REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy do SUV-a trzeba kupować specjalne opony?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Waga samochodu jest głównym czynnikiem którym powinniśmy się kierować, przy wyborze „osobowych zamienników” opon do SUV-a Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl
Waga samochodu jest głównym czynnikiem którym powinniśmy się kierować, przy wyborze „osobowych zamienników” opon do SUV-a Mitsubishi ASX Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Już od kilku lat jedną z najpopularniejszych i najchętniej kupowanych grup aut są te wyposażone w napęd na cztery koła. Chodzi oczywiście o SUV-y, które mimo wielkich aspiracji nie można traktować jako pełnokrwiste terenówki. Czy takie samochody zawsze muszą jeździć na droższych oponach przeznaczonych specjalnie do aut 4x4?

Na drogę i... tylko na drogę

REKLAMA

REKLAMA

Większość SUV-ów ma fabrycznie montowane opony uniwersalne, takie, które nadają się do jazdy po asfalcie, ale i wjazd w lekki teren. To ma podkreślać ich uniwersalny charakter, a właścicielowi daje pewien komfort, że w razie czego... Problem pojawia się w momencie gdy opony się zużyją. Wtedy nagle okazuje się, że nasze „uterenowione” opony są bardzo drogie, a bardzo podobne, ale ze zwykłym bieżnikiem na drogi możemy dostać nawet 20-30 procent taniej!

Zobacz też: Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?  

Wtedy też pojawiają się wątpliwości jakie opony kupić i czy te drogowe można stosować w SUV-ie. Wątpliwości o tyle uzasadnione, że 90 procent SUV-ów od początku do końca swojego żywota najgorszą nawierzchnię z jaką się spotyka to gruntowa droga. A w takim „terenie” poradzą sobie bez problemu nawet zwykłe opony szosowe.

REKLAMA

SUV SUV-owi nie równy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jakie opony wybrać i jakie będą najlepsze zależy głównie od typu samochodu. Klasa SUV-ów jest bardzo szeroka. Do tej grupy zalicza się zarówno samochody zbudowane na płycie podłogowej limuzyn klasy średniej jak i siedmioosobowe „potwory” o wadze przekraczającej 2,5 ton.

I właśnie waga jest głównym czynnikiem którym powinniśmy się kierować, przy wyborze „osobowych zamienników” opon do SUV-a. Z tym jednak zastrzeżeniem, że nasza auto rzeczywiście nie będzie miało nic wspólnego z terenem.

Zobacz też: SUV-y koncernu Fiata będą powstawały na platformie Cherokee 

XL to nie rozmiar to waga

Do najmniejszych SUV- ów można stosować opony już współczynniku nośności 91, czyli takie jak w samochodach kombi klasy średniej i średniej wyższej. To o tyle istotne, że podobne będą również najbardziej typowe rozmiary co pozwoli jeszcze ograniczyć koszty.

Co innego duże SUV-y. Te niestety wymagają specjalnego ogumienia, ale i tu nie jesteśmy skazani na wyłącznie terenowe modele opon. Zamienników możemy szukać wśród ogumienia dla vanów, czyli takiego które ma współczynnik nośności powyżej 94. Najczęściej takie opony mają też od razu w nazwie symbol XL – symboliczny skrót od EXTRA LOAD.

Zgodnie z polskim prawem auto powinno mieć identyczne opony na jednej osi. Rzeźba bieżnika może się natomiast różnić między osiami – z przodu mogą być zamontowane inne ogumienie niż z tyłu. Decydując się na zmianę kół w SUV-ie pamiętajmy jednak, że nasze auto ma napęd na cztery koła. To oznacza, że mimo braku nakazu najlepiej na wszystkich kołach mieć identyczne opony – tak zalecają zazwyczaj producenci, ale i profesjonaliści, który podkreślają, że tak „podkute” auto będzie miało najlepsze właściwości jezdne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA