REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego czuć wibracje na kierownicy? Co się popsuło?

Max Trela
Dlaczego czuć wibracje na kierownicy?
Dlaczego czuć wibracje na kierownicy?

REKLAMA

REKLAMA

Wibracje na kierownicy są nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. To poważne ostrzeżenie, że z układem jezdnym naszego samochodu jest coś nie tak. Co wywołuje wibracje, dlaczego wibracje przenoszą się na kierownicę i jak można naprawić najbardziej popularne i powszechnie spotykane usterki? Oto nasz poradnik.

Najczęstszą przyczyna nieprzyjemnych wibracji na kierownicy są koła, a dokładnie rzecz biorąc ich nieregularny kształt. Nagłe pojawienie się wibracji na kierownicy może oznaczać, że od felgi odkleił się, bądź odczepił odważnik, ale również, że opona jest uszkodzona. Im drgania są większe, tym większe prawdopodobieństwo uszkodzeń ścianek opony, ale... Nawet pineska czy kamień w bieżniku ogumienia osi skrętnej będzie przy odpowiedniej prędkości wyraźnie odczuwalny na kierownicy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia?

Aluminium kontra stal

Warto pamiętać, że na poziom wibracji kół w największym stopniu wpływa wyważenie, ale także ich waga. Im koła są lżejsze, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że - nawet prawidłowo odważone - zaczną drgać przy wysokich prędkościach. Jak najbardziej prawdziwe jest zatem twierdzenie, że koła z aluminiowymi felgami będzie można łatwiej i skuteczniej doważyć niż te z tradycyjną felgą stalową.

Krzywe tarcze, zużyte bębny

Kolejnym źródłem drgań mogą być krzywe tarcze hamulcowe. Wibracje przenoszone na karoserię (i w efekcie na kierownicę) powodować mogą też skrajnie zużyte bębny. Koło kierownicze zaczyna wówczas trzepotać, głównie po dotknięciu pedału hamulca, ale przed rozgrzaniem tarcz.

REKLAMA

Warto dodać, że wibracje pojawiają się również, gdy powierzchnia cierna tarczy wcale nie jest krzywa. Wystarczy mocno i nierównomiernie zardzewiały rant. W obydwu przypadkach konieczne jest co najmniej ingerencja tokarza, a w przypadku tarcz wentylowanych pomoże jedynie wymiana na nowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Luz na łożysku

Jazda z łożyskiem na tyle luźnym, że wibracje przenoszą się na kierownicę jest wręcz niemożliwa, co nie oznacza, że nie da się doprowadzić do takiej sytuacji. Jeśli jednak nie słychać żeby w piaście koła działo się coś złego, a mechanik sugeruje, że problem może być właśnie tu.... Wtedy lepiej zmienić warsztat.

Pamiętajmy że skrajnie zużyte łożysko toczne wydaje tak przeraźliwe odgłosy, zanim dostanie luzów, że nie sposób nie zauważyć awarii.

Sworznie (i nie tylko) do wymiany

W samochodach z zawieszeniem opartym na kolumnach MacPhersona bardzo nieprzyjemne drgania na kierownicy może wywoływać nadmierny luz na dolnym sworzniu. To pierwszy objaw zużycia tego elementu, który pojawia się jeszcze zanim do uszu kierowcy zaczną dochodzić stuki. Kolumna kierownicza będzie przenosić również wszystkie wibracje wywołane nadmiernym wybiciem łączników gumowo-metalowych, a także skrajnie złym stanem amortyzatorów.

Wyeliminowanie wibracji będzie możliwe dopiero po naprawie  wszystkich uszkodzonych części i - KONIECZNIE – ustawieniu zbieżności oraz geometrii.

Zużyta przekładnia kierownicza

Mniej oczywistą przyczyną powstawania wibracji w układzie kierowniczym może być sama przekładnia kierownicza, a dokładnie luz na maglownicy.

W współczesnych autach luz przekładni ślimakowej jest automatycznie kasowany przez układ wspomagania kierownicy. Jeśli jednak zakres ruchu jest zbyt duży, ciśnienie generowane przez pompę będzie wprawiało drążki kierownicze w wibracje odczuwalne na kierownicy, nawet na prostych kołach.

Zobacz też: Jak wstępnie rozpoznać nadmierne zużycie elementów zawieszenia?

Naprawa? Polecamy regenerację maglownicy lub wymianę na nową i to niedługo po pojawieniu się pierwszych niepokojących objawów. Luz bardzo szybko będzie się pogłębiać, podobnie jak drgania.

Problem nie tkwi w zawieszeniu?

Istnieje jeszcze jedna możliwa „wersja zdarzeń”. Drgania wcale nie muszą pochodzić z podwozia. Jeśli koło kierownicze porusza się nawet na postoju wtedy najbardziej prawdopodobnym winowajcą jest poduszka - bądź poduszki – silnika i skrzyni biegów.

Problem zniknie po wymianie elementów pochłaniających wibracje, oraz po wypoziomowaniu silnika zgodnie z zaleceniami producenta.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA