REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Układ wydechowy – przegląd usterek. Na co zwrócić uwagę?

Krzysztof Bednarz
Usterkiukładu wydechowego mogą wprowadzić silnik w tryb pracy awaryjnej.
Usterkiukładu wydechowego mogą wprowadzić silnik w tryb pracy awaryjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Usterki układu wydechowego to nie tylko głośno słyszalne efekty dźwiękowe spowodowane przerdzewieniem tłumika. To także po cichu zapychające się katalizatory i filtry cząstek stałych oraz działające nieprawidłowo z biegiem lat sondy lambda. Poniżej przedstawiamy możliwe uszkodzenia układu wydechowego.

Kolektor wydechowy

Pierwszym elementem układu wydechowego począwszy od silnika, jest kolektor wydechowy. Zbudowany z żeliwa lub stali może nie wytrzymać dużej zmiany temperatur, z którymi ma do czynienia podczas nagrzewania silnika, a następnie jego stygnięcia. Pęknięcie kolektora wydechowego objawia się świszczącym dźwiękiem w momencie wkręcania silnika na wysokie obroty. Usterka może również powodować osłabienie silnika i nierówne obroty biegu jałowego. Naprawa kolektora jest dopuszczalna i może przynieść pozytywne efekty. Dokładny, dobrze wykonany spaw wytrzyma wysokie temperatury „rozciągające” kolektor. Jednak w przypadku, gdy miejsce wokół spawu okaże się również nadwyrężone, po kilkuset kilometrach może czekać nas ponowna wizyta w serwisie.

REKLAMA

REKLAMA

Nieszczelność może wystąpić nie tylko na odlewanych elementach kolektora. Podejrzane mogą być również szpilki przy głowicy lub uszczelnienie pomiędzy kolektorem, a dalszą częścią układu wydechowego.

Zobacz też: Czy można samodzielnie sprawdzić stan katalizatora?

Katalizator do wymiany

Niewłaściwy skład spalin, paliwo słabej jakości lub uruchamianie samochodu „na popych” mogą nieodwracalnie zniszczyć ceramiczną strukturę katalizatora. W katalizatorze mogą osadzać się także cząstki sadzy – szczególnie, gdy samochód użytkujemy na krótkich trasach. Utrudniony przepływ spalin przyczynia się do zmniejszenia mocy silnika. Zanieczyszczony katalizator może spowodować uszkodzenie tłumików. W przypadku silników benzynowych można pokusić się o przeprowadzenie dynamicznej przejażdżki samochodem. Kiedy silnik jest już rozgrzany, przyśpieszamy dynamicznie i jedziemy przez chwilę na wysokich obrotach. Następnie powinien popracować jeszcze przynajmniej kilka minut na wolnych obrotach. Jednak, jeżeli osiągi samochodu nie poprawią się, czeka nas wymiana katalizatora na nowy.

REKLAMA

...lub sonda lambda

Problemy z mocą może powodować także sonda lambda, która ma wpływ na jakość mieszanki dozowanej przez wtryskiwacze. Sprawdzenia sondy lambda możemy dokonać podpinając samochód do komputera diagnostycznego, który powinien wykazać błąd czujnika. Innym sposobem jest sprawdzenie sondy za pomocą woltomierza. Pamiętajmy, że w układzie wydechowym mogą być zainstalowane dwie sondy lambda. Pierwsza mierzy skład spalin przed, a druga za katalizatorem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanieczyszczony filtr cząstek stałych

Z DPF-em do czynienia mają właściciele samochodów z silnikami diesla. Układ zmniejszający ilość sadzy w spalinach wyrzucanych do atmosfery pojawił się w 2000 roku. Obecnie filtr DPF/FAP jest montowany w prawie wszystkich silnikach wysokoprężnych. W przypadku rozwiązania tzw. mokrego, należy uzupełniać płyn EOLYS, o czym właściciel jest informowany kontrolką na tablicy rozdzielczej. Aby filtr służył długo należy również pamiętać o nieprzerywaniu procesu dopalania cząstek. Jednak czasem jego przyśpieszone zużycie nie jest zależne od naszych działań. Do jego zapełnienia mogą przyczynić się niepoprawne parametry spalania spowodowane awarią układu paliwowego silnika, w tym na przykład wadliwej przepustnicy lub niewłaściwej pracy turbodoładowania.

Zapełniony filtr możemy zregenerować w serwisie. Jeżeli filtr będzie jednak zapełniony popiołem powyżej 90%, regeneracja nie będzie skuteczna. Niezbędna jest wtedy wymiana filtra – i jest to niestety spory wydatek, dochodzący w niektórych modelach nawet do 5 - 8 tysięcy złotych. Kiedy zaczynają się pojawiać błędy dotyczące filtra cząstek stałych, należy wziąć pod uwagę także to, że podobnie, jak w przypadku katalizatora, to czujniki mogą być odpowiedzialne za wskazywane nieprawidłowości. O poprawnym działaniu czujników poinformują nas napięcia mierzone urządzeniem diagnostycznym.

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Wilgoć i rdza

Układ wydechowy, a w tym rury, elastyczne przewody kompensacyjne i tłumiki, są narażone na działanie wody (w zimie wraz z szkodliwym dla stali chlorkiem sodu). Dodatkowo w tłumiku zbiera się wilgoć, która powoduje pojawienie się ognisk korozji od wewnątrz. W efekcie mogą pojawić się dziury. Pozostaje nam wybór – naprawa układu poprzez spawanie elementów lub kupno nowych. Działaniu korozji mogą być poddane również obejmy przytrzymujące rury i tłumiki przy podwoziu. Mocowania mogą być także gumowe. Pęknięcie obejm lub wieszaków może spowodować hałasowanie obijającej się stali pod podwoziem, a w niektórych przypadkach doprowadzić do oberwania układu. Przynajmniej dwa razy do roku powinniśmy skontrolować stan wieszaków, aby uniknąć przykrej niespodzianki w trasie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA