REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Układ wydechowy – przegląd usterek. Na co zwrócić uwagę?

Krzysztof Bednarz
Usterkiukładu wydechowego mogą wprowadzić silnik w tryb pracy awaryjnej.
Usterkiukładu wydechowego mogą wprowadzić silnik w tryb pracy awaryjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Usterki układu wydechowego to nie tylko głośno słyszalne efekty dźwiękowe spowodowane przerdzewieniem tłumika. To także po cichu zapychające się katalizatory i filtry cząstek stałych oraz działające nieprawidłowo z biegiem lat sondy lambda. Poniżej przedstawiamy możliwe uszkodzenia układu wydechowego.

Kolektor wydechowy

REKLAMA

Pierwszym elementem układu wydechowego począwszy od silnika, jest kolektor wydechowy. Zbudowany z żeliwa lub stali może nie wytrzymać dużej zmiany temperatur, z którymi ma do czynienia podczas nagrzewania silnika, a następnie jego stygnięcia. Pęknięcie kolektora wydechowego objawia się świszczącym dźwiękiem w momencie wkręcania silnika na wysokie obroty. Usterka może również powodować osłabienie silnika i nierówne obroty biegu jałowego. Naprawa kolektora jest dopuszczalna i może przynieść pozytywne efekty. Dokładny, dobrze wykonany spaw wytrzyma wysokie temperatury „rozciągające” kolektor. Jednak w przypadku, gdy miejsce wokół spawu okaże się również nadwyrężone, po kilkuset kilometrach może czekać nas ponowna wizyta w serwisie.

REKLAMA

Nieszczelność może wystąpić nie tylko na odlewanych elementach kolektora. Podejrzane mogą być również szpilki przy głowicy lub uszczelnienie pomiędzy kolektorem, a dalszą częścią układu wydechowego.

Zobacz też: Czy można samodzielnie sprawdzić stan katalizatora?

Katalizator do wymiany

Niewłaściwy skład spalin, paliwo słabej jakości lub uruchamianie samochodu „na popych” mogą nieodwracalnie zniszczyć ceramiczną strukturę katalizatora. W katalizatorze mogą osadzać się także cząstki sadzy – szczególnie, gdy samochód użytkujemy na krótkich trasach. Utrudniony przepływ spalin przyczynia się do zmniejszenia mocy silnika. Zanieczyszczony katalizator może spowodować uszkodzenie tłumików. W przypadku silników benzynowych można pokusić się o przeprowadzenie dynamicznej przejażdżki samochodem. Kiedy silnik jest już rozgrzany, przyśpieszamy dynamicznie i jedziemy przez chwilę na wysokich obrotach. Następnie powinien popracować jeszcze przynajmniej kilka minut na wolnych obrotach. Jednak, jeżeli osiągi samochodu nie poprawią się, czeka nas wymiana katalizatora na nowy.

...lub sonda lambda

Problemy z mocą może powodować także sonda lambda, która ma wpływ na jakość mieszanki dozowanej przez wtryskiwacze. Sprawdzenia sondy lambda możemy dokonać podpinając samochód do komputera diagnostycznego, który powinien wykazać błąd czujnika. Innym sposobem jest sprawdzenie sondy za pomocą woltomierza. Pamiętajmy, że w układzie wydechowym mogą być zainstalowane dwie sondy lambda. Pierwsza mierzy skład spalin przed, a druga za katalizatorem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanieczyszczony filtr cząstek stałych

REKLAMA

Z DPF-em do czynienia mają właściciele samochodów z silnikami diesla. Układ zmniejszający ilość sadzy w spalinach wyrzucanych do atmosfery pojawił się w 2000 roku. Obecnie filtr DPF/FAP jest montowany w prawie wszystkich silnikach wysokoprężnych. W przypadku rozwiązania tzw. mokrego, należy uzupełniać płyn EOLYS, o czym właściciel jest informowany kontrolką na tablicy rozdzielczej. Aby filtr służył długo należy również pamiętać o nieprzerywaniu procesu dopalania cząstek. Jednak czasem jego przyśpieszone zużycie nie jest zależne od naszych działań. Do jego zapełnienia mogą przyczynić się niepoprawne parametry spalania spowodowane awarią układu paliwowego silnika, w tym na przykład wadliwej przepustnicy lub niewłaściwej pracy turbodoładowania.

Zapełniony filtr możemy zregenerować w serwisie. Jeżeli filtr będzie jednak zapełniony popiołem powyżej 90%, regeneracja nie będzie skuteczna. Niezbędna jest wtedy wymiana filtra – i jest to niestety spory wydatek, dochodzący w niektórych modelach nawet do 5 - 8 tysięcy złotych. Kiedy zaczynają się pojawiać błędy dotyczące filtra cząstek stałych, należy wziąć pod uwagę także to, że podobnie, jak w przypadku katalizatora, to czujniki mogą być odpowiedzialne za wskazywane nieprawidłowości. O poprawnym działaniu czujników poinformują nas napięcia mierzone urządzeniem diagnostycznym.

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Wilgoć i rdza

Układ wydechowy, a w tym rury, elastyczne przewody kompensacyjne i tłumiki, są narażone na działanie wody (w zimie wraz z szkodliwym dla stali chlorkiem sodu). Dodatkowo w tłumiku zbiera się wilgoć, która powoduje pojawienie się ognisk korozji od wewnątrz. W efekcie mogą pojawić się dziury. Pozostaje nam wybór – naprawa układu poprzez spawanie elementów lub kupno nowych. Działaniu korozji mogą być poddane również obejmy przytrzymujące rury i tłumiki przy podwoziu. Mocowania mogą być także gumowe. Pęknięcie obejm lub wieszaków może spowodować hałasowanie obijającej się stali pod podwoziem, a w niektórych przypadkach doprowadzić do oberwania układu. Przynajmniej dwa razy do roku powinniśmy skontrolować stan wieszaków, aby uniknąć przykrej niespodzianki w trasie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA