REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?
Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?

REKLAMA

REKLAMA

Przez wiele lat Fiat nie miał w swojej ofercie niewielkiego silnika wysokoprężnego, który doskonale pasowałby do szerokiej gamy małych samochodów, z których słynie włoski producent.

Montowanie w niedużych pojazdach silników Diesla o sporych pojemnościach raczej mijało się z celem, więc w 2003 roku światło dzienne ujrzał motor 1,3 Multijet. Korzystając z bogatych doświadczeń, zdobytych na większej jednostce 1,9 JTD, Włosi postanowili wyposażyć nowy produkt we wszelkie dostępne wówczas nowinki technologiczne. W ten sposób do zbudowanego z lekkich stopów silnika trafiła głowica z dwoma wałkami rozrządu, napędzanymi za pomocą łańcucha. W mocniejszych odmianach montowana jest turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek oraz bezobsługowy filtr cząstek stałych.

REKLAMA

REKLAMA

W dwa lata po prezentacji, produkowana w Bielsku-Białej jednostka Fiata, otrzymała prestiżową nagrodę „Engine Of The Year”, a w roku 2009 zadebiutowała nowa wersja silnika z nowszą generacją układu Common Rail i seryjnym systemem Start&Stop. Przedział mocy od 70 do 105 KM idealnie pasuje do samochodów segmentów A i B, stąd właśnie w takich pojazdach najczęściej spotkamy jednostkę 1,3 Multijet. Oprócz modeli grupy Fiata, z włoskiego silnika korzysta również Opel, który jako jedyny montuje go do pojazdu segmentu C (Astra III i IV generacji), a także Suzuki oraz produkowany w Tychach nowy Ford Ka.

Zobacz też: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Zalety

REKLAMA

Niewielki Diesel nawiązał do sukcesów większego brata 1,9 JTD i podobnie jak on wykazuje się wysokim poziomem bezawaryjności. W małych samochodach zapewnia zadowalającą dynamikę i potrafi spalić naprawdę niewiele. W przypadku silnika 1,3 odpadają problemy z dwumasowym kołem zamachowym, ponieważ nie jest on w nie wyposażony. Do listy zalet można również dopisać niewygórowane koszty obsługi serwisowej oraz części zamiennych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Wady

Silnik o małej pojemności niezbyt dobrze sprawdza się w większych pojazdach, więc np. w Oplu Astra jest on ledwie wystarczający. W każdej wersji motor wykazuje pewną słabość przy prędkości obrotowej poniżej 2000 obr./min. Poza tym łatwo uszkodzić miskę olejową, a silnik oraz turbosprężarka bardzo źle znoszą niewłaściwe smarowanie.

Zobacz też: Parametry silnika spalinowego

Typowe usterki

Najpoważniejszą usterką trapiącą silniki 1,3 Multijet jest nieco zbyt słabe sprzęgło. Jeżeli mamy ostry styl jazdy lub silnik został poddany tunningowi elektronicznemu, sprzęgło dość szybko odmówi posłuszeństwa. Zdarzają się awarie przepływomierza, zaworu recyrkulacji spalin, a w zbyt agresywnie eksploatowanych egzemplarzach konieczna bywa przedwczesna wymiana łańcucha rozrządu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA