REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?
Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?

REKLAMA

REKLAMA

Przez wiele lat Fiat nie miał w swojej ofercie niewielkiego silnika wysokoprężnego, który doskonale pasowałby do szerokiej gamy małych samochodów, z których słynie włoski producent.

Montowanie w niedużych pojazdach silników Diesla o sporych pojemnościach raczej mijało się z celem, więc w 2003 roku światło dzienne ujrzał motor 1,3 Multijet. Korzystając z bogatych doświadczeń, zdobytych na większej jednostce 1,9 JTD, Włosi postanowili wyposażyć nowy produkt we wszelkie dostępne wówczas nowinki technologiczne. W ten sposób do zbudowanego z lekkich stopów silnika trafiła głowica z dwoma wałkami rozrządu, napędzanymi za pomocą łańcucha. W mocniejszych odmianach montowana jest turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek oraz bezobsługowy filtr cząstek stałych.

REKLAMA

REKLAMA

W dwa lata po prezentacji, produkowana w Bielsku-Białej jednostka Fiata, otrzymała prestiżową nagrodę „Engine Of The Year”, a w roku 2009 zadebiutowała nowa wersja silnika z nowszą generacją układu Common Rail i seryjnym systemem Start&Stop. Przedział mocy od 70 do 105 KM idealnie pasuje do samochodów segmentów A i B, stąd właśnie w takich pojazdach najczęściej spotkamy jednostkę 1,3 Multijet. Oprócz modeli grupy Fiata, z włoskiego silnika korzysta również Opel, który jako jedyny montuje go do pojazdu segmentu C (Astra III i IV generacji), a także Suzuki oraz produkowany w Tychach nowy Ford Ka.

Zobacz też: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Zalety

REKLAMA

Niewielki Diesel nawiązał do sukcesów większego brata 1,9 JTD i podobnie jak on wykazuje się wysokim poziomem bezawaryjności. W małych samochodach zapewnia zadowalającą dynamikę i potrafi spalić naprawdę niewiele. W przypadku silnika 1,3 odpadają problemy z dwumasowym kołem zamachowym, ponieważ nie jest on w nie wyposażony. Do listy zalet można również dopisać niewygórowane koszty obsługi serwisowej oraz części zamiennych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Wady

Silnik o małej pojemności niezbyt dobrze sprawdza się w większych pojazdach, więc np. w Oplu Astra jest on ledwie wystarczający. W każdej wersji motor wykazuje pewną słabość przy prędkości obrotowej poniżej 2000 obr./min. Poza tym łatwo uszkodzić miskę olejową, a silnik oraz turbosprężarka bardzo źle znoszą niewłaściwe smarowanie.

Zobacz też: Parametry silnika spalinowego

Typowe usterki

Najpoważniejszą usterką trapiącą silniki 1,3 Multijet jest nieco zbyt słabe sprzęgło. Jeżeli mamy ostry styl jazdy lub silnik został poddany tunningowi elektronicznemu, sprzęgło dość szybko odmówi posłuszeństwa. Zdarzają się awarie przepływomierza, zaworu recyrkulacji spalin, a w zbyt agresywnie eksploatowanych egzemplarzach konieczna bywa przedwczesna wymiana łańcucha rozrządu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA