REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Max Trela
Jak walczyć z rdzą układu wydechowego? Fot. Fotolia
Jak walczyć z rdzą układu wydechowego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najbardziej powszechnych awarii jest szybko postępująca korozja układu wydechowego. Sprzyjają temu głównie gwałtowne zmiany temperatury i bezpośrednie wystawienie na czynniki atmosferyczne. Jak walczyć z rdzą na tłumikach i rurach? Mamy na to kilka sposobów...

Rdza w układzie wydechowym jest niestety nieunikniona. Nagrzewanie i gwałtowne studzenie, a do tego kurz i inne zanieczyszczenia podrywane z asfaltu, jak sól zimą, powodują, że utlenianie się blachy postępuje wyjątkowo szybko.

REKLAMA

REKLAMA

Żywotność najprostszego układu wydechowego, wykonanego z blachy stalowej wynosi mniej więcej 5 lat i to przy założeniu, że przez ten czas przejedziemy około 100 000 kilometrów. Większe roczne przebiegi równoznaczne są z krótszym czasem życia tłumików i rur.

Zobacz też: Jak działają filtry cząstek stałych, dlaczego się psują?

Co rdza zaatakuje na początku? Najbardziej zagrożone są wszystkie połączenia giętkie, a zatem tzw. eliminatory drgań, w następnej kolejności uszkodzeniu ulegają spawy i same puszki tłumików. Stosunkowo trwały jest natomiast element najdroższy czyli katalizator. Po około 160 – 200 000 kilometrów do wymiany będą również tzw. portki, czyli ruchome połączenie kolektora wydechowego z rurami.

REKLAMA

Proste sposoby są najskuteczniejsze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łatwiej i taniej zapobiegać, niż naprawiać. Ta zasada tyczy się i wydechu. Najtańszym i najskuteczniejszym sposobem uzyskania maksimum jego trwałości jest... mycie.

Opłukanie podwozia, a zatem i wydechu z grubej warstwy brudu na pewno przedłuży jego życie. Pamiętajmy tylko, żeby nie schładzać wydechu gwałtownie wodą. Dajmy mu chwilę na wystygniecie zanim weźmiemy się do mycia. Opłukiwanie wodą szczególnie ważne jest zimą i na wiosnę. Pierwsze wiosenne mycie powinno być zawsze połączone z dokładnym czyszczeniem podwozia!

Jeśli chodzi o środki chemiczne, które mogłyby przedłużyć „życie” wydechu, to nie ma niestety dużego wyboru. Pamiętajmy, że tłumiki i rury w czasie jazdy potrafią nagrzać się do temperatury ponad 500 stopni. To powoduje, że nie można wydechu malować, chyba że specjalnymi farbami, tzw. piecowymi.

Taka powłoka składa się z drobnych opiłków aluminium lub innego metalu niemagnetycznego. Wytrzymuje ona od kilku do kilkunasty miesięcy w zależności od tego, jak starannie została naniesiona. Warto jednak wiedzieć, że efekty przedłużenia życia wydechu możemy uzyskać tylko wtedy, gdy zabezpieczymy go powłoką piecową zanim pojawią się pierwsze oznaki rdzy. Kiedy już pojawi się czerwony nalot, farba piecowa nie zatrzyma procesu utleniania.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Inny sposób? Alternatywą może być tzw. owijka znana z motocykli. Rury wydechowe owija się dokładnie niepalną i nieprzemakalną taśmą wykonaną z materiału o właściwościach podobnych do azbestu. Takie zabezpieczenie wytrzymuje około dwóch lat, chroni stal przed czynnikami zewnętrznymi i gwałtownymi zmianami temperatur, daje ono również efekt dodatkowego wygłuszenia. Jest jednak niestety drogie – owiniecie metra wydechu może kosztować nawet ponad 100 złotych.

Aluminium, kadm, chrom...

Jedynym w 100 procentach skutecznym sposobem na pełne wyeliminowanie rdzy z układu wydechowego jest zmiana konwencjonalnego wydechu, na taki zbudowany ze stali nierdzewnej. Może to być zarówno konstrukcja z tzw. stali kwasowej, ale dobrze sprawdzają się też stopy chromowo-kadmowe oraz materiały niestalowe jak aluminium.

Taki nierdzewny układ wydechowy, profesjonalnie łączony (bezspawowo) i montowany na odpowiednich wieszakach ma najczęściej dożywotnią gwarancję. Niestety za komfort bezawaryjnej pracy wydechu trzeba słono zapłacić. Kompletny układ ze stali kwasowej do auta z silnikiem o pojemności do 1600 cm3 będzie kosztował około 2 500 złotych. Uzbrojenie w taki wydech 2 litrowego motoru z prostym jednodrożnym wydechem wiąże się już w wydatkiem około 3 500. Dla silnika w układzie V wydatki mogą sięgnąć nawet 6 000 złotych!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA