REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poznać powypadkowy samochód?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Auto powypadkowe można rozpoznać; Fot. Fotolia
Auto powypadkowe można rozpoznać; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większość używanych samochodów oferowanych do sprzedaży jest reklamowane jako bezwypadkowe. Co dzień jednak widzimy na drogach mnóstwo większych lub mniejszych kolizji. Auta, które w nich uczestniczyły, często po niechlujnej naprawie wracają na rynek wtórny jako bezwypadkowe „igiełki”.

Krajowy rynek został niemal zalany przez samochody importowane z zachodu lub południa Europy, lecz większość z tych pojazdów trafiła do Polski po większych lub mniejszych wypadkach. Dodatkowo, mało które z aut kupionych w naszym kraju, nie ma za sobą naprawy blacharsko-lakierniczej, więc można zaryzykować stwierdzenie, że wbrew temu, co twierdzą sprzedawcy, w ogłoszeniach sprzedaży jest więcej pojazdów po wypadku niż bezwypadkowych.

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest ubezpieczenie OC?

REKLAMA

Wiele śladów po kolizjach można odkryć bez użycia jakichkolwiek przyrządów lub narzędzi. Oględziny zacznijmy od dokładnego obejrzenia samochodu ze wszystkich stron i pod różnymi kątami. Już wtedy można zauważyć różnice w odcieniach lakieru na poszczególnych elementach nadwozia oraz krzywo zamontowane zderzaki lub reflektory. Z bliższej odległości sprawdźmy, czy szczeliny między częściami karoserii są w miarę równe. Niektóre samochody już z fabryki wyjeżdżają nieco niedokładnie spasowane, ale jeżeli sprzedający twierdzi, że odstająca maska to tylko kwestia regulacji, zastanówmy się, czy takie elementy mogą się samoistnie rozregulować.

Oceniając stan nadwozia, sprawdźmy również czy daty produkcji szyb są jednakowe lub zbliżone (mogą być o rok lub dwa starsze od auta) do roku produkcji samochodu. Przednie szyby często bywają uszkodzone od kamieni, więc ich wymiana nie musi świadczyć o wypadkowej przeszłości pojazdu. Jeżeli posiadamy miernik grubości lakieru, sprawdźmy czy lakier na wszystkich elementach ma podobną grubość, wynoszącą w granicach 100-200 mikrometrów. Większe wartości to podwójny lakier lub warstwa szpachli. 

Koniecznie zajrzyjmy pod maskę samochodu i sprawdźmy, czy np. śruby mocujące błotniki noszą ślady odkręcania, czy nie ma resztek pyłu ze szlifowanej szpachli lub śladów lakieru na elementach fabrycznie niemalowanych. Na tym etapie przyda się nam latarka. Pamiątki po kolizji tylnej części nadwozia mogą się znajdować w okolicach wnęki koła zapasowego. Koniecznie należy także sprawdzić, czy numery VIN na wszystkich tabliczkach są takie same jak w dokumentach auta, oraz czy w ich pobliżu nie ma śladów niefabrycznych spawów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kłamstwo zgodne z prawem: „bezwypadkowe” auto z ogłoszenia może być bite

Jeżeli sprzedającym jest firma zawodowo zajmująca się obrotem samochodami, musimy zostać poinformowani o wadach auta, które chcemy nabyć. Nawet jeżeli wypadkową przeszłość lub inne usterki samochodu odkryjemy już po zakupie, nadal mamy prawo domagać się zadośćuczynienia. Kodeks cywilny reguluje również obowiązki osób prywatnych, które również nie powinny ukrywać wad oferowanych towarów. Aby ustrzec się kłopotów po zakupie, lepiej dokładnie zbadać samochód jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA