REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stan zaworów i gniazd zaworowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak określić stan zaworów i gniazd zaworowych w silniku?
Jak określić stan zaworów i gniazd zaworowych w silniku?

REKLAMA

REKLAMA

Zawory odgrywają w silniku spalinowych jedną z kluczowych ról: od ich jakości i od jakości współpracujących z nimi gniazd, zależy łatwość rozruchu silnika, jego moc i zużycie paliwa.

Zawory ulegają bardzo specyficznemu zużyciu, wynikającemu z charakteru ich pracy. Zawór wydechowy podlega działaniu gazów spalinowych o bardzo wysokiej temperaturze, co powoduje ich utlenianie, nazywane popularnie wypalaniem. Na dodatek obie części podlegają kilkudziesięciu silnym udarom na sekundę, występującym podczas zamykania zaworu oraz działaniu korozyjnemu płomienia w chwilę po zapłonie.

REKLAMA

Zawór ssący jest poddawany znacznie mniejszym obciążeniom termicznym, jest na dodatek intensywnie chłodzony strumieniem mieszanki paliwowo-powietrznej lub powietrzem, zasysanym przez silnik. Jedynie jego przylgnia oraz gniazdo zaworowe podlegają identycznym udarom, jak w zaworze wydechowym, powtarzającym się dokładnie z tą samą częstotliwością.

Zobacz również: Wymiana świec zapłonowych

Nie ocenia się stopnia zużycia zaworów. Nawet najmniejszą nieszczelność traktuje się jako kryterium, kwalifikujące zawór do wymiany lub do zeszlifowania i dotarcia jego przylgni do gniazda.

Najczęściej występujące objawy nieszczelności zaworów to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

1. Przy całkowicie sprawnym układzie zapłonowym i prawidłowo ustawionym zapłonie „strzały w gaźniku” lub w kolektorze ssącym silnika wysokoprężnego oraz, przy dużym zużyciu zaworu i gniazda – pojawianie się spalin w układzie ssącym silnika.
2. Charakterystyczny odgłos, słyszalny wyraźnie w układzie wydechowym, a przy bardzo zużytych zaworach wydechowych także sączenie się niedopalonego paliwa z rury wydechowej oraz - w silniku benzynowym - zapalanie się co jakiś czas resztek paliwa w tłumikach.
3. Bardzo silne rozgrzewanie się kolektora wydechowego i rury, łączącej go z pierwszym tłumikiem.
4. „Kłapanie zaworów” wyraźnie słyszane przy pracy na wolnych obrotach, świadczące o zbyt dużych luzach zaworowych, wynikających ze zużycia trzonków zaworów, krzywek i popychaczy rozrządu.

Po zauważeniu choćby jednego z powyższych objawów trzeba dokonać pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach. Niższe ciśnienie, niż nominalne, może świadczyć także albo o niepełnym otwieraniu się zaworów ssących, albo o dużym zużyciu grupy tłok - pierścienie - cylinder. Dlatego ostateczne zdiagnozowanie usterki może nastąpić dopiero po sprawdzeniu prawidłowości regulacji zaworów. 

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

Aby usunąć na czas pomiaru nieszczelności między cylindrem i tłokiem, można wlać do niego, np. przez otwór świecy zapłonowej lub po wykręceniu wtryskiwacza, kilkanaście mililitrów oleju silnikowego. Trzeba liczyć się wówczas z tym, że olej ten zostanie albo spalony przez silnik przy normalnej pracy, co zaowocuje chwilowym intensywnym dymieniem z rury wydechowej, albo utrudni rozruch, mostkując elektrody świecy. Dlatego ostateczną diagnostykę zaworów lepiej powierzyć stacji serwisowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA