Raporty awaryjności: co to jest, kto je tworzy, czy są przydatne?
REKLAMA
REKLAMA
Istnieją cztery najważniejsze organizacje zajmujące się tworzeniem raportów awaryjności: TUV, DEKRA, ADAC oraz GTU.
REKLAMA
Raport awaryjności TUV
Raport ten wykonywany jest przez Urząd Dozoru Technicznego w Niemczech na podstawie okresowych badań technicznych pojazdów, z których najwięcej robi właśnie TUV.
Przeglądy samochodów w niemieckich stacjach diagnostycznych wyglądają identycznie jak te przeprowadzane w naszym kraju - ekspertyzie podlegają dokładnie te same elementy. W celu przedłużenia możliwości udziału auta w ruchu drogowym bada się m.in.: sprawność zawieszenia, układu hamulcowego, oświetlenia, podwozia, kół, układu wydechowego itp. Na tej podstawie dokonuje się procentowej klasyfikacji aut w danych kategoriach wiekowych (2-11 lat).
Zobacz też: Jak sprawdzić stan wnętrza kupując używane auto? Ekspert radzi
Pod uwagę brane są tylko egzemplarze danego modelu z poważnymi usterkami technicznymi. Pomijane są auta o niskim odsetku sprzedaży w Niemczech. Aby dostać się do rankingu, dany model musiał gościć w stacji kontroli co najmniej 10 000 razy.
REKLAMA
Raport awaryjności TUV 2011 sporządzony został na podstawie 7,2 miliona przeglądów technicznych przeprowadzonych w okresie od lipca 2009 roku do czerwca 2010 roku. Samochody podzielono następnie na 5 kategorii wiekowych: 2-3 lata, 4-5 lat, 6-7 lat, 8-9 lat oraz 10-11. Pogrupowano w ten sposób ponad 200 modeli aut. I tak, tegorocznym zwycięzcą w statystyce okazał się hybrydowy model Toyoty Prius, który w kategorii aut 2-3 letnich otrzymał wynik na poziomie 2,2% awaryjności. Po raz pierwszy w historii badań TUV najlepszy wynik uzyskał samochód napędzany alternatywnie.
Badania TUV prowadzone są od 1973 roku. Długi staż pozwala na rokroczne monitorowanie jakości poszczególnych producentów samochodów. Raport wykazuje wzrost awaryjności aut. W 2011 roku rzeczoznawcy TUV wykryli usterki w 19,5 % przebadanych pojazdów. Jest to wynik o 1,9% gorszy niż rok wcześniej.
Oto najlepsza piątka Raportu Awaryjności TUV 2011 w danych kategoriach wiekowych (procentowy wynik oraz średni przebieg na postawie wszystkich przebadanych egzemplarzy poszczególnych modeli):
Auta 2,3 letnie:
1) Toyota Prius - 2,2% (43 000)
2)Porsche 911 - 2,3% (33 000)
3) Toyota Auris - 2,3% (37 000)
4)Mazda 2 - 2,3% (33 000)
5) Smart Fortwo - 2,5% (29 000)
Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 5,5%
Auta 4,5 letnie:
1) Porsche Boxter/ Cayman - 4,2% (47 000)
2) Toyota Corolla Verso - 4,2% (73 000)
3) Porsche 911 - 4,6% (50 000)
4) Porsche Cayenne - 5,0% (81 000)
5) Toyota Avensis - 5,0% (77 000)
Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 10,4%
Auta 6,7 letnie:
1) Porsche 911 - 5,5% (69 000)
2) Porsche Boxter - 7,1% (68 000)
3) Honda Jazz - 7,3% (78 000)
4) Subaru Forester - 7,3% ( 94 000)
5) Toyota Avensis - 7,6% ( 92 000)
Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 16,7%
Auta 8,9 - letnie
1) Porsche 911 - 8,3% (82 000)
2) Porsche Boxter - 9,8% ( 77 000)
3) Toyota Rav 4 - 10,2% (105 000)
4) Toyota Yaris - 12,7% (99 000)
5) Mercedes SLK - 13,4% (84 000)
Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 21,4%
Auta 10,11 - letnie
1) Porsche 911 - 8,7% (96 000)
2) Toyote Rav 4 - 10,5% (117 000)
3) Porsche Boxter - 11,2% (88 000)
4) Toyota Yaris - 13,9% (113 000)
5) Toyota Corolla - 14,9% (119 000)
Średni wynik dla samochodów w grupie wiekowej - 26,0%
Niemiecki Stowarzyszenie Rzeczoznawców technicznych DEKRA
REKLAMA
Ten raport awaryjności sporządzany jest na podstawie badań technicznych przeprowadzanych przez firmę DEKRA na terenie Niemiec. DEKRA prowadzi analizy samochodów używanych od 1925 roku. Raport sporządzany jest co 2 lata. Egzaminowane auta dzielone są na 8 klas i 3 grupy przebiegu. Najświeższe dane zebrane zostały z 15 milionów ekspertyz przeprowadzonych na 230 modelach samochodów.
Rzeczoznawcy DEKRY podczas przeglądów zwracają uwagę na 5 elementów:
- podwozie i układ kierowniczy
- silnik i ekologia
- karoseria i wnętrze
- układ hamulcowy
- elektryka, elektronika i oświetlenie
Wynik jest odsetkiem samochodów, w których wykryto usterki. Efekt końcowy dzielony jest na 3 kategorie: brak defektów, drobne - nieznaczące defekty oraz istotne - znaczące defekty. Istotne jest to, że badania DEKRY opierają się na ilości kilometrów przejechanych przez auto. Nie jest tu ważny wiek pojazdu, jak miało to miejsce w przypadku raportu TUV. Tegorocznym zwycięzcą- najmniej awaryjnym modelem, jest według badań DEKRY Opel Insignia (96,1% bezawaryjnych modeli). Dalej uplasowały się Ford Fiesta i Toyota Prius.
Raport awaryjności pojazdów 2011 według ekspertyz DEKRY:
Samochody klasy mini/małe:
Przebieg do 50 000 km:
1) Ford Fiesta
2) Renault Twingo
3) Toyota Yaris
Przebieg 50 -100 000 km:
1) Toyota Yaris
2) Opel Corsa
3) Mazda 2
Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Honda Jazz
2) Audi A2
3) Ford Fiesta
Kompakty:
Przebieg do 50 000 km:
1) Toyota Prius
2) Volkswagen Golf VI
3) Volvo c30
Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Toyota Prius
2) Toyota Auris
3) Volkswagen Jetta
Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Volkswagen Golf V
2) Skoda Octavia
3) Mercedes- Benz klasa A
Klasa średnia:
Przebieg do 50 000 km:
1) Opel Insignia
2) Audi A4
3) Ford Mondeo
Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Mercedes Benz klasy C
2) BMW serii 3
3) Volkswagen Passat
Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Volkswagen Passat
2) BMW serii 3
3) Volvo S40
Klasa średnia/wyższa:
Przebieg do 50 000 km:
1) Audi A6
2) BMW serii 5
3) Mercedes- Benz klasy S
Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Audi A8
2) Volkswagen Phaeton
3) Audi A6
Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Audi A6
2) Audi A8
3) BMW serii 7
Sportowe/ coupe:
Przebieg do 50 000 km:
1) Mazda MX-5
2) Volkswagen Eos
3) Audi TT
Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Volkswagen Eos
2) Porsche 911
3) BMW serii 6
Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Porsche 911
2) Mercedes- Benz CLK
3) Mercedes- Benz SL
Terenowe:
Przebieg do 50 000 km:
1) Honda CR-V
2) Toyota RAV 4
3) Nissan Qashqai
Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Porsche Cayenne
2) Toyota RAV 4
3) BMW X3
Przebieg 100 - 150 000 km:
1) BMW X3
2) Volkswagen Touareg
3) Mercedes- Benz klasy M
Vany:
Przebieg do 50 000 km:
1) Volkswagen Golf Plus
2) Nissan Note
3) Toyota Corolla Verso
Przebieg 50 - 100 000 km:
1) Volkswagen Golf Plus
2) Toyota Corolla Verso
3) Ford Galaxy
Przebieg 100 - 150 000 km:
1) Ford Galaxy
2) Volkswagen Golf Plus
3) Toyota Corolla Verso
W 2009 roku DEKRA wprowadziła nową kategorie- „najlepszy ze wszystkich klas”. I tak, w tym roku, po raz 3 z rzędu zwycięzcą okazało się Audi A6.
Pierwsza trójka „Najlepszy ze wszystkich klas” DEKRA 2011:
1) Audi A6 (nota 84,2)
2) BMW serii 3 (81,7)
3) Volkswagen Passat (81,1)
Nowością w rankingu DEKRY w 2011 roku, jest ranking najbardziej niezawodnych modeli użytkowych:
Kategoria do 50 000 km:
1) Mercedes- Benz Sprinter
2) Fiat Ducato
3) Volkswagen Crafter
W dwóch pozostałych kategoriach (50 - 100 tysięcy km i 100 - 150 tysięcy km), pierwsze miejsce zajął Volkswagen Crafter
Raport awaryjności sporządzany przez niemiecki Automobilklub ADAC
ADAC jest największym europejskim automobilklubem. Co pół roku przeprowadza on badania awaryjności aut na podstawie własnych statystyk jako fachowej pomocy drogowej. Raport ten zestawia pojazdy, których właściciele wezwali pomoc ADAC w przypadku unieruchomienia auta na drodze. Statystyki nie obejmują sytuacji, w których w przypadku awarii samochodu wezwana została inna firma niż właśnie ADAC.
W raporcie klasyfikowane są wyłącznie auta, których awaria zarejestrowana została po raz pierwszy w okresie 5 lat. ADAC gromadzi w swych statystykach pojazdy w wieku 1 - 6 lat, które produkowane były w formie gruntownie niezmienionej przez co najmniej 3 lata, a liczba rejestracji danego modelu w Niemczech obejmuje nie mniej niż 10 tysięcy egzemplarzy rocznie.
Zakwalifikowane samochody dzielone są według kategorii: maluchy, klasa kompakt, klasa średnia, klasa wyższa, sportowe i kabriolety, terenówki i suvy, minivany i vany. Statystyki ADAC są całkowicie inne od tych przeprowadzanych w stacjach kontroli pojazdów (TUV, DEKRA). Zasadnicza różnica polega na tym, że ranking ADAC bada awaryjność, a nie usterkowość pojazdów jak robią to opisane wyżej firmy. Usterka utrudnia jazdę. Awaria natomiast, uniemożliwia jej rozpoczęcie lub kontynuowanie.
Zwycięzcą raportu ADAC 2011 jest niewątpliwie Toyota. To właśnie ta japońska marka zajęła pierwsze miejsce w kategorii wiekowej powyżej 9 lat oraz drugie w kategorii 6,7 i 8,9 lat (Avensis). RAV 4 zajęła natomiast pierwsze miejsce w kategorii 8,9 lat oraz 3 lokatę w kategorii 4,5 i 6,7 lat.
GTU (Towarzystwo Nadzoru Technicznego)
Raport awaryjności GTU powstaje na podstawie badań technicznych pojazdów, które firma przeprowadza we własnych stacjach diagnostycznych w Niemczech. Wyniki badań publikowane są każdego roku w niemieckim piśmie motoryzacyjnym – „Autozeitung”. Auta dzielone są na segmenty i grupy wiekowe - do 3 lat, 4 - 5 lat, 6 - 7 lat, 8 - 9 lat, powyżej 9 lat.
GTU jest także pomysłodawcą przyznanej po raz drugi w tym roku nagrody Quality Trophy. Tegorocznym zdobywcą tego wyróżnienia jest Toyota. Lider Quality Trophy wyłoniony został na podstawie danych zebranych z ponad 20 milionów przeglądów rejestracyjnych przeprowadzonych w ciągu ostatnich 5 lat na terenie Niemiec oraz poprzez głosy oddawane przez czytelników wspomnianego „Autozeitung”. GTU 2011 nagrodził wysokimi notami za jakość i niezawodność przede wszystkim hybrydowe modele Toyoty: Prius, Auris, Avensis.
Toyota obsadziła także pierwsze trójki niemal wszystkich grup wiekowych w segmencie aut małych:
Yaris - 2 miejsce w grupach wiekowych 3 lata i 4 - 5 lat oraz 3 miejsce w grupie powyżej 9 lat.
Aygo - 2 miejsce w grupie wiekowej 6 -7 lat.
Toyota zajmuje również pierwsze miejsce we wszystkich kategoriach wiekowych w segmencie kompaktów.
Podsumowując:
Pamiętać należy, że powyżej wymienione raporty awaryjności pojazdów mają za zadanie pomóc potencjalnemu nabywcy w świadomym wyborze modelu o najmniejszej usterkowości.
Badanie tego rodzaju nie powinny być natomiast jedynym wyznacznikiem w wyborze auta. Przed zakupem samochodu używanego trzeba przede wszystkim sprawdzić we własnym zakresie konkretny, wybrany model auta. Umożliwiają to autoryzowane serwisy poszczególnych marek oraz nieautoryzowane warsztaty samochodowe. Druga opcja jest zdecydowanie tańsza. Warto jest jednak zainwestować we własne bezpieczeństwo i dokładnie sprawdzić wybrany egzemplarz auta nie tylko w publikowanych w Internecie raportach.
Zobacz też: Jak czytać ogłoszenia o sprzedaży aut? Ekspert radzi
REKLAMA
REKLAMA