Co zrobić, gdy utracimy kluczyk do samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
We współczesnych, naszpikowanych elektroniką samochodach, nawet tak pozornie prosty element może być skomplikowanym urządzeniem. Nowoczesne konstrukcje posiadają wewnątrz układy elektroniczne o dużych możliwościach, pozwalające np. na zapisywanie aktualnego przebiegu pojazdu czy historii jego serwisowania. W zasadzie nie musi on mieć nawet formy klasycznego klucza z grotem. Coraz częściej spotykane są konstrukcje w formie łatwej do uszkodzenia karty lub pilota zdalnego sterowania. Niezależnie od sposobu w jaki otwieramy i uruchamiamy auto, utrata kluczyka jest sporym stresem i wymusza konieczność podjęcia szeregu działań.
REKLAMA
Zobacz też: Jak poznać powypadkowy samochód?
W najtrudniejszej sytuacji jesteśmy, gdy kluczyk zostanie nam skradziony. Musimy zgłosić ten fakt w jednostce policji, a po sporządzeniu przez nią stosownego dokumentu, musimy go przedłożyć u naszego ubezpieczyciela. Jeśli kluczyk zniszczymy lub utracimy, np. po wpadnięciu go do kratki ściekowej, nie musimy się martwić, że ktoś niepowołany będzie mógł z niego skorzystać. Problemem może być jednak dostanie się do wnętrza samochodu.
Zobacz też: Jak uchronić auto przed kradzieżą?
REKLAMA
W tym celu wystarczy odszukać fachowców, którzy bez dokonywania zniszczeń, za względnie niewielką opłatą, otworzą drzwi naszego auta. Uruchomienie silnika jest jednak niemożliwe, ponieważ od wielu lat standardem są zabezpieczenia w postaci immobilizera. Aby deaktywować blokadę, niezbędny jest zaprogramowany kluczyk. Jego dorobienie możemy załatwić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest skorzystanie z usług firm parających się dorabianiem kluczy. To rozwiązanie jest tańsze i szybsze, ale w przypadku niektórych samochodów kluczyki są dostępne jedynie w autoryzowanych serwisach. Zamówienie gotowego klucza w ASO wymaga jednak potwierdzenia własności samochodu i nawet dwutygodniowego oczekiwania na realizację zamówienia.
Kompromisowym rozwiązaniem jest zakup niewyciętego klucza w serwisie i wyfrezowanie go w niezależnym warsztacie. Na koniec będziemy musieli wrócić do ASO, gdzie klucz zostanie odpowiednio zaprogramowany do współpracy z centralką pojazdu. W przypadku bardziej nietypowych konstrukcji, np. kart, jesteśmy skazani na usługi przedstawiciela producenta naszego auta.
Zobacz też: Kluczyki - co zrobić, gdy się je zgubi, złamie, zostaną skradzione?
Pamiętajmy, że nawet oryginalny klucz zamówiony w autoryzowanym serwisie będzie traktowany przez naszego ubezpieczyciela jako element nieoryginalny. Jeżeli ukryjemy fakt dorobienia klucza, ubezpieczalnia ma prawo skontrolować, czy posługujemy się oryginalnym elementem
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.