolniejszych obrotach z dużym obciążeniem. Tak więc jazda na wysokich biegach z najniższą dopuszczalną dla nich prędkością zaowocuje szybszym zużywaniem zębów kół zębatych niż jazda z prędkością, zbliżoną do maksymalnej. Tłumaczy się to tym, że olej w skrzyni biegów nie jest podawany do punktów smarowania pod ciśnieniem. Smarowanie polega na rozpryskiwaniu go przez obracające się w nim koła zębate.

Im ich szybsze obroty, tym większa ilość oleju zostanie rozrzucona po wszystkich zakamarkach skrzyni biegów, a co za tym idzie, tym więcej różnych zanieczyszczeń zostanie z nich usuniętych. Niektóre z tych zanieczyszczeń, takich jak np. drobniutkie opiłki metali, mogą negatywnie wpływać na trwałość elementów przekładni. Wypłukane prawdopodobnie zostaną schwytane przez magnes, znajdujący się w korku spustowym skrzyni biegów lub osiądą na jej dnie pod wpływem ciężaru.

REKLAMA

Zobacz również: Jakie są przyczyny szarpania samochodu przy ruszaniu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo szkodliwe dla przekładni są szybkie zmiany biegów. Nie zawsze zdąży w pełni zadziałać synchronizator i wówczas może nastąpić uderzenie czół zębów zazębiających się kół zębatych. Jest ono niekiedy tak niewielkie, że pozostanie niezauważone przez kierowcę. Nie zauważy on także mikroskopijnego uszkodzenia sprzęgła kłowego. Zarówno skutki uderzenia czół zębów jak i ubytki krawędzi kłów sprzęgła kłowego dadzą się zauważyć najwcześniej po kilkunastu tysiącach kilometrów. Będą one tym późniejsze im więcej czasu upłynie na delikatnej, spokojnej zmianie biegów podczas rozsądnego docierania.

Wzajemnie dopasować się i ułożyć muszą także łożyska, na których opierają się wałki skrzyni biegów. Nawet najstaranniejszy montaż, a zwłaszcza wsuwanie ich na wałki nie gwarantuje ich idealnego położenia. Przekoszenie może wynosić tysięczne części milimetra i nie zostanie zauważone nawet przez najsurowszego kontrolera jakości. Łożysko takie będzie się grzało nieco silniej od pozostałych. Podczas docierania błąd montażowy zniknie, a chwilowe nieco większe nagrzewanie się nie powinno mu w żaden sposób zaszkodzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA