REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak obsługiwać nowoczesne układy hamulcowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Nowoczesne układy hamulcowe są trudniejsze w obsłudze.
Nowoczesne układy hamulcowe są trudniejsze w obsłudze.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze do niedawna wiele prac związanych z obsługą hamulców w samochodach osobowych było możliwe do wykonania przez średnio doświadczonego mechanika, a nawet przez samego posiadacza pojazdu. Postęp w konstrukcji układów hamulcowych sprawił, że nawet tak prosta czynność jak wymiana klocków hamulcowych wymaga wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi.

Konstruktorzy układów hamulcowych dwoją się i troją, aby uczynić je jak najbardziej skutecznymi. W coraz większej liczbie samochodów stosowane są układy elektrohydrauliczne hamulce postojowe, a pojazdach wyższej klasy tego typu, rozwiązanie obsługuje hamulce wszystkich czterech kół. Każdy kij ma jednak dwa końce i to, co poprawia poziom bezpieczeństwa czynnego oraz komfort jazdy, okupione jest większym skomplikowaniem konstrukcji i wyższymi wymaganiami w kwestii obsługi technicznej. 

REKLAMA

W samochodzie z klasycznymi hamulcami ciśnienie w układzie pojawia się w momencie wciśnięcia pedału. W celu skrócenia czasu zadziałania, układy elektrohydrauliczne charakteryzują się tym, że wysokie ciśnienie panuje w przewodach hamulcowych cały czas. Przed dokonywaniem jakichkolwiek prac naprawczych, np. wymiany klocków hamulcowych, konieczne jest deaktywowanie systemu za pomocą zewnętrznego urządzenia (zwykle jest to komputer przenośny).

Zobacz też: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

REKLAMA

Początkowo taką możliwość posiadały wyłącznie autoryzowane serwisy, co skazywało użytkowników samochodów z tego typu układem na korzystanie z ich, dość kosztownych, usług. W ostatnim czasie, wraz z popularyzacją elektrohydraulicznych układów hamulcowych, ich serwisowaniem może się zająć większa liczba niezależnych warsztatów. Sama czynność wymiany tarcz lub klocków nie różni się od tej samej pracy w klasycznych układach hamulcowych, ale po jej wykonaniu konieczne jest ponowna aktywacja systemu.

Jakiekolwiek rozwiązania siłowe, przeprowadzane przez mechaników, którzy nie dysponują odpowiednim sprzętem elektronicznym kończą się zwykle uszkodzeniem kosztownych zacisków hamulcowych. Przed zakupem samochodu z hamulcami elektrohydraulicznymi skontrolujmy zatem czy układ działa poprawnie, ponieważ wiele pojazdów na rynku wtórnym nosi ślady niefachowych napraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

Przy nowoczesnej konstrukcji układu hamulcowego nieco inaczej przebiega również czynność wymiany płynu hamulcowego. Do tego celu używa się specjalnego urządzenia, wtłacza się płyn do układu pod dużym ciśnieniem. Stary płyn jest wypierany przez nowy wraz z jego zanieczyszczeniami, nie dochodzi też do zapowietrzenia układu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA