REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego czuć wibracje na kierownicy? Co się popsuło?

Max Trela
Dlaczego czuć wibracje na kierownicy?
Dlaczego czuć wibracje na kierownicy?

REKLAMA

REKLAMA

Wibracje na kierownicy są nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. To poważne ostrzeżenie, że z układem jezdnym naszego samochodu jest coś nie tak. Co wywołuje wibracje, dlaczego wibracje przenoszą się na kierownicę i jak można naprawić najbardziej popularne i powszechnie spotykane usterki? Oto nasz poradnik.

Najczęstszą przyczyna nieprzyjemnych wibracji na kierownicy są koła, a dokładnie rzecz biorąc ich nieregularny kształt. Nagłe pojawienie się wibracji na kierownicy może oznaczać, że od felgi odkleił się, bądź odczepił odważnik, ale również, że opona jest uszkodzona. Im drgania są większe, tym większe prawdopodobieństwo uszkodzeń ścianek opony, ale... Nawet pineska czy kamień w bieżniku ogumienia osi skrętnej będzie przy odpowiedniej prędkości wyraźnie odczuwalny na kierownicy.

REKLAMA

Zobacz też: Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

Aluminium kontra stal

Warto pamiętać, że na poziom wibracji kół w największym stopniu wpływa wyważenie, ale także ich waga. Im koła są lżejsze, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że - nawet prawidłowo odważone - zaczną drgać przy wysokich prędkościach. Jak najbardziej prawdziwe jest zatem twierdzenie, że koła z aluminiowymi felgami będzie można łatwiej i skuteczniej doważyć niż te z tradycyjną felgą stalową.

Krzywe tarcze, zużyte bębny

REKLAMA

Kolejnym źródłem drgań mogą być krzywe tarcze hamulcowe. Wibracje przenoszone na karoserię (i w efekcie na kierownicę) powodować mogą też skrajnie zużyte bębny. Koło kierownicze zaczyna wówczas trzepotać, głównie po dotknięciu pedału hamulca, ale przed rozgrzaniem tarcz.

Warto dodać, że wibracje pojawiają się również, gdy powierzchnia cierna tarczy wcale nie jest krzywa. Wystarczy mocno i nierównomiernie zardzewiały rant. W obydwu przypadkach konieczne jest co najmniej ingerencja tokarza, a w przypadku tarcz wentylowanych pomoże jedynie wymiana na nowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Luz na łożysku

Jazda z łożyskiem na tyle luźnym, że wibracje przenoszą się na kierownicę jest wręcz niemożliwa, co nie oznacza, że nie da się doprowadzić do takiej sytuacji. Jeśli jednak nie słychać żeby w piaście koła działo się coś złego, a mechanik sugeruje, że problem może być właśnie tu.... Wtedy lepiej zmienić warsztat.

Pamiętajmy że skrajnie zużyte łożysko toczne wydaje tak przeraźliwe odgłosy, zanim dostanie luzów, że nie sposób nie zauważyć awarii.

Sworznie (i nie tylko) do wymiany

W samochodach z zawieszeniem opartym na kolumnach MacPhersona bardzo nieprzyjemne drgania na kierownicy może wywoływać nadmierny luz na dolnym sworzniu. To pierwszy objaw zużycia tego elementu, który pojawia się jeszcze zanim do uszu kierowcy zaczną dochodzić stuki. Kolumna kierownicza będzie przenosić również wszystkie wibracje wywołane nadmiernym wybiciem łączników gumowo-metalowych, a także skrajnie złym stanem amortyzatorów.

Wyeliminowanie wibracji będzie możliwe dopiero po naprawie  wszystkich uszkodzonych części i - KONIECZNIE – ustawieniu zbieżności oraz geometrii.

Zużyta przekładnia kierownicza

Mniej oczywistą przyczyną powstawania wibracji w układzie kierowniczym może być sama przekładnia kierownicza, a dokładnie luz na maglownicy.

W współczesnych autach luz przekładni ślimakowej jest automatycznie kasowany przez układ wspomagania kierownicy. Jeśli jednak zakres ruchu jest zbyt duży, ciśnienie generowane przez pompę będzie wprawiało drążki kierownicze w wibracje odczuwalne na kierownicy, nawet na prostych kołach.

Zobacz też: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Naprawa? Polecamy regenerację maglownicy lub wymianę na nową i to niedługo po pojawieniu się pierwszych niepokojących objawów. Luz bardzo szybko będzie się pogłębiać, podobnie jak drgania.

Problem nie tkwi w zawieszeniu?

Istnieje jeszcze jedna możliwa „wersja zdarzeń”. Drgania wcale nie muszą pochodzić z podwozia. Jeśli koło kierownicze porusza się nawet na postoju wtedy najbardziej prawdopodobnym winowajcą jest poduszka - bądź poduszki – silnika i skrzyni biegów.

Problem zniknie po wymianie elementów pochłaniających wibracje, oraz po wypoziomowaniu silnika zgodnie z zaleceniami producenta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA