Jak znaleźć niepracujący cylinder i przyczynę tej usterki?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Najlepiej robić to przy pomocy narzędzi (szczypiec) z dobrą izolacją, lub w gumowych rękawiczkach. Po zdjęciu przewodu ze świecy należącej do niepracującego cylindra silnik nie zmniejszy obrotów. We współczesnych samochodach z elektronicznymi modułami zapłonowymi zdjęcie przewodu ze świecy podczas pracy silnika może skończyć się poważną awarią układów elektronicznych.
REKLAMA
Jest na to rada. Po zatrzymaniu silnika, jeżeli dostęp do świec jest łatwy, należy ostrożnie zbadać palcami ich temperaturę. Uwaga! Można się przy tym poparzyć, dlatego należy dłuższą chwilę odczekać, aż głowica silnika nieco ostygnie. Świeca niepracującego silnika będzie chłodniejsza od pozostałych. Najlepiej jednak po prostu wykręcać po kolei świece i oglądać okolice ich elektrod. Wykręcona z niepracującego cylindra będzie miała izolator i elektrody ciemne, wilgotne. Najprostszym rozwiązaniem jest wymiana niepracującej świecy na nową. Przy okazji należy sprawdzić, czy przewód zapłonowy (wysokiego napięcia) nie wysunął się z gniazda oraz czy nie ma przebić do masy. Przebicia można łatwo wykryć po uruchomieniu silnika w zupełnych ciemnościach (nocą, w nieoświetlonym lub słabo oświetlonym miejscu) po wyłączeniu lampki, oświetlającej komorę silnika. Niebieskie wiązki iskier jakie się przy nim pojawią, będą sygnałem, aby go jak najszybciej wymienić na nowy.
Zobacz również: Kiedy wymieniać świece?
Możliwą przyczyną złej pracy cylindra bywa mostkowanie elektrod świecy. Po obejrzeniu pod światło widać od razu, czy między elektrodą środkową i boczną jest dostateczny prześwit. Zwykle ma on od 0,6 do 1 mm, ale wielkości te są różne dla różnych świec i silników, więc trzeba sprawdzić w instrukcji, jaka jest ich prawidłowa wielkość i w razie potrzeby skorygować, ostrożnie doginając lub odginając boczną elektrodę.
Mostek między elektrodami świecy zwykle łatwo usunąć płaskim wkrętakiem, ostrzem noża, a w niektórych przypadkach nawet paznokciem.
Jeżeli cylinder z nową świecą i sprawnym przewodem zapłonowym nadal nie pracuje, przyczyną może być albo zawieszanie się zaworu, wypalenie gniazda zaworowego, zapieczenie pierścieni tłokowych lub, bardzo rzadko występujące, wytopienie otworu w tłoku. Są to bardzo poważne usterki, nie do usunięcia w warunkach domowych.
Zobacz również: Co zrobić, gdy silnik nie ma pełnej mocy?
Naprawa wielu usterek wymaga w nowoczesnych samochodach dysponowania odpowiednimi przyrządami i narzędziami. Problemy z zapłonem najlepiej oddawać do rozwiązania specjalistycznym stacjom serwisowym.
REKLAMA
REKLAMA