REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak obsługiwać nowoczesne układy hamulcowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Nowoczesne układy hamulcowe są trudniejsze w obsłudze.
Nowoczesne układy hamulcowe są trudniejsze w obsłudze.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze do niedawna wiele prac związanych z obsługą hamulców w samochodach osobowych było możliwe do wykonania przez średnio doświadczonego mechanika, a nawet przez samego posiadacza pojazdu. Postęp w konstrukcji układów hamulcowych sprawił, że nawet tak prosta czynność jak wymiana klocków hamulcowych wymaga wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi.

Konstruktorzy układów hamulcowych dwoją się i troją, aby uczynić je jak najbardziej skutecznymi. W coraz większej liczbie samochodów stosowane są układy elektrohydrauliczne hamulce postojowe, a pojazdach wyższej klasy tego typu, rozwiązanie obsługuje hamulce wszystkich czterech kół. Każdy kij ma jednak dwa końce i to, co poprawia poziom bezpieczeństwa czynnego oraz komfort jazdy, okupione jest większym skomplikowaniem konstrukcji i wyższymi wymaganiami w kwestii obsługi technicznej. 

REKLAMA

REKLAMA

W samochodzie z klasycznymi hamulcami ciśnienie w układzie pojawia się w momencie wciśnięcia pedału. W celu skrócenia czasu zadziałania, układy elektrohydrauliczne charakteryzują się tym, że wysokie ciśnienie panuje w przewodach hamulcowych cały czas. Przed dokonywaniem jakichkolwiek prac naprawczych, np. wymiany klocków hamulcowych, konieczne jest deaktywowanie systemu za pomocą zewnętrznego urządzenia (zwykle jest to komputer przenośny).

Zobacz też: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Początkowo taką możliwość posiadały wyłącznie autoryzowane serwisy, co skazywało użytkowników samochodów z tego typu układem na korzystanie z ich, dość kosztownych, usług. W ostatnim czasie, wraz z popularyzacją elektrohydraulicznych układów hamulcowych, ich serwisowaniem może się zająć większa liczba niezależnych warsztatów. Sama czynność wymiany tarcz lub klocków nie różni się od tej samej pracy w klasycznych układach hamulcowych, ale po jej wykonaniu konieczne jest ponowna aktywacja systemu.

REKLAMA

Jakiekolwiek rozwiązania siłowe, przeprowadzane przez mechaników, którzy nie dysponują odpowiednim sprzętem elektronicznym kończą się zwykle uszkodzeniem kosztownych zacisków hamulcowych. Przed zakupem samochodu z hamulcami elektrohydraulicznymi skontrolujmy zatem czy układ działa poprawnie, ponieważ wiele pojazdów na rynku wtórnym nosi ślady niefachowych napraw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

Przy nowoczesnej konstrukcji układu hamulcowego nieco inaczej przebiega również czynność wymiany płynu hamulcowego. Do tego celu używa się specjalnego urządzenia, wtłacza się płyn do układu pod dużym ciśnieniem. Stary płyn jest wypierany przez nowy wraz z jego zanieczyszczeniami, nie dochodzi też do zapowietrzenia układu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA