REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Max Trela
Jak walczyć z rdzą układu wydechowego? Fot. Fotolia
Jak walczyć z rdzą układu wydechowego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najbardziej powszechnych awarii jest szybko postępująca korozja układu wydechowego. Sprzyjają temu głównie gwałtowne zmiany temperatury i bezpośrednie wystawienie na czynniki atmosferyczne. Jak walczyć z rdzą na tłumikach i rurach? Mamy na to kilka sposobów...

Rdza w układzie wydechowym jest niestety nieunikniona. Nagrzewanie i gwałtowne studzenie, a do tego kurz i inne zanieczyszczenia podrywane z asfaltu, jak sól zimą, powodują, że utlenianie się blachy postępuje wyjątkowo szybko.

REKLAMA

REKLAMA

Żywotność najprostszego układu wydechowego, wykonanego z blachy stalowej wynosi mniej więcej 5 lat i to przy założeniu, że przez ten czas przejedziemy około 100 000 kilometrów. Większe roczne przebiegi równoznaczne są z krótszym czasem życia tłumików i rur.

Zobacz też: Jak działają filtry cząstek stałych, dlaczego się psują?

Co rdza zaatakuje na początku? Najbardziej zagrożone są wszystkie połączenia giętkie, a zatem tzw. eliminatory drgań, w następnej kolejności uszkodzeniu ulegają spawy i same puszki tłumików. Stosunkowo trwały jest natomiast element najdroższy czyli katalizator. Po około 160 – 200 000 kilometrów do wymiany będą również tzw. portki, czyli ruchome połączenie kolektora wydechowego z rurami.

REKLAMA

Proste sposoby są najskuteczniejsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łatwiej i taniej zapobiegać, niż naprawiać. Ta zasada tyczy się i wydechu. Najtańszym i najskuteczniejszym sposobem uzyskania maksimum jego trwałości jest... mycie.

Opłukanie podwozia, a zatem i wydechu z grubej warstwy brudu na pewno przedłuży jego życie. Pamiętajmy tylko, żeby nie schładzać wydechu gwałtownie wodą. Dajmy mu chwilę na wystygniecie zanim weźmiemy się do mycia. Opłukiwanie wodą szczególnie ważne jest zimą i na wiosnę. Pierwsze wiosenne mycie powinno być zawsze połączone z dokładnym czyszczeniem podwozia!

Jeśli chodzi o środki chemiczne, które mogłyby przedłużyć „życie” wydechu, to nie ma niestety dużego wyboru. Pamiętajmy, że tłumiki i rury w czasie jazdy potrafią nagrzać się do temperatury ponad 500 stopni. To powoduje, że nie można wydechu malować, chyba że specjalnymi farbami, tzw. piecowymi.

Taka powłoka składa się z drobnych opiłków aluminium lub innego metalu niemagnetycznego. Wytrzymuje ona od kilku do kilkunasty miesięcy w zależności od tego, jak starannie została naniesiona. Warto jednak wiedzieć, że efekty przedłużenia życia wydechu możemy uzyskać tylko wtedy, gdy zabezpieczymy go powłoką piecową zanim pojawią się pierwsze oznaki rdzy. Kiedy już pojawi się czerwony nalot, farba piecowa nie zatrzyma procesu utleniania.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Inny sposób? Alternatywą może być tzw. owijka znana z motocykli. Rury wydechowe owija się dokładnie niepalną i nieprzemakalną taśmą wykonaną z materiału o właściwościach podobnych do azbestu. Takie zabezpieczenie wytrzymuje około dwóch lat, chroni stal przed czynnikami zewnętrznymi i gwałtownymi zmianami temperatur, daje ono również efekt dodatkowego wygłuszenia. Jest jednak niestety drogie – owiniecie metra wydechu może kosztować nawet ponad 100 złotych.

Aluminium, kadm, chrom...

Jedynym w 100 procentach skutecznym sposobem na pełne wyeliminowanie rdzy z układu wydechowego jest zmiana konwencjonalnego wydechu, na taki zbudowany ze stali nierdzewnej. Może to być zarówno konstrukcja z tzw. stali kwasowej, ale dobrze sprawdzają się też stopy chromowo-kadmowe oraz materiały niestalowe jak aluminium.

Taki nierdzewny układ wydechowy, profesjonalnie łączony (bezspawowo) i montowany na odpowiednich wieszakach ma najczęściej dożywotnią gwarancję. Niestety za komfort bezawaryjnej pracy wydechu trzeba słono zapłacić. Kompletny układ ze stali kwasowej do auta z silnikiem o pojemności do 1600 cm3 będzie kosztował około 2 500 złotych. Uzbrojenie w taki wydech 2 litrowego motoru z prostym jednodrożnym wydechem wiąże się już w wydatkiem około 3 500. Dla silnika w układzie V wydatki mogą sięgnąć nawet 6 000 złotych!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA