REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Hydrauliczny układ wspomagania kierownicy – porady. Część 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wspomaganie układu kierowniczego często bywa źródłem kłopotów.
Wspomaganie układu kierowniczego często bywa źródłem kłopotów.

REKLAMA

REKLAMA

Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.

Duża część samochodów na naszych drogach wyposażona jest w układ kierowniczy ze wspomaganiem. W nowszych modelach spotykane jest elektryczne, ale znacznie częściej producenci decydują się na hydrauliczne. Okazuje się, że tak duża popularność tego drugiego systemu, nie sprawia, że naprawa hydraulicznego układu wspomagania jest łatwa i bezproblemowa. Ciężko jest znaleźć mechanika o dobrych kompetencjach, który bezbłędnie poda powód nieprawidłowej pracy wspomagania.

REKLAMA

Osoby, które miały kiedykolwiek wymienianą kilka razy pompę wspomagania, wiedzą jak dużo mogą kosztować diagnozy mechaników. Co więcej, na ogół są to bezpodstawne wymiany. Na samym początku warto dowiedzieć się czegoś o samej pompie.

Zobacz też: Czy wolno przyciemniać szyby i klosze lamp?

Jak działa pompa?

Typowa pompa układu wspomagania napędzana jest paskiem klinowym lub wielorowkowym. W jej wnętrzu znajduje się obracający się wirnik o dwóch łopatkach. Dociskany jest on do korpusu sprężyną i ciśnieniem oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działa ESP?

REKLAMA

Warto wiedzieć, że produkcja pompy musi przebiegać w odpowiednich warunkach.
Jej części wykonane są z dużą precyzją. Montaż poszczególnych elementów przebiega z zachowaniem sterylnej czystości przy użyciu specjalistycznego oprzyrządowania. Jest to poniekąd odpowiedź na pytanie, dlaczego naprawy pompy w warunkach warsztatowych nie kończą się sukcesem. Niestety, nawet jak warsztat wygląda na dobrze wyposażony, może się to okazać za mało.

Oczywiście regeneracja jest jak najbardziej dopuszczalna. Wykonywane jest to przy zastosowaniu powtórnej precyzyjnej obróbki i wykorzystaniu przy montażu specjalnie wykonanych nadwymiarowych części. Warunkiem dopuszczenia takiego egzemplarza do montażu jest odpowiednia kontrola. Musimy sprawdzić, czy zapewnia ona odpowiednie ciśnienie i wydatek oleju przy różnych prędkościach. Ważne jest, czy gdzieś nie przecieka.

Zobacz też: Jakie filtry są montowane we współczesnych samochodach?

W pompie zintegrowany jest specjalny zawór z grzybkiem. Odpowiedzialny jest za utrzymanie potrzebnego do prawidłowego działania wspomagania ciśnienia i wydatku objętościowego. Znajdujący się w nim grzybek, pomiędzy sprężyną a kulką, zastosowany jest w celu zwiększenia masy ruchomych elementów zaworu. Celem tego jest obniżenie częstości drgań własnych. Podsumowując, dzięki takiemu rozwiązaniu zawór nie piszczy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA