REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poznać powypadkowy samochód?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Auto powypadkowe można rozpoznać; Fot. Fotolia
Auto powypadkowe można rozpoznać; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większość używanych samochodów oferowanych do sprzedaży jest reklamowane jako bezwypadkowe. Co dzień jednak widzimy na drogach mnóstwo większych lub mniejszych kolizji. Auta, które w nich uczestniczyły, często po niechlujnej naprawie wracają na rynek wtórny jako bezwypadkowe „igiełki”.

Krajowy rynek został niemal zalany przez samochody importowane z zachodu lub południa Europy, lecz większość z tych pojazdów trafiła do Polski po większych lub mniejszych wypadkach. Dodatkowo, mało które z aut kupionych w naszym kraju, nie ma za sobą naprawy blacharsko-lakierniczej, więc można zaryzykować stwierdzenie, że wbrew temu, co twierdzą sprzedawcy, w ogłoszeniach sprzedaży jest więcej pojazdów po wypadku niż bezwypadkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest ubezpieczenie OC?

Wiele śladów po kolizjach można odkryć bez użycia jakichkolwiek przyrządów lub narzędzi. Oględziny zacznijmy od dokładnego obejrzenia samochodu ze wszystkich stron i pod różnymi kątami. Już wtedy można zauważyć różnice w odcieniach lakieru na poszczególnych elementach nadwozia oraz krzywo zamontowane zderzaki lub reflektory. Z bliższej odległości sprawdźmy, czy szczeliny między częściami karoserii są w miarę równe. Niektóre samochody już z fabryki wyjeżdżają nieco niedokładnie spasowane, ale jeżeli sprzedający twierdzi, że odstająca maska to tylko kwestia regulacji, zastanówmy się, czy takie elementy mogą się samoistnie rozregulować.

Oceniając stan nadwozia, sprawdźmy również czy daty produkcji szyb są jednakowe lub zbliżone (mogą być o rok lub dwa starsze od auta) do roku produkcji samochodu. Przednie szyby często bywają uszkodzone od kamieni, więc ich wymiana nie musi świadczyć o wypadkowej przeszłości pojazdu. Jeżeli posiadamy miernik grubości lakieru, sprawdźmy czy lakier na wszystkich elementach ma podobną grubość, wynoszącą w granicach 100-200 mikrometrów. Większe wartości to podwójny lakier lub warstwa szpachli. 

REKLAMA

Koniecznie zajrzyjmy pod maskę samochodu i sprawdźmy, czy np. śruby mocujące błotniki noszą ślady odkręcania, czy nie ma resztek pyłu ze szlifowanej szpachli lub śladów lakieru na elementach fabrycznie niemalowanych. Na tym etapie przyda się nam latarka. Pamiątki po kolizji tylnej części nadwozia mogą się znajdować w okolicach wnęki koła zapasowego. Koniecznie należy także sprawdzić, czy numery VIN na wszystkich tabliczkach są takie same jak w dokumentach auta, oraz czy w ich pobliżu nie ma śladów niefabrycznych spawów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kłamstwo zgodne z prawem: „bezwypadkowe” auto z ogłoszenia może być bite

Jeżeli sprzedającym jest firma zawodowo zajmująca się obrotem samochodami, musimy zostać poinformowani o wadach auta, które chcemy nabyć. Nawet jeżeli wypadkową przeszłość lub inne usterki samochodu odkryjemy już po zakupie, nadal mamy prawo domagać się zadośćuczynienia. Kodeks cywilny reguluje również obowiązki osób prywatnych, które również nie powinny ukrywać wad oferowanych towarów. Aby ustrzec się kłopotów po zakupie, lepiej dokładnie zbadać samochód jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA