REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Eksploatacja auta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak sprawdzić podstawowe światła w samochodzie bez wysiadania z niego?

Zewnętrzne światła pojazdu są jednym z najważniejszych elementów wyposażenia i na równi z hamulcami odpowiadają za bezpieczeństwo osób z niego korzystających i innych użytkowników drogi. Ich prawidłowe działanie można sprawdzić bardzo łatwo we własnym zakresie.

Dlaczego psuje się katalizator?

Wielu kierowców sądzi, że katalizator powinien wytrzymywać cały okres użytkowania auta. Szacunki producentów są mniej optymistyczne i mówią o przebiegach rzędu 200–250 000 kilometrów. Wielokrotnie zdarza się jednak, że katalizatory psują się już przy 1/4 tego dystansu. Dlaczego? Przez nieprawidłowe użytkowanie auta... Jak można popsuć katalizator?

Czy warto kupić auto poleasingowe?

Samochody wyprzedawane przez firmy, banki i instytucje finansowe zawsze kuszą bardzo atrakcyjnymi cenami. Taki samochód może być nawet o 20-30% tańszy niż identyczne auto z tego samego rocznika z prywatnych rąk. Czy warto je kupić? Co trzeba wiedzieć, żeby nie żałować?

Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Zawieszenie gwintowane to najwyższa półka modyfikacji układu jezdnego auta. Jego główna i niezaprzeczalna zaleta to możliwość regulacji wysokości nadwozia, jak i sztywności amortyzacji. Ta przyjemność ma jednak swoją cenę, która przekracza 25 tysięcy złotych. Czy takie wydatki maja uzasadnienie?

REKLAMA

Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

Tradycyjne amortyzatory olejowe czy jednak nowocześniejsze gazowe? Jakie amortyzatory wybrać do naszego auta? Odpowiedź wcale nie jest oczywista, dlatego dobrze wiedzieć jak działają i czym różnią się te dwa typy amortyzatorów.

Modyfikacje zawieszenia w aucie

Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa . Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenie nie spełnia naszych oczekiwań?

Jakie auto kupić za 10 tysięcy złotych?

Każdy kupujący, który postanowił wydać 10 000 zł na auto musi zadać sobie podstawowe pytanie. Czy woli mniejsze auto niższej klasy, za to młodsze i z mniejszym przebiegiem, czy może potrzebny jest mu większy, rodzinny pojazd.

Jaki samochód można kupić za jedną pensję?

Samochód dawno przestał być luksusem. Teraz, gdy rynek jest nasycony używanymi autami, szczęśliwym posiadaczem czterech kół można zostać mając do wydania 2 - 4 000 złotych. Na cuda nie ma jednak co liczyć. To wystarczy na dość leciwe auto ze znacznym przebiegiem. Co więc warto kupić za jedną pensję?

REKLAMA

Dlaczego czuć benzynę wewnątrz auta?

Intensywny zapach benzyny w samochodzie, nawet w gorący słoneczny dzień, nie jest zjawiskiem normalnym. Opary paliwa z baku w sprawnym aucie nie powinny przedostawać się do kabiny.

Czy nieseryjny wydech może wpłynąć na osiągi auta?

Panuje powszechne przekonanie, że wymiana układu wydechowego zwiększa osiągi auta. Czy to prawda? Sprawa nie jest prosta. Nieseryjny profesjonalnie wykonany i dobrze przemyślany wydech może zwiększyć moc o 3-5%. Zły dobór będzie skutkował... spadkiem mocy i to nawet o 7-15%!

Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Kierowcy bardzo często zapominają, że sprężyny nie są elementem wiecznym. One też ulegają zużyciu i to szybciej, niż większość z nas się spodziewa. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy się im wymiana?

Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

Sprężyny progresywne to takie, które w zależności od stopnia ugięcia mają inną charakterystykę pracy. W praktyce stosuje się je głównie po to, żeby pogodzić wyższy poziom komfortu z bezpiecznym prowadzeniem w sytuacjach ekstremalnych. Czy warto zamontować takie sprężyny jako cześć zamienną?

Dlaczego czuć spaliny wewnątrz auta? Co się popsuło?

Intensywny zapach spalin w kabinie, zarówno na postoju, jak i podczas jazdy, nie musi oznaczać poważnej awarii. W takim przypadku zawsze najbardziej podejrzany jest układ wydechowy, który może być nieszczelny. Spaliny w układzie wentylacji mogą być jednak także oznaką problemów z uszczelką głowicy.

Czy warto kupować części regenerowane?

Regenerowane części samochodowe mogą być nawet o 40 procent tańsze od nowych, a kupując je dostajemy identyczną gwarancję. Czym więc takie części różnią się od nówek ze sklepu i czy warto oszczędzać, kupując regenerowany alternator, rozrusznik lub wtryskiwacze?

Dlaczego czuć wibracje na kierownicy? Co się popsuło?

Wibracje na kierownicy są nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. To poważne ostrzeżenie, że z układem jezdnym naszego samochodu jest coś nie tak. Co wywołuje wibracje, dlaczego wibracje przenoszą się na kierownicę i jak można naprawić najbardziej popularne i powszechnie spotykane usterki? Oto nasz poradnik.

Dlaczego koła odkręcają się podczas jazdy?

Odkręcające się nakrętki lub śruby w kołach to niestety dość powszechny problem, który dotyczy zarówno aut z aluminiowymi, jak i stalowymi felgami. Dlaczego tak się dzieje? Co mogło się zepsuć? Jak walczyć z odkręcającymi się samoczynnie podczas jazdy śrubami?

Jak stosować pierścienie dystansowe?

Pierścienie dystansowe stosuje się dla poszerzenia rozstawu kół lub w przypadku, gdy należy odsunąć tarczę felgi od piasty czy zacisków hamulcowych. Stosowanie pierścieni jest powszechne w sporcie motorowym, ale dozwolone również na publicznych drogach. Dla własnego bezpieczeństwa trzeba wiedzieć, jak stosować popularne dystanse!

Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Dziury, wysokie krawężniki, garby zwalniające, koleiny – polskie drogi jakie są, każdy widzi. Takie drogowe niespodzianki nie służą zawieszeniu, najbardziej delikatne elementy mogą w tych warunkach zużyć się już po 40 000 kilometrów. Co najczęściej się psuje i dlaczego?

Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Układ wydechowy wykonany w całości ze stali nierdzewnej to wydatek minimum kilku tysięcy złotych. Różnicę słychać i widać już na pierwszy rzut oka. Ale czy wszystkie zalety wydechu z kwasówki są w stanie zrekompensować tak duże wydatki?

Czy można stosować katalizatory uniwersalne?

Awaria katalizatora prędzej czy później kończy się jego wymianą na nowy. Najtaniej jest zastosować wówczas katalizator uniwersalny, tańszy od fabrycznego nawet o 60 procent. Trzeba jednak pamiętać, że katalizator to nie tłumik - zły dobór może skutkować problemami z elektroniką sterującą i znaczącym wzrostem zanieczyszczenia spalin.

Co zrobić z pękniętym kolektorem wydechowym?

Pęknięty kolektor wydechowy to niestety częsta awaria. Zdarza się szczególnie w autach z mocno wibrującymi silnikami i objawia się niczym nieuzasadnionym wzrostem hałasu pod maską. Irytujące odgłosy wcale nie łatwo wyeliminować.

Co najszybciej psuje się w układzie wydechowym? Jak naprawiać proste awarie?

Głośna praca układu wydechowego, metaliczny brzęk i dziwne stuki na nierównościach nie zawsze oznaczają poważną awarię. Układ wydechowy ma kilka słabych punktów, na szczęście dużą część uszkodzeń można skutecznie i niskim kosztem naprawić.

Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Jedną z najbardziej powszechnych awarii jest szybko postępująca korozja układu wydechowego. Sprzyjają temu głównie gwałtowne zmiany temperatury i bezpośrednie wystawienie na czynniki atmosferyczne. Jak walczyć z rdzą na tłumikach i rurach? Mamy na to kilka sposobów...

Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Zawieszenie pneumatyczne jest powszechnie stosowane w samochodach osobowych już od ponad 30 lat. Takie rozwiązanie gwarantuje wyższy komfort jazdy oraz dużą ładowność. Pneumatyka jest trwała, ale ma i swoje wady. Wymaga systematycznej kontroli i obsługi, bez tego może być źródłem wielu problemów.

Jak poprawić seryjne zawieszenie?

Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa. Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenia nie spełnia naszych oczekiwań?

Jakie uszkodzenia samochodu mogą spowodować zwierzęta?

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele uszkodzeń naszego samochodu może być spowodowanych przez towarzyszące od zawsze człowiekowi, zwierzęta.

Jak wybrać głośniki do samochodu?

Dla wielu kierowców jednym z najważniejszych udogodnień w samochodzie jest nagłośnienie. Jak zatem wybrać głośniki do naszego samochodu, żeby móc cieszyć się dobrym dźwiękiem i nie przepłacić?

Jak obsługiwać nowoczesne układy hamulcowe?

Jeszcze do niedawna wiele prac związanych z obsługą hamulców w samochodach osobowych było możliwe do wykonania przez średnio doświadczonego mechanika, a nawet przez samego posiadacza pojazdu. Postęp w konstrukcji układów hamulcowych sprawił, że nawet tak prosta czynność jak wymiana klocków hamulcowych wymaga wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi.

Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?

Przez wiele lat Fiat nie miał w swojej ofercie niewielkiego silnika wysokoprężnego, który doskonale pasowałby do szerokiej gamy małych samochodów, z których słynie włoski producent.

Co zrobić, gdy utracimy kluczyk do samochodu?


Bez kluczyka nie jesteśmy w stanie ani otworzyć, ani tym bardziej uruchomić samochodu. Czasami jednak zdarza się, że kluczyk zostanie nam skradziony lub po prostu go zgubimy lub przypadkowo zniszczymy.

Kiedy należy wymienić katalizator?

Trójfunkcyjny reaktor katalityczny, zwany potocznie katalizatorem, spełnia w samochodzie bardzo ważną funkcję, jaką jest oczyszczanie spalin z węglowodorów, tlenku węgla oraz tlenków azotu. Katalizator jest częścią kosztowną i wbrew pozorom łatwo go uszkodzić.

Jakie podzespoły samochodu można regenerować?

Awaria lub zużycie części samochodu nie jest jednoznaczna z trafieniem jej do kosza lub na złom. Niektóre podzespoły można poddać zabiegowi regeneracji, co niższym kosztem niż wymiana, przywróci je do stanu fabrycznego.

Jak poznać powypadkowy samochód?

Większość używanych samochodów oferowanych do sprzedaży jest reklamowane jako bezwypadkowe. Co dzień jednak widzimy na drogach mnóstwo większych lub mniejszych kolizji. Auta, które w nich uczestniczyły, często po niechlujnej naprawie wracają na rynek wtórny jako bezwypadkowe „igiełki”.

Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?


Silniki Diesla o pojemności 1,9 litra należą do najbardziej udanych jednostek napędowych Fiata ostatnich dwudziestu lat oraz do czołówki jednostek wysokoprężnych wszystkich marek.

Jak zadbać o samochód na wiosnę i lato?

Wiosną coraz więcej czasu spędzamy na powietrzu, częściej wyjeżdżamy na weekendy za miasto, dlatego po okresie zimowym warto pojechać z naszym autem na stację serwisową, sprawdzić jego stan po zimie i przygotować go na nadchodzącą wiosnę i lato.

Jak jeździć bezpiecznie z dzieckiem?

Podróż samochodem to dla dziecka dobra zabawa, ale również stres. Jadąc z dzieckiem trzeba zadbać nie tylko o jego komfort, ale także bezpieczeństwo.

Jak dbać o opony w samochodzie?

W jaki sposób można zadbać o opony w samochodzie? Jakie wpływ na ich stan ma styl jazdy czy sposób ich przechowywania?

Jak wybrać żarówkę do samochodu?

Przepisy prawa określają pobór prądu, geometrię żarnika oraz wszelkie parametry świetlne. Dzięki temu dowolna żarówka odpowiedniego typu pasuje do różnych aut. Wiele żarówek sprzedawanych masowo w zwykłych sklepach i hipermarketach nie nadaje się do użytku. Tylko markowe żarówki z bezbarwną bańką świecą najjaśniej i są bardziej trwałe niż niebieskie.

Raport awaryjności TUV 2011

Raport TUV wykonywany jest na podstawie okresowych badań technicznych pojazdów w niemieckich stacjach diagnostycznych. Z raportu TUV możemy dowiedzieć się, jakim modelom nie przytrafiają się usterki, a także jaki jest średni przebieg konkretnego modelu używanego auta.

Raporty awaryjności: co to jest, kto je tworzy, czy są przydatne?

Coroczne raporty awaryjności pojazdów mają na celu pomóc w wyborze samochodu o najmniejszej usterkowości, w przypadku gdy nabywca decyduje się na zakup auta używanego. Poniżej prezentujemy cztery największe niemieckie firmy badające awaryjność oraz podobieństwa i różnice między nimi. Czy warto zawierzyć do końca tego rodzaju rankingom?

Alfa Romeo 156 SW: położenie instalacji wzmacniacza


W poradniku tym pokażemy jak poprowadzić kable wzmacniacza. Instalację będziemy kładli od akumulatora aż do samego bagażnika. To wszystko wykonamy w Alfie 156 kombi.

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy – porady. Część 2

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy – porady. Część 1


Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.

Alfa Romeo 147: sterowanie ipodem z kierownicy – opis krok po kroku

Ipod jest bardzo popularnym gadżetem. W poradniku tym pokażemy jak zintegrować nasz odtwarzacz z oryginalnym radiem w Alfa Romeo 147.

Fiat Seicento: odpalanie z pilota – opis krok po kroku


Odpalanie samochodu z pilota to jeden z wielu dodatkowych gadżetów, które możemy zamontować osobiście. Wiąże się to z instalacją odpowiedniego alarmu.

Alfa Romeo: montaż zmieniarki – opis krok po kroku


Zmieniarka jest bardzo funkcjonalnym dodatkiem do radia w każdym zestawie car – audio. W poradniku tym pokażemy jak zamontować takie urządzenie w większości aut Alfa Romeo.

Jak przewozić samochodem duże przedmioty? Czy ładunek może wystawać z bagażnika?

Kodeks drogowy dokładnie reguluję sprawę przewożenia przedmiotów, które nie mieszczą się w przestrzeni bagażowej. W przypadku osobówek dozwolone jest, żeby wystawały one z bagażnika, czy przez boczną szybę. Trzeba jednak wiedzieć jak ładunek oznaczyć – inaczej policja opowie nam o tym za słoną opłatą.

Jakie są najdziwniejsze przepisy drogowe? Jakich przepisów nie da się przestrzegać?

Prawo o ruchu drogowym to potężny zbiór przepisów - złożonych i dokładnych, wręcz absurdalnie dokładnych. Który z kierowców jest w stanie rozszyfrować zapis: „Uczestnik ruchu drogowego ma prawo liczyć, że inni uczestnicy ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego zachowania”?

Kiedy pojechać na hamownię? Jak działa hamownia podwoziowa, czy jest bezpieczna dla auta?

W przypadku osiągów auta nie warto wierzyć w subiektywne odczucia. Prostym, stosunkowo tanim i, co najważniejsze bezpiecznym sposobem na sprawdzenie wartości mocy i momentu obrotowego, a także przyspieszeń i prędkości maksymalnej, jest hamownia podwoziowa.

Jak powinny wyglądać prawidłowe oględziny samochodu? Część trzecia

Oto trzecia część poradnika dla kupujących używane auta. W tym odcinku zajmiemy się zawieszeniem i hamulcami.

REKLAMA