REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego czuć wibracje na kierownicy? Co się popsuło?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Dlaczego czuć wibracje na kierownicy?
Dlaczego czuć wibracje na kierownicy?

REKLAMA

REKLAMA

Wibracje na kierownicy są nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. To poważne ostrzeżenie, że z układem jezdnym naszego samochodu jest coś nie tak. Co wywołuje wibracje, dlaczego wibracje przenoszą się na kierownicę i jak można naprawić najbardziej popularne i powszechnie spotykane usterki? Oto nasz poradnik.

Najczęstszą przyczyna nieprzyjemnych wibracji na kierownicy są koła, a dokładnie rzecz biorąc ich nieregularny kształt. Nagłe pojawienie się wibracji na kierownicy może oznaczać, że od felgi odkleił się, bądź odczepił odważnik, ale również, że opona jest uszkodzona. Im drgania są większe, tym większe prawdopodobieństwo uszkodzeń ścianek opony, ale... Nawet pineska czy kamień w bieżniku ogumienia osi skrętnej będzie przy odpowiedniej prędkości wyraźnie odczuwalny na kierownicy.

REKLAMA

Zobacz też: Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

Aluminium kontra stal

Warto pamiętać, że na poziom wibracji kół w największym stopniu wpływa wyważenie, ale także ich waga. Im koła są lżejsze, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że - nawet prawidłowo odważone - zaczną drgać przy wysokich prędkościach. Jak najbardziej prawdziwe jest zatem twierdzenie, że koła z aluminiowymi felgami będzie można łatwiej i skuteczniej doważyć niż te z tradycyjną felgą stalową.

Krzywe tarcze, zużyte bębny

REKLAMA

Kolejnym źródłem drgań mogą być krzywe tarcze hamulcowe. Wibracje przenoszone na karoserię (i w efekcie na kierownicę) powodować mogą też skrajnie zużyte bębny. Koło kierownicze zaczyna wówczas trzepotać, głównie po dotknięciu pedału hamulca, ale przed rozgrzaniem tarcz.

Warto dodać, że wibracje pojawiają się również, gdy powierzchnia cierna tarczy wcale nie jest krzywa. Wystarczy mocno i nierównomiernie zardzewiały rant. W obydwu przypadkach konieczne jest co najmniej ingerencja tokarza, a w przypadku tarcz wentylowanych pomoże jedynie wymiana na nowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Luz na łożysku

Jazda z łożyskiem na tyle luźnym, że wibracje przenoszą się na kierownicę jest wręcz niemożliwa, co nie oznacza, że nie da się doprowadzić do takiej sytuacji. Jeśli jednak nie słychać żeby w piaście koła działo się coś złego, a mechanik sugeruje, że problem może być właśnie tu.... Wtedy lepiej zmienić warsztat.

Pamiętajmy że skrajnie zużyte łożysko toczne wydaje tak przeraźliwe odgłosy, zanim dostanie luzów, że nie sposób nie zauważyć awarii.

Sworznie (i nie tylko) do wymiany

W samochodach z zawieszeniem opartym na kolumnach MacPhersona bardzo nieprzyjemne drgania na kierownicy może wywoływać nadmierny luz na dolnym sworzniu. To pierwszy objaw zużycia tego elementu, który pojawia się jeszcze zanim do uszu kierowcy zaczną dochodzić stuki. Kolumna kierownicza będzie przenosić również wszystkie wibracje wywołane nadmiernym wybiciem łączników gumowo-metalowych, a także skrajnie złym stanem amortyzatorów.

Wyeliminowanie wibracji będzie możliwe dopiero po naprawie  wszystkich uszkodzonych części i - KONIECZNIE – ustawieniu zbieżności oraz geometrii.

Zużyta przekładnia kierownicza

Mniej oczywistą przyczyną powstawania wibracji w układzie kierowniczym może być sama przekładnia kierownicza, a dokładnie luz na maglownicy.

W współczesnych autach luz przekładni ślimakowej jest automatycznie kasowany przez układ wspomagania kierownicy. Jeśli jednak zakres ruchu jest zbyt duży, ciśnienie generowane przez pompę będzie wprawiało drążki kierownicze w wibracje odczuwalne na kierownicy, nawet na prostych kołach.

Zobacz też: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Naprawa? Polecamy regenerację maglownicy lub wymianę na nową i to niedługo po pojawieniu się pierwszych niepokojących objawów. Luz bardzo szybko będzie się pogłębiać, podobnie jak drgania.

Problem nie tkwi w zawieszeniu?

Istnieje jeszcze jedna możliwa „wersja zdarzeń”. Drgania wcale nie muszą pochodzić z podwozia. Jeśli koło kierownicze porusza się nawet na postoju wtedy najbardziej prawdopodobnym winowajcą jest poduszka - bądź poduszki – silnika i skrzyni biegów.

Problem zniknie po wymianie elementów pochłaniających wibracje, oraz po wypoziomowaniu silnika zgodnie z zaleceniami producenta.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA