REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Układ wydechowy – przegląd usterek. Na co zwrócić uwagę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Usterkiukładu wydechowego mogą wprowadzić silnik w tryb pracy awaryjnej.
Usterkiukładu wydechowego mogą wprowadzić silnik w tryb pracy awaryjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Usterki układu wydechowego to nie tylko głośno słyszalne efekty dźwiękowe spowodowane przerdzewieniem tłumika. To także po cichu zapychające się katalizatory i filtry cząstek stałych oraz działające nieprawidłowo z biegiem lat sondy lambda. Poniżej przedstawiamy możliwe uszkodzenia układu wydechowego.

Kolektor wydechowy

Pierwszym elementem układu wydechowego począwszy od silnika, jest kolektor wydechowy. Zbudowany z żeliwa lub stali może nie wytrzymać dużej zmiany temperatur, z którymi ma do czynienia podczas nagrzewania silnika, a następnie jego stygnięcia. Pęknięcie kolektora wydechowego objawia się świszczącym dźwiękiem w momencie wkręcania silnika na wysokie obroty. Usterka może również powodować osłabienie silnika i nierówne obroty biegu jałowego. Naprawa kolektora jest dopuszczalna i może przynieść pozytywne efekty. Dokładny, dobrze wykonany spaw wytrzyma wysokie temperatury „rozciągające” kolektor. Jednak w przypadku, gdy miejsce wokół spawu okaże się również nadwyrężone, po kilkuset kilometrach może czekać nas ponowna wizyta w serwisie.

REKLAMA

REKLAMA

Nieszczelność może wystąpić nie tylko na odlewanych elementach kolektora. Podejrzane mogą być również szpilki przy głowicy lub uszczelnienie pomiędzy kolektorem, a dalszą częścią układu wydechowego.

Zobacz też: Czy można samodzielnie sprawdzić stan katalizatora?

Katalizator do wymiany

Niewłaściwy skład spalin, paliwo słabej jakości lub uruchamianie samochodu „na popych” mogą nieodwracalnie zniszczyć ceramiczną strukturę katalizatora. W katalizatorze mogą osadzać się także cząstki sadzy – szczególnie, gdy samochód użytkujemy na krótkich trasach. Utrudniony przepływ spalin przyczynia się do zmniejszenia mocy silnika. Zanieczyszczony katalizator może spowodować uszkodzenie tłumików. W przypadku silników benzynowych można pokusić się o przeprowadzenie dynamicznej przejażdżki samochodem. Kiedy silnik jest już rozgrzany, przyśpieszamy dynamicznie i jedziemy przez chwilę na wysokich obrotach. Następnie powinien popracować jeszcze przynajmniej kilka minut na wolnych obrotach. Jednak, jeżeli osiągi samochodu nie poprawią się, czeka nas wymiana katalizatora na nowy.

REKLAMA

...lub sonda lambda

Problemy z mocą może powodować także sonda lambda, która ma wpływ na jakość mieszanki dozowanej przez wtryskiwacze. Sprawdzenia sondy lambda możemy dokonać podpinając samochód do komputera diagnostycznego, który powinien wykazać błąd czujnika. Innym sposobem jest sprawdzenie sondy za pomocą woltomierza. Pamiętajmy, że w układzie wydechowym mogą być zainstalowane dwie sondy lambda. Pierwsza mierzy skład spalin przed, a druga za katalizatorem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanieczyszczony filtr cząstek stałych

Z DPF-em do czynienia mają właściciele samochodów z silnikami diesla. Układ zmniejszający ilość sadzy w spalinach wyrzucanych do atmosfery pojawił się w 2000 roku. Obecnie filtr DPF/FAP jest montowany w prawie wszystkich silnikach wysokoprężnych. W przypadku rozwiązania tzw. mokrego, należy uzupełniać płyn EOLYS, o czym właściciel jest informowany kontrolką na tablicy rozdzielczej. Aby filtr służył długo należy również pamiętać o nieprzerywaniu procesu dopalania cząstek. Jednak czasem jego przyśpieszone zużycie nie jest zależne od naszych działań. Do jego zapełnienia mogą przyczynić się niepoprawne parametry spalania spowodowane awarią układu paliwowego silnika, w tym na przykład wadliwej przepustnicy lub niewłaściwej pracy turbodoładowania.

Zapełniony filtr możemy zregenerować w serwisie. Jeżeli filtr będzie jednak zapełniony popiołem powyżej 90%, regeneracja nie będzie skuteczna. Niezbędna jest wtedy wymiana filtra – i jest to niestety spory wydatek, dochodzący w niektórych modelach nawet do 5 - 8 tysięcy złotych. Kiedy zaczynają się pojawiać błędy dotyczące filtra cząstek stałych, należy wziąć pod uwagę także to, że podobnie, jak w przypadku katalizatora, to czujniki mogą być odpowiedzialne za wskazywane nieprawidłowości. O poprawnym działaniu czujników poinformują nas napięcia mierzone urządzeniem diagnostycznym.

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Wilgoć i rdza

Układ wydechowy, a w tym rury, elastyczne przewody kompensacyjne i tłumiki, są narażone na działanie wody (w zimie wraz z szkodliwym dla stali chlorkiem sodu). Dodatkowo w tłumiku zbiera się wilgoć, która powoduje pojawienie się ognisk korozji od wewnątrz. W efekcie mogą pojawić się dziury. Pozostaje nam wybór – naprawa układu poprzez spawanie elementów lub kupno nowych. Działaniu korozji mogą być poddane również obejmy przytrzymujące rury i tłumiki przy podwoziu. Mocowania mogą być także gumowe. Pęknięcie obejm lub wieszaków może spowodować hałasowanie obijającej się stali pod podwoziem, a w niektórych przypadkach doprowadzić do oberwania układu. Przynajmniej dwa razy do roku powinniśmy skontrolować stan wieszaków, aby uniknąć przykrej niespodzianki w trasie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA