REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego czuć wibracje na kierownicy? Co się popsuło?

Max Trela
Dlaczego czuć wibracje na kierownicy?
Dlaczego czuć wibracje na kierownicy?

REKLAMA

REKLAMA

Wibracje na kierownicy są nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. To poważne ostrzeżenie, że z układem jezdnym naszego samochodu jest coś nie tak. Co wywołuje wibracje, dlaczego wibracje przenoszą się na kierownicę i jak można naprawić najbardziej popularne i powszechnie spotykane usterki? Oto nasz poradnik.

Najczęstszą przyczyna nieprzyjemnych wibracji na kierownicy są koła, a dokładnie rzecz biorąc ich nieregularny kształt. Nagłe pojawienie się wibracji na kierownicy może oznaczać, że od felgi odkleił się, bądź odczepił odważnik, ale również, że opona jest uszkodzona. Im drgania są większe, tym większe prawdopodobieństwo uszkodzeń ścianek opony, ale... Nawet pineska czy kamień w bieżniku ogumienia osi skrętnej będzie przy odpowiedniej prędkości wyraźnie odczuwalny na kierownicy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

Aluminium kontra stal

Warto pamiętać, że na poziom wibracji kół w największym stopniu wpływa wyważenie, ale także ich waga. Im koła są lżejsze, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że - nawet prawidłowo odważone - zaczną drgać przy wysokich prędkościach. Jak najbardziej prawdziwe jest zatem twierdzenie, że koła z aluminiowymi felgami będzie można łatwiej i skuteczniej doważyć niż te z tradycyjną felgą stalową.

Krzywe tarcze, zużyte bębny

Kolejnym źródłem drgań mogą być krzywe tarcze hamulcowe. Wibracje przenoszone na karoserię (i w efekcie na kierownicę) powodować mogą też skrajnie zużyte bębny. Koło kierownicze zaczyna wówczas trzepotać, głównie po dotknięciu pedału hamulca, ale przed rozgrzaniem tarcz.

REKLAMA

Warto dodać, że wibracje pojawiają się również, gdy powierzchnia cierna tarczy wcale nie jest krzywa. Wystarczy mocno i nierównomiernie zardzewiały rant. W obydwu przypadkach konieczne jest co najmniej ingerencja tokarza, a w przypadku tarcz wentylowanych pomoże jedynie wymiana na nowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Luz na łożysku

Jazda z łożyskiem na tyle luźnym, że wibracje przenoszą się na kierownicę jest wręcz niemożliwa, co nie oznacza, że nie da się doprowadzić do takiej sytuacji. Jeśli jednak nie słychać żeby w piaście koła działo się coś złego, a mechanik sugeruje, że problem może być właśnie tu.... Wtedy lepiej zmienić warsztat.

Pamiętajmy że skrajnie zużyte łożysko toczne wydaje tak przeraźliwe odgłosy, zanim dostanie luzów, że nie sposób nie zauważyć awarii.

Sworznie (i nie tylko) do wymiany

W samochodach z zawieszeniem opartym na kolumnach MacPhersona bardzo nieprzyjemne drgania na kierownicy może wywoływać nadmierny luz na dolnym sworzniu. To pierwszy objaw zużycia tego elementu, który pojawia się jeszcze zanim do uszu kierowcy zaczną dochodzić stuki. Kolumna kierownicza będzie przenosić również wszystkie wibracje wywołane nadmiernym wybiciem łączników gumowo-metalowych, a także skrajnie złym stanem amortyzatorów.

Wyeliminowanie wibracji będzie możliwe dopiero po naprawie  wszystkich uszkodzonych części i - KONIECZNIE – ustawieniu zbieżności oraz geometrii.

Zużyta przekładnia kierownicza

Mniej oczywistą przyczyną powstawania wibracji w układzie kierowniczym może być sama przekładnia kierownicza, a dokładnie luz na maglownicy.

W współczesnych autach luz przekładni ślimakowej jest automatycznie kasowany przez układ wspomagania kierownicy. Jeśli jednak zakres ruchu jest zbyt duży, ciśnienie generowane przez pompę będzie wprawiało drążki kierownicze w wibracje odczuwalne na kierownicy, nawet na prostych kołach.

Zobacz też: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Naprawa? Polecamy regenerację maglownicy lub wymianę na nową i to niedługo po pojawieniu się pierwszych niepokojących objawów. Luz bardzo szybko będzie się pogłębiać, podobnie jak drgania.

Problem nie tkwi w zawieszeniu?

Istnieje jeszcze jedna możliwa „wersja zdarzeń”. Drgania wcale nie muszą pochodzić z podwozia. Jeśli koło kierownicze porusza się nawet na postoju wtedy najbardziej prawdopodobnym winowajcą jest poduszka - bądź poduszki – silnika i skrzyni biegów.

Problem zniknie po wymianie elementów pochłaniających wibracje, oraz po wypoziomowaniu silnika zgodnie z zaleceniami producenta.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA