REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poznać powypadkowy samochód?

Max Trela
Auto powypadkowe można rozpoznać; Fot. Fotolia
Auto powypadkowe można rozpoznać; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większość używanych samochodów oferowanych do sprzedaży jest reklamowane jako bezwypadkowe. Co dzień jednak widzimy na drogach mnóstwo większych lub mniejszych kolizji. Auta, które w nich uczestniczyły, często po niechlujnej naprawie wracają na rynek wtórny jako bezwypadkowe „igiełki”.

Krajowy rynek został niemal zalany przez samochody importowane z zachodu lub południa Europy, lecz większość z tych pojazdów trafiła do Polski po większych lub mniejszych wypadkach. Dodatkowo, mało które z aut kupionych w naszym kraju, nie ma za sobą naprawy blacharsko-lakierniczej, więc można zaryzykować stwierdzenie, że wbrew temu, co twierdzą sprzedawcy, w ogłoszeniach sprzedaży jest więcej pojazdów po wypadku niż bezwypadkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czym jest ubezpieczenie OC?

Wiele śladów po kolizjach można odkryć bez użycia jakichkolwiek przyrządów lub narzędzi. Oględziny zacznijmy od dokładnego obejrzenia samochodu ze wszystkich stron i pod różnymi kątami. Już wtedy można zauważyć różnice w odcieniach lakieru na poszczególnych elementach nadwozia oraz krzywo zamontowane zderzaki lub reflektory. Z bliższej odległości sprawdźmy, czy szczeliny między częściami karoserii są w miarę równe. Niektóre samochody już z fabryki wyjeżdżają nieco niedokładnie spasowane, ale jeżeli sprzedający twierdzi, że odstająca maska to tylko kwestia regulacji, zastanówmy się, czy takie elementy mogą się samoistnie rozregulować.

Oceniając stan nadwozia, sprawdźmy również czy daty produkcji szyb są jednakowe lub zbliżone (mogą być o rok lub dwa starsze od auta) do roku produkcji samochodu. Przednie szyby często bywają uszkodzone od kamieni, więc ich wymiana nie musi świadczyć o wypadkowej przeszłości pojazdu. Jeżeli posiadamy miernik grubości lakieru, sprawdźmy czy lakier na wszystkich elementach ma podobną grubość, wynoszącą w granicach 100-200 mikrometrów. Większe wartości to podwójny lakier lub warstwa szpachli. 

REKLAMA

Koniecznie zajrzyjmy pod maskę samochodu i sprawdźmy, czy np. śruby mocujące błotniki noszą ślady odkręcania, czy nie ma resztek pyłu ze szlifowanej szpachli lub śladów lakieru na elementach fabrycznie niemalowanych. Na tym etapie przyda się nam latarka. Pamiątki po kolizji tylnej części nadwozia mogą się znajdować w okolicach wnęki koła zapasowego. Koniecznie należy także sprawdzić, czy numery VIN na wszystkich tabliczkach są takie same jak w dokumentach auta, oraz czy w ich pobliżu nie ma śladów niefabrycznych spawów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kłamstwo zgodne z prawem: „bezwypadkowe” auto z ogłoszenia może być bite

Jeżeli sprzedającym jest firma zawodowo zajmująca się obrotem samochodami, musimy zostać poinformowani o wadach auta, które chcemy nabyć. Nawet jeżeli wypadkową przeszłość lub inne usterki samochodu odkryjemy już po zakupie, nadal mamy prawo domagać się zadośćuczynienia. Kodeks cywilny reguluje również obowiązki osób prywatnych, które również nie powinny ukrywać wad oferowanych towarów. Aby ustrzec się kłopotów po zakupie, lepiej dokładnie zbadać samochód jeszcze przed sfinalizowaniem transakcji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA