REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy – porady. Część 2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej pompy.
Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej pompy.

REKLAMA

REKLAMA

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.

Jak dobrać odpowiednią pompę?

REKLAMA

REKLAMA

Wybór nowej lub regenerowanej pompy nie jest trudny. Wystarczy wesprzeć się katalogiem i ogólnym rozeznaniem mocowań i zastosowanych rozwiązań, np. sposób mocowania urządzenia czy średnice i gwinty otworów do podłączenia przewodów hydraulicznych.
Jednak przed rozpoczęciem wymiany trzeba być pewnym, że problem mamy w ogóle z pompą.

Na początku proponujemy przeanalizować objawy, zwracamy uwagę na wszystko, np. słabe wspomaganie po nagrzaniu silnika, czy pisk z okolicy silnika bezpośrednio po rozruchu. Niejednokrotnie problem może leżeć zupełnie gdzie indziej. Co ciekawe, montaż większych felg z oponami o niskim profilu również może wpłynąć na pogorszenie pracy układu wspomagania.

Zobacz też: Jak działa ESP?

REKLAMA

Pierwszym krokiem w celu sprawdzenia konieczności wymiany, powinno być zbadanie obiegu oleju i samego oleju. Stwierdzenie gdziekolwiek nawet niewielkiej ilości stalowych opiłków znacznie powiększa nam koszty naprawy. Jesteśmy zmuszeni wykonać czyszczenie wszystkich przewodów lub wymienić je na nowe, co jest zalecane. Nie zapominamy również o przeczyszczeniu zbiornika oleju. Jeśli charakteryzuje się zbyt skomplikowaną budową, warto wymienić go na nowy. Może się okazać, że nie został prawidłowo wyczyszczony. Na koniec pozostaje nam wymiana pompy i przekładni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decydując się na regenerowaną pompę, musimy być świadomi, że zazwyczaj nie ma koła napędowego. Musimy je przełożyć ze starej. Tutaj trzeba być bardzo czujnym, zaczynamy od zmierzenia i zanotowania odległości koła napędowego od powierzchni mocowania pompy. Montujemy go w takiej samej odległości na nowej. Unikamy wbijania go, co może doprowadzić do zakleszczenia pompy.

Zobacz też: Jak często wymieniać oleje, płyn hamulcowy, płyn wspomagania, płyn chłodniczy? Ekspert radzi

W połączeniach na pompie dużą rolę odgrywa moment, z jakim dokręcamy kolejne połączenie. Oczywiście potrzebny jest do tego odpowiedni klucz dynamometryczny. Kręcenie „na oko” jest niedopuszczalne.
Przy napełnianiu i odpowietrzaniu pompy nie można dopuścić, żeby pracowała na sucho. Jest kilka sposobów, żeby zapewnić taki stan. Oto jeden z nich:

Kiedy zamontujemy nową pompę, nie łączymy jej z przekładnią kierowniczą. Następnie, musimy zaślepić króciec łączący zbiornik z przewodem powrotnym przekładni.
Teraz napełniamy zbiornik olejem, a wylot przewodu ciśnieniowego umieścić w naczyniu o pojemności ok. 2 litrów. Musimy przepompować około litr oleju poprzez obracanie wału korbowego silnika (rozrusznikiem z przerwami). Pozostaje nam podłączyć wszystkie przewody do pompy i przekładni oraz uzupełnić olej w zbiorniku. Na koniec uruchomiamy silnik i pozostawiamy go na wolnych obrotach do momentu osiągnięcia temperatury z zakresu 60-90 °C.

Zobacz też: Jak nie dać się oszukać w warsztacie samochodowym?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA