Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Montowanie w niedużych pojazdach silników Diesla o sporych pojemnościach raczej mijało się z celem, więc w 2003 roku światło dzienne ujrzał motor 1,3 Multijet. Korzystając z bogatych doświadczeń, zdobytych na większej jednostce 1,9 JTD, Włosi postanowili wyposażyć nowy produkt we wszelkie dostępne wówczas nowinki technologiczne. W ten sposób do zbudowanego z lekkich stopów silnika trafiła głowica z dwoma wałkami rozrządu, napędzanymi za pomocą łańcucha. W mocniejszych odmianach montowana jest turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek oraz bezobsługowy filtr cząstek stałych.
REKLAMA
W dwa lata po prezentacji, produkowana w Bielsku-Białej jednostka Fiata, otrzymała prestiżową nagrodę „Engine Of The Year”, a w roku 2009 zadebiutowała nowa wersja silnika z nowszą generacją układu Common Rail i seryjnym systemem Start&Stop. Przedział mocy od 70 do 105 KM idealnie pasuje do samochodów segmentów A i B, stąd właśnie w takich pojazdach najczęściej spotkamy jednostkę 1,3 Multijet. Oprócz modeli grupy Fiata, z włoskiego silnika korzysta również Opel, który jako jedyny montuje go do pojazdu segmentu C (Astra III i IV generacji), a także Suzuki oraz produkowany w Tychach nowy Ford Ka.
Zobacz też: Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?
Zalety
Niewielki Diesel nawiązał do sukcesów większego brata 1,9 JTD i podobnie jak on wykazuje się wysokim poziomem bezawaryjności. W małych samochodach zapewnia zadowalającą dynamikę i potrafi spalić naprawdę niewiele. W przypadku silnika 1,3 odpadają problemy z dwumasowym kołem zamachowym, ponieważ nie jest on w nie wyposażony. Do listy zalet można również dopisać niewygórowane koszty obsługi serwisowej oraz części zamiennych.
Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D
Wady
Silnik o małej pojemności niezbyt dobrze sprawdza się w większych pojazdach, więc np. w Oplu Astra jest on ledwie wystarczający. W każdej wersji motor wykazuje pewną słabość przy prędkości obrotowej poniżej 2000 obr./min. Poza tym łatwo uszkodzić miskę olejową, a silnik oraz turbosprężarka bardzo źle znoszą niewłaściwe smarowanie.
Zobacz też: Parametry silnika spalinowego
Typowe usterki
Najpoważniejszą usterką trapiącą silniki 1,3 Multijet jest nieco zbyt słabe sprzęgło. Jeżeli mamy ostry styl jazdy lub silnik został poddany tunningowi elektronicznemu, sprzęgło dość szybko odmówi posłuszeństwa. Zdarzają się awarie przepływomierza, zaworu recyrkulacji spalin, a w zbyt agresywnie eksploatowanych egzemplarzach konieczna bywa przedwczesna wymiana łańcucha rozrządu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.