REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Max Trela
Jak walczyć z rdzą układu wydechowego? Fot. Fotolia
Jak walczyć z rdzą układu wydechowego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najbardziej powszechnych awarii jest szybko postępująca korozja układu wydechowego. Sprzyjają temu głównie gwałtowne zmiany temperatury i bezpośrednie wystawienie na czynniki atmosferyczne. Jak walczyć z rdzą na tłumikach i rurach? Mamy na to kilka sposobów...

Rdza w układzie wydechowym jest niestety nieunikniona. Nagrzewanie i gwałtowne studzenie, a do tego kurz i inne zanieczyszczenia podrywane z asfaltu, jak sól zimą, powodują, że utlenianie się blachy postępuje wyjątkowo szybko.

REKLAMA

Żywotność najprostszego układu wydechowego, wykonanego z blachy stalowej wynosi mniej więcej 5 lat i to przy założeniu, że przez ten czas przejedziemy około 100 000 kilometrów. Większe roczne przebiegi równoznaczne są z krótszym czasem życia tłumików i rur.

Zobacz też: Jak działają filtry cząstek stałych, dlaczego się psują?

Co rdza zaatakuje na początku? Najbardziej zagrożone są wszystkie połączenia giętkie, a zatem tzw. eliminatory drgań, w następnej kolejności uszkodzeniu ulegają spawy i same puszki tłumików. Stosunkowo trwały jest natomiast element najdroższy czyli katalizator. Po około 160 – 200 000 kilometrów do wymiany będą również tzw. portki, czyli ruchome połączenie kolektora wydechowego z rurami.

Proste sposoby są najskuteczniejsze

Łatwiej i taniej zapobiegać, niż naprawiać. Ta zasada tyczy się i wydechu. Najtańszym i najskuteczniejszym sposobem uzyskania maksimum jego trwałości jest... mycie.

REKLAMA

Opłukanie podwozia, a zatem i wydechu z grubej warstwy brudu na pewno przedłuży jego życie. Pamiętajmy tylko, żeby nie schładzać wydechu gwałtownie wodą. Dajmy mu chwilę na wystygniecie zanim weźmiemy się do mycia. Opłukiwanie wodą szczególnie ważne jest zimą i na wiosnę. Pierwsze wiosenne mycie powinno być zawsze połączone z dokładnym czyszczeniem podwozia!

Jeśli chodzi o środki chemiczne, które mogłyby przedłużyć „życie” wydechu, to nie ma niestety dużego wyboru. Pamiętajmy, że tłumiki i rury w czasie jazdy potrafią nagrzać się do temperatury ponad 500 stopni. To powoduje, że nie można wydechu malować, chyba że specjalnymi farbami, tzw. piecowymi.

Taka powłoka składa się z drobnych opiłków aluminium lub innego metalu niemagnetycznego. Wytrzymuje ona od kilku do kilkunasty miesięcy w zależności od tego, jak starannie została naniesiona. Warto jednak wiedzieć, że efekty przedłużenia życia wydechu możemy uzyskać tylko wtedy, gdy zabezpieczymy go powłoką piecową zanim pojawią się pierwsze oznaki rdzy. Kiedy już pojawi się czerwony nalot, farba piecowa nie zatrzyma procesu utleniania.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Inny sposób? Alternatywą może być tzw. owijka znana z motocykli. Rury wydechowe owija się dokładnie niepalną i nieprzemakalną taśmą wykonaną z materiału o właściwościach podobnych do azbestu. Takie zabezpieczenie wytrzymuje około dwóch lat, chroni stal przed czynnikami zewnętrznymi i gwałtownymi zmianami temperatur, daje ono również efekt dodatkowego wygłuszenia. Jest jednak niestety drogie – owiniecie metra wydechu może kosztować nawet ponad 100 złotych.

Aluminium, kadm, chrom...

REKLAMA

Jedynym w 100 procentach skutecznym sposobem na pełne wyeliminowanie rdzy z układu wydechowego jest zmiana konwencjonalnego wydechu, na taki zbudowany ze stali nierdzewnej. Może to być zarówno konstrukcja z tzw. stali kwasowej, ale dobrze sprawdzają się też stopy chromowo-kadmowe oraz materiały niestalowe jak aluminium.

Taki nierdzewny układ wydechowy, profesjonalnie łączony (bezspawowo) i montowany na odpowiednich wieszakach ma najczęściej dożywotnią gwarancję. Niestety za komfort bezawaryjnej pracy wydechu trzeba słono zapłacić. Kompletny układ ze stali kwasowej do auta z silnikiem o pojemności do 1600 cm3 będzie kosztował około 2 500 złotych. Uzbrojenie w taki wydech 2 litrowego motoru z prostym jednodrożnym wydechem wiąże się już w wydatkiem około 3 500. Dla silnika w układzie V wydatki mogą sięgnąć nawet 6 000 złotych!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA