REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o opony w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Opony muszą być w dobrym stanie. Fot. Newspress
Opony muszą być w dobrym stanie. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób można zadbać o opony w samochodzie? Jakie wpływ na ich stan ma styl jazdy czy sposób ich przechowywania?

Opony - jak o nie dbać?

Po pierwsze powinniśmy unikać ostrego wchodzenia w zakręty oraz ostrego hamowania. Jeżeli do zakrętu zbliżamy się zbyt szybko, przyhamujmy (łagodnie) i wejdźmy w zakręt delikatniej. Aby uniknąć ostrego hamowania powinniśmy przewidywać sytuację, patrzeć daleko do przodu oraz utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów.

REKLAMA

REKLAMA

Po drugie powinniśmy zmieniać opony we właściwym czasie. Opony zimowe powinniśmy zmienić na letnie, jeżeli temperatura nie spada już poniżej 7 stopni C. Opony letnie w zbyt niskiej temperaturze nie spełniają swoich funkcji, a jazda na oponach letnich zimą jest niebezpieczna. Wielu kierowców zakłada opony zimowe jedynie na dwa napędowe koła samochodu. Nie jest to jednak wystarczające dla zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy.

Różnica w przyczepności opon zimowych i letnich sprawia, że na lodzie tył lub przód samochodu jest zarzucany w bok. Opony trzeba kupować i wymieniać w kompletach po cztery. Ponadto wszystkie opony w samochodzie muszą mieć tą samą wielkość i rodzaj budowy. Niekiedy zaleca się założenie opon zimowych o rozmiar większych od letnich. Jeśli mamy wybór między oponami szerszymi i węższymi, na mokre nawierzchnie lepiej wybrać węższe, gdyż opony szerokie w jeździe przez kałuże tracą kontakt z nawierzchnią. Opony szerokie są trwalsze, ale i droższe. Nowe opony zimowe powinny mieć bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm.

Zobacz też: Kiedy nie można naprawić przebitej opony?

Ważne jest również, aby odpowiednio przechowywać opony. Warto przeanalizować zlecenie przechowania opon wulkanizatorowi bądź specjalnej przechowalni. Ponadto powinniśmy ustawić zbieżność kół. Nieprawidłowo ustawiona zbieżność kół spowoduje nierównomierne i przyspieszone zużycie opony. Poza tym niezwykle ważna jest kontrola ciśnienia w oponach. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach może prowadzić do zbyt szybkiego ich zużycia oraz do nierównomiernego ścierania. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać na zimnych oponach najlepiej co parę tygodni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie, unikajmy poślizgów przy gwałtownym ruszaniu. Takie poślizgi szczególnie łatwo jest wykonać na nawierzchni o słabej przyczepności, na mokrej lub oblodzonej drodze. Ponadto nie palmy gumy oraz nie zawracajmy na ręcznym.

Po czwarte, szczególnie dbajmy o opony latem. Nie wystawiajmy ich na słońce, jeżeli mamy możliwość zaparkować samochód w innym miejscu.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach?

Po piąte, nie parkujmy wciskając się na krawężnik. Przy parkowaniu prostopadłym lub ukośnym, jeżeli dojedziemy do samego krawężnika, możemy odkształcić opony, natomiast jeżeli zaparkujemy równolegle zbyt blisko krawężnika, możemy mocno otrzeć oponę lub ją nawet odkształcić, gdy przyciśniemy ją do krawężnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA