Wymiana oleju w skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
W większości książek obsługi znajdziemy w tabelach informacje, iż wymiany oleju przekładni manualnych się nie przewiduje, bądź następuje przy bardzo dużych przebiegach, jeżeli auto jest wykorzystywane w tzw. „trudnych warunkach” – eksploatacja jako taksówki, karetki, itd. Inaczej ma się sprawa w automatycznych skrzyniach biegów.
REKLAMA
Są one bardziej wymagające i wymiany oleju dokonujemy, w zależności od zaleceń producenta, przy przebiegach wahających się od 50 do ok 100 tys. km.
W przekładniach manualnych optymalny poziom to taki, w których lustro oleju jest na poziomie korka wlewowego. W skrzyniach biegów automatycznych zazwyczaj mamy do czynienia z bagnetem, przypominającym ten do sprawdzana stanu oleju silnikowego. Częstsze wymiany oleju w skrzyniach automatycznych spowodowane są między innymi tym, iż podczas zlewania zużytego oleju, ok. 40% pozostaje nadal w magistrali olejowej przekładni. Korek spustowy jak i wlewowy znajdują się w większości aut w dolnych okolicach skrzyni biegów, dlatego też niezbędne jest uniesienie auta, aby dokonać kontroli bądź wymiany oleju.
Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?
W zależności od tego czy mamy do czynienia ze skrzynią automatyczną czy też manualną, używamy różnych typów olejów. Oleje klasyfikowane są wg klas jakościowych (API) oraz lepkościowych (np. 75W90). Skrzynie automatyczne, z reguły, wymagają stosowania oleju typu ATF. Przy doborze oleju przekładniowego należy się ściśle stosować do zaleceń producentów, aby zapewnić przekładni jak najdłuższy żywot.
Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?
REKLAMA
REKLAMA