REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy – porady. Część 2

Robert Kuśpiel
Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej pompy.
Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej pompy.

REKLAMA

REKLAMA

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.

Jak dobrać odpowiednią pompę?

REKLAMA

REKLAMA

Wybór nowej lub regenerowanej pompy nie jest trudny. Wystarczy wesprzeć się katalogiem i ogólnym rozeznaniem mocowań i zastosowanych rozwiązań, np. sposób mocowania urządzenia czy średnice i gwinty otworów do podłączenia przewodów hydraulicznych.
Jednak przed rozpoczęciem wymiany trzeba być pewnym, że problem mamy w ogóle z pompą.

Na początku proponujemy przeanalizować objawy, zwracamy uwagę na wszystko, np. słabe wspomaganie po nagrzaniu silnika, czy pisk z okolicy silnika bezpośrednio po rozruchu. Niejednokrotnie problem może leżeć zupełnie gdzie indziej. Co ciekawe, montaż większych felg z oponami o niskim profilu również może wpłynąć na pogorszenie pracy układu wspomagania.

Zobacz też: Jak działa ESP?

REKLAMA

Pierwszym krokiem w celu sprawdzenia konieczności wymiany, powinno być zbadanie obiegu oleju i samego oleju. Stwierdzenie gdziekolwiek nawet niewielkiej ilości stalowych opiłków znacznie powiększa nam koszty naprawy. Jesteśmy zmuszeni wykonać czyszczenie wszystkich przewodów lub wymienić je na nowe, co jest zalecane. Nie zapominamy również o przeczyszczeniu zbiornika oleju. Jeśli charakteryzuje się zbyt skomplikowaną budową, warto wymienić go na nowy. Może się okazać, że nie został prawidłowo wyczyszczony. Na koniec pozostaje nam wymiana pompy i przekładni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decydując się na regenerowaną pompę, musimy być świadomi, że zazwyczaj nie ma koła napędowego. Musimy je przełożyć ze starej. Tutaj trzeba być bardzo czujnym, zaczynamy od zmierzenia i zanotowania odległości koła napędowego od powierzchni mocowania pompy. Montujemy go w takiej samej odległości na nowej. Unikamy wbijania go, co może doprowadzić do zakleszczenia pompy.

Zobacz też: Jak często wymieniać oleje, płyn hamulcowy, płyn wspomagania, płyn chłodniczy? Ekspert radzi

W połączeniach na pompie dużą rolę odgrywa moment, z jakim dokręcamy kolejne połączenie. Oczywiście potrzebny jest do tego odpowiedni klucz dynamometryczny. Kręcenie „na oko” jest niedopuszczalne.
Przy napełnianiu i odpowietrzaniu pompy nie można dopuścić, żeby pracowała na sucho. Jest kilka sposobów, żeby zapewnić taki stan. Oto jeden z nich:

Kiedy zamontujemy nową pompę, nie łączymy jej z przekładnią kierowniczą. Następnie, musimy zaślepić króciec łączący zbiornik z przewodem powrotnym przekładni.
Teraz napełniamy zbiornik olejem, a wylot przewodu ciśnieniowego umieścić w naczyniu o pojemności ok. 2 litrów. Musimy przepompować około litr oleju poprzez obracanie wału korbowego silnika (rozrusznikiem z przerwami). Pozostaje nam podłączyć wszystkie przewody do pompy i przekładni oraz uzupełnić olej w zbiorniku. Na koniec uruchomiamy silnik i pozostawiamy go na wolnych obrotach do momentu osiągnięcia temperatury z zakresu 60-90 °C.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać w warsztacie samochodowym?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA